Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@02:38:13 GMT

آمریکایی ها به دنبال فرصت طلبی جدید در خلیج فارس هستند

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۳۹۰۴

آمریکایی ها به دنبال فرصت طلبی جدید در خلیج فارس هستند

روزنامه پاکستانی «نیشن» در گزارشی با عنوان «دروغ امپریالیستی»، به ماجرای حملات آرامکو اشاره کرد و نوشت:حمله به تاسیسات نفتی در عربستان سعودی فرصت مناسبی برای کاخ سفید برای وارد کردن اتهامات بی اساس به ایران فراهم کرده است .

در این گزارش آمده است: مایک پمپئو  وزیر امور خارجه آمریکا بدون هیچ مدرک و سندی ایران را مورد اتهام قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیشن نوشت: به رغم لفاظی های آمریکا، حاکمان سعودی سکوت کرده و این نشان دهنده عدم اطمینان ریاض نسبت به ادعاهای کاخ سفید است، اما باید دید که چه چیزی باعث شده تا آمریکا بار دیگر به ایران اتهام وارد کند.

رسانه های پاکستان با  اشاره به اهمیت حمله به آرامکو  نوشتند پس  از این حمله جامعه جهانی با تنش جدیدی روبرو شده است اما به رغم اتهامات ضد ایرانی آمریکا قدرت هیا جهان از جمله چین و روسیه همچنان در کنار ایران هستند.

روزنامه «اکسپرس» چاپ شهر اسلام آباد تیتر صفحه اول خود را به حملات پهپادی به تاسیسات نفت سعودی اختصاص داد و نوشت: روسیه و چین حامی جمهوری اسلامی ایران هستند و هشدار دادند نباید بر مبنای شواهد مبهم دست به اقدام علیه کشوری زد.

این روزنامه اردو زبان همچنین در سرمقاله خود با اشاره به تداوم جنگ ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه یمن، نوشت: مقاومت یمن مسئولیت حملات به آرامکو را برعهده گرفته پس چرا وزیر امور خارجه آمریکا مدعی دخالت ایران در این حملات است.

اکسپرس افزود: اتهامات آمریکا حیرت آور و  نگران کننده است، زمانی که ایران قاطعانه هرگونه دخالت در ماجرای آرامکو را رد کرده است چه دلیلی دارد تا واشنگتن بر ادعای خود پافشاری کند.

به نوشته این روزنامه پاکستانی: ناظران و کارشناسان معتقدند که آمریکا با متهم کردن دیگر کشورها، به دنبال جنگ افروزی در منطقه خلیج فارس است.

روزنامه «اکسپرس تریبیون» پاکستان نیز در سرمقاله خود به ماجرای حملات پهپادی به تاسیسات آرامکو اشاره کرد و نوشت: مایک پمپئو حتی جلوتر از سعودی ها، با انتشار تصاویری مبهم ماهواره ای مدعی دخالت ایران در حمله به آرامکو شده است.

این روزنامه انگلیسی زبان اضافه کرد این حمله می تواد تلاشی از سوی برخی از مخالفان تنش زدایی بین تهران و واشنگتن نیز باشد.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا یکشنبه گذشته در توییتی نوشت: «خطوط عرضه نفت عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته است دلایلی برای این باور است که می دانیم کار چه کسی بوده، ما بسته به تایید موضوع آماده اقدام نظامی هستیم، اما منتظریم عربستان سعودی نظر خود را درباره اینکه به باور آنها چه کسی عامل این حمله بوده بگوید و اینکه تحت چه شرایطی اقدام خواهیم کرد!»

مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا نیز با متهم کردن ایران در توییتر نوشت: در حالی که روحانی و ظریف مدعی‌ هستند در حال دیپلماسی هستند، ایران پشت 100 حمله به عربستان بوده است و اکنون در میانه تلاش‌ها برای کاهش تنش، حملات بی‌سابقه‌ای به منابع تامین انرژی جهان صورت گرفته است نشانه ای از این که این حملات از یمن شکل گرفته در دست نیست.

آمریکا هنگام متهم کردن ایران همانند گذشته هیچ مدرک یا شاهدی ارائه نداده است، اما بر اثر جوسازی آمریکا، این حادثه به حد جدی رسیده است اولا آمریکا جدی بودن این حمله را به تهدید تامین انرژی جهانی و تخریب ثبات بین المللی نسبت داده و می خواهد ایران را هدف کشورها قرار دهد ثانیا با وجود آنکه حوثی ها مسئولیت حادثه را برعهده داشتند، اما کاخ سفید قبول نمی کند و آنرا به حساب ایران می گذارد و حتی " صد حمله " پیشتر را هم به حساب ایران گذاشته است.

