Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@09:30:48 GMT

خطر برخی دوره‌های آموزشی ازدواج بر مجرد ماندن جوانان

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۰۷۱۸

خطر برخی دوره‌های آموزشی ازدواج بر مجرد ماندن جوانان

حجت‌الاسلام محمد برمایی، مشاور خانواده و مدرس دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اشاره به افزایش طول تجرد در کشور بین هفت تا 12 سال، گفت: بدین جهت آموزش اصول زندگی مجردی امری ضروری محسوب می‌شود، چرا که اگر اکنون به دانشجویان و جوانان که خواهان زندگی مجرد هستند اصول این زندگی را آموزش ندهیم، با استرس‌، اضطراب‌، مشکلات اجتماعی، جنسی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. این سبک زندگی مواجه می‌شوند.

دانشجویان ما در رشته‌های تخصصی هدفمند‌تر از مباحث زندگی هستند

وی با اشاره به اینکه دانشجویان کشور در رشته‌های دانشگاهی خود هدفمند و متخصص بوده، اما به شدت در معنای زندگی و مفاهیمی مانند عشق و رنج زندگی دچار مشکل هستند، گفت: دانشجویان ما در رشته‌های تخصصی هدفمند‌تر از مباحث زندگی هستند. دانشجویی به من مراجعه کرده است که از هفت کشور دنیا دعوتنامه دارد اما حتی نمی‌داند می‌خواهد با چه کسی ازدواج و زندگی کند و برای 20 سال آینده زندگی خود برنامه‌ای ندارد.

این مشاور خانواده کشورمان ادامه داد: با دانشجویان زیادی مواجه هستم که اعتماد به نفس بالایی در ارائه کنفرانس‌ها و مقاله‌های دانشگاهی دارند اما توان و اعتماد به نفس صحبت با یک خواستگار و یا خواستگاری کردن از یک فرد را ندارند و این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

کمال‌گرایی افراطی مانع ازدواج است

وی در ادامه از کمال‌گرایی افراطی و منفی جوانان سخن گفت و اظهار کرد: کمال‌گرایی منفی حاصل تربیت غلط در نوجوانی و دریافت نشانی‌های غلط تربیتی در دوران جوانی است؛ مثل اینکه بسیاری از جوانان ما معتقد هستند اول باید عاشق شوند و بعد ازدواج کنند که این کمال‌گرایی افراطی باید با برگزاری دوره‌های آموزشی مبتنی بر علم روانشناسی اصلاح شود.

حجت‌الاسلام برمایی ضمن اظهار نگرانی شدید در مورد سردرگمی جامعه دانشگاهی در استفاده از مفاهیم دینی و قرآنی در زندگی روزمره، گفت: برنامه‌های مذهبی زیاد اما مباحث اعتقادی عمیق نیست. از سوی دیگر در خصوص سه موضوع خانواده، استعداد افراد و باورهای دینی مردم همین اکنون هم دچار آسیب و بحران هستیم و در آینده مشکلات بیشتری خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: خانواده ایرانی در حال فروپاشی نیست بلکه در حال تفکیک است؛ یعنی اعضای آن به صورت منفک و یک بعدی در خانواده حضور دارند.

افزایش میل به زندگی مجردی در بین دانشجویان

این مبلغ دینی کشورمان بر لزوم اصلاح باورهایی از قبیل؛ «اگر فردی ازدواج کرد همه مشکلاتش تمام می‌شود»، «به صرف ازدواج افراد به آرامش کامل می‌رسند»، «با ازدواج مشکلات و بیماری‌های رفتاری و اخلاقی درمان می‌شود» و ... تأکید کرد و گفت: در حال حاضر میل به زندگی مجردی در دانشگاهیان ما افزایش یافته است، بر همین اساس باید از ترم اول تا ترم ششم دانشگاه در خصوص زندگی، رشد فردی و خانوادگی، راه‌های شناخت خود و دیگران، نحوه انتخاب صحیح اهداف و روش زندگی و ... به دانشجویان آموزش‌های لازم ارائه شود، در غیر این صورت دچار مشکلات عاطفی خواهند شد.

وی ادامه داد:‌ میل به ازدواج در نسل دهه 70 بسیار زیاد است و این برخلاف نسل دهه 60 است که براساس آموزش‌هایی که دریافت کرده‌اند ترجیح می‌دهند ابتدا تحصیل کنند، شاغل شوند، درآمد داشته باشند و در نهایت ازدواج کنند. همین مسئله ضرورت آموزش مسائل عاطفی و مسائل مرتبط با ازدواج را برای دهه هفتادی‌ها ایجاد کرده است.

در آستانه رسیدن به رقم دو میلیون تجرد قطعی در ایران هستیم که با افزوده شدن دختران و پسران دهه 60 این رقم افزایش خواهد یافت

حجت‌الاسلام برمایی اضافه کرد: در آستانه رسیدن به رقم دو میلیون تجرد قطعی در ایران هستیم که با افزوده شدن دختران و پسران دهه 60 این رقم افزایش یافته از منظر اجتماعی آسیب‌زا خواهد بود.

وی که سال‌ها تجربه تدریس و ارائه مشاوره به دانشجویان در خصوص ازدواج را دارد با تأکید بر اینکه نباید جوانان را مجبور کنیم به هر قیمتی ازدواج کنند، افزود: بسیاری فکر می‌کنند ما به دنبال افزایش ازدواج و فرزندآوری هستیم در حالی که اینطور نیست، بلکه تلاش داریم به دانشجویان کمک کنیم با ازدواج صحیح، تعادل مناسبی در زندگی خود ایجاد و متناسب با زندگیشان صاحب فرزند شوند؛ برای رسیدن به این مهم باید راه و روش انتخاب درست همسر را به آنها بیاموزیم.

حجت‌الاسلام برمایی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی رسم انتخاب توسط مؤسسه بارش افکار سپید که خود مسئولیت مدیریت این مؤسسه را بر عهده دارد، گفت: خودشناسی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دوره‌های آموزشی رسم انتخاب است و بسیاری از افراد پس از این دوره تازه به مرحله شناخت خود می‌رسند و در ادامه یاد می‌گیرند براساس شناختی که از خود به دست آورده‌اند بهتر است چه کسی را به عنوان همسر انتخاب کنند.

وی بر لزوم ارائه آموزش‌های مرتبط با ازدواج جوانان به والدین آنها تأکید و اظهار کرد: مخارج ازدواج عموماً با والدین است و به همین دلیل آنها احساس مالکیت بر مراسم ازدواج دارند و همین مسئله موجب دخالت، اختلاف نظر و حتی جدایی زوج‌های جوان می‌شود. بسیاری از مواقع نیز رفتار و عملکرد اشتباه والدین است که موجب مجرد ماندن جوانان می‌شود.

خطر کلاس‌ها و دوره‌های ازدواج بر مجرد ماندن جوانان

این مشاور خانواده نسبت به تأثیر منفی کلاس‌های ازدواج بر جوانان هشدار داد و گفت: در بسیاری از کلاس‌های مربوط به ازدواج، جوانان به شدت کمال‌گرا می‌شوند و به دنبال این می‌روند که تمام معایب شخصیتی خود را اصلاح کنند که همین مسئله موجب تأخیری چند ساله در ازدواجشان می‌شود و یا با شناخت خود به دنبال فردی با ویژگی‌های شخصیتی متعالی می‌گردند و ازدواجشان با مشکل مواجه می‌شود. پس در کلاس‌های ازدواج باید واقعیت‌های جامعه به جوانان گوشزد و جلوی کمال گرایی افراطی آنها گرفته شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود، گفت: ازدواج از شرایط طبیعی خود مثل سن مناسب ازدواج، مقدمات ازدواج، مهریه و مسائل اقتصادی متعادل ازدواج و ... در ایران خارج شده و همین مسئله به سطح خانواده در کشور ضربه زده است.  

حجت‌الاسلام برمایی بر مبنا و مقدس بودن خانواده در جامعه ایران اشاره و هشدار داد: به جای پیشگیری از آسیب‌ها و معضلات اجتماعی به دنبال ترمیم آنها هستیم. موضوع سبک زندگی و خانواده بسیار مهم است پس باید به دنبال پیشگیری برویم. اکنون باید بین ترم یک تا شش در همه دانشگاه‌ها جوانان را به سمت خانواده سوق داده و به آنها مهارت انتخاب و زندگی درست را آموزش دهیم؛ اینکه جوانان را صرفاً به تشکیل خانواده تشویق کنیم مشکل جامعه را حل نمی‌کند بلکه باید به آنها آموخت که مهارت‌های زندگی را هم بیاموزند، به موقع ازدواج کنند و به موقع بچه‌‌دار شوند.

انتهای پیام  

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا اجتماعی مشکلات ازدواج در ایران حجت الاسلام برمایی آموزش های پیش از ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۰۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۰۰جوان کهگیلویه و بویراحمدی در صف پرداخت وام ازدواج هستند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد عبدالحسینی ظهر چهارشنبه در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان بویراحمد با موضوع ازدواج و تحکیم خانواده افزود: محرومیت‌های استان ما نسبت به کشور بیشتر است و سه هزار نفر از جوانان ما در صف پرداخت وام ازدواج هستند.

وی بیان داشت: به دلیل مرکزیت شهرستان بویراحمد، بخش قابل‌توجهی از جمعیت، جوان استان و موضوعات مبتلا به جوانان در این شهرستان است اما در تقسیم و تخصیص بودجه و اعتبارات به این امر توجه نمی‌شود.

عبدالحسینی تصریح کرد: ۱۹ خرداد ماه شروع هفته ازدواج است و بهانه‌ای برای اینکه تمرکز بهتری بر روی فرآیند ازدواج داشته باشیم.

وی افزود: ما در حوزه جوانان شش موضوع اصلی ازدواج، اشتغال، هویت دینی و ملی، نشاط اجتماعی، مسائل اجتماعی و مسکن را داریم.

عبدالحسینی اظهار داشت: یکی از مهمترین مسائل در حال حاضر مسئله ازدواج جوانان است که با پرداخت تسهیلات، مشکلات در این راستا کمتر می‌شود اما بعضی از بانک‌های ما در پرداخت تسهیلات ازدواج کم کاری می‌کنند در صورتی که بودجه برای این امر بودجه مشخصی است.

کد خبر 6087725

دیگر خبرها

  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر
  • تشکیل ستاد وصال شیرین در راستای تسهیل ازدواج جوانان در کشور
  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد
  • وام ازدواج ۸۸.۵ درصد متقاضیان قمی پرداخت شده است
  • خالی ماندن ظرفیت رشته‌های جراحی قلب و عروق نگران کننده است
  • اهمیت خانواده و ازدواج برای نسل جوان تببین شود
  • تجلیل از ۲۹ زوج دهه شصتی در قزوین
  • ۳۰۰۰جوان کهگیلویه و بویراحمدی در صف پرداخت وام ازدواج هستند
  • مشهد میزبان طرح ملی «زندگی و بالندگی»
  • تکرار قصه ناتمام زن‌کشی/ زیبا؛ زن ارومیه‌ای که تاوان طلاقش را با مرگ داد