Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخش هایی از گفتگو با اکبر ترکان مشاور سابق رئیس جمهور و عضو شاخص حزب اعتدال و توسعه را بخوانید؛

*آنهایی که این روزها همه سعی‌شان تخریب روحانی به هر دلیل و بهانه‌ای است، جزو همان‌هایی هستند که در انتخابات به ایشان باختند و بعد از انتخابات هم مخالفت‌شان را پایان ندادند؛ به‌ طوری که یکسره بر طبل مخالفت کوبیدند تا امروز.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین نظر و آرای مردم تغییری نکرده است. ما باید به آرای مردم احترام بگذاریم. رئیس‌جمهوری هم تاکنون به آنچه که گفته خوب عمل کرده است.

*آقای ‌روحانی قبل از اینکه رئیس‌جمهوری شود، کتابی را تحت عنوان «سیاست‌های هسته‌ای و امنیت ملی» منتشر کرد که از سال 92 به ‌بعد آن متن کتاب را به اجرا درآورد و نتیجه‌اش برجام شد. در واقع برجام کار درست و صحیح و افتخارآمیزی بود که کشور را از یک ورطه خطرناک نجات داد و قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ما را لغو کرد که 2 سال اول دولت به این موضوع گذشت. 2 سال دوم هم نتایج برجام بود که روابط بین‌المللی ما به‌ تدریج توسعه یافت و توانستیم در بازارها فعال باشیم. توانستیم نفت و پتروشیمی ‌را صادر و پروژه‌ها را تکمیل کنیم. تکمیل پروژه‌های پارس‌جنوبی با کوشش‌های آقای زنگنه طی این 2 سال به نتیجه رسید.

*کسانی که این روزها شدیدترین انتقادات را به روحانی وارد می‌کنند در نظر نمی‌گیرند که به خاطر اقدامات ایالات ‌متحده و ضرباتی که آنها به ایران می‌زنند اقتصاد ایران تحت فشار است. جالب است که مخالفان روحانی آمریکا را نمی‌بینند و می‌خواهند شرایط را به‌ ابزاری برای تصفیه‌حساب داخلی و تضعیف رئیس‌جمهوری تبدیل کنند.

*با نتیجه برجام قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ما لغو شدیا نشد؟ این بزرگ‌ترین تهدید بر سر ملت ایران بود یا نبود؟

*از فروردین سال گذشته رئیس‌جمهور آمریکا گفته از برجام خارج می‌شود، اردیبهشت هم خارج شد. این تصمیم آمریکا به اقتصاد کشور ضربه زده است. ما باید به ضاربان اقتصاد بتازیم یا به مدافعان اقتصاد بتازیم؟

*افرادی که به رئیس‌جمهوری حمله می‌کنند همراه ترامپ هستند، چون ترامپ برای ضربه ‌زدن به اقتصاد ایران همه تلاشش را می‌کند. اینها هم برای تضعیف دولت و رئیس‌جمهوری ایران همه سعی‌شان را می‌کنند. در حالی ‌که باید فریادهایشان را سر آمریکا بکشند، باید به مظلومیت جمهوری اسلامی ایران توجه کنند و اینکه آنها به صورت ظالمانه و استکباری و متکی بر قوای نظامی به ما فشار می‌آورند و تحریم‌ها را علیه ما اعمال می‌کنند.

*امام‌جمعه‌ها ارزیابی خود را بیان می‌کنند و بدان معنا نیست که نظر نظام همان نظری است که مثلاً امام‌جمعه شهر یا استانی می‌گوید. به ‌هر حال در کشور ما آزادی‌هایی وجود دارد که به امام‌جمعه اجازه می‌دهد نظر خود را مطرح کند.

*بالاخره شما در بخش‌های مختلف دستاوردهایی را می‌بینید که وزرا در هفته دولت افتتاح کردند و مربوط به سال ششم است، حالا یا این افتتاح‌ شدن‌ها را واقعی می‌دانید یا فکر می‌کنید دروغ و تقلب است؛ پروژه‌های راه و راهسازی، مسکن، نفت، نیرو، ورزش و... که در همین چند وقت پیش افتتاح شدند.

*شاید توضیحات ما کافی نیست. ما باید به مردم توضیح دهیم به خاطر اقداماتی که ایالات متحده مستبدانه علیه ما آغاز کرده زندگی‌مان سخت و دشوار شده است؛ این فشاری که از اردیبهشت سال گذشته آغاز شد، بازار ارز ایران را نامتعادل کرد و قیمت ارز حتی تا 18 هزار تومان بالا رفت. البته دولت کوشش‌ خود را به کار گرفت تا بعد از یک ‌سال و نیم بازار را آرام کند، در حالی‌ که به‌جای ثابتش هم برنگشته است. ما می‌دانیم این اتفاق فشار سهمگینی می‌آورد. فشاری که ایالات متحده آغاز کرده به چه اقشاری وارد می‌شود؟ وقتی قیمت دارایی‌های ثابت بالا می‌رود چه کشورهایی برنده و چه کشورهایی بازنده هستند؟

*باید مقاومت کنیم و بدانیم انتخاب دیگری نداریم. چون ما موافق تحریم نیستیم، آمریکا تحریم را به ما اعمال و تحمیل کرده است. اما افرادی که می‌خواهند با آقای روحانی مخالفت کنند، انگار بابت این تحریم‌ها قند در دل‌شان آب می‌شود، انگار از این تحریم‌ها علیه مردم کیف می‌کنند، انگار رنج‌های مردم را نمی‌بینند، انگار رنج‌های گروه‌های ضعیف را نمی‌بینند و از اینکه تحریم‌ها اعمال می‌شود و کمر دولت زیر بار این فشارها می‌شکند راضی هستند!

*روحانی اصلاح‌طلب نیست. ضمناً به عرف متداول، از اصولگرایان افراطی هم نیست. آدم متعادلی است. این سیاست‌های متعادل آقای روحانی برخی اوقات با نظرات اصلاح‌طلبان تطبیق می‌یابد بعضی‌ وقت‌ها هم تطبیق پیدا نمی‌کند.

*در واقع روحانی، روحانی است و مشی خود را دارد. ما نباید از روحانی انتظار داشته باشیم اصلاح‌طلب باشد، بلکه باید انتظار داشته باشیم به این رویه متعادل خودش عمل کند و تحت تاثیر فشارهای گروه‌های افراطی هم قرار نگیرد.

*مردانگی و لوطی‌گری آقای ناطق را باید یاد بگیریم. وقتی در انتخابات سال 76 با آقای خاتمی رقابت کرد و بازنده شد چه کرد؟ فردای انتخابات تبریک گفت و هر جا که لازم بود به دولت خاتمی کمک کرد. این رفتاری است که از آقای ناطق دیدیم. نشان می‌دهد یک روحانی انقلابی باید این‌گونه مثل آقای ناطق عمل کند. منتها چه کنیم که دیگر برخی افراد این‌طور نیستند.

2727

کد خبر 1299971

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: اکبر ترکان حسن روحانی اصلاح طلبان عربستان باشگاه استقلال آرامکو ایالات متحده آمریکا لیگ برتر نوزدهم سینمای ایران باشگاه پرسپولیس دونالد ترامپ شهرداری تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۵۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابهامات خط و نشان ارزی در دقیقه ۹۰ مجلس یازدهم

اگرچه پیگیری‌های رئیس مجلس در زمینه ارز، حاکی از رویکرد دلسوزانه و دغدغه‌مندی او برای حل مشکلات مردم حتی در روزهای آخر مجلس یازدهم است اما بدیهی است که مجلس در قالب وظایف و اختیارات خود می‌تواند برنامه‌های پیشنهادی خود را در این حوزه از طریق تصویب قانون پیگیری ‌کند و حتی در صورت اعتقاد به کاستی‌های مدیریتی، ابزارهای نظارتی را به‌کار گیرد و سخن از «تعیین تکلیف» جز از مسیر قانونی، اساساً با وظایف اساسی این قوه همخوانی ندارد.

به گزارش ایسنا، روزنامه ایران نوشت: در شرایطی که پس از عملیات «وعده صادق» و برنامه‌های مدیریت ارزی دولت، بازار ارز شاهد روند کاهشی و برخورداری از ثبات و آرامش است، سخنان رئیس مجلس و «تعیین ضرب‌الاجل» برای دولت آن هم در فاصله کمتر از یک ماه تا پایان کار مجلس یازدهم، موجب ایجاد ابهام و التهاب ناشی از انتظار در فضای حاکم بر بازار ارز شد. دلالان ارزی در روزهای آخر هفته تلاش کردند با برجسته‌سازی این ضرب‌الاجل و القای نااطمینانی و احتمال تغییر در سیاست‌های ارزی، از روند کاهشی نرخ ارز جلوگیری کنند.

دکتر محمدباقر قالیباف در نشست مشترک عصر چهارشنبه مجلس با اعضای تیم اقتصادی دولت گفت: «اگر دولت تا یکشنبه برنامه مکتوب خود را برای مقابله با مشکلات ارزی ارائه نکند ما این موضوع را در صحن مجلس دنبال خواهیم کرد و برنامه خودمان را می‌دهیم.»

سخن رئیس مجلس برای تعیین تکلیف و مقابله عملیاتی با تنش‌های ارزی درحالی مطرح می‌شود که اولاً برنامه جامع ارزی هم‌اکنون درحال اجرا است که کاهش قیمت ارز با وجود شوک‌های سیاسی و امنیتی در یک ماه اخیر در چهارچوب همین برنامه محقق شده است.

ثانیاً تأکید بر اینکه مجلس خود در زمینه ارز برنامه‌ای خواهد داد، درحالی است که کمتر نشانی از وجود صدایی واحد و برنامه‌ای منسجم در مجلس دراین‌باره دیده می‌شود. همچنان که بحث‌های ارزی در جلسات اواخر سال گذشته نمایندگان، حاصلی جز بروز اختلافاتی که منتج به نتیجه‌ای نشد، در پی نداشت. درحالی که طیفی از نمایندگان مجلس خواستار شناورسازی نرخ ارز و افزایش قیمت نرخ‌های ترجیحی هستند، عده‌ای دیگر در نظری ۱۸۰ درجه متفاوت، اصرار ویژه‌ای بر سیاست تثبیت ارزی دارند.
اگرچه پیگیری‌های رئیس مجلس در زمینه ارز، حاکی از رویکرد دلسوزانه و دغدغه‌مندی او برای حل مشکلات مردم حتی در روزهای آخر مجلس یازدهم است اما بدیهی است که مجلس در قالب وظایف و اختیارات خود می‌تواند برنامه‌های پیشنهادی خود را در این حوزه از طریق تصویب قانون پیگیری ‌کند و حتی در صورت اعتقاد به کاستی‌های مدیریتی، ابزارهای نظارتی را به‌کار گیرد و سخن از «تعیین تکلیف» جز از مسیر قانونی، اساساً با وظایف اساسی این قوه همخوانی ندارد. براساس این واقعیات بهتر است به جای طرح اظهاراتی که بهانه خبرسازی منفی دلالان می‌شود، از ابزار قانونگذاری و نظارت برای ایفای وظایف قانونی استفاده شود و در بکارگیری ادبیات بحث نیز از واژگانی استفاده شود که جریان‌های سیاسی مخالف دولت و مجلس نتوانند القای اختلاف کنند.

پاسخ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به مواضع رئیس مجلس

روز گذشته معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس به مواضع اخیر او در خصوص مدیریت اقتصادی و بازار ارز پاسخ داد. در بخشی از این نامه با یادآوری این واقعیت که دیدگاه‌های مجلس در خصوص ارز و سیاست‌های اقتصادی در چهارچوب قوانین دائمی، قانون بودجه و برنامه هفتم لحاظ شده و به عنوان قوانین بالادستی در اعمال سیاست‌های اقتصادی و ارزی دولت مدنظر قرار گرفته است، آمده است: در سال ۱۴۰۲، سیاست‌های اقتصادی و ارزی در چهارچوب اسناد بالادستی کشور تهیه و اجرا شد. این سیاست‌ها موفق شدند نرخ رشد نقدینگی را از ۳۳.۱ درصد در فروردین به ۲۴.۳ درصد در اسفندماه، تورم تولیدکننده را از ۴۴.۷ درصد به ۲۴.۵ درصد و تورم نقطه به نقطه مصرف کننده را از ۵۵.۵ درصد به ۳۲.۳ درصد کاهش دهند. در سال ۱۴۰۲، براساس برآورد بانک مرکزی، تراز تجاری برابر ۲۰.۵ میلیارد دلار مثبت بوده است. تحقق این موفقیت‌ها در کنار تحقق نرخ رشد ۶درصدی برای سال ۱۴۰۲ (رشد ۹ ماهه ۱۴۰۲ بالغ بر ۶.۷درصد) بوده است. طبق گزارشات بین‌المللی، در سال گذشته میلادی، ایران توانست بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در منطقه داشته باشد و جزو بالاترین نرخ‌های رشد کشورهای جهان بوده است.
وی در این نامه یادآور شد: در سال ۱۴۰۲، معادل ۶۹ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، مواد اولیه و تجهیزات سرمایه‌ای با نرخ مصوب بموقع تأمین شده است که ۳۰ درصد بیشتر از متوسط آن طی ۴ سال قبل بوده است. بخش عمده این ارزها به کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه کارخانجات تولیدی اختصاص یافت. از طرف دیگر، اختصاص ارز ترجیحی به دارو معادل ۲۶ درصد افزایش یافت و تلاش شد ارز کلیه کالاهای اساسی به سرعت تخصیص و تأمین شود به گونه‌ای که هیچ وقفه‌ای در بارگیری و تخلیه کشتی‌ها صورت نپذیرد. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به انتقادات قالیباف از مدیریت بانک مرکزی، افزود: قانون جدید بانک مرکزی در خردادماه سال‌جاری، اجرایی خواهد شد.
درحال حاضر، بانک مرکزی در چهارچوب قانون قبلی درحال فعالیت است و هیچ اختیار جدیدی به این نهاد واگذار نشده است. مهم‌ترین محور قانون جدید، افزایش استقلال بانک مرکزی در سیاستگذاری پولی و ارزی است که با موارد ذکر شده مغایر است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درخشان: سریلانکا می‌تواند شریک سیاسی خوبی برای ایران باشد
  • استعفای قریب الوقوع رئیس ستاد ارتش صهیونیستی
  • محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
  • ابهامات خط و نشان ارزی در دقیقه ۹۰ مجلس یازدهم
  • کریمی قدوسی و ادعای سلاح هسته ای!
  • روایتگری پیشمرگان مسلمان، اسناد ناطق روایت آزادسازی سنندج است
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • کشاورزان همچنان چشم انتظار اعلام جایزه تحویل گندم
  • گزارش|سفر رئیسی به پاکستان؛ تثبیت سیاست همسایگی
  • روزهایِ آخر کریمی قدوسی در پارلمان؛ طلایه دار ادعاهای تکذیب شده /توئیت های عضو پایداری دردسر هسته ای ایجاد خواهد کرد؟