Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@02:48:27 GMT

راهکار عملی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۶۳۲۰

راهکار عملی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن

خبرگزاری آریا - افزایش سقف تسهیلات ازدواج به 60میلیون تومان برای زوجین یک راهکار عملی برای تقویت قدرت خرید مسکن خانه‌اولی‌ها پیش روی آنها قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، نتایج مطالعه‌ای که چندی پیش توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انجام شد، حاوی این پیشنهاد بود که پرداخت تسهیلات ازدواج با اولویت کسانی پرداخت شود که در صندوق پس‌انداز مسکن یکم نیز سپرده‌گذاری کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در حال حاضر صف پرداخت تسهیلات ازدواج صرفا بر اساس اولویت‌بندی که طبق زمان ثبت‌نام هر زوج انجام می‌شود، تشکیل شده و به این ترتیب تشکیل پرونده و پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل انجام می‌شود. اما اگر یک فاکتور دیگر نیز در این اولویت‌بندی دخالت داشته باشد، پرداخت این تسهیلات با توجه به منابع محدود بانک‌ها هوشمندانه‌تر می‌شود.
این فاکتور می‌تواند داشتن سپرده در صندوق پس‌انداز مسکن یکم باشد؛ به این معنا که هر زوجی که امتیاز تسهیلات مسکن از محل صندوق یکم داشته باشند، در اولویت پرداخت تسهیلات ازدواج قرار بگیرند و در یک ساز و کار واحد، این تسهیلات به آنها پرداخت شود تا برای خرید خانه از آن استفاده کنند. در این صورت سقف تسهیلات ارزان‌قیمتی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد از 160میلیون تومان فعلی به 220میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد؛ ضمن اینکه بانک مسکن 20میلیون تومان تسهیلات جعاله با نرخ سود 18درصدی و مدت بازپرداخت 5ساله نیز در صورت تقاضای زوجین یا کسانی که به شکل انفرادی تسهیلات مسکن دریافت می‌کنند، پرداخت می‌کند. در صورت دریافت این تسهیلات توسط زوجین، قدرت خرید آنها با کمک مجموع تسهیلات مذکور به 240میلیون تومان افزایش خواهد یافت.
محمدعلی دهقان دهنوی، معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، درباره کم و کیف این پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: پرداخت فوری تسهیلات ازدواج به کسانی که در صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند و موعد دریافت تسهیلات آنها فرارسیده یا پس از گذشت مدتی فرا خواهد رسید، می‌تواند یک تحول مثبت به نفع خانه اولی‌ها باشد.
وی همچنین معتقد است تسهیلات 60میلیونی ازدواج می‌تواند در صندوق پس‌انداز یکم سپرده‌گذاری شود و در صورت تکمیل موجودی تا 80میلیون تومان، زوجین پس از گذشت یک سال می‌توانند از امتیاز ارزان‌قیمت‌ترین تسهیلات مسکن حال حاضر شبکه بانکی برخوردار شوند.
با این حال دیدگاه معاون وزیر اقتصاد این است که نباید جبری برای سپره‌گذاری در صندوق یکم با تسهیلات ازدواج اعمال شود و این راهکار صرفا به شکل پیشنهاد و به صورت اختیاری باید پیاده شود.
دهقان دهنوی به این موضوع نیز اشاره کرد که الزاما هر کس در صندوق یکم سپرده‌گذاری کرده یا قصد سپرده‌گذاری دارد، نمی‌تواند واجد اولویت برای پرداخت تسهیلات ازدواج شناخته شود. وی در این باره توضیح داد: ممکن است نیازهای مالی فوری‌تری در زوجین دیگر وجود داشته باشد و اساسا تشخیص اولویت میان زوجین متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج کار ساده‌ای نیست. انتظار این است که منابع بانکی تکافوی پرداخت تسهیلات به تمام زوجین را داشته باشد و اساسا صفی تشکیل نشود که نیازی به اولویت‌بندی در پرداخت این تسهیلات باشد و به همه متقاضیان با سرعت و سهولت، این وام پرداخت شود.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۶۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بر تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با ابلاغ سیاست‌های اعتباری سال ۱۴۰۳ بانک‌ها و حسب دستور ریاست سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر بازدید سرزده از دستگاه‌های خدمت رسان، جعفر حسینی سرپرست بازرسی امور بانک و بیمه به همراه سربازرس و بازرس این حوزه به صورت سرزده از شعب برخی بانک‌ها در سطح شهر تهران بازدید کردند.

در این بازدید، هیئت بازرسی ضمن بررسی برخی از پرونده‌های تسهیلات پرداختی در شعب، تذکرات لازم در رابطه با رعایت قوانین و مقررات بانکی، تکریم ارباب رجوع، پرداخت تسهیلات خرد خصوصاً تسهیلات تکلیفی ازدواج و فرزندآوری و عدم سخت‌گیری در اخذ تضامین مازاد بر مقررات، عدم دریافت تصویر مدارک هویتی وفق بخشنامه بانک مرکزی داده شد.

در جریان این بازرسی، موضوع صف در انتظار متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری نیز مطالبه و بازرسی قرار گرفت.

همچنین رعایت نرخ سود سپرده و تسهیلات پرداختی و تأثیر آن بر ناترازی بانک‌ها و تورم در جامعه، رعایت مقررات بانک مرکزی در ارائه ضمانت‌نامه‌های بانکی و اعتبارات اسنادی داخلی، پرداخت تسهیلات به شرکت‌های تولیدی و تعاونی و نرخ کارمزد خدمات مورد تاکید بازرس کل قرار گرفت.

کد خبر 6094310

دیگر خبرها

  • ماجرای صف انتظار زوجین و تاخیر در پرداخت وام ازدواج پیگیری شد
  • افزایش مشارکت مردم در ساخت مسکن با تکیه بر عرضه زمین و پرداخت تسهیلات به آن‌ها
  • تاکید سازمان بازرسی بر تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • تاکید بر تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • پرداخت تسهیلات پروژه‌های خودمالکی مسکن متوقف نشده است
  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری در سالجاری
  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری در سال جاری
  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • چرا بانک مسکن قرارداد با صندوق توسعه ملی را امضا نکرد؟
  • بانک‌ها بیش از ۵.۶ همت وام ازدواج و فرزند پرداخت کردند