Web Analytics Made Easy - Statcounter

هیئت های مردمی از استان هرمزگان برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی اقدام به برپایی موکب هایی در طول مسیر پیاده روی در داخل این استان، مرز و کشور عراق کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، پیاده روی اربعین که به گفته برخی از پژوهشگران از دوران امامان معصوم(ع) در بین شیعیان مرسوم بوده است، یکی از قدرتمندترین نمادهای همبستگی بین جهان تشیع و بزرگترین گردهمایی سالانه مذهبی در جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

زائران اربعین از کشورهای مختلف جهان که در بین آنها علاوه بر شیعیان، شمار زیادی از اهل سنت، مسیحیان و پیروان سایر ادیان نیز دیده می شود مسیر 80 کیلومتری شهر نجف تا کربلا را با پای پیاده طی می کنند؛ هزار و 452 عمود(ستوان) در این مسیر وجود دارد که فاصله بین هر عمود 50 متر است و برای پیاده روی کل مسیر زمانی بین 20 تا 25 ساعت لازم است.

 

در طول مسیر پیاده روی مکان هایی به صورت چادرهای بزرگ و یا سوله به نام « موکب » و یا « مضیف » وجود دارد که به صورت خودجوش و مردمی برپا شده اند و خدمات بهداشتی رفاهی نظیر تغذیه، مکان استراحت زائران به صورت رایگان ارائه می شود.

 

پس از سقوط رژیم بعث در عراق، پباده روی اربعین دوباره از سر گرفته شد و هر سال نیز بر شمار شرکت کنندگان در این گردهمایی افزوده می شود از همین رو نیز مردم ایران برای کمک به برادران عراقی خود هرساله اقدام به برپایی موکب در مسیر راهپیمایی عظیم اربعین می کنند.

 

خبرگزاری شبستان به منظور اطلاع رسانی به زائران اربعین در رابطه با آدرس دقیق موکب ها و نحوه و سطح خدمات دهی آنها با جانشین ستاد عتبات عالیات هرمزگان به گفتگو نشسته است که ماحصل آن را مرور می کنیم.

 

سرکار خانم زینلی، جانشین ستاد عتبات عالیات هرمزگان از برپایی 33 موکب این استان در مراسم اربعین امسال خبرداد و گفت: از این تعداد 19 موکب در کشور عراق، چهار موکب در مرز و مابقی نیز در داخل استان برپا می شود.

 

وی ابتدا به معرفی موکب های درون استانی پرداخت و افزود: موکب شهدای خمیر در ورودی شهر بندرخمیر، موکب امام سجاد(ع) در ورودی شهر تاریخی بندرکنگ، موکب ستاد اربعین در شهر بندرلنگه، موکب دهستان مغویه و موکب برادران اهل سنت در روستای دیوان بندرلنگه و موکب های شهدای پارسیان و امام حسن مجتبی(ع) در شهر پارسیان، موکب روستای امانی و موکب روستای بوچیر ازجمله موکب های درون استانی است.

 

جانشین ستاد عتبات عالیات استان هرمزگان ادامه داد: عاشقان ثارالله، منتظران ظهور و حضرت علی اصغر(ع) از جمله موکب های استان هرمزگان در مرز شلمچه هستند که خدمات بهداشتی، تغذیه و اسکان زائران را ارائه می دهند و موکب امام حسن مجتبی(ع) نیز در مرز مهران برپا خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه سه موکب نیز به همت مردم ولایت مدار استان هرمزگان در صحن حضرت زهرا(س) در نجف برپا می شود، عنوان کرد: یکی از این موکب ها به نام محبان الزهرا(س) مخصوص بانوان و موکب سیدالشهدا و موکب قمر بنی هاشم ویژه عموم است.

 

زینلی اضافه کرد: یک موکب نیز به همت هرمزگانی های محب اهل بیت(ع) در سامرا برپا خواهد شد که در زمینه های اسکان و پذیرایی خدمات ارائه می دهد.

 

وی در ادامه به معرفی موکب های استان هرمزگان در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا پرداخت و گفت: موکب انصار المهدی(عج) در عمود 403، موکب انصارالحسین(ع) عمود 655، شهید عبدالحمید سالاری(شهرستان حاجی آباد) عمود 1350، الشهدا(بندرعباس) عمود 1351، قمر بنی هاشم(میناب) عمود 1381، حضرت علی اکبر(ع)(رودان) عمود 1382 قرار دارد.

 

جانشین ستاد عتبات عالیات استان هرمزگان افزود: موکب شهدای هرمز در 120 متری حرم مطهر امام حسین(ع)، موکب طلوع آدینه(اسکان و پذیرایی) و موکب شهید مدافع حرم در صحن حضرت زینب(س)، موکب قاسم بن الحسن(ع) شهر قلعه قاضی در شهر کربلا، موکب اهل بیت(نانوایی) در شهر کربلا از دیگر موکب های استان هرمزگان هستند.

 

وی از موکب درمانی شهید عراقی زاده به عنوان یکی دیگر از موکب های هرمزگان نام برد و بیان کرد: تیم های پزشکی از این موکب به سایر موکب ها اعزام و به مداوای بیماران می پردازند.

 

زینلی با بیان اینکه این موکب ها از ششم ماه صفر مصادف با 13 مهر پذیرای زائران خواهند بود، اظهار کرد: متولیان برپایی موکب ها هم اکنون در حال جمع آوری نذورات مردمی هستند و از اول مهر به منظور برپایی موکب ها به کشور عراق سفر خواهند کرد.

 

وی با ذکر این نکته که هر کدام از موکب ها شماره حساب و شماره کارت برای دریافت نذورات مردمی اعلام کرده اند، گفت: مردم ولایت مدار و محب اهل بیت(ع) برای آگاهی از نحوه ارائه خدمات و همچنین اهدا کمک های نقدی و غیر نقدی خود می توانند در ساعات اداری از طریق شماره تلفن های 32220839 و یا 32245109 با کارشناسان ستاد عتبات عالیات هرمزگان تماس برقرار کنند.

 

« عباس میرزاد »، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز با بیان اینکه موکب‌های استانی در دو بخش داخلی و خارجی فعالیت دارند بیان کرد: موکب‌هایی که در کشور عراق فعالیت دارند باید تا یک هفته بعد از اربعین هم حضور داشته باشند.

 

وی با اشاره به لغو روادید کشور عراق در مدت زمان پیاده روی اربعین، گفت: پیش بینی می شود تعداد زائرین اربعین در کشور و به تبع آن در استان هرمزگان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد و این مسئله افزایش ارائه خدمات به زائرین و برنامه ریزی منسجم و بیشتر را طلب می کند.

 

 

 

 

 

پایان پیام/88

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد اربعین حسینی ماه محرم عزاداری محرم کانون های فرهنگی هنری مساجد شیراز استان بوشهر عاشورا خبرگزاری شبستان کانون های مساجد موکب کشور عراق پیاده روی اربعین هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۸۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش متمرکز آموزشی حجاج استان قم برگزار شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش متمرکز توجیهی آموزشی حجاج استان قم امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ورزشگاه دو هزار نفری شهید حیدریان برگزار شد.

حجت الاسلام  نواب در این همایش با اشاره به روند تشرف به حج در سال‌های اخیر، خطاب به حاضران گفت: شما از بین میلیون‌ها نفر که آرزوی تشرف به سرزمین وحی را دارند توفیق حضور در بیت الله الحرام و مسجدالنبی را خواهید یافت و باید شکرگزاراین لطف خدا باشید.

وی افزود: شکرگزاری این نعمت هم در آن است که قدر لحظات این سفر معنوی و مکان‌های شریف و مقدسی را که در آن حضور می‌یابید، بدانید و از تمام لحظه‌های سفر به خوبی استفاده کنید.

