Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@17:16:21 GMT

افراد «دوقطبی» چه کسانی هستند؟

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۸۱۷۳

عاطفه قنبری، روان‌پزشک و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره «ویژگی‌های افراد دو قطبی»، اظهار داشت: اختلال دو قطبی نوعی اختلال خلقی است که علت آن معمولا ژنتیکی است و این افراد حداقل یک دوره مانیا دارند .

اخبار اجتماعی-وی در توضیح حالت مانیا در چنین افرادی، بیان داشت: مانیا حالتی است که فرد خلق بالا و تحریک پذیر دارد؛ یعنی یا بسیار شاد است یا تحریک پذیر و عصبانی است؛ ضمن اینکه کاهش به نیاز خواب دارد؛ به شکلی که شب‌ها خواب کافی ندارد اما صبح‌ها بسیار پرانرژی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روان‌پزشک گفت:‌ افزایش انرژی، افزایش بیش از حد اعتماد به نفس، پرحرفی،‌ولخرجی، اقدام به کارهای خطرناک و پر ریسک از جمله ویژگی‌ها و نشانه‌های چنین افرادی است. همچنین ممکن است این افراد رفتارهایی داشته باشند که به خود و دیگران لطمه بزنند.

قنبری اضافه کرد:‌این افراد ممکن است رفتارهای خارج از عرف داشته باشند و نحوه قضاوت‌شان مختل شود.در کنار آن افراد دو قطبی به جز دوره‌های مانیا افسردگی را نیز تجربه می‌کنند و به همین دلیل به آنها دو قطبی می‌گویند.

وی در پاسخ به این پرسش که «چه تفاوتی بین افراد افسرده و دو قطبی وجود دارد؟»،‌گفت:‌افراد افسرده خلق پایین داشته و بی‌حوصله می‌شوند اما دوره مانیا ندارند؛ در حالی که افراد دو قطبی در کنار افسردگی ، حملات مانیا نیز دارند.

*عامل ژنتیک علت اصلی بروز دوقطبی است

این روان‌پزشک متذکر شد: حالت دو قطبی می‌تواند شدید یا خفیف باشد؛ البته مشکلات دو قطبی در کل بیشتر از مشکلات افسردگی است. اختلال دو قطبی مجموعی از عوامل محیطی و ژنتیکی است اما این بیماری از جمله اختلالات روان‌پزشکی است که جنبه ژنتیکی آن بیشتر است.

قنبری بیان داشت: ممکن است پدر و مادر یا اقوام این افراد ژن لازم را داشته باشند اما این ژن پنهان باشد اما معمولا جنبه زیستی و بیولوژی آن بیشتر از جنبه محیطی است. برای نمونه اینکه بگوییم کودکی در محیط بدی پرورش یافته و علت آن دو قطبی است، به طور کامل این طور نیست بلکه بیشتر جنبه‌های زیستی آن را می‌توان علت بروز چنین عاملی دانست.

وی خاطرنشان کرد: اینکه چه ژنی عامل ایجاد بیماری باشد یا چه تغییراتی در مغز اتفاق می‌افتد هنوز کاملا شناخته شده نیست، اما جنبه زیستی ایجاد این بیماری از جنبه محیطی آن پررنگ‌تر است.

این روان‌پزشک در پاسخ به این پرسش که «آیا بروز این بیماری در سن خاصی اتفاق می‌افتد؟»، گفت:‌معمولا سن شروع این بیماری از اوایل دوره جوانی است و می‌تواند در موارد نادر در سنین بالاتر نیز اتفاق بیفتد.

قنبری در پاسخ به این پرسش که « آیا این بیماری درمان قطعی دارد؟»، ابراز داشت: اگر منظور علاج این بیماری باشد یعنی فرد در دوره‌ای دارو مصرف کند و برای همیشه خوب شود، در موارد کمی این اتفاق می‌افتد؛ مثلا یک تا دو سال فرد دارو بخورد و بعد از قطع مصرف دارو بیماری عود نکند اما در اکثر موارد بهبودی وجود دارد و با مصرف دارو به مقدار متفاوت این افراد می‌توانند زندگی عادی داشته باشند و علائم آن عود نکند.

*افراد دو قطبی می‌توانند ازدواج کنند

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا چنین افرادی می‌توانند ازدواج کنند و در صورت ازدواج فرزندانشان دچار این بیماری نمی‌شوند؟»، بیان داشت: این افراد می‌توانند ازدواج کنند و اگر تحت درمان باشند زندگی معمول خود را داشته باشند؛ البته ممکن است ژن این بیماری به فرزندان منتقل شود اما این طور نیست که کسی که مبتلا به این بیماری است، فرزندش صد در صد دچار این بیماری شود. موضوع مهم در ازدواج این افراد این است که همسر فرد از بیماری آنها مطلع باشد و با اطلاع از این موضوع، ازدواج کنند.

یک روان‌پزشک با تاکید بر اینکه ازدواج چنین افرادی باید با آگاهی طرفین از این بیماری صورت گیرد، افزود: دلیل اینکه فرد باید از این بیماری مطلع باشد این است که بسیاری اوقات ازدواج صورت می‌گیرد اما خانواده‌ها این بیماری را پنهان می‌کنند و بعد از آگاهی از این بیماری مشاجرات شروع شده و منجر به طلاق می‌شود که همین جدایی، باعث می‌شود بیماری فرد مجددا عود کند.

قنبری تصریح کرد: ممکن است فرد مجبور باشد دوره‌های طولانی را دارو مصرف کند که این موضوع در بیماری‌های مختلفی نظیر دیابت و فشار خون همین طور است، اما وقتی صحبت از بیماری‌های روانی می‌کنیم مردم نگران این موضوع که باید برای مدت طولانی دارو مصرف کنند، می‌شوند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: افسردگی ژنتیک ازدواج اعتماد به نفس انرژی درمان مغز افراد دوقطبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۸۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استطاعتِ ۱۵۰ متقاضی حج رد شد

علی مرعشی،درباره معاینات حجاج گفت: تقریباً معاینات تمام شده است و ما تقریبا بالغ بر ۸۴ هزار نفر از زائران را معاینه کرده‌ایم و تایید استطاعت جسمی و روانی‌شان انجام شده‌است. همانطور که می‌دانید تعدادی از متقاضیان حج به کمیسیون‌ها معرفی می‌شوند و در کمیسیون‌های تخصصی تایید یا رد می‌شوند و یا نیاز به بررسی بیشتر دارند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد مختصری مراجعه به کمیسیون داشته‌ایم که برای تعیین تکلیف این افراد بررسی بیشتری از سوی پزشکان معاین درخواست شده است و این بررسی‌ها در حال انجام است. در مجموع از بیش از هزار و ۵۰۰ نفر که به کمیسیون معرفی شده‌اند، ۱۵۰ نفر استطاعت جسمی‌شان تایید نشده است و این متقاضیان نمی‌توانند به حج مشرف شوند. این افراد یا دارای بیماری اعصاب و روان هستند یا بیماری قلبی و ریوی این افراد به صورتی بوده است که نمی‌توانستند اعمال سنگین حج را انجام دهند. همچنین افرادی در بین این گروه بودند که سرطان پیشرفته داشتند و تحت درمان هستند. زنان باردار هم بین آنها بود یا افرادی که اعمال جراحی در سه ماه گذشته انجام داده‌اند که باعث منع سفر برای این افراد شده است. 

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر تصریح کرد: افرادی که استطاعت جسمی آن‌ها تایید نشده است می‌توانند از اعضای درجه یک خانواده‌شان برای نائب معرفی کنند و حج این افراد را انجام دهند و در نتیجه هر کسی نتواند در این سفر حضور داشته باشد فرد جایگزین وی باید حتما معاینات پزشکی را انجام دهد و استطاعت جسمی و روانی فرد تایید شود. تعدادی از عوامل اجرایی هم هنوز معاینات‌شان تکمیل نشده است. در نتیجه از عموم زائران تقریبا تعداد زیادی تعیین تکلیف شده‌اند و معاینات آن‌ها تمام شده است. 

مرعشی درباره بیماری‌های شایع در حج و توصیه به زائران گفت: هر سال اینگونه است که در حج به دلیل اینکه جمعیت بسیار زیادی از کشورهای مختلف و با بیماری‌های عمومی مختلف حضور دارند، شیوع بیماری‌های تنفسی بسیار شایع است و قدرت سرایت زیادی دارند. هر سال بیشترین بیماری که زائران در حج با آن مواجه می‌شوند بیماری تنفسی و بعد از آن بیماری‌های عضلانی و بیماری‌های گوارشی است. چراکه رژیم غذایی افراد تغییر می‌کند. بنابراین سه گروه بیماری اصلی که هرساله در حج فارغ از بیماری‌های فصلی در بین تمام حجاج شایع می‌شود بیماری‌های تنفسی، عضلانی و گوارشی است. 

وی تصریح کرد: بنابراین پیشگیری از این بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های تنفسی به زائران توصیه می‌شود و زائران باید در آنجا حتما از سجاده شخصی استفاده کنند، همچنین نزدیک بودن صفوف زائران کشورهای مختلف به یکدیگر می‌تواند ضریب ابتلا به بیماری‌های تنفسی را افزایش دهد. بنابراین لازم است زائران از ماسک در تجمعات استفاده کرده و حتما بهداشت فردی را رعایت کنند و مایعات زیاد مصرف کرده تا به سلامت به این سفر رفته و بازگردند. 

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درباره اعزام پزشکان برای حج تمتع گفت: با اولین پروازی که عوامل اجرایی به حج مشرف می‌شوند پیش پروازهای ما نیز مشرف خواهند شد. البته یک گروه همراه با عمره گزاران برای راه اندازی درمانگاه هایمان اعزام خواهیم کرد تا مقدمات راه اندازی دستگاه‌ها را انجام دهند و دستگاه‌ها را آماده خدمات‌رسانی کنند. 

مرعشی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره حضور تیم پزشکی در عمره مفرده گفت: ما دو گروه پزشکی در عمره مفرده داریم که ۱۶ ساعت در مدینه و ۱۶ ساعت در مکه در درمانگاه خدمات را به زائران در مدت زمان حضور در عمره ارائه می‌کنند. در صورتی که زائری نیاز به خدمات تخصصی و فوق تخصصی داشته باشد از خدمات سعودی برای او استفاده می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به همراه اولین گروه عمره کزار یک گروه ۶ نفره پزشکی اعزام شده است و همراه با گروه بعدی که احتمالا امروز یا فردا اعزام می‌شوند نیز یک گروه ۶ نفره پزشکی اعزام خواهند شد.

انتهای پیام/ منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • پایان یک دهه قتل و تجاوز توسط 11 مرد خشن | این افراد خشن چه کسانی هستند؟
  • استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • مد جدیدی به نام طالع بینی؛ با متولدین این ماه وارد رابطه نشوید!
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • استطاعتِ ۱۵۰ متقاضی حج رد شد
  • تجلیل از ۲۹ زوج دهه شصتی در قزوین
  • مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی
  • دهه شصتی های متاهل، تجلیل شدند
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