Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-28@09:56:00 GMT

افزایش قیمت نفت در راه است

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۵۹۶۲

افزایش قیمت نفت در راه است

خبرگزاری میزان- کارشناسان پس از حملات روز گذشته به تاسیسات نفتی عربستان افزایش قیمت نفت را طی روزهای آینده پیش بینی کردند. تاریخ انتشار: 11:40 - 25 شهريور 1398 - کد خبر: ۵۴۹۸۷۶

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، تاسیسات نفتی آرامکو متعلق به شرکت ملی نفت عربستان سعودی در زمره با ارزش‌ترین شرکت‌های تجاری جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر آمار‌های اعلام شده در سال ۲۰۱۸، درآمد سالیانه این شرکت نزدیک به ۱۱۱ میلیارد دلار رسیده است و از لحاظ سود دهی از شرکت‌های بزرگ جهان مانند اپل و اکسون موبیل پیشی گرفته است.

شرکت نفتی آرامکو با ۲۵۹ میلیارد بشکه معادل یک چهارم مجموع ذخائر نفت فعلی جهان دارای بالاترین حجم ذخایر نفتی اثبات شده‌است.

در پی افزایش حملات و تجاوز عربستان به خاک یمن، حوثی‌ها در چندین عملیات با استفاده از موشک و هواپیما‌های بدون سرنشین اقدام به بمباران مواضع سعودی‌ها کردند.

در ادامه این حملات، حوثی‌ها روز گذشته با استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین حملات گسترده‌ای را به تاسیسات نفتی آرامکو در شهر "بقیق" و "خوریس" ترتیب داد.

طی این حملات به شهر بقیق در ۶۰ کیلیومتری جنوب شهر ظهران، بزرگترین پالایشگاه نفت خام عربستان با ظرفیت ۷ میلیون بشکه در روز که وظیفه تبدیل نفت ترش را به شیرین برای صادرات را به عهده دارد مورد هدف قرار گرفت.

این بار محل یک پروژه ۳ میلیارد دلاری میدان نفتی در شهر خوریس به فاصله ۲۰۰ کیلومتری از بقیق که هدفش افزایش ظرفیت تولید نفت خام عربستان است مورد هدف گرفت.

این حملات زمانی صورت گرفت که عربستان طی روز‌های گذشته قصد داشت با بازار یابی ۵ درصد از سهام شرکت آرامکو را به ارزش ۲ تریلیون دلار بفروشد، اما این حملات می‌تواند از اشتیاق خریداران کم کند.

منابع فعال در بازار نفت از خروج ۵ میلیون بشکه نفت از بازار خبر دادند با این حال برخی از مسئولین عربستان از پایان بازسازی خسارات وارده ظرف ۳ روز آینده خبر دادند.

همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده است پس از حمله پهپادی روز شنبه به تاسیسات نفتی آرامکو، بازگشت این کشور به ظرفیت کامل تولید نفت چندین هفته به طول خواهد انجامید.

بر اساس گزارش وزیر انرژی عربستان نیمی از تولید نفت عربستان معادل ۵.۷ میلیون بشکه در روز، در پی این حمله پهپادی متوقف شده است.

افزایش قیمت نفت در راه است

در همین ارتباط و تحولات اخیر در حمله پهپادی به شرکت نفت آرامکو و پیش بینی قیمت نفت بعد از آن «حسن مرادی» کارشناس حوزه انرژی در گفت و گو با خبرگزاری میزان اظهار کرد: حمله پهباد‌های یمنی به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان در نوع خود کاری کم نظیرست و با توجه به اینکه تاسیسات آرامکو هم ردیف شرکت‌های بزرگ مانند شل و اویل است، وقفه در تولید و ترس از حمله دوباره می‌تواند بسیاری از معادلات جهانی را تغییر دهد.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد:پس از یک دوره کاهش قیمت نفت، با حمله به تاسیسات نفتی آرامکو قیمت نفت طی روز‌های آینده در بازار‌های جهانی افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد:هنوز اطلاعات دقیقی از میزان کاهش تولید نفت عربستان اعلام نشده است، اما برخی از مدیران شرکت نفتی از خروج ۶ میلیون بشکه نفت از مدار فروش خبر می‌دهند.

