تلاش برای ترویج و فراگیری نمایش خلاق
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۸۷۷۷
نشست شورای علمی دفتر تئاتر کاربردی جهاد دانشگاهی هنر در دفتر ریاست این واحد برگزار شد و طی آن اعضای شورای علمی، برنامههای عملیاتی ششماهه دوم سال 98 این دفتر را مورد بررسی قرار دادند.
به گزارش ایسنا، نشست شورای علمی دفتر تخصصی تئاتر کاربردی جهاد دانشگاهی هنر با حضور بهزاد رشیدی؛ رئیس جهاد دانشگاهی هنر، اکرم ابوالمعالی؛ سرپرست دفتر تخصصی تئاتر کاربردی جهاد دانشگاهی هنر و محمدحسین ناصربخت، رحمت امینی و منوچهر اکبرلو؛ اعضای شورای علمی این دفتر برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای این نشست، بهزاد رشیدی با اشاره به اهمیت مبحث تئاتر کاربردی در حوزه فرهنگسازی اجتماعی و ارتقای فرهنگ جاری در جامعه، گفت: طی بیش از یک سال گذشته با توجه به نیازسنجی صورت گرفته و طی ماههای اخیر و از خلال برگزاری دو دوره آموزشی تربیت مربی نمایش خلاق، به این نتیجه رسیدیم که انجام یک سلسله عملیات زیربنایی و پایه در این حوزه با توجه به اینکه همچنان با وجود فعالیتهای صورت گرفته، خلأهای بسیاری در ترویج و فراگیری آن وجود دارد، لازم و ضروری است.
وی ادامه داد: با این دیدگاه به منظور فعالیت مؤثر و مستمر و نهادینه شدن آن از آنجا که شاید حجمی از حمایتهای ما در بُعد آموزشی در عرصه نمایش خلاق کاهش یابد لذا پیگیری فعالیت این دفتر به شکل همهجانبه و در تمامی ابعاد متصور از سرگرفته شد که مأموریت انجام آنها به سرکارخانم ابوالمعالی محول شد.
بهزاد رشیدی با اشاره به اینکه در نقشه راه فعالیت این دفتر، به برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و درازمدت اندیشه شده است، تصریح کرد: عجالتاً برای ششماهه دوم سال جاری، با در نظر گرفتن یک مُدل جامع و دائمی که سرلوحه فعالیتهای این دفتر در ابعاد آموزشی، پژوهشی، رویدادی و خدمات تخصصی قرار خواهد گرفت، مجموعه اقداماتی را در نظر داریم که با مشارکت و تشریک مساعی دوستان کارشناس به انجام خواهیم رساند.
در ادامه این نشست اکرم ابوالمعالی؛ سرپرست دفتر تخصصی تئاتر کاربردی به توضیح جزئیات فعالیتهای این دفتر در 4 بُعد ذکر شده، پرداخت و گفت: در مجموعه فعالیتهای در نظر گرفته شده برای این دفتر در بازه زمانی ششماهه دوم سال جاری، برگزاری دورههای آموزشی و شرکت در رویدادها و جشنوارههای تئاتری در قالب ارائه خدمات تخصصی و یا برگزاری پنلهای پژوهشی، سهم بیشتری را به خود اختصاص خواهند داد.
وی گفت: حمایت و مشارکت در رویدادهایی که تئاتر کاربردی به عنوان ابزارِ محوری در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است، ایجاد انگیزه در میان محققان جوانی که با آثار پژوهشی خود در حوزه تئاتر کاربردی در رویدادها و جشنوارههای تئاتری شرکت میکنند، یکی دیگر از برنامههای عملیاتی است که ما برای شش ماهه دوم امسال در نظر گرفتهایم.
این گزارش حاکی است، در بخش دیگری از این نشست، محمدحسین ناصربخت؛ مدیر گروه هنرهای نمایشی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر، رحمت امینی؛ مدیر گروه هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و منوچهر اکبرلو؛ مدرس دانشگاه و کارشناس تئاتر و نمایش خلاق که به عنوان اعضای شورای علمی این دفتر محسوب میشوند به بیان دیدگاههای خود در مورد برنامههای جاری دفتر تخصصی تئاتر کاربردی جهاد دانشگاهی هنر پرداختند.
او بر پرداخت علمی و جامع در پیشبرد برنامههای این دفتر به شکلی هدفمند تأکید کرده و نظرات خود را در مورد پویایی و نشاط هر چه بیشتر این دفتر متناسب با سطح معلومات و تجارب جامعه هدف به ویژه در ارائه خدمات تخصصی، بیان کردند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: تئاتر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۸۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
آیدین تمبرچی کارگردان نمایش «آن برد» نوشته مشترک تمبرچی و مهدی زندیه که این روزها با استقبال قابل توجه مخاطبان در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است، درباره روند تولید این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: از سال ۹۵ به همراه مهدی زندیه درگیر نوشتن این متن شدیم اما زمانی طولانی آن را کنار گذاشتیم. در آن مقطع زمانی دستنویسی از متن تهیه شد تا با ۲ بازیگر در سالن کوچک مولوی روی صحنه برود ولی اثر به اجرا نرسید. بعد از چندین سال رجعت به متن «آن برد»، دستنویس جدیدی تهیه شد. از مهر سال ۱۴۰۲ بازنویسی متن را انجام دادیم و از اوایل دی سال گذشته نیز تمرینها را شروع کردیم.
وی درباره اینکه آیا نمایش «آن برد» به شیوه کارگاهی تولید شده است یا خیر، توضیح داد: متن از پیش تهیه شده بود و تمامی ایدههای کارگردانی در آن مدنظر قرار گرفته بود اما اسلوبهایی که منصوب به کار کارگاهی میشوند به شکل موقعیت نمایشی در اثر وجود دارند. در شیوهای که «آن برد» را تولید و اجرا کردیم، مکان مدام تغییر میکند و زمان سیال است و اسلوبها منصوب به کار کارگاهی است اما ما پیشتر به این ایدهها و موضوعات فکر کرده بودیم.
تمبرچی درباره دغدغه پرداختن به ایده مهاجرت در نمایش «آن برد»، یادآور شد: ایده مهاجرت دستکم برای قشر و نسل ما همیشه به عنوان یک امکان مورد توجه قرار میگیرد. در دستنویس اول «آن برد» نگاه به مهاجرت مثبت بود اما متن نهایی بر علیه مهاجرت شکل گرفت. در واقع در متن نهایی به شناخت عواقبتی که مهاجرت در پی دارد، پرداختیم. آنقدر موضوع مهاجرت زیرساختی و پیچیده است که فکر نکنم به این زودیهای دغدغه آن برای نسل ما و طبقه متوسط جامعه برطرف شود.
کارگردان نمایش «آن برد» درباره استقبال قابل توجهی که مخاطبان از اجرای این اثر نمایشی دارند، بیان کرد: می شود ادعا کرد که قالب بازخوردهای مخاطب نسبت به نمایش خیلی مثبت و برای ما ارزشمند بوده است. تولید و اجرای نمایش سختیها و پیچیدگیهای فراوانی دارد که بازخورد غالبا مثبت مخاطبان از اجرا تنها نکته دلگرمکننده برای گروه ما است.
وی درباره اینکه چه ویژگیهایی در نمایش «آن برد» باعث جذب مخاطبان و همراهی آنها شده است، تاکید کرد: با اینکه بازخورد مخاطبان غالبا مثبت است اما ما را غافلگیر کرد. مخاطب با موضوع «آن برد» به راحتی ارتباط میگیرد زیرا در زندگی خود و اطرافیانش با موضوع مهاجرت مواجه شده است. هر گروهی بیشتر دوست دارد که شیوه اجراییاش مورد توجه مخاطب قرار بگیرد ولی صادقانه بخواهیم صحبت کنیم، موضوع «آن برد» مخاطب را جذب میکند. البته شاید فرم اجرای نمایش هم درست درآمده که مخاطب میتواند با موضوع ارتباط برقرار کند.
تمبرچی ادامه داد: بعد از پایان هر اجرا، غالب مخاطبان تحت تاثیر قرار گرفته و برخی نیز اشک میریزند. بسیاری از مخاطبان بعد از پایان نمایش آنقدر منقلب هستند که نمیتوانند صحبت کنند. فکر میکنم موضوع و فرم اجرایی کار توانسته با مخاطب ارتباط درستی را برقرار کند.
این کارگردان تئاتر درباره چالشهای تولید و اجرای «آن برد» به لحاظ اقتصادی، تصریح کرد: چالش اقتصادی همیشه برای تئاتر وجود دارد و تنها با همراهی و حمایت همه اعضای گروه میتوان این چالشها را پشت سر گذاشت که خوشبختانه من از این همراهی و حمایت برخوردار بودم. ما تلاش کردیم بهویژه در طراحی صحنه به سمت ایدههایی برویم که کمترین فشار مالی را روی گروه داشته باشد.
وی متذکر شد: مشکل اساسی این است که اکثر سالنهای تئاتری در آن واحد میزبان ۲ یا ۳ گروه نمایشی هستند و این امر دپوی دکور را با مشکل همراه میکند. حتی اگر گروهی توان مالی ساخت دکور ایدهآل خود را داشته باشد، سالن به عنوان میزبان چند گروه امکان دپوی دکور را ندارد.
تمبرچی اظهار کرد: امیدوارم شرایط برای تئاتر بهتر شود. البته احساس میکنم که شرایط در حال بهتر شدن است و اقبال مخاطبان هم نوید روزهای بهتری برای تئاتر ایران را میدهد.
وی در پایان سخنان خود درباره اینکه آیا اجرای نمایش «آن برد» تمدید یا در سالنی دیگر ادامه پیدا میکند یا خیر، گفت: ما تا ۲۱ اردیبهشت به اجرای «آن برد» ادامه میدهیم. صحبتهایی در گروه برای ادامه اجراها انجام شده و در حال مذاکره با تئاتر شهر هستیم که امیدوارم این اتفاق بیافتد.
نمایش «آن برد» با حضور مهدی زندیه و نیکو بستانی، ساعت ۱۸ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا میشود.
عکس از رضا معطریان است.
کد خبر 6097371 فریبرز دارایی