Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، نخستین کارگروه تخصصی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی با حضور دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت‏‏، رحمان‌خدابنده‌لو مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت‏، دکتر افسانه صادقی رئیس اداره مشاوره و سلامت‌روان دانشجویان وزارت بهداشت و جمعی از معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر افسانه صادقی رئیس اداره مشاوره و سلامت‌روان دانشجویان وزارت بهداشت با تأکید بر این موضوع نشست «آسیب‌های اجتماعی و روانی در فضای دانشگاه‌های علوم پزشکی و راه‌کارهای برون رفت»، خاطر نشان کرد: آسیب‌های اجتماعی موضوعی هم‌گیر است که مردم از هر قشری در تمام دنیا با این دسته از آسیب‌ها سر و کار دارند و ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست.

وی اظهار داشت: آسیب‌های اجتماعی و روانی مسائل و پدیده‌های واقعی،‌ متغیر و گوناگونی هستند که قابل کنترل و پیشگیری هستند و می‌توان با مراقبت از دچار شدن به این آسیب‌ها جلوگیری کرد.

صادقی تاکید کرد: در حقیقت مخاطبین معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی؛ جمعیت دانشجویی متشکل از گروه ۱۸ سال به بالا  هستند که این گروه به تبع رشد و تحول ذاتی خود، خواه و ناخواه دچار برخی مشکلات هویتی در این دوران می‌شوند و در عین حال با مشکلاتی مانند ناامیدی، نگرانی از آینده شغلی، افسردگی، آسیب‌هایی ‌چون شکست‌های عاطفی، مصرف مواد الکلی، مصرف داروها، رفتارهای خود آسیب رسان روبه رو می‌شوند.

وی با بیان این نکته که دفتر مشاوره وزارت بهداشت و ادارات تابعه به عنوان تنها متولی تامین و حفظ سلامت‌روان دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: اسناد بالادستی ما را موظف کرده تا در مورد سلامت روان دانشجویان به صورت ویژه ورود کنیم. در حقیقت شورای اجتماعی وزارت کشور بر اساس طرح تقسیم کار ملی که به تمام دستگاه‌ها ابلاغ کرده است، از این دستگاه‌ها خواسته است که در بحث آسیب‌های اجتماعی با توجه به وظیفه ذاتی خود فعالیت و ورود کنند.

رئیس اداره مشاوره و سلامت‌روان دانشجویان وزارت بهداشت یکی از موضوعات مهم را کاهش شکست‌های عاطفی در جمعیت دانشجویی و محیط‌های دانشگاهی دانست و اظهار داشت: از دیگر موضوعات مهم می‌توان به کاهش مصرف الکل و دخانیات، ارتقای هدفمند ارتباط میان دانشجویان در فضای دانشگاهی با هدف تسهیل در امر ازدواج، افزایش پایگاه‌های دانش بنیان و ایجاد فضای فرهنگی و هنری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اشاره کرد. 

وی گفت: به جز موضوع افرایش پایگاه‌های دانش بنیان دیگر موارد بر عهده معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی و ادارات مشاوره دانشجویی است.

صادقی خاطر نشان کرد: بر اساس این تقسیم کار بنا شده است در سال‌های اول و دوم ۱۰ دانشگاه پر خطر را در نظر گرفته و به آموزش و کنترل مسائل عنوان شده در این دانشگاه‌ها پرداخته شود. در ادامه اختصاص دو واحد درسی با موضوع آسیب‌های اجتماعی در واحدهای درسی دانشجویان نیز دارای اهمیت است که در این خصوص، حضور معاونت آموزشی جهت تعریف این دو واحد درسی در برنامه‌های آموزشی مطرح است.

وی یادآور شد: با توجه به این ابلاغیه که به وزارت بهداشت و علوم داده شده است ما وظیفه داریم در خصوص آسیب‌های اجتماعی قدم‌هایی را برداریم و بر همین اساس جلساتی را با حضور تمام دستگاه‌های عنوان شده گذاشته و نظام مراقبت‌های جامع را طراحی کرده‌ایم و در حال تلاش و تبادل اطلاعات با قسمت‌های مربوطه در این راستا در وزارت بهداشت هستیم.

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت،‌ گفت: برای فهم درصد میزان آسیب‌های اجتماعی در فضای دانشگاهی و تبیین وضعیت موجود آسیب‌های اجتماعی و روانی حوزه سلامت در میان دانشجویان سه طرح را به صورت کشوری در وزارت بهداشت اجرا کرده‌ایم. 

وی افزود: یکی از این طرح‌های موفق طرح «سیمای زندگی» است. «شیوع شناسی مصرف مواد و بررسی ریس فاکتورهای مصرف مواد در جمعیت دانشجویی» و «پایلوت ابزار غربالگری سلامت روان» که بعد روانی و مصرف مواد را در ابزار جدید می‌سنجد نیز از دیگر طرح‌های انجام شده است.

صادقی به تببین وضعیت آسیب‌های اجتماعی و روانی بر اساس گزارش‌های ثبت شده در سامانه فرابر وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: در واقع یکی از کانال‌هایی که به ما کمک می‌کند آسیب‌های اجتماعی در فضای دانشگاه‌های علوم پزشکی را رصد کنیم مراجعه دانشجویانی است که به دفاتر مشاوره مراجعه می‌کنند.

وی به تقویت و حمایت برنامه‌های ارتقای سلامت‌روانی و اجتماعی دانشجویان و گسترش مراکز خدمات مشاوره در دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: باید در تمام پردیس‌های دانشگاهی، ستاد مرکزی، دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها بر اساس بخشنامه‌های داده شده، دفتر مشاوره مستقر باشد‎ تا در هر جا دانشجو حضور دارد دفاتر مشاوره برای تقاضای دانشجویان برپا باشد تا در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و روانی امکان رسیدگی سریعتر وجود داشته باشد.

رئیس اداره مشاوره و سلامت‌روان دانشجویان وزارت بهداشت، خاطر نشان کرد: «مداخله در رفتارهای خود آسیب‌رسان»، «ارائه خدمات مددکاری برای دانشجویان مراجعه کننده و پیگیری دانشجویان آسیب‌پذیر و در معرض آسیب»، «استفاده از پتانسیل دانشجویان در طرح همتایاران سلامت‌روان» و «برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه ۱۰ مهارت‌زندگی» از دیگر تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه است.

وی به ارائه خدمات به دانشجویان در معرض افت تحصیلی اشاره کرد و گفت: خط مشاوره تلفنی در حال حاضر در ۳۵ دانشگاه علوم پزشکی فعال است و امید داریم دیگر دانشگاه‌های ما نیز این خط را برای دریافت مشکلات دانشجویان راه اندازی و فعال کنند. این کار بسیار تاثیر گذار است زیرا تحقیقات نشان داده است اگر در سه دقیقه اول بروز رفتار خود آسیب‌رسان بتوان با دانشجو صحبت کرد می‌توان وی را از انجام رفتار پر خطر دور و منصرف کرد.

صادقی آسیب‌های اجتماعی را شامل حاشیه نشینی، فقر، بیکاری، زنان بی سرپرست، کودکان کار و ..  دانست و اظهار داشت: موضوعاتی که در این حوزه به جمعیت دانشگاهی نزدیک‌تر است شامل اعتیاد، رفتارهای خود آسیب‌رسان، شکست‌های عاطفی و تا حدودی بحث طلاق است.

در ادامه این جلسه دکتر عفت محمدامینی؛ مددکار اجتماعی و مدرس دانشگاه به موضوعات مهم حوزه سلامت‌روان دانشجویان اشاره کرد و گفت: مسائل دانشجویان در یک دسته بندی کلی مسائل «روانشناختی»، «تحصیلی»، «سوء مصرف مواد» و «مسائل عاطفی» است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم بدانیم چه کار خاصی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها و محیط‌های خوابگاهی می‌توانیم انجام دهیم باید به بحث «شناسایی» اشاره کرد زیرا در ابتدا باید شناسایی در دانشگاه از طریق اطلاعات به دست آید. در این مسیر حضور موثر مددکار اجتماعی در خوابگاه‌ها و محیط‌های دانشگاهی تاثیر بسیار زیادی دارد زیرا از طریق این حضور فعال می‌توان نشانه‌های اولیه مشکلات رفتاری و روانشناختی را رصد و اطلاعات لازم را در اختیار دانشجو قرار داد و خدمات را به محیط زندگی دانشجو برد.

این مددکار اجتماعی با بیان این که همیاران سلامت در بعد آموزشی حضور بسیار پر اهمیتی دارند، به اهمیت مسائل تفریحی در میان دانشجویان پرداخت و این فضا را امکانی برای آموزش‌های مهارت‌های زندگی و همچنین شناسایی دانشجویان مشکل دار دانست.

در ادامه این جلسه معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی به بیان نظرات و پیشنهاد موضوعاتی که به حوزه مشاوره و سلامت‌روان در فضای دانشگاهی کمک می‌کند، پرداختند.

از مهمترین موضوعات عنوان شده می‌توان به «توجه ویژه به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری، توجه به سرمایه نیروی انسانی معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی، کمبود بودجه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی که منجر به کاهش بودجه اختصاص یافته به حوزه سلامت‌روان دانشجویان می‌شود، همراهی معاونت توسعه در هر دانشگاه با معاونت فرهنگی و دانشجویی در حوزه استخدام نیروی انسانی متخصص در حوره سلامت‌روان» اشاره کرد.

همچنین «دیده شدن مباحث مربوط به سلامت‌روان در برنامه‌های آموزشی دانشجویان علوم پزشکی جهت توانمندسازی اجتماعی و روانی، حمایت از اجرای پروتکل‌های دانشجویان آسیب پذیر، آموزش مهارت ارتباطی به دانشجویان، ارتقای فضای ورزشی و تفریحی برای دانشجویان، ساخت خوابگاه‌های دانشجویی مناسب شأن دانشجویان، ایجاد تیم تخصصی جهت کاهش  آسیب‌های اجتماعی و روانی دانشجویان در فضای دانشگاهی، تقویت زیر ساخت‌های حوزه‌های مشاوره در دانشگاه‌ها» از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

کد خبر 4721759

منبع: مهر

کلیدواژه: خدمات مشاوره سلامت روان دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشجویان سازمان سنجش دانشگاه های ایران دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه تهران پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه علامه طباطبایی منصور غلامی ثبت نام دانشجویان دانشگاه پیام نور حسین توکلی دانشگاه فنی و حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۰۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشته روانشناسی از شکل سنتی فاصله می‌گیرد/ افزایش تعداد کلینیک‌های درمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم بزرگداشت «روز روانشناس و مشاور» با حضور سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، اعضای هیئت رئیسه، استادان و دانشجویان رشته تحصیلی مشاوره و روانشناسی در این دانشگاه برگزار شد.

رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در این جلسه با بیان اینکه روانشناسی از مباحث مورد علاقه‌ام است و بیشتر علاقه‌مند به شنیدن مباحث پیرامون این علم مهم دارم، گفت: جامعه امروز دچار تغییرات سریع و آنی مباحث تکنولوژی و به‌روز شدن علوم مختلف، فضای مجازی و تبادل اطلاعات در این فضاست که باید برای کاهش آسیب‌ها در این فضا، جامعه را مدیریت و آماده پذیرای این تغییرات کرد.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر هم عنوان کرد: دانشجویان، آینده‌ساز جامعه هستند، اما برای تحقق این مهم، نیازمند پیر، مرشد و استاد هستند تا این مسیر حساس را با موفقیت پشت‌سر بگذارند.

انسیه ماهینی با اشاره به وجود تمامی مقاطع تحصیلی شته روانشناسی در واحد بوشهر عنوان کرد: هر دانشگاهی تا رسیدن به استاندارد ایده‌آل و مطلوب خود با چالش‌هایی مواجه است که خلأ‌های محدود موجود در این دانشگاه به‌واسطه حضور استادان توانمند و باتجربه به خوبی از بین رفته است.

وی با ارائه توضیحاتی درباره مرکز مشاوره امین عنوان کرد: مرکز مشاوره امین دانشگاه به‌خوبی توانسته مشاوره‌های مختلفی در عرصه‌های تحصیلی، ازدواج، خانوادگی، همسرداری، سوگ درمانی و ... به دانشجویان ارائه کند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر افزود: همچنین مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با ایجاد زیرساخت‌های مناسب درحال گسترش فعالیت و ارائه خدمت به عموم جامعه است که با حضور پربار و پرانگیزه دانشجویان می‌تواند خدمات مطلوب‌تری را ارائه کند.

تشریح اهمیت شغل روانشناس در جامعه

مولود کیخسروانی مدیر گروه رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با اشاره به اهمیت شغل روانشناس در جامعه تأکید کرد: افرادی که به روانشناس مراجعه می‌کنند، گا‌هی بیمارانی هستند که اتاق درمان را آخرین نقطه امن برای خود می‌بینند، بنابراین هر دانشجو باید خود را در مسیری ببیند که با اقدامات مناسب می‌تواند یک زندگی، یک جان، یک آینده، یک فرزند با آینده نامعلوم را نجات دهد.

استاد گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر هم با بیان اینکه در دنیای امروز، روانشناسی نیازم مبرم جامعه است، ادامه داد: افزایش تعداد کلینیک‌های درمانی، نشان‌دهنده این اهمیت و مراجعه افراد به آنان بیانگر اعتماد و نیاز مردم به مشاور برای کمک به آنان است.

رامین بی‌باک با بیان اینکه بهداشت جهانی در تعریف خود از علم روانشناسی بر ارتقای سلامت روان علاوه بر درمان تأکید دارد، توضیح داد: همه افراد جامعه به‌نوعی آسیب‌های روحی و روانی مختلفی را در سنین مختلف تجربه می‌کنند که علاوه بر درمان، نیاز به ترمیم آن در جامعه وجود دارد؛ چراکه زمینه پیشرفت در هر امری به نیروی انسانی وابسته است و سلامت روان، اثرمستقیمی بر آن دارد.

روانشناسی علم مطالعه رفتار است

مدیر مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر هم با تأکید بر اهمیت وجود مراکز مشاوره در جهان تشریح کرد: روانشناسی علم مطالعه رفتار است، انسان از زمان تولد با رفتار، خود را نشان می‌دهد، بنابراین در هرجایی که انسان وجود دارد، رفتار نیز وجود خواهد داشت که می‌طلبد این رفتار‌ها از بدو تولد به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد.

بهمن توفیقی افزود: روانشناسی علم روز جهان است و نقشی که این علم در کاهش آلام و درد‌ها دراد، بر هیچکس پوشیده نیست.

استاد گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر هم با اشاره به سابقه این رشته تحصیلی در این واحد دانشگاهی، عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، نخستین مرکز آموزش عالی است که مقاطع تحصیلات تکمیلی را در استان فعال کرد و به‌نوعی محوریت و مرکزیت رشته روانشناسی است.

علی پولادی ریشهری با اشاره به فعالیت سازمان نظام روانشناسی در استان بوشهر توضیح داد: با تسهیل امور در این سازمان، دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی می‌توانند پس از کارورزی، آزمون و انجام مصاحبه اقدام به کسب پروانه فعالیت و سپس به انجام مشاوره‌های مختلف بپردازند.

وی با بیان اینکه ۷۰ رشته روانشناسی در جهان وجود دارد، ادامه داد: رشته روانشناسی چشم‌انداز خاصی در جهان دارد که این رشته در پرتو علوم روز و تکنولوژی‌های نوین، به‌زودی از شکل سنتی خود فاصله خواهد گرفت.

استاد رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با بیان توصیه‌هایی برای دانشجویان و نسل جوان گفت: ابتدا توصیه می‌کنم همواره ارتباط خود را با خالق هستی، متصل نگه دارید که این اتصال و ارتباط، عاملی برای جلوگیری از بسیاری کج‌روی‌هاست.

محسن دربندی افزود: دانشجویان باید با والدین خود ارتباط صمیمانه‌ای داشته باشند و با احترام با آنان رفتار کنند که وجود این نعمت الهی، آرامش‌بخش بسیاری از ناملایمات است و دیگر اینکه هدفمند زندگی کنند و همواره اهل مطالعه باشند.

ذاکری از استادان گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر هم با تأکید بر اینکه دانشجویان همواره سعی کنند خود را در زمینه‌های مختلف توانمند سازند، خطاب به دانشجویان افزود: مهارت‌های زندگی اجتماعی را یاد بگیرید، عوامل استرس‌زا را برای خود و جامعه بشناسید و برای کنترل آن تلاش کنید. مطالعات خود را حداقل در یک زمینه تخصصی با جدیت دنبال کنید و به رسالت خود در رابطه با ارتقاء سطح روان جامعه، پایبند باشید.

باقر گرگین رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر هم با بیان اینکه شخصیت و هویت افراد در ارتباط با دیگران و حل مشکلات آفراد شکل می‌گیرد و نشان داده می‌شود، ادامه داد: در این صورت است که انسان نه یک فرد، بلکه بخشی از یک مجموعه‌ای که با آن در ارتباط است نشان داده می‌شود و در حقیقت در گستره بیشتر، بروز، ظهور و فعالیت می‌کند.

در پایان این آیین از استادان گروه روانشناسی و مشاوره و دانشجویان و مشاورین فعال در مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استادان مفاهیم روز جهان را به دانشجویان آموزش دهند
  • از معلم جان روشن یافتیم‌
  • خوابگاه‌های متاهلی دانشجویان در سطح استان بوشهر احداث می‌شود
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • آئین بزرگداشت روز روانشناسی در بوشهر برگزار شد
  • ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
  • رشته روانشناسی از شکل سنتی فاصله می‌گیرد/ افزایش تعداد کلینیک‌های درمانی
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • حمایت ها از جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی ادامه دارد
  • چرا صدای جنبش‌های دانشجویی عربی در حمایت از فلسطین بلند نمی‌شود؟