به گفته وی؛ عمده تولیدات نفتی آمریکا صرف تامین نیاز داخلی می‌شود و این کشور به تنهایی نمی‌تواند بازار نفتی را به تعادل برساند.
این کارشناس گفت: سایر تولیدکنندگان و شرکای نفتی آمریکا در پی جبران کمبود بازار خواهند بود، اما بعید است به نتیجه دلخواه منجر شود و مطمئنا بازار از کمبود نفت رنج خواهد برد.

مرادی گفت:بازار جهانی نفت پس از دو روز تعطیلی از فردا دوباره شروع به کار خواهد کرد و پیش بینی می‌شود قیمت نفت بین ۲ تا ۱۰ دلار افزایش یابد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: عربستان سعودی نفت اوپک بازار نفتی افزایش قیمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۵۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفت در مدار رشد؟

روز جمعه قیمت نفت افزایشی شد. برنت به ۸۹دلار و ۵۳سنت و WTI آمریکا به ۸۴دلار و ۱۲سنت در هر بشکه رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، رشد تولید ناخالص داخلی، کاهش تورم و عدم کاهش نرخ بهره آمریکا در کنار نگرانی از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، از عوامل اصلی رشد قیمت نفت بوده‌اند. ترس از استمرار تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه، همچنان بر نگرانی بازار جهانی انرژی نسبت به عرضه پایدار نفت افزوده است و از قیمت این کالای استراتژیک حمایت می‌کند.

قیمت جهانی نفت در اولین ساعات تجارت در روز جمعه مورخ ۷ اردیبهشت ماه، روند افزایشی در پیش گرفت. طبق اعلام وزارت خزانه داری ایالات متحده، چشم انداز اقتصادی این کشور در شرایط باثبات تری در مقایسه با سه‌ماهه اول سال‌جاری میلادی قرار دارد.

 از طرف دیگر نگرانی فعالان بازار انرژی در مورد عرضه جهانی نفت به واسطه استمرار منازعات در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه کماکان پابرجاست. روز گذشته و در لحظه تنظیم این گزارش، قیمت هر بشکه نفت‌برنت دریای شمال با ۴۱‌سنت افزایش به ۸۹ دلار و ۵۳‌سنت رسید. شاخص دیگر یعنی وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۳۶‌سنت افزایش در رقم ۸۴ دلار و ۱۲‌سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

در همین رابطه، وزیر خزانه‌داری آمریکا، اعلام کرد منحنی رشد اقتصاد این کشور از آنچه که پیش‌بینی‌ها از انتظار رشد برای سه‌ماهه اول سال‌جاری میلادی نشان می‌دادند، در شرایط بهتری قرار دارد.

وی افزود: تولید ناخالص داخلی در ایالات متحده در سه‌ماهه اول سال‌۲۰۲۴ افزایش داشته، ضمن آنکه تورم این کشور تا سطح قابل قبولی پایین آمده‌است. این در حالی است که تا پیش از اظهارات جنت یلن، شواهد حاکی از افزایش تورم در این کشور بود که به نوبه خود بر بازار نفت تاثیر می‌گذاشت، چرا که پیش‌بینی سرمایه‌گذاران نفتی حاکی از آن است که فدرال‌رزرو نرخ بهره را حداقل تا پیش از ماه سپتامبر کاهش نخواهد داد. واقعیت این است که ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه خاورمیانه همچنان بر نگرانی فعالان بازار و سرمایه‌گذاران نسبت به عرضه نفت، افزوده و از قیمت این کالای استراتژیک حمایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • ریال عربستان در بازار آزاد ۱۶۵۶۰ تومان
  • نفت در مدار رشد؟
  • آرامکو عربستان شریک تجاری فیفا در جام جهانی ۲۰۲۶
  • ‏عربستان اسپانسر اصلی فیفا شد!‏
  • ‏عربستان اسپانسر اصلی فیفا شد!‏ + جزئیات قرارداد
  • آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد
  • عربستان اسپانسر فیفا شد!‏