Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-04@03:14:18 GMT

آغاز مذاکرات سرمایه گذاری مشترک «تهران-پکن»

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۷۹۶۳

آغاز مذاکرات سرمایه گذاری مشترک «تهران-پکن»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، فارغ از دست به دست شدن این خبر در فضای مجازی در چند روزگذشته، داستان جدی شدن این عدد دیروز از نشست صبحانه اتاق بازرگانی تهران آغاز شد. یکی از اعضای اتاق بازرگانی در این نشست گفت که شنیده‌ام 400 میلیارد دلار قرارداد خارجی بین ایران و چین امضا شده است. اما این خبر مورد تأیید هیچ مرجع دولتی قرار نگرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت اقتصاد این عدد را باورنکردنی دانست و البته به این موضوع پرداخت که مذاکراتی با چین برای فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی آغاز شده ولی عددی از آن بیرون نیامده است. هر چند عددی هم مورد تفاهم قرار گیرد، به یک صدم 400 میلیارد دلار که می‌تواند اقتصاد هر کشوری را زیر رو کند، نمی‌رسد. اتاق مشترک ایران و چین هم پایه و اساس این خبر را زیرسؤال برد. وزیر نفت هم گفت که من چنین موضوعی را نشنیدم و بانک مرکزی هم هیچ اطلاعی از این عدد که سر و صدای زیادی به پا کرد، نداشت.

بعد از انتشار خبر تفاهم‌ 400 میلیارد دلاری ایران و چین خبرنگار روزنامه ایران از منابع مختلف خبری این موضوع را پیگیری کرد که نتیجه آن دو خبر بود. یک آنکه؛ طی 40 سال انقلاب اسلامی 88 میلیارد دلار سرمایه خارجی در ایران جذب شده است. دوم اینکه؛ ایران و چین مذاکرات جدی برای همکاری مشترک آغاز کردند و تا دو هفته دیگر روابط دو کشور وارد فاز جدیدی خواهد شد.

بدعهدی اروپایی ها

از آنجا که اروپایی‌ها در تعهدات خود به ایران بدقولی کردند، ایران در صدد است تا شریک تجاری خود را تغییر دهد. اولین بدعهدی اروپایی‌ها بعد از خروج امریکا از برجام، رفتن بی‌مقدمه شرکت‌های خودروسازی رنو و پژو از ایران بود. این شرکت‌ها که قرار بود خودروهای پسابرجامی با ایران را تولید کنند نتوانستند در برابر تهدیدات تحریم دوام بیاورند و نیامده به کشورشان بازگشتند. شرکت‌های هواپیماسازی که قرار بود به ایران هواپیماهای نو بفروشند هم مذاکرات خود را قطع کردند. سایر شرکت‌های اروپایی که بعد از برجام به ایران آمده بودند، به‌صورت موقت کشورمان را ترک کردند.

15 میلیارد دلار فرانسه

بعد از آنکه اینستکس و سایر مراودات مالی ایران با اروپا به نتیجه نرسید و عملاً اروپایی‌ها نشان دادند برخلاف شعارهایشان که استقلال در تصمیم‌گیری دارند، موضوع فرانسه مطرح شد به گونه‌ای که قرار است این کشور اروپایی ۱۵ میلیارد دلار با تضمین خرید نفت، در قالب یک خط اعتباری به ایران بدهد.

ترس از سهامداران

بعد از برجام چینی‌ها به‌صورت جست و گریخته وارد ایران شدند که بیشترین حوزه ورود آنها در بخش خودرو و نفت بود. با شروع مجدد تحریم‌ها شرکت‌های چینی برای آنکه با کشورهای غربی همکاری می‌کردند و آنها شریک تجاری‌شان بودند مجبور شدند ایران را ترک کنند تا سهام‌شان به خطر نیفتد.

جنگ تجاری؛تهدید یا فرصت

اما اتفاقی مهم در اقتصاد جهانی رخ داد و آن جنگ تجاری چین و امریکاست. (جنگ تجاری بین امریکا و چین، پس از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا، در ۶ ژوئیه ۲۰۱۸ بر اعمال ۳۴ میلیارد دلار تعرفه گمرکی بر واردات کالاهای چینی و در عمل متقابل چین در قبال کالاهای امریکایی دارد. ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود سوءاستفاده‌های چین از سامانه نابسامان بین‌المللی و روش‌های نامنصفانه را از میان بردارد.) با این اتفاق ایران و چین فضای بهتری برای مذاکرات پیدا کردند و توانستند طی چند وقت اخیر با رفت و آمد هیأت‌های مختلف مذاکرات خود را بدون در نظر گرفتن تحریم‌ها جلو ببرند. برخی از منابع می‌گویند، در فصل جدید همکاری‌ها فروش نفت ایران به چین با شرایط بهتری خواهد بود و چین با خرید نفت ایران خدمات مورد نیاز را به کشورمان ارائه می‌دهد. در این صورت دیگر بد عهدی اروپایی‌ها نمی‌تواند به اقتصاد ایران لطمه وارد کند.

88 میلیارد دلار جذب شده است

مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین درباره همکاری با چینی‌ها و عدد 400 میلیارد دلار گفت که طی 40 سال انقلاب اسلامی ایران 88 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده است لذا رقم 400 میلیارد دلار نمی‌تواند واقع بینانه و درست باشد. این خبر مربوط به 15 روز پیش نشریه انگلیسی پترولیوم اکونومیست است که معلوم نیست با استناد به کدام مرجع چنین عددی اطلاع‌رسانی شده است.

مذاکرات جدید آغاز شده

با توجه به این توضیحات سراغ سید علی محمد موسوی معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران رفتیم. او جمله اول خود را اینگونه شروع کرد که «عدد 400 میلیارد دلار سوء‌تفاهم و قطعاً اشتباهی در ارائه این عدد رخ داده است.» وی ادامه داد که «مذاکرات ایران و چین برای همکاری در قالب فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی آغاز شده است. مذاکرات مراحل اولیه خود را طی می‌کند و هنوز به مرحله اعداد و ارقام در بخش فاینانس و سرمایه‌گذاری مستقیم نرسیدیم.»

دو هفته دیگر و خبرهای خوب

یک منبع مطلع دیگر در سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران نیز گفت: «دو هفته دیگر هیأت دیگری از چین وارد ایران می‌شود پس می‌توان به این نتیجه رسید که گفت‌و‌گوها و مذاکرات با چین جدی‌تر می‌شود.» وی ادامه داد که «هر رقمی که با چین به توافق برسیم به طور قطع به یک صدم 400 میلیارد دلاری که از سوی اتاق بازرگانی اعلام شده نمی‌رسد. اگر رقم یاد شده واقعی بود، برداشت‌های دیگری صورت می‌گرفت. از این‌رو اخبار اینچنینی کذب محض است و هیچ زمان تصمیم گیران اقتصادی به چنین سمت وسویی نمی‌روند.»

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: چین سرمایه گذاری تهران برجام جنگ تجاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۷۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاران این بازار بیشترین زیان را دیدند/ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان باز می‌گردد؟

 ایمان ربیعی- بازارهای سنتی چهارگانه در هفته‌ای که گذشت، نتوانستند روی خوشی به سرمایه‌گذاران نشان دهند. این اتفاق از یک سو به خالی شدن دست نوسان‌گیران منجر شد و از سوی دیگر خرید و فروش در این بازارها را به حداقل رساند. بسیاری از کارشناسان معتقدند مهار تورم خود به نوعی حباب سکه را در بازار تخلیه کرده و بازارها را به حالت عادی بازخواهد گرداند اما با این حال انتظارات تورمی در روزهای اخیر فروننشسته است و شرایط ویژه سبب شده است انتظار برای بالا رفتن قیمت‌ها وجود داشته باشد.

 برگشت دلار رقم خورد

 هر چند شرایط اقتصاد ایران عادی نیست اما در هفته‌ای که گذشت بازار ارز با بازگشت مواجه بود. این اتفاق البته دور از انتظار سرمایه‌گذاران و حتی دلالان بود. با این حال دلار توانست به کف کانال شصت هزار تومان نزدیک شود اما این نزدیکی ماندگار نبود  خیز برای بازگشت به میانه‌ی کاال شصت هزار تومان در برخی روزها رخ داد. برخی این سئوال را مطرح می‌کنند که آیا دوباره دلار به کانال پنجاه هزار تومان ولو در سقف این کانال باخواهد گشت؟

 پاسخ به این سئوال اما از سوی کارشناسان یکی نیست. برخی معتقدند رسیدن دلار به کانال پنجاه هزار تومان هم نمی‌تواند ادامه‌دار باشد چرا که بازار در حال هضم قیمت شصت هزار تومانی و قرارگیری در این کانال است و ماندگاری در این محدوده، وقتی طولانی‌تر از حالت عادی شود موجب چسبندگی قیمت‌ها خواهد شد.

 از سوی دیگر باید در نظر داشت که فضای اقتصادی ایران دستخوش تغییر چندانی نشده و هر چند سیگنال‌هایی مبنی بر آزادسازی پول‌های مسدودی آزاد شده ایران مخابره شده اما تاثیر این خبر به دلیل انتشار چندباره از دست رفته است.

دلار در پایان این هفته در محدوده ۶۲ تا ۶۳ هزار تومان معامله می‌شود که نسبت به روزهای ابتدایی هفته دستخوش تغییر چندانی نشده و رفت و برگشت همچنان ادامه دارد. باید دید بازارساز با چه تدبیری هفته آینده را آغاز خواهد کرد.

سکه چقدر عقب نشست؟

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در ابتدای هفته به نرخ ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد اما این کالای سرمایه‌ای در پایان هفته در محدوده قیمتی ۴۱ هزار و ۹۵۰ تومان قرار گرفت. این بدان معناست سرمایه‌گذاران این بازار نیز با زیانی اندک همراه بودند. قیمت سکه از یک سو تحت تاثیر کاهش نرخ اونس و از سوی دیگر تحت تاثیر نوسان منفی دلار با کاش روبرو شدند. این وضعیت در بازار سایر قطعات سکه نیزتداوم دارد . نکته مهم اینجاست که در آخرین روز هفته قیمت هر اونس طلابا کاهشی نزدیک به بیست دلار روبرو شد و در لحظه تنظیم خبر اونس طلا به ۲۲۹۸ دلار و یازده سنت در بازارهای جهانی فروخته می‌شود. نکته مهم اینکه با وجود عقب نشینی بهای سکه حباب سکه در بازار بزرگتر از قبل شده است. هر قطعه سکه امامی هشت میلیون و ۲۷۱ هزار تومان حباب دارد.

طلا ریخت

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز از سه میلیون و ۵۵۰ هزار تومان در اولین روز هفته به سه میلیون و ۴۶۷ هزار تومان در آخرین روز هفته رسید . به این ترتیب کاهش اندک قیمت طلای هجده عیار نیز در بازار رقم خورد تا سمفونی زیان در بازار هماهنگ‌تر از همیشه نواخته شود.

بورس باز هم قرمز پوشید

بررسی معاملات بازار سهام در هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ نشان می‌دهد، با کاهش ارزش معاملات و افزایش عرضه، شاخص‌های بورسی با کاهش حدود ۱.۷ درصدی روبه‌رو شده‌اند.

نگاهی به روند معاملات این هفته نشان می‌دهد شاخص کل بورس طی این پنج روز معاملاتی با کاهش ۱.۷ درصدی از تراز دو میلیون و ۳۰۳ هزار واحد در پایان بورس هفته گذشته به دو میلیون و ۲۶۴ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز ۱.۶۹ درصد کاهش ارتفاع داد و از ۷۶۳ هزار واحد به ۷۵۰ هزار واحد رسیده است.

همچنین لازم به ذکر است بازار سهام طی این هفته به طور میانگین هفت میلیارد و ۱۶۰ میلیون برگه سهم حجم خورد و ارزشی معادل سه هزار و ۱۳۸ میلیارد تومان رقم زد. تراز پول حقیقی نیز در هفته دوم اردیبهشت منفی بود؛ به طوری که طی پنج روز کاری ۶۴۸ میلیارد تومان پول از بازار سهام خارج شده است.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902127

دیگر خبرها

  • برقراری تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • صفرشدن تعرفه تجارت کالا‌ها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • سرمایه‌گذاران این بازار بیشترین زیان را دیدند/ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان باز می‌گردد؟
  • افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار+ فیلم
  • صندوق سرمایه گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود
  • کمیسیون اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار شد/ پیش‌بینی افزایش تجارت به ۳۰ میلیارد دلار
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • پیش‌بینی افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • انعقاد تفاهم‌نامه مشترک حوزه گردشگری با ۶ استان در نمایشگاه ایران اکسپو