Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@14:37:14 GMT

ایران ۸ میلیون هکتار کشت دیم دارد

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۹۹۹۳

ایران ۸ میلیون هکتار کشت دیم دارد

همدان- رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و معاون وزیر جهادکشاورزی، گفت: در کشور در حوزه دیم ۴ میلیون هکتار گندم، یک میلیون هکتار جو، و یک میلیون هکتار هم غلات کاشته می‌شود و ۲ میلیون هکتار هم آیش است.

به گزارش  خبرنگار قدس آنلاین، کاظم خاوازی در بیست و پنجمین همایش سالیانه موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور درهمدان اظهار کرد: باید نگاه بین بخشی و برون بخشی را برای دسترسی به دستاوردهای جدید در حوزه دیم افزایش دهیم کار های مناسبی در حوزه تولید علوفه با آبخیزداری و  و غیره انجام شده است اما باید افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با توصیه به همکارانش برای تبادل نظر و توزیع راحت و سریع امکانات مورد نیاز بین همکاران، افزود: اعضای هیات علمی باید بتوانند به راحتی مشارکت بیشتری با بخش خصوصی داشته باشند و از امکانات مراکز تحقیقاتی و امکانات آنان برای کمک به بخش زراعت کشور استفاده کنند. تا ارقام جدید  و مشترک تولید شود و سود اقتصادی نصیب همه شود.

خاوازی اضافه کرد: در عین حال که یک رقم برای توزیع کشوری تولید می‌شود حتما نیاز بومی رقم تولید را هم لحاظ کنید تا مرکز تولید کننده بتواند نیاز منطقه را از ارقام مورد نیاز تامین کند. در بحث تولید رقم باید پوست‌اندازی کرد و روش‌های ساده را به دیگران بسپاریم و از روش‌های فناورانه استفاده کنیم.

وی گفت: برای افزایش تولید ارقام باید تنوع داشته باشیم و معرفی محصولات به غیر از گندم و جو به سایر مباحث زراعت با همکاری و کمک بخش‌هیا دیگر این هدف را محقق کنیم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کشت دیم جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۹۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، سعداله منصوری سطح کشت کلزا را بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: انتظار داریم سطح برداشت دانه کلزا نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار باشد که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ هزار هکتار افزایش نشان می‌دهد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: از ۱۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت کلزا، نزدیک به ۵۰ تا ۵۵ هزار هکتار آن در اراضی دیم و مابقی در اراضی آبی است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت کلزا در کشور ۱۱۰ هزار هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: در نهایت از سطح ۸۸ هزار هکتار حدود ۱۴۰ هزار تن کلزا برداشت شد.

منصوری تناسب قیمت تضمینی این محصول در مقایسه با گندم، توزیع به موقع نهاده‌ها و بذر و وعده به موقع پرداخت پول محصول تحویلی کشاورزان با مرجع مشخص را از دلایل استقبال کشاورزان از کشت کلزا در سال زراعی جاری دانست.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی دانه‌های کلزا، گفت: امسال خرید کلزا توسط بخش خصوصی و انجمن صنایع روغن‌کشی ایران انجام می‌شود و نقش نهاد‌های دولتی اعم از سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی ایران در حداقل خواهد بود و اگر در منطقه‌ای بخش خصوصی برای خرید ورود نکرد، این نهاد‌ها اقدام به خرید تضمینی خواهند کرد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد؛ ورود بخش خصوصی در موضوع خرید کلزا با روند منطقی و معقول پیش برود و پرداخت بهای محصول کلزاکاران با حمایت دست‌اندرکاران سپری شود و بتوان با اطمینان خاطر برای برنامه کشت سال زراعی آینده آماده شد.

وی با اشاره به آغاز برداشت دانه‌های کلزا از مزارع کشور اذعان داشت: در استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان و ایلام برداشت آغاز شده و تاکنون روند خوبی داشته است.

منصوری افزود: در استان‌های ایلام و خوزستان، زارعانی که محصول‌شان را تحویل داده‌اند، ۲۰ درصد بهای محصول را دریافت کرده‌اند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها، حدود نیمی از سطح زیر کشت کلزا در استان ایلام و حدود ۳۰ درصد مزارع استان خوزستان تاکنون برداشت شده است.

وی در مورد توزیع بذر کلزا نیز تصریح کرد: برای سال زراعی جاری نزدیک به ۲ هزار تن بذر کلزا میان کشاورزان توزیع شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد بذر هیبرید تولید داخل و مابقی بذر آزاد افشان بوده و به میزان محدودی هم بذر هیبرید وارداتی برای ایجاد تنوع اراقام داشته‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان
  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت