Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@13:32:17 GMT

خسارت تصادفات کشور ۷ درصد تولید ناخالص ملی است

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۶۴۴۹

خسارت تصادفات کشور ۷ درصد تولید ناخالص ملی است

به گزارش خبرنگار مهر، سردار کمال هادیانفر امشب در نشست شورای ترافیک استان کرمانشاه که در استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه تصادفات در کشور ما جزو معضلات جدی است، اظهار داشت: در سال ۸۵ حدود ۲۷ هزار کشته با یک ضریب ۵ تا ۶ برابری در تعداد مجروحین و معلولین داشتیم.

رییس پلیس راهور ناجا افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری نسبت به کاهش تصادفات در کشور شرایطی به وجود آمد و همه بسیج شدند و در سال ۹۵ این آمار به ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: اما در سال ۹۶ شاهد ۱.۲ افزایش تصادفات بودیم و همچنین در سال ۹۷ بر اساس آمار پزشک قانونی ۱۷ هزار نفر در جاده ها و شهرهای کشور جان خود را در اثر تصادف از دست دادند.

سردار هادیانفر بیان داشت: بالغ بر ۳۶۵ هزار نفر معلول و مصدوم این تصادفات داشتیم یعنی اگر ۱۰ درصد از معلولین و مصدومین قطع نخاع شده باشند بالغ بر ۳۶ هزار نفر در کشور قطع نخاع شدند و نیازمند صندلی چرخدار هستند.

رییس پلیس راهور ناجا ادامه داد: امروز شرایط کشور بر همان روند است و علیرغم اینکه تعهد دادیم ۱۲ درصد معادل ۲ هزار نفر آمار تصادفات را در کشور کاهش دهیم اما در ۵ ماهه اخیر چندان در این حوزه در کشور توفیقی حاصل نشد.

وی تصریح کرد: تقریباً خسارت تصادفات به ازای هر نفر ۵.۱ میلیارد تومان است و اگر این رقم را در ۱۷ هزار نفر ضرب کنیم معادل ۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور خواهد بود و این جزو مشکلات جدی ما در کشور است.

سردار هادیانفر بیان داشت: معضلاتی که در این حوزه وجود دارد  ناشی از چند عامل است؛ عامل انسانی، راه، وسیله نقلیه و یکی هم بحث ۳۰ کیلومتری شهرهاست که بیشتر تصادفات بالغ بر ۶۲ درصد در حریم ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می افتد.

رییس پلیس راهور ناجا همچنین گفت: مشکلات علائم و تابلوها، زیرساخت‌ها و عدم وجود دوربین های نظارتی و کنترلی و شتاب راننده این ۶۲ درصد جانباختگان را رقم می زند.

وی خستگی و خواب آلودگی راننده، سرعت و سبقت، عدم توجه به جلو را چهار عامل اصلی تصادفات دانست و گفت: ۸۲ درصد جانباختگان به این موضوع برمی‌گردد و نقش رسانه ملی دستگاه‌های فرهنگی صدا و سیما و خبرگزاری ها در این حوزه نقش انکارپذیری است و باید کمک کنند تا تغییر رفتار در مردم را ارتقا دهیم.

سردار هادیان‌فر از پایش هر ماهه تصادفات خبر داد و گفت: ۸ هزار و ۱۱۲ کیلومتر طول جاده ها در استان کرمانشاه از ۲۱۷ هزار کیلومتر جاده های کشور از این موضوع مستثنی نیست لذا همدلی، همراهی و تعامل در کاهش تصادفات موثر است.

رییس پلیس راهور ناجا در ادامه افزود: با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین نیازمند یک برآورد صحیح از وضعیت مرز خسروی هستیم.

وی اظهار داشت: در مرز مهران ۵ سال طول کشید تا این مرز به لحاظ گره های ترافیکی مدیریت شود و امروز دقیقا نمی‌دانیم از ۵ هزار اتوبوسی که در خدمت زائرین اربعین است و همچنین از ۱۰ تا ۱۱ استانی که مسیرشان به خسروی نزدیک تر است چه میزان در این منطقه زائر خواهیم داشت.

سردار هادیان‌فر افزود: امروز شرایط کشور طوری نیست که بخواهیم با سعی و خطا مدیریت کنیم و باید پیش‌بینی‌ها و برآوردهای صحیح داشته باشیم تا بتوانیم در مواجهه با صحنه های خاص به درستی مدیریت کنیم.

این مقام انتظامی اذعان داشت: زیرساخت ها در این حوزه باید بیشتر توسعه یافته باشد مدیریت پذیرش اقامت زیرساخت‌های رفت و برگشت بر اساس پیش بینی های صحیح صورت گیرد.

وی افزود: باید تدبیری شود که مسیر های پارکینگ ها که خاکی هستند با مازوت پوشیده شود که در هنگام بارندگی به باتلاق تبدیل نشود.

سردار هادیانفر زیرساختهای مرز خسروی را زیرساخت‌های بسیار خوبی ارزیابی کرد و گفت: این زیرساخت‌ها از مهران بهتر است چرا که مسیرهای رفت و برگشت آن مسیرهای خوبی است و برای آن مسیرهای جایگزین نیز پیش بینی شده است.

رئیس پلیس راهور ناجا بیان داشت: امیدواریم با اقدامات موثر و همدلی که در استان وجود دارد میزبان خوبی برای زائرین باشیم.

وی افزود: به این منظور برای هر محور یک فرمانده انتخاب کردیم و سردار حسینی رئیس پلیس راه کشور مسئولیت فرماندهی مرزبانی خسروی را برعهده خواهد داشت.

سردار هادیان‌فر خاطر نشان کرد : با توجه به اینکه عمده مشکلات در طول تردد زائرین تصادفات است لذا با همدلی و همکاری باید کاری کنیم که مسافرین ایمن به زیارت بروند و برگردند.

رییس پلیس راهور ناجا اظهار داشت: ۶۰۰ دستگاه تویوتا به کشور وارد کردیم که بخشی از آنها به این استان واگذار خواهد شد.

کد خبر 4721540

منبع: مهر

کلیدواژه: رئیس پلیس راهور ناجا کرمانشاه ماه محرم قزوین اربعین حسینی بوشهر شهرکرد عاشورا شیراز ایلام مراسم عزاداری خطبه های نماز جمعه گرگان تاسوعا و عاشورا سانحه تصادف ماه محرم و صفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۶۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبریز فقیرترین کلانشهر از نظر هوشمندسازی معابر است

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: سرهنگ فریدون قنبرزاده در نشست خبری اعلام کرد: در زمان حاضر تعداد دوربین های کنترل سرعت این شهر کمتر از ۲۰ دستگاه است که از این تعداد نیز دو سه دستگاه از کار افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: کنترل های سنتی در دنیا منسوخ شده است و در بیشتر کشورها و حتی کلانشهرهای ایران، پلیس از طریق دوربین ها و چراغ راهنماهای هوشمند معابر را کنترل می کند.

افزایش تلفات تصادفات درون شهری نگران کننده است
رئیس پلیس راهور استان با بیان اینکه افزایش تصادفات درون شهری منجر به فوت در داخل شهرهای استان نگران کننده است، گفت: سرعت بالا و غیرمجاز، عامل بسیاری از تصادفات منجر به فوت و جرح در استان است.

وی اظهار کرد: سال گذشته ۲۵۴ نفر در استان در اثر تصادفات درون شهری جان خود را از دست دادند که نسبت به سال ۱۴۰۱ که ۲۱۶ نفر بود ۳۸ نفر معادل ۱۷.۶ درصد بیشتر شد.

وی ادامه داد: بیشترین تصادفات درون شهری منجر به فوت در سال گذشته در تبریز با ۱۳۲ رخ داد و شهرهای مراغه با ۲۴ نفر و اسکو با ۱۷ نفر فوتی در رده های بعدی قرار گرفتند.

قنبرزاده با بیان اینکه ۵۲ درصد تصادفات منجر به فوت استان در سال گذشته در تبریز روی داده است، گفت: علت بیشتر این تصادفات سرعت بالا و برخورد با جسم ثابت بود در حالیکه در گذشته، عامل عدم توجه به جلو، علت بیشتر تصادفات بود.

ساعات ۱۸ تا ۲۴، بیشترین زمان وقوع تصادفات فوتی در استان
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی به زمان وقوع تصادفات فوتی در استان نیز اشاره کرد و گفت: ۶۰درصد تصادفات فروردین ماه ۱۴۰۳ بین ساعات ۱۸ تا ۲۴ و زمانیکه معابر خلوت و کنترل های فیزیکی کاهش می یابد اتفاق افتاده است.

قنبرزاده ادامه داد: ۴۰ درصد فوت شدگان در این تصادفات نیز در رده سنی ۲۰ تا ۲۵ سال قرار دارند و این نشانگر علاقه جوانان به رانندگی در سرعت بالا در ساعات خلوت شب است.

وی با بیان اینکه در بیشتر تصادفات منجر به فوت در فروردین ۱۴۰۳، راننده فاقد گواهینامه بوده است، افزود: انتظارمان از والدین این است که از دادن خودرو به فرزندانشان که گواهینامه ندارند خودداری کنند.

همکاری دستگاه ها، علت کاهش آمار تلفات در طرح نوروزی بود
رئیس پلیس راهور استان از کاهش آمار تلفات تصادفات درون شهری در طرح نوروزی (۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین) خبرداد و گفت: این کاهش نتیجه همکاری تمامی دستگاه های مرتبط بود به طوری که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه نفر کمتر شد.

قنبرزاده افزود: متاسفانه پس از اتمام این طرح، آمار تلفات به طور قابل ملاحظه ای در شهرستان های استان بالا رفت که از نبود کنترل هوشمند بر معابر نشات می گیرد.

اعمال قانون به تخلف تجاوز از سرعت مجاز ۲۲۳ درصد بیشتر شده است
قنبرزاده به آمار مقایسه ای برخورد با تخلفات حادثه ساز رانندگی در فروردین ماه ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: در ماه گذشته ۷۱۱ مورد اعمال قانون برای تجاوز از سرعت صورت گرفته که در مقایسه با فروردین سال ۱۴۰۲، ۲۲۳ درصد بیشتر شده است.

وی افزود: در این مدت اعمال قانون برای استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی ۵۷۵ درصد، نقص فنی ۴۳۳ درصد، حرکت با دنده عقب در آزادراه ها ۲۲۷ درصد و عدم استفاده از عینک و سمعک در حین رانندگی ۴۳۲ درصد افزایش یافته است.

انجام تست الکل در محل تصادفات
قنبرزاده گفت: در بیشتر تصادفاتی که منجر به فوت و جرح می شود، تست الکل در محل از راننده گرفته می شود و در صورتیکه راننده هوشیار نباشد تاکیده شده است تا در بیمارستان ها این تست انجام شود.

وی ادامه داد: در همین ارتباط و در فروردین ماه گذشته ۴۹ فقره گواهینامه به دلیل استفاده از مواد روان گردان توقیف و ۱۲۵ نمره منفی در گواهینامه ها اعمال شد.

قنبرزاده گفت: همچنین در نتیجه کنترل های پلیس راهور، ۳۳۴ راننده بدون گواهینامه شناسایی و خودرو توقیف شده است و در مجموع ۶۵۸ مورد ضبط و توقیف گواهینامه و خودرو در فروردین ماه انجام شده است.

معرفی ۱۹۰ راننده پرخطر به طرح غربالگری
رئیس پلیس راهور استان به اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در بازه زمانی اول آبان سال گذشته تا دهم فروردین امسال، اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۹۰ نفر از رانندگان پرخطر برای غربالگری معرفی شده اند.

قنبرزاده ادامه داد: ۲۰ نفر از این افراد به کلینیک های تخصصی، سه نفر به بهداری ناجا و تقلیل گواهینامه و سه نفر به کمپ ترک اعتیاد و الکل ارجاع داده شدند و ۱۴۴ نفر نیز به اخذ تعهد و تحویل گواهینامه منجر شد.

وی افزود: برای این افراد در بار اول ۳۰ نمره منفی و سه ماه محرومیت از رانندگی، بار دوم ۲۵ نمره منفی و ۶ ماه محرومیت و بار سوم ۲۰ نمره منفی و ابطال گواهینامه در نظر گرفته شده است.

استانداردی برای تعداد نیروهای راهور تعریف نشده است
قنبرزاده با بیان اینکه استانداردی برای تعداد نیروهای پلیس راهور در شهرها تعریف نشده است، گفت: با هوشمندسازی معابر، تعداد بالای نیروی پلیس راهور معنایی ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد تا با هوشمندسازی معابر، تعداد تصادفات و آمار تلفات در داخل شهرها و جاده ها کاهش یابد و ارگان های مرتبط نیز با اصلاح نقاط حادثه خیز و خطرناک در معابر شهری و جاده ای، به وظایف خود در این راستا عمل کنند.

دیگر خبرها

  • تبریز فقیرترین کلانشهر از نظر هوشمندسازی معابر است
  • کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات فوتی در کردستان
  • پیش‌بینی رشد اقتصادی برای کشورهای گروه ۷ و بریکس در ۲۰۲۴
  • بیشترین علت تصادفات درون‌شهری کردستان اعلام شد
  • موتورسیکلت‌ها با ۳۵ درصد از عوامل تصادفات درون شهری هستند
  • توضیحات پلیس درباره طرح نور/ ۹۰ درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند
  • سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد
  • ۹۰ درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند
  • اصلاح رفتار و پوشش ۹۰ درصد تذکر گیرندگان در طرح نور
  • تبریز؛ فقیرترین کلانشهر کشور در حوزه هوشندسازی/ افزایش تلفات تصادفات درون شهری نگران کننده است