Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-30@03:10:09 GMT

چین و روسیه، رابطه ای فراتر از دو همسایه

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۷۴۷۸

خرداد؛ سفر سه روزه «لی کچیانگ» نخست وزیر چین به روسیه به دنبال دو دیدار روسای جمهوری دو کشور در یک سال گذشته نشان می دهد که روابط این دو کشور نه در حد یک همسایه بلکه در سطح راهبردی و استراتژیک است.

نخست وزیر چین در این سفر با «دیمیتری مدودف» همتای روس خود در قالب بیست و چهارمین نشست دو جانبه دیدار و گفت و گو کرد، دو طرف در این نشست ضمن گفت و گو درباره همکاری دو کشور در آینده ،  بیش از 10 سند همکاری امضا کرده و اقدامات دوجانبه درباره همکاری های آتی دو کشور را مشخص کردند این امر به ارتقای همکاری عملی چین و روسیه به سطح جدید کمک کرده و نیروی محرکه جدید برای توسعه روابط دو کشور در عصر جدید تزریق کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پس از برقراری روابط رسمی چین و روسیه در 70 سال گذشته، دو کشور یکدیگر را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده و روابط جدیدی را ایجاد کرده و سازوکارهای کامل همکاری درباره رفت و آمد بین مقامات بلندپایه و همکاری در ابعاد مختلف را برقرار کرده اند.

در ماه ژوئن سال جاری، «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین در دیدار رسمی خود از روسیه همراه با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روابط دو کشور را به روابط همه جانبه مشارکتی راهبردی در عصر جدید ارتقا دادند این به معنای آن است که اعتماد متقابل راهبردی دو طرف به سطح بالای بی سابقه رسیده و روابط دو کشور با فرصت جدید توسعه رو به رو شده است.

بر اساس برنامه ریزی مقامات دو کشور، چین و روسیه تعمیق همکاری عملی و گسترش منافع مشترک را به عنوان موضوعی مهم در راستای توسعه روابط دو کشور در عصر جدید تلقی می کنند میزان تجارت دو کشور در سال گذشته با رشد 27.1 درصدی برای نخستین بار از 100 میلیارد دلار فراتر رفت چین نیز برای نهمین سال متوالی شریک تجاری اول روسیه بوده است در شرایط کاهش رشد تجارت و سرمایه گذاری جهانی، تجارت دو کشور در 8 ماهه نخست سال جاری با رشد 4.5 درصد به 70 میلیارد و 590 میلیون دلار رسید این امر نشان می دهد که همکاری دو طرف از پویایی فراوان و فضایی گسترده برخوردار است و روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور وارد عصر جدید شده است.

«لیکه چیانگ» نخست وزیر چین در بیست و چهارمین نشست دو جانبه در روسیه گفت: چین و روسیه بزرگترین همسایه یکدیگر و اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل هستند امسال مصادف با هفتادمین سالگرد برقراری روابط سیاسی چین و روسیه است دو طرف براساس اصول احترام متقابل، برخورد برابر، منافع مشترک و برد-برد، به توسعه با ثبات و سالم مناسبات دو کشور کمک می کنند.

او گفت: با توجه به افزایش عوامل نامعین و بی‎ثباتی در اوضاع سیاسی و اقتصادی بین المللی، تقویت همکاری راهبردی، افزایش اعتماد متقابل سیاسی و همکاری عملی و تبادلات انسانی و فرهنگی چین و روسیه نه تنها برای دو کشور بلکه برای شکوفایی و ثبات منطقه و جهان نیز مفید است.

سرگئی مدودف نخست وزیر روسیه گفت: توسعه روابط با چین اولویت دیپلماتیک روسیه و منطبق با نیازهای توسعه روسیه است.

نخست وزیران دو کشور همچنین درباره مسائل مورد علاقه بین‎المللی و منطقه ای تبادل نظر کردند.

در پایان این نشست نیز نخست وزیران دو کشور دستاوردهای بیست و چهارمین ملاقات خود را مثبت ارزیابی کردند لی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال مصادف با هفتادمین سالگرد برقراری روابط سیاسی چین و روسیه است با توجه به وضعیت کنونی، توسعه سالم و باثبات روابط دو کشور با منافع مشترک دو طرف منطبق است و به رفاه و توسعه بشر کمک خواهد کرد.

مدودف نخست وزیر روسیه نیز گفت: در حال حاضر، روابط راهبردی مشارکتی همه جانبه روسیه و چین وارد عصری جدید شده است دو طرف گفت و گو و ارتباط نزدیک خود را حفظ کرده اند همکاری های عملی دو طرف نیز دستاوردهای جدیدی را حاصل کرده است دو طرف در جریان این ملاقات چندین توافقنامه همکاری در ابعاد مختلف را امضا کردند روسیه مایل است به اتفاق چین کلید موضوعات همکاری دو طرف را به قلمروی علوم و فنون عالی تبدیل و نیروی محرکه جدیدی را برای روابط مشارکتی راهبردی همه جانبه دو طرف ایجاد کند.  

پس از این دیدار «لیکه چیانگ» و «مدودف» اطلاعیه مشترک بیست و چهارمین ملاقات نخست وزیران چین و روسیه را امضا کردند و همچنین بیش از 10 سند همکاری دو جانبه در زمینه های سرمایه گذاری، اقتصادی و تجاری، کشاورزی، انرژی، فضانوردی، تکنولوژی و اقتصاد دیجیتال با حضور نخست وزیران دو کشور امضا شد. برچسب ها: چین ، روسیه

منبع: خرداد

کلیدواژه: چین روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۷۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...

به گزارش همشهری آنلاین، علی درخشنده که سال ۱۳۹۸ نخستین فیلم بلندش را با نام «دشمنان» در جشنواره فیلم فجر رونمایی کرده بود، درباره معرفی فیلمش و تاخیر در اکران آن پس از حدود پنج سال بیان کرد: «همسایه شما، زهره» یک تریلر - درامای روانشناختی درباره زنی با یکسری پیچیدگی‌های ذهنی و روان‌نژندی است که سبب می‌شود به اقداماتی پیرامون خودش دست بزند و شاید مشابه آن را به شکلی امروز هم در جامعه ببینیم. البته من فیلم را پنج سال قبل ساختم ولی در آن زمان هم چنین مسائلی دیده می‌شد. حتی یادم می‌آید وقتی ماجرای مرحوم بابک خرمدین پیش آمد و بعدها شنیدیم که پدر و مادرش بجز او چند نفر دیگر را هم کشته بودند، تشابهاتی نسبت به آنچه من در فیلم روایت کرده بودم، دیده می‌شد که این موضوع از نگاه کردن به جامعه نشأت می‌گرفت.

او افزود: داستان دیر اکران شدن فیلم هم در دو سال اول پس از ساخت، بخاطر شیوع کرونا بود که پخش و اکران همه فیلم‌ها را تحت تاثیر قرار داد. در آن مقطع پخش جهانی در اولویت ما بود که در همان زمان، فیلم من و «تومان» مرتضی فرشباف به جشنواره‌های شناخته شده‌ای همچون «شب‌های سیاه تالین» راه پیدا کردند، گرچه شاید من عجله کردم چون بسیاری از جشنواره‌ها در آن دوران برگزار نشدند. بعد از آن هم مسائل دیگری پیرامون من و تهیه‌کننده فیلم (مجید برزگر) پیش آمد که مجوز نمایش فیلم را تحت تاثیر قرار داد و با وجود اینکه فیلم پروانه نمایش داشت، تاکید شد که باید آن را دوباره ببینند البته در نهایت همه مسائل برطرف شد.

وی درباره اینکه آیا خودش تصمیم گرفته فیلمش را در گروه هنر و تجربه اکران کند گفت: اگرچه اوضاع سینما در گذشته‌ هم چندان خوب نبود اما در همان سال‌ها برخی پخش‌کننده‌ها می‌گفتند باوجود آنکه بازیگری به عنوان ستاره در فیلم نیست، باز هم می‌توان این فیلم را در سینمای بدنه اکران کرد در حالی که الان شرایط سینما آنقدر تغییر کرده که به سختی می‌توان چنین فیلمی را در سینمای بدنه و کنار این تعداد کمدی اکران کرد. از سوی دیگر گروه هنر و تجربه دو سالی است که از فیلم من پشتیبانی کرده و پیگیری‌هایی را بابت به اکران رسیدن فیلم انجام داده، به همین دلیل به گفته بسیاری از کارشناسان مربوط، اکران در این بسته و شرایط مناسب‌تر بود و من هم دوست داشتم فیلمم را روی پرده ببینم تا اینکه بخواهم آن را اکران آنلاین کنم.

درخشنده که این روزها در تدارک ساخت یک سریال برای شبکه نمایش خانگی است، درباره تغییر نام فیلمش از «دشمنان» به «همسایه شما، زهره» نیز توضیح داد: اسم فیلم را تغییر دادم چون با توجه به شرایط فعلی تصور کردم «زهره» می‌تواند مثل یکی از همسایه‌های ما باشد که کنار ما زندگی می‌کند؛ ضمن اینکه تدوین فیلم را هم در بخش‌هایی تغییر داده بودم و بهتر بود نام آن هم جدید باشد. البته در این چند سال باز هم فیلم به فهرست‌ مقدماتی چند جشنواره‌ همچون ادینبورگ و شانگهای راه پیدا کرد اما صادقانه به آن‌ها اطلاع دادم که با وجود تدوین دوباره و تغییرات در فیلم آن را یک بار در شب‌های سیاه تالین نمایش داده‌ام. این‌ها سبب شد که خوشحال باشم از اینکه فیلم هنوز زنده است و تاریخ مصرف ندارد.

رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند در «همسایه شما، زهره» به ایفای نقش پرداخته‌اند. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «شیوا گفت: همه‌ش احساس می‌کنم شهاب هر شب داره از پشت این درخت‌ها بهمون نگاه می‌کنه! و زهره به آهستگی سرچرخاند سمت پنجره.»

کد خبر 847476 منبع: ایسنا برچسب‌ها کارگردانان سینمای ایران خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران

دیگر خبرها

  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • رابطه این فیلم ایرانی با ماجرای قتل بابک خرمدین
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • روسیه دشمن اسرائیل است | روایت بلومبرگ؛ نگرانی فزاینده اسرائیل از گسترش همکاری‌ نظامی ایران و روسیه