Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد؛ عبدالباری عطوان در تحلیل حوادث اخیر مربوط به حمله نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی نوشت: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا فورا ایران را به دست داشتن در حمله به بزرگترین میدان نفتی عربستان متهم کردو مدعی شد که مدرکی مبنی بر اینکه آن پهپادها از یمن شلیک شده باشند، وجود ندارد بلکه آنها از خاک ایران شلیک شده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




به گزارش شفقنا، عطوان با بیان این مطلب همچنین نوشت: اما او برای ادعاهای خود مدرکی ارائه نکرد و اظهاراتش در حالی بود که هنوز تحقیقات مرتبط با این حمله آغاز نشده بود. از سوی دیگر سرهنگ ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف تحت رهبری عربستان هم ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرد و گفت که تحقیقات اولیه نشان می دهد سلاح ها و مواد منفجره ای که در این حمله استفاده شدند، ساخت ایران بودند.
عطوان عنوان کرد: شاید حوثی ها در پاسخ به اظهارات المالکی بگویند که سلاح ها و تجهیزات پیشرفته ای که نیروهای سعودی در حملات خود به یمن استفاده می کنند هم ساخت آمریکاست اما مشکل کجاست؟
وی افزود: سرتیب یحیی سریع سخنگوی نظامی انصارالله یمن در گفتگوی تلفنی با روزنامه رای الیوم گفت پهپادهایی که به پالایشگاههای نفت بقیق و خریص در عربستان حمله کردند، ساخت یمن بودند و از خاک یمن شلیک شدند. سریع اظهار کرد: این ۱۰ پهپاد مجهز به موتورهای جت بودند و با موادی ساخته شده بودند که رادارهای عربستان سعودی قادر به ردیابی آنها نبودند و از سوی سیستم های کنترل در یمن هدایت می شدند.
وی تاکید کرد: ما دروغ نمی گوییم و سجاعت گفتن کامل حقیقت را بدون هیچ کم و زیاد داریم. ما در صدد اعلام عملیات نظامی بزرگی در آینده هستیم که در آن ۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک عربستان را تحت کنترل خود در خواهیم آورد و نیروهای ما هزاران نفر از نیروهای سعودی را به اسارت خواهند گرفت.
سخنگوی ارتش یمن خاطرنشان کرد: هنگامی که در بیانیه هایمان می گوییم عناصری در عربستان با ما همکاری می کنند، منظور ما برادران شیعه نیستند؛ ما کسانی را در عربستان و در داخل خود رژیم سعودی داریم که در برخی مواقع با ما همکاری می کنند.
وی با اشاره به اینکه یمنی ها روزانه ۶ پهپاد مجهز به تکنولوژی های پیشرفته تولید می کنند، اظهار کرد: به سوال برخی درباره اینکه چرا امارات را هدف قرار نمی دهیم، پاسخ می دهم؛ پاسخ این است که امارات حضور در حملات ائتلاف سعودی و همینطور حضور میدانی در یمن را نیز کاهش داد. اما اگر اوضاع را متشنج کند، پاسخ ما همانند پاشخی خواهد بود که عربستان دید.
رای الیوم با اشاره به این موضوع نوشت: این حمله با پهپاد یا با موشک های بالستیک و از هرکجا که انجام شده باشد، شکنندگی پدافندهای هوایی عربستان سعودی برای محافظت از مهمترین تاسیسات نفتی این کشور را نشان داد. کما اینکه ناتوانی آمریکا در حمایت از متحدانش را علی رغم میلیاردها باج گیری نشان می دهد.
اما سوال این است که آیا آمریکا در دفاع از این حمله از ایران انتقام خواهد گرفت و این انتقام در صورت انجام، چگونه خواهد بود؟ با حملات موشکی محدود یا جنگ همه گیر و یا تحریم های بیشتر؟
علم غیب نداریم اما می توانیم بگوییم که دولت ترامپ که از پاسخ به سرنگون کردن پهپادش توسط ایران ترسید، گمان نمی کنیم هیچ گونه اقدام انتقام جویانه ای در دفاع از عربستان وصنایع نفتی آن انجام دهد. دونالد ترامپ در توییت هایی با عربستان ابراز همبستگی کرده اما هیچ چیزی بعید نیست.
حمله به تاسیسات نفتی عربستان صرف نظر از از اینکه چه کسی آن را انجام داده، انتقال از جنگ سنتی به جنگ سایبری یا ترکیبی از این دو را نشان می دهد و شاید مقدمه ای برای حملات بیشتر به زیرساخت های دیگر عربستان نظیر ایستگاههای آب و برق در مرحله بعدی باشد و قطعا ترامپ که از طریق خروج از توافق هسته ای و تحمیل تحریم های شدید علیه ایران، اوضاع را متشنج کرد، مسئول چنین حملاتی است و ایرانی که جیمی کارتر را ساقط کرد، ترامپ را هم در انتخابات آتی ساقط خواهد کرد… وخدا داناتر است. برچسب ها: عطوان ، سخنگوی انصارالله ، عربستان

منبع: خرداد

کلیدواژه: عطوان سخنگوی انصارالله عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۷۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد

وزیر خارجه عربستان سعودی با اشاره میزان ویرانی‌های به بار آمده در غزه، گفت که سازمان ملل متحد زمان باسازی غزه را ۳۰ سال برآورد می‌کند.

به گزارش فارس، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی، بعدازظهر امروز (دوشنبه)، در گفت‌وگویی که در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض برگزار شد، خواستار حل و فصل کامل مسئله فلسطینیان شد.

وزیر خارجه عربستان سعودی ابتدا اشاره کرد که سازمان ملل متحد بازسازی نوار غزه را ۳۰ سال برآورد می‌کند و سپس گفت که باید برای وضعیت فلسطینیان راهکار کاملی ارائه شود.

یک کارشناس ارشد سازمان ملل متحد نیز اخیرا اعلام کرد فرایند آواربرداری و خنثی‌سازی بمب‌های منفجرنشده در غزه حدود ۱۴ سال به طول می‌انجامد.

فیصل بن فرحان در ادامه اضافه کرد که نمی‌توان وضعیت فلسطینیان در کرانه باختری را نادیده گرفت و برای تشکیل کشور فلسطین فرایندی معتبر و بدون‌بازگشت نیاز است.

او همچنین گفت که ریاض و واشنگتن عملا به تکمیل توافق‌هایی دوجانبه که دقیقا به آن اشاره نکرد، نزدیک شده‌اند.

دیگر خبرها

  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • لحظه اصابت پهپاد انتحاری ارتش یمن به کشتی اسرائیلی+ فیلم/ مخالفت وزیرخارجه انگلیس به تروریستی اعلام کردن سپاه/ هشدار مهم انصارالله به آمریکا درباره حمله به یمن/ حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به یمن
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • ویدیو/ زهرچشم انصارالله از آمریکا؛ آیا ائتلاف به یمن حمله می‌کند؟
  • شاهکاری دیگر از انصارالله در دریای سرخ و اقیانوس هند/ سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن: ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی را با تعدادی پهپاد هدف قرار دادیم
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت