Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-26@00:12:36 GMT

راه حل ایرانی- روسی برای بغداد

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۶۹۸۳

راه حل ایرانی- روسی برای بغداد

پس از حملات دو ماهه اخیر به پایگاههای نیروهای مردمی موسوم به حشد الشعبی در عراق نیاز به یک پدافند هوایی مؤثر و کارآمد برای این کشور بیش از پیش نمایان شد.

به گزارش مشرق، از پدافندی که در دهه ۸۰ به وسیله آمریکا و با موشکهای پاتریوت و البته پول حاکمان کشورهای حاشیه خلیج فارس تامین و در جنگ تحمیلی علیه کشورمان به کار گرفته شد، امروز تنها یک نام باقی مانده و هر پرنده نظامی خارجی که بخواهد می تواند در آسمان عراق جولان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

مقابله حشد الشعبی با یک پهپاد ناشناس در مرکز عراق

حالا با افزایش بحران و احساس نیاز هر چه بیشتر، مقامات دولتی، نمایندگان مجلس و رهبران سیاسی بر لزوم تامین امنیت هوایی کشور تاکید داشته و خواهان تجهیز عراق به یک پدافند قدرتمند و به روز هستند.

در منطقه به طور کلی می‌توان گفت که سه نوع پدافند فعال بوده و کارایی هر یک از آنها نیز در طول زمان و بنا بر تحولات و اتفاقات نشان داده شده است.

اولین و پر کاربردترین آنها سامانه پاتریوت است که در بین کشورهای عربی خریداران زیادی داشته و هر ساله نیز به روز رسانی می شود.

این سامانه اما در جنگ عربستان و یمن نشان داد که کارایی چندانی نداشته و اهداف راهبردی این کشور از جمله میادین نفتی، پالایشگاهها و فرودگاههای آن از گزند حملات پهپادی و موشکی نیروهای نظامی یمن در امان نیست.

سامانه های روسی اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ نیز در منطقه بجز سوریه و ایران در ترکیه نیز در حال نصب و راه اندازی است که به نظر می رسد از همتای آمریکایی خود از نظر فنی قویتر و موثرتر باشد هر چند هنوز در میدان جنگ امتحان خود را پس نداده است.

سامانه های ایرانی نظیر باور ۳۷۳ و «سوم خرداد» که بومی سازی و ملی بوده و آسمان کشور را برای پهپادها و پرنده های نظامی بیگانه ناامن کرده است که آخرین نمونه آن ساقط کردن پهپاد پیشرفته گلوبال هاوک آمریکایی توسط سامانه خرداد است که اتفاقاً در خرداد ماه نیز انجام گرفت.

با بالا گرفتن تب تجهیز عراق به سامانه پدافند هوایی و از آنجا که طرف عراقی به آمریکایی ها اعتمادی نداشته و بخشی از مشکلات موجود را ناشی از بی تفاوتی آمریکا به توافقنامه امنیتی دو جانبه می داند از این کشور درخواستی برای خرید سامانه پاتریوت یا سامانه های مشابه نداشته است.

اگرچه سامانه هوایی هاوک که کوتاه برد است، پس از اشغال عراق از سوی آمریکایی ها مستقر شده اما کارایی چندانی ندارد و نمی تواند عراق را از خطرات تسلیحات دور برد محافظت کند.

علاوه بر این، در صورت خرید این سامانه از سوی طرف عراقی هم مشخص نیست که در عرصه عمل برای دفع حملات پهپادی اسرائیل که متحد آمریکاست بتوان از این سامانه استفاده کرد.

گرانی محصولات آمریکایی نیز یکی از دلایل عدم تمایل عراقی هاست، تا آنجا که در برخی موارد قیمت موشکهای آمریکایی در مقایسه با همتای روسی با کارایی یکسان تا ۱۰ برابر گرانتر است که این موضوع برای کشوری که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارد حائز اهمیت است.

