Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@16:02:10 GMT

لزوم مستند سازی خدمات امدادی در حوادث و سوانح

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۹۸۸۹

لزوم مستند سازی خدمات امدادی در حوادث و سوانح

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین معزی، در اختتامیه گردهمایی معاونین امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تاکید بر جایگاه اخلاق امدادگری و لزوم توجه به اصول و معارف دینی در فعالیت های امدادی هلال احمر، امدادگری را بر چهار پایه و اصل مهم استوار دانست.

وی اصل نخست را محبت برشمرد و خاطر نشان کرد: در کنار یادگیری اصول امدادی باید به فلسفه کمک به مصیبت دیدگان و مظلومین که همانا محبت به انسانهاست توجه داشت؛ چرا که اصولا اسلام دین محبت است و در همین زمینه امام صادق(ع) یکی از وظایف مومن را محبت بر مومنین می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصل و پایه دوم امدادگری، وظیفه است. امدادگران و پرسنل هلال احمر علاوه بر تکالیف سازمانی، نسبت به افراد وظیفه انسانی دارند و کمک به همنوع مصیبت دیده و مظلوم از وظایف انسانی و اسلامی ماست.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر، تعهد  را اصل سوم امدادگری بیان کرد و افزود: ما از نظر ایمانی و فطرت انسانی نسبت به انسان‌ها و به ویژه مظلومین تعهد داریم که از اصول اسلام است. کرامت انسانی نیز چهارمین پایه و اصل امدادگری است. ما در فعالیت ها و امدادرسانی هایمان باید همواره مراقبت کنیم تا کرامت انسانی افراد مصیبت دیده نادیده گرفته نشود چرا که این مساله علاوه بر وظیفه سازمانی یک تعهد انسانی و اسلامی نیز محسوب می‌شود.

وی افزود: جمعیت هلال احمر سازمان های زیر مجموعه مختلفی دارد، اما در نگاه مردم ایران، امداد و نجات است و سازمان امداد و نجات چهره متبلور و درخشنده هلال احمر است.   امداد و نجات یک شغل و حرفه است، این حرفه نیاز به دانش روز دارد؛ چرا که در دنیا برای امداد و نجات، مقالات علمی و تحقیقاتی متعددی وجود دارد و البته در کنار دانش، مهارت هم لازم است و افرادی که در سازمان امداد و نجات خدمت می‌کنند از هر حیث باید ماهر و توانمند باشند.

حجت الاسلام و المسلمین معزی به لزوم برگزاری رزمایش‌های متعدد در سازمان امداد و نجات اشاره کرد و یادآور شد: رزمایش‌هایی که توسط سازمان امداد و نجات انجام می شود در حوادث طبیعی و انسان ساز باید روزآمد شود و برگزاری چنین گردهمایی‌های از ضروریات بوده و در این زمینه لازم است که هماهنگی‌ها بیش از پیش باشد.

وی درباره بروز کردن اطلاعات و دانش در زمینه امداد و نجات، تاکید کرد: اساتید دانشگاه ها هر چهار سال یک بار حدود یک سال فرصت مطالعاتی دارند تا معلومات و دانش خود را به‌ روز کنند، در حرفه های مربوط به امداد و نجات نیز این موضوع صدق می‌کند و لازم است اطلاعات، دانش و معلومات بروز باشد.

 نماینده ولی فقیه در هلال احمر گفت: لازم است تا نیروهای امدادی هلال احمر در زمان امدادرسانی به هموطنان در حوادث و سوانح نیز مستند سازی کنند و از روند فعالیت های خود گزارشی مفصل داشته باشند. خداوند از ما خواسته هر آنچه را که آموخته‌ایم به دیگران بیاموزیم. خدمت به خدا، خدمت به ساحت دین است و بخش عمده‌ای از اعمال انسان ها با نیت تقرب به خدا انجام می‌شود و کاری که انجام می دهید بهشت را برایتان به ارمغان می‌آورد و بر اساس روایات «هر فردی که گروهی از مسلمانان را از آب یا آتش دور نگه دارد بهشت بر او واجب می شود.»

وی خاطرنشان کرد: هرچه سازمان امداد و نجات روزآمد تر، چابک‌تر و هوشمندتر عمل کند، افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

کد خبر 4720085

منبع: مهر

کلیدواژه: هلال احمر جمهوری اسلامی ایران عملیات امداد و نجات شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش قوه قضاییه اربعین حسینی دستگیری سارق شهر تهران محسن حاجی میرزایی سازمان حج و زیارت پلیس راهور مواد مخدر بانک سرمایه نیروی انتظامی آتش نشانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۹۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر در مناطق متأثر از سیل و آبگرفتگی

صادق محمودی گفت: از تاریخ ۴ تا ۷ اردیبهشت ماه، ساعت ۰۵:۰۰صبح ۱۱ استان اصفهان، تهران، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، گلستان، مازندران، کرمان و یزد تحت تاثیر این سامانه بارشی قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: در این مدت نیرو‌های این جمعیت طی ۸۱ مورد عملیات امداد و نجات به ۲ هزار و ۶۵۲ نفر متأثر از سیل امدادرسانی کردند، ۱۱۸ نفر را به مناطق امن انتقال، و از ۲۸۱ واحد مسکونی تخلیه آب صورت گرفت.

محمودی تصریح کرد: ۴۶۸ کیلوگرم نایلون، ۳۴۹ تخته پتو، ۱۹۷ تخته موکت، ۱۵۵ بسته غذایی و ۹ دستگاه چادر توسط نیرو‌های امدادی جمعیت هلال احمر در بین متأثرین توزیع شد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور بیان کرد: ۱۶۰ تیم عملیاتی متشکل ۶۱۵ نفر امدادگر و نجاتگر در این عملیات حضور و به متأثرین امدادرسانی کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر
  • ادامه امدادرسانی هلال احمر در ۱۱ استان متأثر از سیل
  • تداوم امدادرسانی هلال احمر در مناطق متأثر از سیل و آبگرفتگی
  • ادامه امدادرسانی هلال احمر در ۱۱ استان متاثر از سیل
  • تداوم امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر در مناطق متأثر از سیل و آبگرفتگی
  • نجات ۱۸ نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد
  • نجات ۱۸ نفر از سیل در روستای شادکام بافق
  • امدادرسانی‌ نیروهای هلال احمر به ۱۱ استان متأثر از سیل و آب‌گرفتگی
  • ۱۱ استان کشور متأثر از سیل و آبگرفتگی / امدادرسانی نیرو‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر به بیش از ۱۳۰۰ نفر
  • لزوم بسترسازی برای حضور حداکثری نوجوانان در دوره‌های امدادگری