Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-04@10:09:19 GMT

آرزویی که بی‌خانمان‌ها باید به گور ببرند +نمودار

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۳۴۶۶

آرزویی که بی‌خانمان‌ها باید به گور ببرند +نمودار

دولتِ مورد حمایتِ اصلاح طلبان طی شش سال گذشته چنان بلایی بر سر بازار مسکن آورد که با رشد حدود ۳ برابری قیمت مسکن و اجاره بها، بی خانمان ها باید آرزوی صاحبخانه شدن را برای همیشه به گور ببرند.

به گزارش مشرق، دولت حسن روحانی که از سال 92 با کمک جریان سیاسی اصلاح طلب روی کار آمده، بی عملی و بدعملی در حوزه اقتصاد به ویژه در بخش مسکن را به حد اعلی رسانده، و با اینکه با مسکن مهر (ابتکار دولت قبل) انواع و اقسام دشمنی را روا داشته، خودش هم هیچ برنامه ای برای صاحب خانه شدن اقشار فقیر و متوسط نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی برنامگی دولت حاکم در مسکن و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در این بخش به همراه سیاست‌های اشتباه پولی و بانکی شرایطی را به وجود آورده تا سخت‌ترین دوران زندگی برای مردم به ویژه در 2 سال اخیر رقم بخورد، مردمی که به دلیل گرانی‌ خانه یا بی خانمان یا به حاشیه کلانشهرها رانده شده‌اند.

بیشتر بخوانید: قیمت مسکن در ۱۰ سال اخیر چقدر رشد داشته است؟ وعده‌ها درباره اجاره‌بها در حد حرف باقی ماند اجاره ۳ میلیونی برای قفس ۳۵ متری در جنوب تهران +جدول

تقریباً تمام پیش‌بینی‌های مسئولان سابق و کنونی دولت برای بازارهای اقتصادی از جمله مسکن طی چند سال اخیر درست از آب در نیامده است. در واقع این پیش بینی‌ها در جهت عکس اتفاقات واقعی کشور بوده که به یکی از بازرترین آنها یعنی بازار مسکن می‌تواند اشاره کرد.

اواخر سال 96 یکی از وزرای دولت روحانی که چند ماهی است خانه‌نشین شده پیش بینی کرد در سال 97 بازار مسکن روزهای آرامی را پشت سر می‌گذراند و در عوض بازار سکه و طلا با تقاضای فراوانی روبرو خواهند شد. این در حالی بود که در واقعیت بازار مسکن به دلیل بی برنامگی دولت (تاکید صرف بر تحریک تقاضا با افزایش تسهیلات خرید)  و سیاست‌های اشتباه پولی و بانکی بهم ریخت.

سال 96 متوسط قیمت هرمترمربع واحد مسکونی در سطح شهر تهران حدود 4.8 میلیون تومان بود و یک واحد با مساحت 70 متر 350 میلیون تومان قیمت داشت که البته تامین این مبلغ نیز از عهده هر کسی بر نمی‌آمد. اما تاکید بر سیاست‌های اشتباه از سوی مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازی و همراهی بدنه دولت باعث شد، متوسط قیمت مسکن در اواسط سال 97 به بیش از 8 میلیون تومان افزایش یابد و متوسط قیمت مسکن در مرداد ماه امسال هم به رقم بالای 13 میلیون تومان برسد، به گونه ای که امروز قیمت همان واحد 70 متری به حدود یک میلیارد تومان افزایش یافته است و اقشار متوسط و فقیر کشور آرزوی صاحبخانه شدن را باید به گور ببرند.

نابسامانی در بازار مسکن طی ماه‌های سپری شده از سال 98 و به تبع آن اوضاع وخیم اجاره‌بها باعث شده تا بخشی قابل توجهی از مستاجران از کلانشهرها به حاشیه شهرها رانده شده و در این بین نیز به دلیل فاصله بسیار زیاد درآمد و هزینه‌ها عده‌ای نیز بی خانمان شده و توان اجاره یک اتاق را هم نداشته باشند.

غفلت 6 ساله از بخش مسکن و ساخت و سازها و عدم حمایت از بخش خصوصی برای تولید مسکن سبب شده تا در حال حاضر  بخش اعظم درآمدهای مردم از جمله هزینه‌های خورد و خوراک، بهداشت، آموزش و ... صرف تامین سرپناه شود. داستان غم‌انگیزی که به نظر می‌رسد دولت حامی اصلاح طلبان هیچ توجهی به آن ندارد و قطعا تا سال‌ها گریبان مردم را خواهد گرفت و آنها را در یک فشار بی سابقه برای تامین هزینه‌های تامین مسکن قرار می‌دهد.

نمودار رشد قیمت مسکن در تهران را در زیر ببینید:

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز اخبار خودرو حزب الله لبنان تحولات یمن وزارت راه و شهرسازی دولت روحانی قیمت مسکن اجاره بها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۳۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین محورهای زندگی بشریت حول مسئله مسکن عنوان شده و با توجه به اهمیت بازار مسکن در کشور به دلیل ارتباط مستقیم با وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم دارد.

نوسان قیمت در نقاط مختلف منطقه ۱۹ و ۲۰ تهران، حدود ۳۰ درصد برآورد شده که در سال جاری میانگین قیمت آپارتمان‌های نوساز در محله‌های خانی‌آباد و تقی‌آباد از ۵۵ میلیون تومان بر مترمربع عبور کرده است.

براساس این گزارش، طبق محاسبه ناحیه یک مناطق ۱۹ و ۲۰ بالاترین قیمت منطقه را به خود اختصاص داده و در معاملات خاص بعضاً آپارتمان‌هایی تا ۸۰ میلیون تومان بر مترمربع در آن معامله شده است.

بعد از آن ناحیه ۲ این دو منطقه ذکر شده، قیمت آپارتمان نوساز بیش از ۵۰ و کمتر از ۵۵ میلیون تومان بر مترمربع است که بعضاً معاملات خاص تا ۷۰ میلیون تومان بر مترمربع انجام شده است؛ نهایتاً در ناحیه ۳، قیمت آپارتمان نوساز کمتر از ۴۰ میلیون تومان بر مترمربع بوده و معاملات فراتر از میانگین چندان مشاهده نمی‌شود.

به گزارش مهر، روند سال‌های اخیر نشان می‌دهد آینده مناطق ۱۹ و ۲۰ از منظر سرمایه‌گذاری می‌تواند قطب سرمایه‌گذاری همراه با رشد بالا را به همراه خود خواهد داشت.

بر همین اساس، خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی قیمت خرید، رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران را به صورت مجزا بررسی کند.

در گزارش روزهای اخیر با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ خرید و فروش «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» و «منطقه ۱۵» و «منطقه ۱۶» و «منطقه ۱۷» و «منطقه ۱۸» و «منطقه ۱۹» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو نرخ خرید و فروش در «منطقه ۲۰» تهران را بررسی کنیم.

براساس آمار قیمت‌ها، برای خرید یک واحد ۸۴ متری در منطقه ۲۰ محله صفاییه - چشمه علی تهران، ۸ ساله ساخت، نیازمند حداقل ۴ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان است.

قیمت خرید واحدهای دیگر در منطقه ۱۹ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۲۰)‌ متراژ عمر ساختمان قیمت کل ساختمان (تومان)
ابن بابویه ۸۷ ۱۳۹۶ ۳,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
صفاییه - چشمه علی ۸۴ ۱۳۹۶ ۴,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تقی‌آباد ۷۰ ۱۴۰۳ ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جوانمرد قصاب ۹۰ ۱۴۰۲ ۵,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
حمزه‌آباد - متروی شهر ری ۸۰ ۱۴۰۲ ۵,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دولت‌آباد ۸۸ ۱۴۰۰ ۲,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دیلمان - میدان نماز ۸۵ ۱۴۰۱ ۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
سرتخت ۹۵ ۱۴۰۰ ۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سه‌راه ورامین ۷۶ ۱۳۹۶ ۴,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهادت ۸۵ ۱۴۰۱ ۴,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰

به گزارش مهر،

کد خبر 6092711 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید
  • با سامانه خودنویس امکان کنترل قیمت اجاره و حذف واسطه بین مالک و مستاجر فراهم خواهد شد
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • داغ مستاجرها تازه می شود؛ اجاره هایی که چند برابر می شود/ طنز حق مسکن ۹۰۰ تومانی کارگران!
  • روند ثبت قرارداد‌های اجاره مسکن از طریق سامانه خودنویس کوتاه می‌شود
  • شفافیت ۱۰۰ درصدی تمامی معاملات مسکن از طریق سامانه خودنویس اجرایی شد
  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن
  • وضعیت بازار اجاره مسکن در جنوب تهران
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!