بر همین اساس سامانه های پدافند هوایی ایران و روسیه شانس بیشتری برای حضور در عراق دارند. نمایندگان پارلمان و مقامات سیاسی عراق نیز بارها تاکید کرده اند که ایران و روسیه می توانند نیاز کشور در این حوزه را تامین کنند و بر همین اساس باید هر چه زودتر با آنها وارد مذاکره شویم.

در این راستا بود که ماه گذشته سرلشکر طارق معاون آموزش و عملیات ارتش عراق در سفری که به تهران داشت ضمن دیدار با مقامات نظامی کشورمان، به توانمندی بالای جمهوری اسلامی ایران در طراحی، ساخت و آموزش سامانه های دفاعی اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به بازدیدهای گذشته هیات‌های نظامی عراق از توانمندی‌های دفاعی کشور ایران، ما خواستار همکاری متخصصین دفاع هوایی ایران در زمینه ساخت، آموزش و پشتیبانی‌های فنی در تخصص‌های مختلف عملیات جنگ الکترونیک، رادار، مراقبت‌های بصری، فرماندهی و کنترل، محاسبات راداری و همچنین امور نرم افزاری هستیم.

 فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش ایران نیز در این دیدار گفته بود که پدافند هوایی با اتکا به متخصصین داخلی در زمینه ساخت و پشتیبانی فنی سامانه های دفاع هوایی، آمادگی کامل برای تامین نیازهای دفاع هوایی کشور عراق در تمامی تخصص‌ها را دارد.

همچنین سرلشکر باقری رییس ستادکل نیروهای مسلح نیز فروردین ماه امسال پس از دیدار با رئیس ستاد ارتش عراق اعلام کرده بود که در آینده ای نزدیک ایران و عراق دفاع هوایی پیوسته ای خواهند داشت. ممکن است ما از جانب مرزهای غربی، تهدیدات هوایی را احساس کنیم که قرار شد بخش‌های دفاع هوایی دو کشور با هم کار کنند و به هماهنگی بیشتری در این زمینه برسند.

در این خصوص باید گفت که در حوزه‌های جنگ الکترونیک، رادار، مراقبت‌های بصری، فرماندهی و کنترل و محاسبات راداری، رادارهای عصر، کیهان، ثامن، شهاب، سامانه فرماندهی و کنترل فکور و سامانه دیده‌بانی بصری RU۳۲۲۵D و همچنین سامانه‌های موشکی صیاد، شاهین، استاندارد، رعد، طبس، سوم خرداد، تلاش و باور۳۷۳ جزو محصولات و تولیدات داخلی هستند که می‌تواند به همسایه غربی برای کنترل حریم هوایی خود کمک شایانی کند.

اما  درباره خرید سامانه از روسیه نیز عراق دست به اقداماتی زده است.

حاکم الزاملی عضو کمیسیون امنیت مجلس مدتی پیش در این باره اظهار داشت که عراق اکنون برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ با روسیه مذاکره می‌کند. این سامانه برای ما بسیار مهم است و پیش‌بینی می‌شود که ظرف ۲ سال آتی وارد عراق شود.

حیدر منصور هادی، سفیر عراق در مسکو نیز چند ماه پیش در جمع خبرنگاران در رابطه با رایزنی های مقامات روسیه و عراق در خصوص فروش سامانه دفاع موشکی اس۴۰۰ به بغداد گفته بود که دولت عراق تصمیمش را گرفته است. خواستار خرید این سامانه هستیم، اما نقشه راهی هنوز تعیین نشده است.

وی در خصوص ممانعت احتمالی آمریکا از خرید این سامانه توسط عراق نیز یادآور شده بود که در این زمینه کانال های دیپلماتیک موجود است.

« علی البعیجی» نماینده عضو فراکسیون« دولت قانون» در پارلمان عراق نیز در آخرین اظهار نظرهای مربوط به خرید این سامانه گفته بود که پارلمان این کشور تدابیر لازم برای خرید سامانه دفاع موشکی و هوایی «اس۴۰۰» را اتخاذ می کند.

با این تفاصیل می توان گفت که اتفاقات ماههای اخیر در حمله به پایگاههای حشد شعبی نشان داد که این کشور نیازمند سامانه هوایی برد بلند مطمئن است و بر همین اساس و با توجه به عدم اعتماد به طرف آمریکایی نمی تواند از این کشور نیاز خود را فراهم کند.

اما دو گزینه دیگر، یعنی ایران و روسیه با توجه به نزدیکی و قرابت سیاسی و نظامی، گزینه های اصلی برای این موضوع هستند.

کارایی سامانه موشکی ایرانی و نیز تجربه روسیه در ساخت موشکهای ضد هوایی و رادارهای کارامد نیز مزید بر علت شده تا مقامات عراقی به این سمت سوق پیدا کنند و بر همین اساس است که طی هفته های اخیر شاهد سفرهای مقامات سیاسی و امنیتی عراقی از جمله فالح فیاض مشاور امنیت ملی به روسیه و نیز سرلشکر طارق معاون آموزش و عملیات ارتش عراق به ایران بوده ایم.

با در نظر داشتن دستور عبدالمهدی به ارتش عراق برای تأمین پدافند هوایی از روسیه نیز باید گفت که به زودی و در آینده ای نزدیک باید شاهد امضای قراردادهایی برای خرید سامانه های سری اس از سوی عراق و احتمالاً استقرار سامانه های ضد هوایی ایرانی در مرزهای غربی برای تامین دو سوی مرز باشیم.

این موضوع می تواند علاوه بر روابط سیاسی و اقتصادی به گسترش روابط نظامی عراق با روسیه و ایران نیز منجر شود.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز اخبار خودرو حزب الله لبنان تحولات یمن سرلشکر باقری بغداد ایران روسیه حمله هوایی حملات پهپادی آمریکا نیروهای مسلح عراق حشدالشعبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۶۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قمار جنگ اسرائیل و ایران

فرارو- مراد یشیلتاش؛ استاد دانشگاه و کارشناس مسائل امنیتی و امور بین‌المللی ترکیه و مدیر بخش امنیت بنیاد مطالعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی «سِتا».

به گزارش فرارو به نقل از روزنامه صباح ترکیه، حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق تنش‌های منطقه‌ای را به اوج بی سابقه‌ای رساند و بار دیگر ژئوپولیتیک پیچیده خاورمیانه را در کانون توجه قرار داد. واکنش تلافی جویانه ایران به این تجاوز نه تنها در منطقه بلکه در مقیاس جهانی نیز طنین انداز شده است. پاسخ ایران با دو هدف انجام شد: نشان دادن قدرت نظامی خود و رساندن پیامی سیاسی به جامعه بین‌المللی. این اولین مورد از سال ۱۹۷۳ بود که یک دولت در سطح متعارف به اسرائیل پاسخ نظامی داد و بدین وسیله وضعیت طولانی مدت مصونیت اسرائیل را مختل کرد. ایران از طریق چنین اقداماتی به دنبال تقویت قدرت بازدارندگی خود در برابر بازیگران منطقه‌ای و جهانی و همزمان تحکیم موقعیت سیاسی داخلی خود می‌باشد.

حمله ایران از طریق یک عملیات نظامی پیچیده شامل موشک‌های کروز و بالستیک و هم چنین پهپاد‌ها که در مجموع به نام شاهد ۱۳۶ شناخته می‌شوند انجام شد. استفاده ایران از ۱۸۵ فروند پهپاد شاهد ۱۳۶ و ۳۶ فروند موشک کروز زمین به زمین پاوه با برد ۱۶۵۰ کیلومتر و ۱۱۰ فروند موشک غدیر توسعه یافته در نسخه‌های مختلف در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی به همراه موشک بالستیک با سوخت مایع و میان برد عماد و موشک بالستیک میان برد دزفول را تایید شده است. موشک دزفول در سال ۲۰۱۹ میلادی معرفی شد. علاوه بر آن، استفاده از موشک خیبرشکن با برد ۱۴۵۰ کیلومتر که ظاهرا قابلیت مانور بالایی در برابر سامانه‌های پدافند هوایی را نیز دارد تایید شده است.

