Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@00:06:48 GMT

عملیات اجرایی حجرات مسجد جامع ارومیه آغاز می شود

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۲۳۶۷

عملیات اجرایی حجرات مسجد جامع ارومیه آغاز می شود

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی از آغاز عملیات اجرایی مسجد جامع ارومیه خبر داد.

«جلیل جباری»، در گفتگو با خبرنگار شبستان در ارومیه، با اعلام این خبر اظهار کرد:  در اثر پیگیری های مستمر و مکرر اداره کل استان و همراهی نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه و استانداری، تفاهم نامه ای در مردادماه سال 95 منعقد گردید و مقرر شد طبقه فوقانی ساختمان حوزه علمیه که در وسط صحن مسجد در دهه 60 احداث شده بود، تخریب و فقط طبق زیرزمین آن حفظ گردد و نیزحجرات پیرامون صحن طبق مستندات تاریخی احیاء گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: بر همین اساس  ساختمان دوطبقه حسینیه در ضلع شرقی مسجد تخریب و پس از انجام پژوهش های باستان شناختی و بدیت آمدن بقایای معماری حجرات و نیز شبستان در ضلع شرقی ، طرح حجرات و ادامه شبستان تهیه و در کمیته فنی سازمان میراث فرهنگی( وزارت خانه) به تصویب رسید.

  جباری تصریح کرد: اقدامات اجرایی با احداث بخشی از شبستان در ضلع شرقی گنبدخانه آغاز گردید که ابعاد آن 5.20×16.80 متر شامل هشت ستون و سه گنبد در یک ردیف میباشد و اعتبار هزینه شده در این بخش حدود 2800 میلیون ریال بوده است.

مدیر کل استان بیان کرد: در سفر هیأت دولت به استان مبلغ 30 میلیارد ریال( سه میلیارد تومان) برای ساماندهی، احیاء و مرمت مسجد جامع ارومیه مصوب گردید که در صورت تخصیص کلیه حجرات پیرامون صحن احیاء و شبستان ضلع شرقی گنبدخانه تکمیل خواهد گردید که این کار میتواند شأن معماری و معنوی این بنای با ارزش تاریخی را احیاء نماید.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با اشاره به اهداف کلی این طرح اذعان کرد: احیای کا لبد مسجد و بازگرداندن آن به وضعیت اولیه در حد امکان و بر اساس مستندات و شواهد موجود، احیای کاربری مذهبی مسجد جهت اقامه نماز های جماعت بازار با بازسازی شبستان ضلع شرقی بخاطر ارتباط تنگاتنگ بازار و مسجد در همه شهرهای اسلامی، تخریب و برچینی طبقات فوقانی ساختمان مدرسه علوم دینی که در سنوات اخیر احداث شده است و احیای صحن مسجد و بازگرداندن آن به وضعیت گذشته از اهداف این طرح می باشد.

جباری حذف ورودی های الحاقی و احیای ورودی های گذشته مسجد جهت احیای سلسله مراتب منطقی  ورود به مسجد، بازسازی و احیاء حجرات پیرامون صحن مسجد و بهره برداری توسط طلاب دینی حوزه علمیه نیز از دیگر اقدامات احیا حجرات مسجد جامع ارومیه است.

گفتنی است؛ مسجد جامع ارومیه در ضلع جنوب شرقی بازار ارومیه و در جوار خیابان اقبال واقع شده است و از مهمترین و قدیمیترین بناهای بافت تاریخی در محدوده بازار ارومیه به شمار میرود که با شماره ثبت 243 در فهرست آثارملی کشور ثبت شده است.

 

پایان پیام/566

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد ماه محرم اربعین حسینی عزاداری محرم شیراز مسجد طراز اسلامی محرم فعالیت های مسجدی کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد فارس مسجد جامع ارومیه ارومیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۲۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات اجرایی منوریل قم پس از ۱۰ سال توقف آغاز می‌شود

رئیس شورای شهر قم گفت: عملیات اجرایی مونوریل قم پس از حدود ۱۰ سال وقفه ازسرگرفته خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، محسن محرری در نشست روسای کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر قم  با اشاره به جلسه اخیر معاون اجرایی دولت در خصوص مونوریل قم، از نهایی‌شدن اجرای این طرح نیمه‌تمام خبر داد و اظهار داشت: عملیات اجرایی این پروژه به‌زودی پس از حدود 10 سال وقفه ازسرگرفته خواهد شد.

وی بیان کرد: ادامه مونوریل قم یک موضوع حاکمیتی است و اراده دولت سیزدهم برای اجرای این طرح نهایی شده و به‌زودی عملیات تکمیل آن آغاز خواهد شد.

رئیس شورای شهر قم گفت: طبق ابلاغیه‌های دولت و سازمان برنامه‌وبودجه با ادامه طرح مونوریل قم تا پردیسان، خط دوم متروی قم کنار گذاشته می‌شود و دیگر هیچ اعتبار ملی به آن اختصاص نخواهد یافت.

وی افزود: در خصوص اینکه مدیریت شهری قم هم راستا با دولت مونوریل را ادامه خواهد داد ابهامی وجود ندارد؛ اما هنوز در طول خط آن و نحوه عبور از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مباحث کارشناسی ادامه دارد.

محرری تصریح کرد: طبق نظر مشاور این طرح راه‌اندازی مونوریل تا مصلای قدس یا حرم مطهر حضرت معصومه هیچ‌گونه توجیه فنی و ترافیکی ندارد و باید این طرح تا پردیسان ادامه پیدا کند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم همچنین گفت: از ابتدای مطرح‌شدن اجرای مونوریل در قم، هیچ‌وقت در بین اعضای شورای اسلامی شهر در اجرای آن اجماع نظر وجود نداشته است.

وی اظهار امیدواری کرد تا ادامه عملیات تکمیل مونوریل قم در طول 6.8 کیلومتر آن به‌زودی و هم‌زمان با سفر دور دوم رئیس جمهوری به قم آغاز شود.

به گزارش تسنیم، اجرای طرح مونوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک‌سوار شمالی تا مصلای قدس است.

در طول مسیر 6.8 کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، حرم مطهر و مصلا در نظر گرفته شده‌ است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات اجرایی ۱۳۴ واحد مسکونی در شهر گهرو
  • وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان شرقی سفر می کند
  • آغاز عملیات اجرایی واحد‌های مسکن ملی خبرنگاران
  • طی سال گذشته ۱۵ واحد تولیدی در زنجان احیاء شد
  • ۱۵ واحد تولیدی در زنجان احیاء شد
  • آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت دشتستان
  • عملیات اجرای پانسیون پزشکان دالکی شهرستان دشتستان آغاز شد
  • عملیات اجرایی منوریل قم پس از ۱۰ سال توقف آغاز می‌شود
  • عملیات اجرایی میدان ورودی رزن آغاز شد
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی