Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@13:14:11 GMT

ربات‌های زیستی با ترکیب نور و نورون‌ حرکت می‌کنند

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۲۲۷۰

ربات‌های زیستی با ترکیب نور و نورون‌ حرکت می‌کنند

به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، ساخت ربات‌های کوچک و نرمی که بتوانند به گونه‌ای بی خطر تنظیمات بیولوژیکی مانند بدن انسان را هدایت کنند، پیشرفت بزرگی در درمان پزشکی محسوب می‌شود اما عملی کردن و به حرکت درآوردن این ربات‌ها درون این محیط ها راحت نیست. اکنون محققان دانشگاه ایلینویز موفق به ساخت ربات های بیوهیبریدی شده‌اند که می‌توانند تنها با ترکیبی از نورون‌های حرکتی، بافت عضلانی و نور به حرکت درآیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این محققان مدت هاست که در حال بررسی این احتمالات هستند. آن‌ها در قرن جاری مقاله‌های متعددی در مورد ربات‌های زیستی مصنوعی ارائه داده‌اند که از سلول‌های منسجم قلبی و ضربان دار و نور برای به حرکت درآوردن سیستم‌های جلوبرنده استفاده می‌کنند؛ این ویژگی‌ها به ربات ها اجازه می‌دهد که به خودی خود راه بروند و شنا کنند.

آن‌ها در ادامه کار خود در راستای دستیابی به این قابلیت‌ها، طراحی جدیدی ارائه داده‌اند که به جای یک دُم، دو دُم دارد. این ربات‌های زیستی از یک داربست نرم تشکیل شده‌اند که لایه‌ای از بافت عضلانی اسکلتی و نورون‌های حرکتی واکنش پذیر نسبت به نور که از سلول‌های بنیادی موش گرفته شده‌اند، روی آن را پوشانده است. زمانیکه نورون‌ها در معرض نور قرار می‌گیرند، این نورون‌ها تحریک شده و به محرک‌هایی تبدیل می‌شوند که بافت عضله را به چرخ دنده تبدیل کرده و ربات را به جلو سوق می‌دهد.

استفاده از بافت عضلانی برای به حرکت درآوردن ربات های زیستی از ویژگی‌های بارز کار قبلی این محققان بود. این ربات جدید کاملاً زیست تخریب پذیر است و بدون نیاز به باتری یا انرژی خارجی می‌تواند منبسط و منقبض شود. درحالیکه نسخه‌های قبلی از سیگنال‌های الکتریکی برای تحریک این فرایند استفاده می‌کردند.

این تحقیق در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ربات زیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۲۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت مأموران محیط زیست آذربایجان‌غربی بر بیش از۷۶۰ هزارهکتار ازمناطق تحت مدیریت

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اهمیت حفاظت از محیط زیست گفت: کارشناسان و محیط بانان حفاظت محیط زیست استان برای صیانت و پاسداری از محیط زیست و تنوع زیستی استان به صورت شبانه روزی بویژه در روزهای تعطیل در مناطق تحت مدیریت حضور دارند و از محیط زیست استان قاطعانه در مقابل تخریب گران و متخلفان پاسداری می کنند.

سعید شهند، با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست تعطیل بردار نیست، افزود: یکی از مهمترین شاخصه های حفاظت از محیط زیست تداوم ، یکپارچگی و همیشگی بودن آن است و از این رو محیط بانان و مأموران محیط زیست استان در بیش از ۷۶۰ هزار هکتار از مناطق تحت مدیریت محیط زیست و ۲۰ پاسگاه محیط بانی به صورت شبانه روزی حضور دارند و با انجام مستمر گشت و کنترل و استفاده و بهره گیری از روشهای نوین پایش تصویری کار مهم حفاظت از محیط زیست را بدون وقفه انجام می دهند.

شهند اضافه کرد: جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی مناطق تحت مدیریت، جلوگیری از شکار و صید غیر مجاز، پایش نحوه و چگونگی فعالیت واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی در چهارچوب ضوابط محیط زیستی و درنهایت ارائه آموزشهای محیط زیستی به گردشگران و طبیعت گران در دل طبیعت از جمله فعالیتهای شاخص مستمر، متداوم و شبانه روزی سازمان حفاظت محیط زیست به شمار می رود.

 

 

دیگر خبرها

  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی/یک تجربه موفق
  • تجهیز ربات‌ها به «هوش طبیعی» ممکن شد
  • نظارت مأموران محیط زیست آذربایجان‌غربی بر بیش از۷۶۰ هزارهکتار ازمناطق تحت مدیریت
  • نمی‌توانم نسبت به ظلم و نسل‌کشی در غزه بی‌تفاوت باشم
  • نخستین ربات تمام الکتریکی جهان رونمایی شد/ با توانایی حفظ سرعت ثابت
  • ربات‌های حلزونی برای عملیات نجات و حرکت روی سیارات
  • خاطره‌ای از واکنش عجیب احمدی‌نژاد به درخواست محیط‌‌‌ زیستی | فیلم
  • فعالیت پایلوت ۸ خانه محیط زیستی در گلستان
  • شناسایی یک شهاب سنگ از هسته سیارک توسط محققان کشور
  • آیا طب سنتی ریشه در غریزه انسان و دیگر انسان‌تباران دارد؟