اگرچه سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل اکثر این حملات ایران را رهگیری کردند، اما محدودیت‌های دفاعی اسرائیل را نیز آشکار ساختند و نشان دادند که سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل دچار آسیب پذیری‌ هستند. منابع اسرائیلی از خنثی کردن پهپاد‌ها و موشک‌های کروز قبل از نقض حریم هوایی اسرائیل خبر دادند در حالی که پنج موشک بالستیک به پایگاه هوایی نواتیم و چهار موشک پایگاه هوایی نِگِو را هدف قرار دادند.

ضعف اسرائیل

رویارویی اخیر بین اسرائیل و ایران سوالاتی را در مورد استراتژی امنیتی اسرائیل ایجاد می‌کند در حالی که هدف آن تقویت بازدارندگی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای است. نقش ایالات متحده در مناقشه با حمایت مداوم آن کشور از اسرائیل در کنار افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از تنش بیش‌تر مشخص شده است.

این واقعیت که ایالات متحده و متحدان اش از ایران خواسته اند برای جلوگیری از تنش بیش‌تر، خویشتن داری کند نشان دهنده اهمیت مدیریت بحران به شیوه‌ای کنترل شده است. متقابلا اقدامات تلافی جویانه ایران بینشی در مورد چگونگی واکنش ائتلاف نظامی منطقه‌ای علیه ایران فراهم می‌کند.

عملیات تلافی جویانه ایران با عنوان "وعده صادق" چالشی مهم برای سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل بود. در حالی که سامانه‌هایی مانند گنبد آهنین عموما در برابر حملات موشکی و پهپادی ایران موثر بوده اند مهم است که توجه داشته باشیم اسرائیل دست بالا را حفظ نمی‌کند. هزینه نسبتا پایین حمله در مقایسه با هزینه اقتصادی بالای دفاع پایداری دراز مدت جنگ را به یک نگرانی حیاتی برای اسرائیل تبدیل می‌کند. بنابراین، توانمندی‌های تهاجمی ایران هم چنان یک تهدید دائمی برای اسرائیل قلمداد می‌شوند.

علاوه بر این، اظهارات "حسین سلامی" فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران حاکی از تغییر در الگوی سنتی رویارویی نظامی اسرائیل و ایران است. سلامی تاکید کرد که ایران با عملیات تلافی جویانه خود علیه اسرائیل معادله جدیدی را ایجاد کرده است. براساس این معادله حملات بعدی اسرائیل به شهروندان، پرسنل و دفاتر و مراکز مرتبط با ایران با پاسخ مستقیم آن کشور از خاک ایران مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر، پاسخ اسرائیل بر ناتوانی این رژیم در عملیات مستقل در عرصه بین المللی تاکید دارد. حضور و حمایت آمریکا در منطقه نقشی اساسی در شکل دهی به فرآیند‌های تصمیم گیری اسرائیل دارد. این وابستگی به دیپلماسی بین المللی و کمک‌های نظامی اتکای اسرائیل به عوامل خارجی برای تدوین سیاستگذاری‌های امنیتی منطقه‌ای خود را آشکار می‌سازد.

علاوه بر این، درگیری باعث شعله ور شدن پویایی‌های مختلف سیاسی در درون خود اسرائیل شده است. سیاست‌های امنیتی دولت نتانیاهو با انتقادات داخلی و بین المللی مواجه شده و اثبات شده که ناپایدار است. افکار عمومی اسرائیل در رابطه با مدیریت بحران توسط دولت دچار اختلاف نظر شده است. برخی از اسرائیلی‌ها از رویکرد تهاجمی‌تر نسبت به ایران حمایت می‌کنند در حالی که برخی دیگر از اسرائیلی‌ها خطرات مرتبط با تبدیل شدن به یک جنگ در مقیاس بزرگ را برجسته می‌سازند.

 

دیگر خبرها

  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • اوکراین فقط شش ماه وقت دارد
  • این پست عجیب اردوغان به زبان عربی جنجال به پا کرده
  • دیلی‌تلگراف: اوکراین فقط ۶ ماه وقت دارد
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • قمار جنگ اسرائیل و ایران
  • نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق