Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@20:43:48 GMT

آزادسازی ذخایر نفت کمکی به بازار نمی‌کند

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۰۲۵۹

آزادسازی ذخایر نفت کمکی به بازار نمی‌کند

فریدون برکشلی، رییس دفتر مطالعات انرژی وین در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اینکه «اقدام ترامپ در آزاد سازی ذخایر نفت این کشور جهت کنترل افزایش قیمت ناشی از حمله پهبادی به تاسیسات نفتی عربستان، تا چه اندازه در مهار قیمت ها موثر خواهد بود»، گفت: امریکا ذخایر استراتژیک یا SPR برای مصرف ۱۲۰ روز خود در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایجاد این ذخایر استراتژیک به سال ۱۹۷۳ میلادی بر می گردد که کشورهای عربی، عرضه نفت به امریکا، انگلیس و هلند را تحریم کردند.

وی با اشاره به اینکه ذخایر استراتژیک نفتی هر کشور معنا و اهداف خود را دارد و آزادسازی یا عدم آزادسازی آن با هدف ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و تنظیم قیمت در بازار جهانی نفت نیست، ادامه داد: البته ترامپ در ماه های اخیر در چند نوبت گفته که ذخایر استراتژیک دیگر  موضوعیتی ندارد و چون امریکا در تولید نفت خودکفا شده باید SPR را به فروش برسانند. بخش اعظم ذخایر استراتژیک آمریکا با نفت سعودی پر شده و اگر آمریکا بخشی از SPR را آزاد کند همان نفت سعودی روانه بازار می شود؛  اما در عین حال دیپلماسی ذخیره سازی تغییرات مهمی به خود می بیند.

 کارشناس بین المللی نفت توضیح داد: در اینجا توجه به یک نکته مهم لازم است. آزاد سازی ذخایر استراتژیک الزاما به مفهوم افزایش عرضه و در نتیجه ثبات بازار جهانی نفت نیست. از آنجا که این ذخایر برای شرایط بحرانی طراحی شده است، آزاد سازی آن به معنای دامن زدن به فضای بحران و التهاب بازار است. ضمن اینکه عرضه فیزیکی نفت افزایش پیدا می کند اما بازار را با  شرایط بحران و جو روانی ناشی از شرایط نا متعارف روبرو می سازد.

وی گفت: در دهه ۲۰۰۰ هنگامی که بیل کلینتون، رییس جمهوری وقت آمریکا قصد حمله به بوسنی و یوگسلاوی سابق را داشت، تصمیم داشت دستور آزاد سازی ذخایر استراتژیک را صادر کند ولی نهایتا از اتخاذ این تصمیم خودداری کرد.

برکشلی تصریح کرد: بازار جهانی علایم نگران کننده ای دریافت کرده است. از دست رفتن نزدیک به نیمی از تولید و صادرات شرکت نفتی ارامکو، بسیار جدی است. بازار حساس و نگران است. البته هنوز بازار در شرایط صبر و انتظار قرار دارد و واکنش‌های جدی زمانی شکل خواهد گرفت که اطلاعات و گزارشات کامل‌تری ارایه شود.

رییس دفتر مطالعات انرژی وین با بیان اینکه شرکت آرامکو برخلاف رویه متداول خود هنوز بیانیه رسمی درباره رخدادهای اخیر منتشر نکرده و اطلاعات عموما از منابع ثانویه است، افزود: آرامکو در آستانه عرضه بخشی از سهام خود در بورس های بین المللی قرار دارد و حتی بانک های کارگزار خود برای عرضه سهام را هم معرفی کرده بود. بنابراین اکنون مقامات سعودی، آرامکو و بازار جهانی چشم انتظار دور نمای این بحران هستند. مدیرعامل جدید آرامکو و وزیرنفت تازه، پیش از حملات پهبادی به تاسیسات این شرکت، ارزش اسمی آرامکو را از ۲ تریلیون دلار به ۳ تریلیون دلار افزایش داده بودند.

وی گفت: واکنش کنونی بازار نفت هیجان زده است. شاید با توجه به باز بودن بازارهای نیویورک و شیکاگو، اطلاعات دقیق تری در دست باشند که بتوان بر پایه آن میزان جهش قیمت ناشی از کمبود فیزیکی و افزایش قیمت ناشی از فضای روانی بازار جهانی و ابعاد ژئوپلیتیک را ارزیابی کرد. با در نظر گرفتن شرایط موجود و اطلاعات کنونی، بورس های اروپایی با  ۱۲ تا ۱۷ درصد افزایش قیمت،  معاملات خود را پیش بردند. این در حالی است که سعودی ها با احتیاط در مورد وقایع شنبه اظهار نظر کرده اند.

بر اساس گفته های برکشلی با اطلاعات کنونی نباید انتظار افزایش پایدار قیمت را داشت. البته شاید آمریکا ناچار شود تحریم های نفتی ایران را کاهش دهد تا ایران سریعا از ذخایر موجود خود به کمک بازار بیاید.

کد خبر 4720228 عرفانه تاجیکی

منبع: مهر

کلیدواژه: صادرات نفت قیمت نفت نفت آرامکو شرکت نفت آرامکو عربستان فروش نفت پهباد قیمت دلار بانک مرکزی ایران بورس آرامکو بازار سهام جنگ تجاری قیمت نفت صادرات غیرنفتی دلار ایالات متحده آمریکا پهباد قیمت یورو وزارت جهاد کشاورزی روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۰۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار طلا از خواب خوش صعود، می‌پرد؟

به گزارش خبرآنلاین ، قیمت طلا و سکه در هفته دوم اردیبهشت با بازدهی منفی بسته شد.

تجارت نیوز در خبری نوشت:این در حالی بود که هفته گذشته با وجود کاهش قیمت دلار و اونس جهانی طلا،‌ بازار فلز زرد تحت تاثیر ایجاد تنش در خصوص اجرای سامانه جامع تجارت و اعتراض طلافروشان قرار گرفته و برخلاف روند فاکتورهای اساسی در برخی روزها افزایشی بود.

بازار طلا به اخبار سیاسی گره خورد!

اخبار مساعدی که طی هفته گذشته در پی سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان روانه بازارهای مالی شد، جو مثبتی را در میان معامله‌گران به وجود آورد. در همین راستا برخی فعالان اقتصادی این سفر را زمینه‌ساز کاهش فشارهای اقتصادی و ارزی تعبیر می‌کنند و امیدوارند آینده بهتری در پرتوی تعاملات منطقه‌ای در انتظار تهران باشد.

علاوه بر آن، به نظر می‌رسد موضوع سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در تاریخ ۱۷ تا ۱۸ اردیبهشت، معامله‌گران را در لاک احتیاطی خواهد برد تا برآیند نتیجه این مذاکرات را در بازارهای مالی بسنجند. بنابراین ریزش یا افزایش قیمت در بازارهای مالی در روزهای آینده به اخبار سیاسی بستگی دارد. باید توجه داشت که عرصه سیاسی در ایران عرصه غافلگیری‌ در دقیقه ۹۰ است و برای همین‌ نمی‌توان قدم سیاسی و اقتصادی بعدی را پیش‌بینی کرد.

گفتنی است در لحظه نگارش این گزارش طلای جهانی با رقم ۲۳۰۱ دلاری در حال معامله است. اونس جهانی نقره نیز روی قیمت ۲۶ دلار و ۵۵ سنتی ایستاده است. هر گرم نقره ۹۹۹ نیز روی رقم ۵۲ هزار و ۶۳۰ تومانی ایستاده است.

مثقال در کانال ۱۴ میلیونی بسته شد

قیمت سکه امامی روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت روی رقم ۴۱ میلیون و ۸۰۹ هزار تومانی بسته شد. قیمت سکه‌ بهار روی قیمت ۳۸ میلیون و ۲۳۰ هزار تومانی ایستاد. گفتنی است قیمت نیم‌سکه و ربع سکه به ترتیب با قیمت ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی بسته شد. قیمت سکه گرمی روز پنجشنبه روی رقم ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی ایستاد.

قیمت طلا در آخرین روز معاملاتی هفته افزایش محدودی داشت. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با افزایش ۱۲۰ هزار تومانی در کانال ۱۴ میلیون تومانی بسته شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با رشد ۱۸ هزار تومانی روی رقم سه میلیون و ۴۴۸ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز با رقم سه میلیون و ۴۰۲ هزار تومان معامله شد.

حباب سکه روز پنجشنبه بیشتر از رشد قیمت افزایش دارد. حباب سکه امامی ۳۰۰ هزارتومان، سکه بهار ۲۷۸ هزار تومان،‌ نیم‌سکه ۲۵۴ هزار تومان، ربع‌سکه ۲۲۷ هزار تومان و سکه گرمی ۲۱۴ هزار تومان افزایش دارد.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902799

دیگر خبرها

  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • پیش‌بینی جالب درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • قیمت جدید دام زنده؛ گوشت قرمز چند است؟
  • بازار طلا از خواب خوش صعود، می‌پرد؟
  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • افزایش ۱۲ درصدی حجم ذخایر سد‌های استان اردبیل
  • پیش‌بینی یک فعال بازار: طلا در هفته آینده به این قیمت می‌رسد