طبیعی است که ایران اتهامات مقامات آمریکا علیه ایران در حالیکه نتیجه تحقیقات هنوزاعلام نشده را رد کرده است سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران سخنان پومپئو را دروغ خواند و اظهار داشت: چنین اتهام‌زنی‌ها و اظهارنظرهای کور و بی‌حاصل در چارچوب دیپلماتیک غیر قابل درک و بی معنی است.

وی افزود اینگونه اظهارنظرها و اقدامات، بیشتر شبیه برنامه‌ریزی سازمان‌های مخفی و اطلاعاتی برای تخریب وجهه کشوری به منظور زمینه سازی برای اقداماتی در آینده است آمریکایی ها سیاستی به نام «فشار حداکثری» در پیش گرفتند که ظاهرا به دلیل ناکامی به سمت «دروغ حداکثری» گرایش پیدا کرده است.

به دنبال حملات یاد شده، تولید و صادرات نفت عربستان به میزان ۵۰ درصد کاهش یافت.

حملات به تأسیسات نفتی عربستان سعودی بیش از پنج‌ونیم میلیون بشکه نفت از تولید روزانه این کشور کاست و قیمت نفت در بازارهای جهانی را در روز دوشنبه حدود ۱۰ درصد افزایش داد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پاکستان یمن ایالات متحده آمریکا آرامکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۳۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از گفت‌وگوهای مخفیانه بین عربستان سعودی و اسرائیل در طول جنگ غزه خبر داده و آن را فاش کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های رژیم صهیونیستی از گفت‌وگوهای مخفیانه بین عربستان و اسرائیل در طول جنگ غزه خبر داده و آن را فاش کردند.

کانال 12 رژیم صهیونیستی در گزارش خود آورده است که در جریان جنگ غزه، تماس‌های ویژه‌ای به صورت مخفیانه برای عادی سازی روابط و انعقاد یک توافق تاریخی بین اسرائیل با عربستان سعودی صورت گرفته است.

پیش‌تر «میدل ایست نیوز» به نقل از یک مقام آگاه، جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود، فاش کرد.

به گفته این مقام آگاه، توافق امنیتی دیپلماتیک آمریکا و عربستان سعودی و اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به مراحل نهایی خود رسیده و دولت آمریکا درباره آن با ولیعهد عربستان به توافق رسیده است.

به گفته این مقام، محور دوم توافق تسهیل دستیابی عربستان به سلاح‌های پیشرفته امریکاست.

همچنین در محور سوم، دو کشور درباره برنامه هسته‌ای غیر نظامی تابع نظارت شدیدی توافق کرده‌اند که به موجب آن عربستان می‌تواند از منابع اورانیوم خود برای رآکتورهای هسته‌ای استفاده کند.

این مقام در ادامه تأکید کرد که در برابر، عربستان متعهد شده که سرمایه‌گذاری‌های چین در خاک عربستان و نیز روابط نظامی خود با چین را محدود کند و سامانه‌های پدافندی جدید خود را کاملا با تسلیحات آمریکایی نوسازی کند، تعهدی که منافع بسیاری برای تولیدکنندگان سلاح آمریکایی خواهد داشت و به ارتش‌های دو کشور امکان همکاری متقابل را می‌دهد.

این مقام آگاه تأکید کرد که عربستان در ازای همه این توافقات روابط خود را با رژیم صهیونیستی برقرار خواهد کرد با این شرط که «بنیامین نتانیاهو» متعهد به همکاری برای برقراری راه حل دو دولتی با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از اصلاح آن باشد.

جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • هشدار جدی عربستان به اسرائیل | خطای بزرگ را انجام نده تا ما خائن نشویم!
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • شبکه آمریکایی‌: بایدن به دنبال اعطای پناهندگی به برخی از آوارگان فلسطینی است
  • معاون نیروی دریایی سپاه: مسکونی سازی برخی جزایر خلیج فارس با جدیت دنبال می‌شود
  • معاون نیروی دریایی سپاه: مسکونی سازی برخی جزایر خلیج فارس با جدیت دنبال می شود
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیروزی بدون جنگ