Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@04:47:30 GMT

ابراز نگرانی ایران از برنامه مخفی هسته‌ای عربستان

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۴۷۸۶

به دنبال ادعای واهی و بی اساس نماینده عربستان سعودی در کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در وین در حال برگزاری است، نماینده ایران ضمن ابراز تاسف از استفاده عربستان سعودی از جنگ و تنش برای پنهان کردن مسائل و ناکامی‌های داخلی خود، نسبت به انجام برنامه مخفی هسته‌ای از سوی این کشور ابراز نگرانی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ایسنا، در بخشی از پاسخ نماینده ایران آمده است: بسیار مایه تاسف است که عربستان سعودی از جنگ و تنش، برای پنهان کردن مسائل یا ناکامی‌های داخلی خود استفاده می‌کند. رژیم سعودی و متحدانش به طور آشکار و مکرر در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که جهت رسیدن به منافع و اهداف نامشروع، در تجاوز به کشور‌های همسایه خود از جمله یمن، ارتکاب جرائم جنگی، حمله به مدارس، بیمارستان‌ها، بازار‌ها و قتل عام زنان و کودکان ابایی ندارند.

نماینده ایران با تاکید بر اینکه عربستان در حال توسعه و اجرای یک برنامه هسته‌ای به شدت غیرشفاف است، افزود: مقامات سعودی در چندین مناسبت مختلف اشاره کرده‌اند که در حال کار بر روی طرحی هستند تا با احداث کانال، کشور همسایه خود قطر را از حالت شبه جزیره به جزیره تبدیل کنند. بخشی از این کانال برای یک تاسیسات پسماند هسته‌ای مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این قصد سیاسی پادشاهی عربستان حاکی از آن است که رفتار غیرمسئولانه این کشور نه تنها به ملت و محیط خود بر می‌گردد، بلکه همچنین ثبات و ایمنی منطقه و کشور‌های همسایه را هدف قرار گرفته است.

در بخش دیگری از واکنش ایران با اشاره به اینکه رفتار غیرمسئولانه و برنامه غیر شفاف عربستان از سوی دولت ترامپ و ذیل رویکرد تجاری و سودمحور مورد حمایت قرار می‌گیرد، آمده است: ضروری است که جامعه بین المللی برای عربستان روشن سازند که تحمل هیچ‌گونه انحراف از برنامه صلح آمیز هسته‌ای یا انتقال مواد رادیو اکتیو به گروه‌های تروریستی را ندارند.

نماینده ایران در پایان ضمن درخواست از عربستان سعودی برای پذیرش کامل نظام پادمانی آژانس و اجازه به بازرسان این نهاد برای دسترسی به تمامی فعالیت‌های هسته‌ای آن، تاکید کرد: ضروری است تا آژانس فورا از همه کشور‌هایی که عربستان آن‌ها را به عنوان شرکای احتمالی اهدای نیروگاه‌های برق هسته‌ای معرفی کرده، بخواهد تا از تامین راکتور‌های برق هسته‌ای برای پادشاهی سعودی تا زمانی که شرایط برای اجرای پادمان‌های مناسب آژانس فراهم نشده، خودداری کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی پسماند هسته ای پادشاهی عربستان آرامکو عربستان اردوغان شبنم نعمت زاده علیرضا صالح هپکو اراک انصارالله یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۴۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سناریو زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه «ای بی سی نیوز» روز چهارشنبه به نقل از مقامات آگاه گزارش داد که با توجه به اینکه امکان حبس کوتاه مدت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل اتهامات قضائی وجود دارد، سرویس مخفی این کشور چند جلسه برای برنامه ریزی اقدامات مرتبط برگزار کرده است.

منابع آگاه اعلام کردند با این حال سرویس مخفی آمریکا هنوز برنامه مشخصی در این باره ندارد.

سرویس مخفی آمریکا مسئول محافظت از روسای جمهور فعلی و سابق این کشور (و همچنین خانواده‌های آنها) است، اما حفاظت از رئیس جمهور سابق در زندان یک مورد بی سابقه خواهد بود.

نامزد احتمالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یکی از پرونده‌های قضایی خود به جعل سوابق تجاری مربوط به پرداختی سال ۲۰۱۶ به استورمی دنیلز، ستاره سابق فیلم‌های غیراخلاقی، متهم شده است.

کد خبر 6088028

دیگر خبرها

  • نماینده دائم ایران در ژنو: ضرب و شتم، مدافعان حقوق بشر را ساکت نمی‌کند
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • سناریو زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد