Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@18:11:20 GMT

وزیر نفت عربستان: نصف تولید از دست رفته بازگشت

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۱۶۸۲

 قیمت نفت طی هفته جاری تحت تاثیر گزارش ها و پیش بینی های متناقض در مورد از سرگیری عملیات ها در تاسیسات پالایش نفت بقیق عربستان بوده است. بزرگترین اختلال در تاریخ بازار نفت باعث افزایش 15 درصدی قیمت نفت در روز دوشنبه شد ولی در روز سه شنبه پس از این گزارش که فعالیتهای این تأسیسات زودتر از حد انتظار از سر گرفته می‌شود، قیمت نفت پایین آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار اقتصادی- توقف تولید نفت در تاسیسات بقیق فقط به خاطر تاثیر فوری آن بر تولید نفت مشکل ساز نیست، بلکه باعث می شود بیشتر ذخایر مازاد جهان هم پایان یابند. خوش‌بینانه‌ترین تخمین ها ظرفیت مازاد نفت جهان را 3.9 میلیون بشکه در روز می دانند ولی این مقدار شامل 500 هزار بشکه در روز از میادین نفتی منطقه بی طرف و برخی تصورات خوشبینانه از قابل استفاده بودن ذخایر مازاد در جاهای دیگر می شود.

 در واقع، اگر تاسیسات بقیق برای مدت طولانی تری خاموش بمانند، ظرفیت مازاد بسیار کمتری در اختیار خواهیم داشت. عربستان سعودی حدود 1.67 میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد دارد ولی بخشی از این نفت باید در بقیق پالایش شود بنابراین موقتا غیر قابل استفاده است.

 در حالی که برخی کشورهای دیگر از جمله متحدان عربستان در حاشیه خلیج فارس توانایی افزایش تولید نفت را دارند ولی بیشتر ذخایر مازاد دنیا در عربستان سعودی متمرکز شده است.

 علاوه بر افزایش تولید، می توان ذخایر استراتژیک نفت را هم برای جبران کاهش تولید عربستان وارد بازار کرد. آمریکا بزرگترین ذخایر استراتژیک نفت جهان را دارد که رکن اصلی استراتژی امنیت انرژی این کشور برای دهه ها بوده است. ترامپ مجوز استفاده از این ذخایر استراتژیک را در صورت لزوم صادر کرده است.

 آمریکا قبلا 700 میلیون بشکه نفت در ذخایر استراتژیک خود داشت ولی حالا مقدار آن 630 میلیون بشکه است. حدود 10 میلیون بشکه آن طبق یک برنامه فروش اخیراً فروخته شده است.

 وزیر نفت عربستان سعودی در روز سه‌شنبه یک کنفرانس خبری تشکیل داد و خسارات وارد شده به تاسیسات بقیق را اعلام کرد. وی قاطعانه اعلام کرد نیمی از تولید از دست رفته عربستان بازگشته و کار تعمیرات تا پایان همین ماه تکمیل خواهد شد. در این بین، عربستان از ذخایر خود برای ادامه جریان صادرات طبق روال گذشته استفاده می کند.

 اگر این اظهارات خوشبینانه وزیر نفت عربستان درست باشد، نیازی به استفاده از ذخایر استراتژیک آمریکا نیست .قیمت نفت روز سه شنبه با این اظهارات کاهش یافت.

 ولی شک و تردید های بسیاری باقی می ماند. وزارت دفاع آمریکا قرار است جزئیاتی را منتشر کند که ثابت می کند پشت این حملات ایران قرار داشته است. دونالد ترامپ روز دوشنبه گفت خواهان جنگ با ایران نیست ولی گزینه تلافی هم همچنان روی میز است. این پایان ماجرا نیست.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: قیمت نفت تولید نفت وزیر نفت عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۱۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۲۳۲ واحد راکد استان به چرخه تولید

استاندار ایلام گفت: در دولت سیزدهم ۲۳۲ واحد راکد به چرخه تولید بازگشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام؛ حسن بهرام نیا امروز _ پنجشنبه ششم اردیبهشت_در دیدار با مشاور و دستیار ویژه وزیر کشور در امور صنعت اظهار کرد: خروجی حضور مشاور و دستیار ویژه وزیر کشور و هیئت همراه در استان، منتج به تحولی در راستای جهش تولید با مشارکت مردم در استان خواهد بود.

وی افزود: استان ایلام ظرفیت‌های بسیار خوبی از جمله نفت، گاز، کشاورزی و گردشگری سلامت دارد که با توجه به نزدیکی با مرز کشور عراق باید در این حوزه‌ها کار شود.

استاندار ایلام ادامه داد: در زمینه بهره‌وری چهار حوزه اصلی گردشگری، آب، نفت و گاز مورد توجه است بنابراین ۱۸ کمیته با این چهار بخش اصلی به منظور بهره‌وری و ارتقای تولید و رشد در استان بوده است.

بهرام‌نیا با بیان اینکه استان ایلام ظرفیت بسیار خوبی در حوزه نفت و گاز دارد که بخشی از این ظرفیت‌ها بالقوه و بخشی بالفعل است، افزود: باید از این ظرفیت‌ها در حوزه‌های پایین دستی و تأمین خوراک صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی استان استفاده شود.

وی گفت: یکی از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل استان، پتروشیمی ایلام و شرکت ارغوان گستر است که با توجه به سفر تیم وزارت کشور در استان انتظار می‌رود هر چه زودتر این ظرفیت‌ها به نتیجه برسد تا شاهد ایجاد اشتغال در استان باشیم.

استاندار ایلام با بیان اینکه در مهار آب‌های سطحی و جاری در سطح استان اقدامات خوبی در دولت سیزدهم انجام شده است که می‌تواند در بخش صنعت، کشاورزی، و شرب استفاده شود، افزود: سد میمه پیشرفت فیزیکی حدود ۷۰ درصدی دارد.

بهرام نیا ادامه داد: واگذاری زمین‌ها در منطقه آزاد در دست اقدام است که فرصت خوبی برای صادرات، اشتغال و توسعه استان است و اشتغال قابل توجهی ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه فاز نخست سامانه گرمسیری تکمیل شده، و فاز دوم نیز در آینده تکمیل می‌شود، افزود: پتروشیمی هلیلان ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، و پتروشیمی دره‌شهر در مرحله تکمیل است که با افتتاح آن تحولی در حوزه اشتغال، انرژی و تولید استان ایجاد خواهد شد.

استاندار ایلام تاکید کرد: در دولت سیزدهم ۲۳۲ واحد از تعداد ۴۷۰ واحد نیمه‌تعطیل در استان راه‌اندازی شده است، در راستای چرخیدن چرخ کارخانه‌ها و واحدهای نیمه فعال و ایجاد اشتغال در استان تلاش جهادی داریم.

بهرام‌نیا افزود: ایلام، استانی غنی است که با وجود این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها در آینده نزدیک از استان‌های برخوردار کشور خواهد بود.

کد خبر 747979

دیگر خبرها

  • بازگشت ۳۰۰۰ واحد تعطیل به تولید/ ۱.۲ میلیون نفر بیمه شدند
  • بازگشت ۲۳۲ واحد راکد استان به چرخه تولید
  • اشتغال ۲۰۰ نفر در کهگیلویه و بویراحمد با بازگشت ۵۰ واحد راکد به چرخه تولید
  • ممنوع شدن صید ماهی مرکب
  • بانکداران خارجی در راه عربستان | کاکائو چه چالشی برای دنیا ایجاد کرد؟
  • تلاش برای خودکفایی در تولید کودهای فسفاته با تمرکز بر شیمی و معدن
  • ماهانه ۴۰ هزار تن مرغ مازاد باید از سطح بازار جمع آوری شود
  • جهانگیری: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم
  • ناراحتی وزیر ورزش از شرایط حاکم بر فوتبال/ ماجرای جلسه کیومرث هاشمی با هیات رئیسه فدراسیون فوتبال
  • واگذاری املاک مازاد وزارت کار