Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@10:18:21 GMT

نفت ۱۰۰ دلاری به این زودی‌ها بازنمی‌گردد؟

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۳۹۸۶

پنج سال است قیمت جهانی نفت به 100 دلار در هر بشکه نرسیده است و حتی با نصف شدن تولید روزانه نفت عربستان، به این زودی ها به این قیمت نخواهد رسید.

اخبار اقتصادی- اناس الحجی، متخصص مستقل انرژی و تحلیلگر شرکت انرژی اوت لوک ادوایزرز گفت:« در حال حاضر هیچ مبنایی برای نفت 100 دلاری وجود ندارد. استفاده از ذخایر، باز کردن احتمالی ذخایر استراتژیک نفت آمریکا و تعمیر بخشی از پالایشگاه بقیق عربستان به همراه افزایش تولید برخی از اعضای ائتلاف اوپک جلوی 100 دلاری شدن نفت را میگیرد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 حمله به تاسیسات نفت عربستان سعودی 5.7 میلیون بشکه در روز تولید نفت این کشور را کاهش داده است که معادل 5 درصد عرضه جهانی نفت است. ضربه خوردن تولید بزرگترین صادر کننده نفت جهان باعث افزایش قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه نوامبر تا بیش از 15 درصد در معاملات روز دوشنبه شد و شاخص نفت برنت 69.30 دلار به فروش رسید. شاخص نفت آمریکا برای تحویل در ماه اکتبر با 14 درصد افزایش قیمت 62.90 دلار در هر بشکه معامله شد.

 قیمت نفت  برنت از سپتامبر 2014 بیشتر از 100 دلار در هر بشکه نشده است، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا از جولای 2014 به این قیمت نرسیده است.

 این بزرگترین اختلال در تولید نفت جهان بعد از جنگ عراق است که 8 سال پیش به پایان رسید.

جی هتفیلد، تحلیلگر بازار گفت:« چون خسارات وارد شده به تاسیسات فرآوری نفت بوده نه چاهها و پالایشگاه های نفتی و آتش هم مهار شده است، منطقی به نظر می رسد که فرض کنیم عربستان می تواند بخش زیادی از تولید را طی چند ماه آینده بازگرداند».

« علاوه بر این، با پایان فصل اوج مصرف، تقاضا برای نفت هم پایین است و ذخایر جهانی نفت کافی هستند».

 وی اضافه کرد اعضای اوپک به غیر از عربستان هم احتمالا تولید خود را افزایش می‌دهند.

در این بین، دونالد ترامپ در توئیت خود صدور مجوز آزاد کردن ذخایر استراتژیک نفت آمریکا را اعلام کرد و گفت:« در صورت لزوم مقدار کافی از این ذخایر برای عرضه به بازار برداشته خواهد شد».

مت گرتکن، استراتژیست  ژئوپلیتیک در موسسه تحقیقاتی بی سی آر گفت:«در حالی که تولید کنندگان نفت جهان و ذخایر استراتژیک نفت از جمله ذخایر آمریکا می‌توانند نبود کوتاه مدت نفت عربستان را جبران کنند، مشخص نیست اختلال در تولید نفت عربستان چقدر طول بکشد و در صورت حمله های تلافی‌جویانه آمریکا علیه ایران و متحدانش در منطقه ،مشکلات بیشتری هم پیش می آید».

 تا زمانی که تولید نفت به شرایط قبل بازنگشته احتمال افزایش قیمت آن وجود دارد. با توجه به ابراز آمادگی آمریکا برای حمله به ایران در صورت دخالت داشتن آن در حمله به عربستان ،درگیری ها در خاورمیانه بدتر خواهد شد.

 ولی با افزایش دوباره عرضه نفت انتظار می‌رود قیمت آن تا 62 دلار در هر بشکه پایین بیاید، البته در صورتی که تهدیدهای ژئوپلیتیکی هم برطرف شوند.

هتفیلد گفت:« بنابراین اگر عربستان به سرعت تولید خود را باز گرداند و تنش ها افزایش پیدا نکند ،می توان انتظار داشت که نفت روی 55 تا 65 دلار در هر بشکه ثابت بماند. افزایش تولید نفت آمریکا جلوی بالا رفتن قیمت نفت را خواهد گرفت».

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: عربستان اوپک عربستان سعودی قیمت نفت اوپک عربستان قیمت نفت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۳۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفت وارد کانال افزایشی شد

به گزارش تابناک، بهای معاملات آتی هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 5 سنت یا 0.06 درصد افزایش به 88.47 دلار رسید و هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 8 سنت یا 0.1 درصد افزایش 83.44 دلار معامله شده است.

به گفته منابع بازار با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 19 آوریل 3.237 میلیون بشکه کاهش یافت. این در حالی است که شش تحلیلگر در نظرسنجی رویترز انتظار افزایش 800000 بشکه ای را داشتند.   معامله گران منتظر داده های رسمی ایالات متحده در مورد ذخایر نفت و محصولات هستند که قرار است امروز چهارشنبه منتشر شود. فعالیت تجاری ایالات متحده در ماه آوریل به پایین‌ترین حد در چهار ماه گذشته رسید و S&P Global روز سه‌شنبه اعلام کرد که شاخص خروجی مرکب PMI آن که بخش‌های تولید و خدمات را دنبال می‌کند، در این ماه از 52.1 در ماه مارس به 50.9 کاهش یافت.   کاهش نرخ بهره ایالات متحده می تواند رشد اقتصادی و به نوبه خود تقاضا برای نفت را در بزرگترین مصرف کننده سوخت در جهان تقویت کند. تحلیلگران همچنان بر آخرین تحولات درگیری ها در خاورمیانه متمرکز بودند، اگرچه تأثیر آن بر عرضه نفت در حال حاضر محدود است.   همچنین کارشناسان ING در یادداشتی می‌گویند: «گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که هم ایران و هم اسرائیل، عملیات‌های کنونی را علیه یکدیگر پایان یافته تلقی کرده اند و معتقدند فعلا نیازی به ادامه درگیری ها نیست.

دیگر خبرها

  • هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی
  • بودجه روسیه برمبنای نفت ۶۵ دلاری تنظیم می‌شود
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت
  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • نفت وارد کانال افزایشی شد
  • کاهش ۰.۰۲ درصدی قیمت جهانی نفت
  • کاهش ۰.۰۲ درصد ی قیمت جهانی نفت
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ |برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد