فشار حقوق بشریها بر گوترش برای تقبیح اقدامات چین علیه مسلمانان
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۸۳۴۷
پنج سازمان حقوق بشری از دبیرکل سازمان ملل متحد خواستند تا اقدام دولت چین در بازداشت بیش از یک میلیون مسلمان در منطقه سینکیانگ (شینجیانگ) را محکوم کند و خواستار تعطیلی فوری کمپهای بازداشت دولت پکن شود.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سازمانها سهشنبه در نامهای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، اقدامات مذکور را گامی مهم در مواجهه با "یکی از کلیدیترین چالشهای حقوق بشری دوران ما" توصیف کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این نامه به امضای دیدهبان حقوق بشر، عفو بینالملل، کمیسیون بینالمللی حقوقدانها، فدراسیون بینالمللی حقوق بشر و کنفرانس جهانی اویغورها رسیده است.
انتقاد علیه بازداشت اویغورها و دیگر اعضای گروههای قومی مسلمان به دست چین، افزایش یافته و گوترش پیشتر از سوی گروههای حقوق بشری و برخی از دولتها بابت رویکرد غیر علنی و ناکامی در مواجهه آشکار با این بحران مورد انتقاد قرار گرفته است.
دولت چین، این سایتهای بازداشت را مراکز "حرفهای" برای آموزش و ارتقای مهارتها معرفی میکند و شدیدا از درخواست ۲۲ کشور غربی که خواستار پایان بازداشتهای خودسرانه جمعی و دیگر سوء رفتارها با اویغورها و دیگر مسلمانان در منطقه سینکیانگ شدهاند، انتقاد کرده است.
چین اوایل امسال در واکنش به انتقاد از کمپهای بازداشت و دیگر تدابیر امنیتی سرکوبگرایانه خود در این منطقه عمدتا مسلماننشین، در گزارشی از بازداشت حدود ۱۳ هزار تن که از آنها به عنوان "تروریست" یاد کرد و همچنین انهدام صدها "باند تروریستی" از سال ۲۰۱۴ در سینکیانگ خبر داد.
این پنج سازمان حقوق بشری به آنتونیو گوترش "علیه اتخاذ هرگونه اقدامی که احتمالا به داستانسرایی پکن اعتباری بدهد که بازداشتهای غیر قانونی بیش از یک میلیون اویغور و دیگر مسلمانان را یک تدبیر ضروری برای مقابله با تروریسم، نشان دهد" هشدار دادند.
آنها در این نامه تاکید کردند، دبیرکل سازمان ملل متحد نه تنها از انتقاد آشکار از چین خودداری کرده است بلکه "با وجود نگرانیهای حقوق بشری حاصل از اقدامات پکن، ابتکار کمربند و جاده پکن را که سینکیانگ در آن بخش اصلی برشمرده میشود، ستوده است."
این گروههای حقوق بشری اعلام کردند: «سکوت همگانی بر سر بازداشت جمعی در سینکیانگ، آن هم به بهانه چنین تفسیر پر مناقشهای، حامل پیام دلخراش رهاشدگی به میلیونها مسلمان ترکزبان است که در هراس مداوم برای جان خودشان و خانوادههایشان به سر میبرند.»
سازمانهای حقوقی مذکور از دبیرکل سازمان ملل متحد خواستند تا برای شنیدن گرفتاری این مردمان با نمایندگان اویغورها به صورت مستقیم دیدار داشته باشد. این گروههای حقوق بشری گفتند، توجه دبیرکل سازمان ملل به این موضوع اهمیت دارد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: سین کیانگ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۸۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمیشوند چگونه است؟
به گزارش «مبلغ»، اگر مردهها را بسوزانند، به دریا بیندازند، مومیایی کنند و در محفظههای خاصی نگه دارند یا حیوانات آن را بخورند، باز هم مسائل شب اول قبر مانند فشار قبر، سؤال و مکافات، برای او وجود دارد و شب اول قبر او همان شبی است که به دریا افتاده یا در آتش سوخته و یا خوراک حیوانی شده است.
حوزه نیوز نوشت: کتاب «پرسمان معاد» از سوی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی، نمایندگی اصفهان به چاپ رسیده که در شماره های گوناگون، به انتشار مطالب این کتاب ارزشمند خواهیم پرداخت.
سؤال: دربارۀ مرگ و عذاب قبر توضیح دهید: شب اول قبر برای کسانیکه دفن نمیشوند و مثلاً در آب غرق میشوند، چگونه است؟
بر اساس آیات و روایات، روح انسان بعد از مرگ و انقطاع از بدن مادی، خود را در بدن برزخی و قالب مثالی مییابد. بدن مثالی، شباهت بسیاری به بدن دنیوی انسان دارد، اما در عین حال بدنی است که با نظام و قوانین عالم برزخ سازگار است و با بدن مادی دنیوی تفاوتهایی دارد.
در بیشتر موارد، مقصود از واژۀ «قبر» مسائل مربوط به برزخ است؛ مثلاً: «إِنَّ الْقَبْرَ رَوْضَةٌ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النِّیرَان؛ قبر یا روضهای از ریاض بهشت یا گودالی از گودالهای آتش است»؛ البته قبر برزخی و قبر خاکی ارتباط خاصی با هم دارند که مجال تبیین آن نیست، اما باید توجه داشت که عمده مسائل شب اول قبر و بعد از آن، با عالم برزخ درپیوند است، نه با قبر خاکی.
بنابراین، هم عذاب قبر و فشار آن و هم شادیها و فراخی آن، به عالم برزخ و قالب مثالی مربوط است؛ ازاینرو، اگر مردهای را بسوزانند، به دریا بیندازند، مومیایی کنند و در محفظههای خاصی نگه دارند یا حیوانات آن را بخورند، باز هم مسائل شب اول قبر مانند فشار قبر، سؤال و مکافات، برای او وجود دارد و شب اول قبر او همان شبی است که به دریا افتاده یا در آتش سوخته و یا خوراک حیوانی شده است.
حضرت علی (علیه السلام) میفرماید: «فروگذار نمیشود احدی از مردم که در شرق و غرب زمین و دریا و صحرا هستند، مگر آنکه فرشتههای سؤالکننده به ملاقات آنان خواهند رفت».
بهعبارتدیگر، شب اول قبر همان مراحل نخستین ارتحال از این عالم و ورود در عالم برزخ است و وضعیت جسم در این دنیا تأثیر چندانی در آن ندارد.
امام جواد (علیه السلام) به یکی از شیعیان که در حال احتضار بود، فرمود: «مردن مثل این است که بدنت خیلی کثیف باشد و به حمام بروی. وقتی خودت را تمیز کردی چه حالتی به تو دست میدهد؟ همان حالت، هنگام مرگ برای مؤمن رخ میدهد».
عذاب قبر برای افراد مختلف شدت و ضعف دارد. از روایت استفاده میشود که پرهیزنکردن از نجاسات، بداخلاقی (مخصوصاً در محیط خانواده) و بیهودهگویی از موجبات عذاب قبر است، برعکس خوشاخلاقی، احسان (مخصوصاً به پدر و مادر)، صدقه، اولاد صالح و تلاوت قرآن موجب راحتی در قبر است. اما عذاب قبر چگونه است؟ آیا تجسم آن با نیش مار و عقرب یا حملۀ سگ درست است یا به شکل دیگری واقع میشود؟ در پاسخ باید گفت که جزییات این عذاب برای ما معلوم نیست.
سؤال: تا حد ممکن وجود فشار قبر را اثبات کنید؟
یادآوری میشود که منظور از واژۀ «قبر»، قبر خاکی و متعارف نیست. امام صادق (علیه السلام) فرمود: «عالم برزخ، قبر است» و در روایت دیگری فرمود: «الْقَبْرُ مُنْذُ حِینِ مَوْتِهِ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ؛ مقصود از قبر، برزخ انسان است که از لحظۀ مرگ تا روز رستاخیز است» .
آیتاللّه سبحانی بر اساس این روایت و روایاتی دیگر دربارۀ عذاب قبر معتقد است: «واقعیت قبر همان برزخ است». به گفتۀ شیخ مفید: «اثبات عذاب قبر از طریق آیات و اخبار میسر میشود نه با عقل؛ اخبار عامه (اهلسنت) و شیعه دربارۀ عذاب و فشار قبر متواتر است».
محقق طوسی میگوید: «سؤال فرشتگان در قبر، و رحمت و عذاب برای مؤمنان و کافران در آن جایگاه از مسلّمات دین است. هرکس به سؤالات فرشتگان پاسخ درست بدهد، مشمول رحمت الهی و هرکس پاسخ نادرست بدهد، گرفتار عذاب خدواند خواهد شد» . تفتازانی نیز گفته است: «والاحادیث فی هذا الباب متواتر المعنی».
در اینجا به ذکر چند نمونه از این احادیث متواتر بسنده می شود:
۱. پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «إِنَّ الْقَبْرَ رَوْضَةٌ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النِّیرَان؛ قبر باغی است از باغهای بهشت یا گودالی است از گودالهای جهنم» . ایشان از عذاب و فشار و تنگی قبر به خدا پناه میبرد: «إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضَغْطَةِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضِیقِ الْقَبْر».
۲. امیرمؤمنان (علیه السلام) در نامهای به فرزندش مینویسد: «قبر باغی است از باغهای بهشت یا گودالی است از گودالهای جهنم».
با توجه به اخبار و مفاد آنها، دربارۀ عذاب قبر جای تردیدی نمیماند و فشار قبر اولین مرحلۀ کیفر در عالم برزخ است.
۳. در حدیث دیگری از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چنین نقل شده است: «فَقَالَ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَ لَهُ ضَمَّةٌ؛ هیچ مؤمنی نیست که فشار قبر نداشته باشد» . پیامبر، این فشار را کفارۀ گناه اسراف نعمتهای الهی خوانده است.
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898880