Web Analytics Made Easy - Statcounter

روز چهارشنبه سخنگوی وزارت دفاع عربستان در یک کنفرانس خبری به حملات پهپادی اخیر انصارالل به تاسیسات نفتی آرامکو پرداخت و با کلی گویی ها و اتهامات تکراری، ایران را به دست داشتن مستقیم در این حملات متهم کرد. واکنشی که شاید بتوان از آن تحت عنوان واکنش منفعلانه و بدون نتیجه تعبیر کرد.

به گزارش تابناک، سرهنگ «ترکی المالکی»، سخنگوی وزارت دفاع عربستان سعودی طی کنفرانس خبری، مدعی شد که ایران در حمله اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی دست دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او مدعی شد که حمله به تأسیسات عربستان سعودی از یمن صورت نگرفته بلکه از شمال منطقه خلیج فارس صورت گرفته است. بر اساس ادعای این مقام نظامی سعودی، در حمله پهپادی اخیر، از سیستم موقعیت‌یابی دقیق و «جی‌پی‌اس» استفاده شده است.

وی مدعی شد: حمله به بقیق و خریص در امتداد حملات سابق است که ایران در ورای آن است. ایران در ورای حملات به غیرنظامیان در عربستان از طریق عوامل خود در یمن است. حمله به آرامکو از شمال و قطعا حمایت شده از سوی ایران بوده است. عربستان شواهدی در اختیار دارد که نشان می دهد که حمله از یمن آنگونه که بازوهای ایران مدعی هستند، انجام نشده است. تاسیسات هدف قرار گرفته خارج از دامنه پهپادهایی است که از مناطق حوثی ها که مسئولیت حمله را برعهده گرفته اند، است.

سخنگوی وزارت دفاع عربستان در نمایشی مضحک با نشان دادن بقایای موشک هایی که آرامکو در بقیق و خریص را هدف قرار داده است، مدعی شد: ما شواهدی در اختیار داریم که دخالت ایران در اقدامات تخریبی در منطقه از طریق عوامل خود نشان می دهد. پهپادهای ساخت ایران از نوع دلتا-ونگ در حمله به آرامکو مشارکت کرده اند. پهپادی که آرامکو را هدف قرار داده اند از شمال به جنوب پرواز کرده اند. از موشک های کروز نقطه زن یاعلی استفاده شده است. سپاه پاسداران ایران در فوریه گذشته اعلام کرده است که نوع پیشرفته از این موشکها را در اختیار دارد. پهپادهایی که به تاسیسات حمله کرده اند از سیستم موقعیت یابی پیشرفته استفاده کرده است.

وی در شوی تبلیغاتی تصاویری از بقایای موشک های کشف شده نمایش داد که ادعا کرد که منشاء آن ایرانی است و ادعا کرد: ۲۵ پهپاد و موشک برای حمله به تاسیسات عربستان استفاده شده است. سه موشک به اهداف خود اصابت نکرده است.

 بسیاری از ناظران نشست خبری سخنگوی وزارت دفاع عربستان را یک فاجعه رسانه ای برای این کشور قلمداد می کنند. به چند دلیل:

نخست: کلی گویی های وزارت دفاع عربستان بیش از هر چیز سردرگمی و ابهام این کشور در برابر حملات است. در واقع، ریاض نه توان اثبات مدعای خود را دارد و نه جزئیاتی از آن در اختیار دارد. به همین جهت بیانیه وزارت دفاع این کشور چیزی جز تکرار اتهامات واهی و کلی گویی نبود.

دوم: در بیانیه وزارت دفاع عربستان آمده است که حمله از شمال خلیج فارس و احتمالا از خاک ایران انجام شده است. با این حال، عنوان نشده است که دقیقا از چه نقطه ای این موشک ها شلیک شده و پهپادها به پرواز درآمده اند. این نیز بخشی از کلی گویی های بدون شواهد متقن از سوی سعودی ها بوده است.

سوم: از سوی دیگر، سخنگوی وزارت دفاع عربستان به این مسئله اشاره نکرد که چرا پدافند هوایی این کشور که از پیشرفته ترین سیستم های پدافندی در جهان است، نتوانست در برابر این حملات کاری از پیش ببرد. در واقع، آن ها به ضعف دفاعی خود در برابر حملات هر چند محدود اشاره ای نکردند.

این موارد به خوبی نشان می دهد که چگونه کنفرانس خبری وزارت دفاع عربستان ناشی از انفعال و استیصال بوده و نه تسلط این کشور بر اوضاع نظامی و امنیتی خود و منطقه. لذا، این نشست خبری فاجعه ای برای دیپلماسی رسانه ای و دفاعی این کشور قلمداد می شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آرامکو عربستان هپکو اراک پگاه آهنگرانی انتخابات اسرائیل تعلیق جودوی ایران سعید ملایی عربستان یمن فاجعه رسانه ای یمن آرامکو عربستان هپکو اراک پگاه آهنگرانی انتخابات اسرائیل تعلیق جودوی ایران سعید ملایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۰۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای ۵ سند همکاری بین ایران و سریلانکا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دمکراتیک سوسیالیستی سریلانکا در حضور آقای رئیسی و رانیل ویکرماسینگه، رؤسای جمهور دو کشور، ۵ سند همکاری امضا کردند.

این اسناد همکاری در حوزه‌های «همکاری‌های فرهنگی، علمی، فنی، رسانه‌های گروهی و ورزش و جوانان»، «همکاری میان کتابخانه‌های ملی دو کشور»، «همکاری اتاق تعاون ایران و شورای ملی تعاون سریلانکا»، «همکار‌ی‌های رسانه‌ای و جهانگردی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت رسانه، جهانگردی و هواپیمایی سریلانکا» و «همکاری در زمینه صنعت فیلم بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و شرکت ملی فیلم سریلانکا» است.

دیگر خبرها

  • محکومیت حمله رژیم صهیونیستی در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای
  • محکومیت حمله رژیم رژیم صهیونیستی در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای
  • نشست کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های این کشور
  • مژده رئیس رسانه ملی پیرامون حق پخش فوتبال
  • امضای ۵ سند همکاری بین ایران و سریلانکا
  • رئیسی در نشست خبری با رئیس جمهور سریلانکا: ایران آماده انتقال فناوری به کشورهای دیگر است
  • حمله پهپاد های اوکراین به ۲ انبار نفت روسیه
  • پنتاگون: از طرح حمله اسرائیل به رفح خبر نداریم
  • اعتراف رسانه‌های عبری به حجم سنگین حملات موشکی حزب الله