وی به زائران کسب آمادگی‌های لازم پیش از سفر را توصیه کرد و از آنان خواست در بعد معنوی نسبت به گذشته‌ی خود تأمل کرده وتصمیم بگیرند که ازاین سفربرای تغییر جدی در زندگی خود بهره ببرند. ارتباطات کاری و امور غیرضروری را به حداقل برسانند و بر استفاده ازفضای معنوی سفر تمرکز کنند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اجر و پاداش بسیار بالای نماز شب و ختم قرآن در شهر‌های مکه و مدینه به همه‌ حجاج توصیه کرد که تلاش کنند در زمان حضور در این دو شهر ختم قرآن را در برنامه معنوی خود قرار دهند.

وی در ادامه بر لزوم تسلط به احکام و مناسک حج تاکید کرد و گفت: هر کاروان را یک روحانی مسلط به احکام و مناسک حج همراهی می‌کند و اگرچه جلسات آموزش مناسک حج برای زائران برگزار می‌شود، اما لازم است که حجاج مطالعات تکمیلی هم داشته باشند و برای گرفتن پاسخ‌های خود به روحانیون مراجعه کنند.

در ادامه این همایش، آقای سیدعباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت با ارائه آماری از ابعاد مختلف حج پیش رو اظهار داشت: خدمات ارائه شده به حجاج ایرانی از بالاترین سطح در بین کشور‌های دیگر برخوردار است و این مهم با برنامه ریزی‌های مختلف صورت گرفته است و هرسال تلاش می‌شود که کیفیت خدمات ارائه شده ارتقاء یابد.

وی گفت: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته حج ۱۴۰۳ از جهت هزینه بیش از ۳۰۰ دلار نسبت به سال گذشته کمتر شده و علت افزایش قیمت ریالی حج امسال افزایش قیمت ارز در کشور است.

آقای حسینی در ادامه درباره خدمات پزشکی، حمل و نقل و تغذیه در حج پیش رو توضیحاتی داد و انتقال زائران از مدینه به مکه توسط قطار سریع السیر را اتفاق مهم امسال دانست و ابراز امیدواری کرد که این امر با تلاش خدمتگزاران زائران وهمکاری حجاج به بهترین شکل صورت پذیرد.

در پایان این همایش که زائران اعزامی به حج تمتع از قم شرکت داشتند، توسط حجت الاسلام محمدهادی فلاح زاده ازروحانیون با سابقه بعثه مقام معظم رهبری آموزش مناسک حج با همکاری زائرین به صورت نمادین اجرا شد.

گفتنی است امسال ۴۲۰۰ نفر در قالب ۱۸ کاروان از استان قم به حج تمتع اعزام خواهند شد. اعزام حجاج ایرانی از ۲۴ اردیبهشت آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همایش زائران حج تمتع خراسان جنوبی به روایت تصویر
  • جزئیاتی از ارائه خدمات به زائران حج تمتع ۱۴۰۳/ ۶۲۲ کاروان عازم سرزمین وحی می‌شوند
  • امسال تعهدات دولت در حوزه‌های درمان، آب و مسکن به مردم ارائه می‌شود
  • ۹۵۶ بوشهری به حج تمتع اعزام می‌شوند
  • همایش متمرکز آموزشی حجاج استان قم برگزار شد
  • هزینهٔ حج امسال، ۳۰۰ دلار کمتر است
  • پیشنهاد استاندار خوز‌ستان برای صدور گذرنامه اتباع ‌در اربعین
  • ۴۰هکتاربه پارکینگ شلمچه افزوده شد/پیشرفت۸۰درصدی مخزن آب شرب چذابه
  • تعیین مرز چذابه برای تردد اتباع خارجی در ایام اربعین حسینی
  • تردد اتباع خارجی در مراسم اربعین از چذابه خواهد بود