Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-26@21:36:45 GMT

فراخوان جشنواره اکبر رادی منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۱۱۹۶

فراخوان جشنواره اکبر رادی منتشر شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دومین جشنواره‌ تئاتر اکبر رادی، با هدف تقویت بنیان نمایشنامه‌نویسی ایران، ژرف‌نگری و بازشناسی آثار و اندیشه‌های‌ استاد اکبر رادی و ارج ‌نهادن و شناختن استعدادهای جدید نمایشنامه‌نویسی‌، نمایشنامه‌های رادیویی و مقالات پژوهشی رادی‌شناسی در سه بخش رقابتی نمایشنامه‌نویسی، مقالات پژوهشی رادی‌شناسی و رادیو رادی (نمایش رادیویی آثار اکبر رادی) و دو بخش غیر رقابتی صحنه‌ای و سمینار بین‌المللی نمایشنامه‌نویسی رئالیستی ایران و جهان در هفته‌ پایانی آذر سال جاری برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش نمایشنامه نویسی دومین دوره‌ جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی به صورت رقابتی برگزار خواهدشد. در این بخش کلیه  نمایشنامه‌نویسان سراسر کشور می‌توانند متقاضی حضور در این بخش جشنواره باشند. بر اساس شرایط و مقررات دبیرخانه در این بخش، نمایشنامه‌نویسان می‌توانند آثار خود را با موضوع آزاد به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. همچنین در این بخش، آثار نمایشنامه‌نویسانی پذیرفته می‌شود که می‌بایستی حداقل دو نمایشنامه‌ آنان به اجرای عموم در آمده باشد. علاوه بر آن فقط نمایشنامه‌هایی که تا کنون در مسابقات نمایشنامه نویسی شرکت نکرده باشند و به چاپ نرسیده باشند، پذیرفته می‌شوند، ضمن این که هر نمایشنامه‌نویس فقط می‌تواند با ارسال حداکثر دو اثر، متقاضی شرکت در جشنواره باشد.

بخش مقالات رادی شناسی، دومین دوره جشنواره‌ تئاتر اکبر رادی است که به صورت رقابتی برگزار خواهد شد. پژوهشگران می‌توانند مقالات خود را با موضوعات و عناوینی هم‌چون توجه به ارزش‌های نهاد خانواده در آثار اکبر رادی، مفهوم شهر و شهرنشینی و حقوق شهروندی در آثار استاد اکبر رادی، روایت‌شناسی در آثار استاد اکبر رادی، بررسی آثار استاد اکبر رادی از دیدگاه نقد تکوینی، ره‌یافت‌ها و الگوها در دراماتورژی آثار استاد اکبر رادی، شیوه‌های کارگردانی نمایشنامه‌های اکبر رادی، گرته‌برداری، اقتباس و برداشت آزاد از آثار استاد اکبر رادی و بررسی تطبیقی نمایشنامه ‌های استاد اکبر رادی با آثار ادبیات نمایشی جهان به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

همچنین در دومین دوره‌ جشنواره تئاتر اکبر رادی، برای نخستین بار سمینار بین‌المللی نمایشنامه‌نویسی رئالیستی ایران و جهان (با تمرکز به آثار اکبر رادی، آنتوان چخوف، هنریک ایبسن، آگوست استریندبرگ، آرتور میلر) با حضور پژوهشگران تئاتر ایران و جهان به صورت غیر رقابتی برگزارخواهد شد. پذیرش آثار در این بخش بر اساس دعوت از پژوهشگران تئاتر ایران و جهان و ارسال مقالات آنان به دبیرخانه جشنواره صورت می‌گیرد. مقالات پژوهشگران مدعو این بخش و مقالات منتخب هیئت داوران مقالات رادی شناسی در این سمینار، در قالب سخنرانی ارائه خواهد شد و اصل و چکیده‌ مقالات آنان پس از ارائه در سمینار بین‌المللی در جلد هفتم کتاب رادی شناسی منتشر می‌شود.

بخش رادیو رادی (نمایش رادیویی آثار اکبر رادی) این جشنواره نیز به صورت رقابتی و برای نخستین بار در دو گروه نمایش‌های رادیویی و رادیو تئاتر برگزار می‌شود. در این بخش در هر دو دسته، حداکثر شش اثر توسط هیئت انتخاب این بخش به دبیرخانه جشنواره معرفی خواهند شد. پذیرش آثار در این بخش رقابتی با توجه به اهداف جشنواره به کیفیت، تنوع و خلاقیت در اجرای نمایش رادیویی بستگی دارد. در این بخش آثار جدیدی که در سال ۱۳۹۸ تولید شده باشند، مورد پذیرش دبیرخانه دومین دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی قرارخواهد گرفت. شرایط حضور در بخش میهمان متعاقباً به تناسب شرایط برگزاری اعلام می‌شود.

بخش صحنه‌ای این جشنواره هم به صورت غیر رقابتی برگزار خواهدشد و دبیر جشنواره برای اجرای نمایش‌های این بخش، از تعدادی از کارگردانان و نمایشنامه‌نویسان تئاتر دعوت به عمل می‌آورد تا بر اساس نمایشنامه‌های «از پشت شیشه‌ها»، «پلکان»، «مرگ در پاییز»، «لبخند باشکوه آقای گیل» و «خانمچه و مهتابی»، نمایشنامه‌ای را به صورت مونولوگ نوشته و در روزهای برگزاری جشنواره به صحنه بیاورند.

آثار برگزیده هیئت داوران هر یک از بخش‌ها، طی برگزاری آیین ویژه‌ای با حضور هنرمندان، اصحاب قلم و رسانه و مدیران فرهنگی هنری معرفی خواهند شد. جوایز این جشنواره در بخش‌های مختلف شامل نشان استاد اکبر رادی، مدال استاد اکبر رادی، دیپلم افتخار و لوح سپاس و تقدیر است. همچنین اثر برگزیده هیئت داوران بخش نمایشنامه‌نویسی و مقالات برگزیده رادی شناسی در جلد هفتم کتاب رادی شناسی توسط یکی از ناشران معتبر منتشر خواهدشد.

علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار و مدارک خود را به دبیرخانه این جشنواره واقع در فرهنگسرای سرو، دبیرخانه دومین دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی ارسال کنند یا برای پرسش‌های خود با شماره تلفن ۸۸۱۹۶۷۰۸ تماس بگیرند.

دومین دوره‌ جشنواره تئاتر اکبر رادی با همکاری اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری نهادهایی هم چون شهرداری تهران، شورای اسلامی شهر تهران، خانه تئاتر، خانه هنرمندان ایران، منطقه شش و فرهنگسرای سرو و مرکز هنرهای نمایشی رادیو (رادیو نمایش) از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۳۹۸ در تهران برگزار می‌شود.

۵۷۵۷

کد خبر 1300137

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: نمایشنامه نویسنده تئاتر عربستان ایالات متحده آمریکا باشگاه استقلال آرامکو لیگ برتر نوزدهم باشگاه پرسپولیس سینمای ایران حسن روحانی دونالد ترامپ استان البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۱۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر

امیرحسین جوانی کارگردان جوان تئاتر درباره برنامه خود برای اجرای اثری نمایشی در سال جاری، به خبرنگار مهر گفت: بعد از مواجهه اولم با نمایشنامه «در انتظار گودو» در سال ۹۵ و آشنایی با فضای خاص این نمایشنامه، همیشه در فکر طراحی یک اجرای متناسب با شرایط و حال و هوای روز جامعه ایران برای این متن بودم. این فرصت به کمک سیامک صفری در سال ۹۷ مهیا شد و به مدت ۶ ماه با یک گروه دانشجویی که نخستین تجربیات صحنه‌ای خود را کسب می‌کرد، روی متن کار کردیم و در هشتمین جشنواره دانشجویی «ثمر» به صحنه بردیم. کار در آن دوره بهترین کار جشنواره شد و چندین جایزه دیگر را از آن خود کرد.

وی ادامه داد: جشنواره در سالن نوفل لوشاتو برگزار می‌شد و همین امر باعث شد مدیریت مجموعه از ما دعوت کند تا نمایش را در نوفل لوشاتو در قالب اجرای عمومی روی صحنه ببریم. ما «در انتظار گودو» را در سالن نوفل لوشاتو روی صحنه بردیم و هر شب با استقبال خوب تماشاگران مواجه شدیم.

جوانی تاکید کرد: متن «در انتظار گودو» یک کنجکاوی را در مخاطب بر می‌انگیزد و همین باعث پرمخاطب بودن این اثر می‌شود. گروهی که با این متن آشنا هستند به تماشای اجراهای مختلف از آن می‌نشینند تا ببینند که چگونه اجرا شده است و گروهی هم که آشنایی با متن ندارند همیشه اسمی از «در انتظار گودو» را شنیده‌اند و کنجکاوی‌شان در این باره است که ببینند این متن چه موضوعاتی را مطرح می‌کند و چه حال و هوایی دارد.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: اجرای «در انتظار گودو» در آن سال با استقبال خوب مخاطبان همراه بود که شاید بیش از همه کنجکاوی خانواده تئاتر نسبت به این متن باعث این استقبال شد. دلیل دیگر تمرین‌های خیلی فشرده، دقیق و ظریف ۶ ماهه ما روی متن بود و به همراه گروه نمایش توانستیم اجرایی سر حال را برای این متن داشته باشیم. اجرا به جایی رسیده بود که صندلی‌ها خالی نبود و مخاطبان چند ردیف روی زمین می‌نشستند. من مجبور شدم در برخی شب‌ها طراحی اجرای خود را تغییر دهم تا میزبان مخاطبان باشیم.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تمایل به اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو» را داشته است، اظهار کرد: بعد از اجراهای موفق سال ۹۷ و ۹۸ «در انتظار گودو»، همیشه این سودا را داشتم که این نمایش می‌توانست اجراهای بیشتری را تجربه کند و همیشه به گروه می‌گفتم که دور جدیدی از اجرا را آغاز خواهیم کرد. متاسفانه شرایط مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این امر میسر نشود. پاییز سال ۱۴۰۲ فکر اجرای مجدد «در انتظار گودو» بار دیگر به ذهنم آمد. در ابتدا به سراغ گروه اولیه اجرا رفتم ولی آن‌ها امکان حضور در دور جدید را نداشتند. با سجاد افشاریان برای اجرای مجدد «در انتظار گودو» صحبت کردم و دوست داشتم با همراهی او دور جدید اجراها را روی صحنه ببرم. در پاییز سال گذشته به توافق رسیدیم و شروع به جمع‌کردن ایده‌ها و ایده‌هایی که در آن اجرای اولیه نمایش نبود رفتم. سپس شروع به گفت‌وگو با بازیگران جدید برای حضور در این نمایش کردم و حالا با بازیگران با سابقه تئاتر در حال تمرین هستیم تا نمایش را روی صحنه ببریم.

جوانی درباره زمان و مکان مدنظر برای اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو»، گفت: قرار است اواخر فصل بهار سال جاری و در تماشاخانه هیلاج، نمایش «در انتظار گودو» را روی صحنه ببریم.

وی درباره دلایل خود برای به صحنه بردن مجدد نمایش «در انتظار گودو»، یادآور شد: «در انتظار گودو» یکی از پر اجراترین آثار به صحنه رفته ادبیات نمایشی در جهان است و دلیل آن بعد فلسفی موجود در متن است که از زمان و جغرافیا فراتر است. جامعه‌ای که با مسایل اقتصادی و اجتماعی مختلف مواجه است با فضای ابزورد داخل متن ارتباط برقرار می‌کند. با توجه به اتفاقات اقتصادی و اجتماعی ایران، خودم را به ۲ شخصیت اصلی این نمایشنامه نزدیک می‌بینم و از این رو این اثر برای جامعه امروز ما حرف برای گفتن دارد. ضمن اینکه اجرای دقیق و درست نمایشنامه «در انتظار گودو» می‌تواند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.

این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی مدنظر خود برای این اثر نمایشی، توضیح داد: همیشه به نمایشنامه «در انتظار گودو» علاقه داشتم و هر چقدر که بیشتر ادبیات نمایشی جهان را مطالعه می‌کنم، این متن برایم خاص‌تر می‌شود چون مهندسی بسیار دقیق نویسنده اثر را روی این متن می‌بینم. «در انتظار گودو» واقعا در ادبیات نمایشی جهان کم‌نظیر است. خیلی زیاد به ساختار اصلی نمایشنامه وفادار هستم. بر اثر آزمودن روش‌های مختلف به این نتیجه رسیدم که هیچ چیزی بیشتر از آنچه ساموئل بکت در این متن گفته از عهده ما بر نمی‌آید. بکت آنقدر جهان دقیق، مهندسی‌شده و منظمی را طراحی کرده که یک دیالوگ یا یک توضیح صحنه بی‌علت نیست. من نه از سر یک ساده‌انگاری بلکه به دلیل درگیری ۶ ساله خود با این متن به این نتیجه رسیدم که توصیه‌های بکت بسیار توصیه‌های دقیق و به جایی هستند و به گروه اجرایی کمک خواهند کرد.

جوانی افزود: قسمتی از نمایش را به صورت فست موشن اجرا کردم که در آن هم به ساختار نمایشنامه وفادار هستم. چون مساله زمان را جزو کلیدواژه‌های بکت می‌بینم، قبض و بسط زمان در نمایشی که در آن سال طراحی کردم وجود داشت و در اجرای جدید هم تلاش می‌کنیم به آن طراحی برسیم و بازی زمان را که در ساختار نمایش هست در فرم هم پیدا کنیم.

کارگردان نمایش «در انتظار گودو» در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم در سال جاری هم برای این اجرا و هم اجراهای دیگر بازدید حداکثری از سوی مخاطبان تئاتر انجام گیرد زیرا جامعه ما به این اتفاق نیاز دارد. تئاتر بیش از آنکه در فضاهای خصوصی در جریان باشد باید در فضاهای عمومی و برای مخاطبان بسیاری در جریان باشد و امیدوارم تئاتر پرمخاطب دهه ۷۰ احیا شود. در شرایط جنگ جهانی تئاتر و موسیقی فعال بود و باید در جامعه ما نیز با وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی تئاتر فعال باشد زیرا تئاتر می‌تواند مامن و محفلی باشد که به آن پناه ببریم.

کد خبر 6086660 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید
  • «هامون» داریوش مهرجویی به تئاتر می‌آید/ زنده نگه‌داشتن یاد بزرگان
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • فراخوان ارسال آثار «عملیات تنبیهی وعده صادق» به جشنواره پژواک اعلام شد
  • ببینید | فراخوان ارسال آثار عملیات تنبیهی وعده صادق به جشنواره پژواک اعلام شد
  • فراخوان دوسالانه «کارتون کتاب» منتشر شد
  • «دروغ پارلمانی» به شهرزاد آمد/ با دروغ همه چیز به دست میاد!
  • فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»
  • معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر