Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-07@17:11:14 GMT

چگونه در بارداری مانع فشار خون دوران بزرگسالی شویم؟

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۴۱۳۱

چگونه در بارداری مانع فشار خون دوران بزرگسالی شویم؟

متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ابتلای کودکان و نوجوانان به فشار خون ارتباط تنگاتنگی با الگوی تغذیه‌ای مادر در دوران بارداری دارد و علاوه بر نوع تغذیه در دوران بارداری شرایط محیطی مادر باردار نیز بر سلامت قلب‌ و عروق فرزندانشان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 مطهر حیدری بنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شیوع بیماری‌های غیرواگیر مانند فشار خون در حال افزایش است، اظهار کرد: پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیر اهمیت زیادی دارد و یکی از مواردی که در این پیشگیری اولیه در دوران کودکی و نوجوانی تاثیر گذار خواهد بود، تغذیه در دوران بارداری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با توضیح اینکه فشار خون یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر است که با تغذیه درست در دوران بارداری می‌توان تا حدود زیادی از ابتلای به این بیماری جلوگیری کرد، ادامه داد: در برخی از مادران باردار افزایش وزن غیراصولی و نامناسب دردوران بارداری دیده می‌شود و طبق تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش وزن نامناسب در دوران بارداری می‌تواند با افزایش وزن در دوران کودکی و نوجوانی ارتباط مستقیم داشته باشد و در نهایت منجر به افزایش احتمال ابتلا به فشار خون در این دوران می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: مادر باید در دوران بارداری یک افزایش وزن مناسب داشته باشد تا با سلامت مادر و جنین از افزایش وزن در دوران کودکی و فشار خون جلوگیری شود، همچنین نوع رژیم غذایی مادر در دوران بارداری نیز در ابتلای کودک به بیماری‌های غیر واگیر از جمله فشار خون تاثیر بسزایی دارد و وجود میوه، سبزیجات، غلات همراه با سبوس و ... در برنامه غذایی و یا به طور کلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای روی کاهش بروز فشار خون در دوران کودکی و نوجوانی اثربخش است.

وی اضافه کرد: کاهش مصرف قندهای ساده، چربی‌های ترانس و گوشت‌های فرآوری شده در دوران بارداری می‌تواند به کاهش ابتلای فشار خون در دوران کودکی و نوجوانی بیانجامد.

حیدری با اشاره به اینکه سطح ویتامین D خون مادران باردار حائز اهمیت است، تصریح کرد: با توجه به این موضوع که ویتامین D در دوران بارداری مهم است، با کمبود سطح ویتامین D در مادران باردار روبه‌رو هستیم و برخی مطالعات نشان می‌دهد که کاهش سطح این ویتامین در دوران بارداری با ابتلا به فشار خون در دوران کودکی و نوجوانی ارتباط دارد.

وی خاطر نشان کرد: نسبت میزان مصرف پروتئین، چربی و کربوهیدرات یا به طور کلی درشت مغذی‌هایی که مادر در دوران بارداری مصرف می‌کند، نیز اهمیت دارد و افزایش مصرف هر کدام ار این موارد می‌تواند روی بروز فشار خون در دوران کودکی و نوجوانی اثر گذار باشد، به طور مثال مطالعه بر روی ۲۹ مادرباردار که میزان مصرف پروتئین کم‌تری نسبت به کربوهیدرات داشته‌اند، نشان داده فشار خون سیستولیک فرزندانشان بعد از چهار سال بیشتر از بقیه بوده است، اما این مورد نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: نوع چربی مصرفی مادر در دوران بارداری هم روی فشار خون فرزندان آن‌ها موثر خواهد بود، همچنین علاوه بر الگوی تغذیه دوران بارداری عوامل محیطی مانند استرس، مصرف دخانیات و برخی داروها، نوع فعالیت بدنی مادر، آلاینده‌های موجود در محیط و هر عامل دیگری که بتواند در بارداری موثر باشد، در سلامت قلب و عروق کودک که یکی از موارد آن فشار خون است، تاثیر خواهد داشت.

کد خبر 389994

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بارداری فشار خون عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۴۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستم ایمنی بدن خود را با این ماده غذایی تقویت کنید

به گزارش خبرآنلاین؛ احمد اسماعیل زاده روز شنبه در ششمین روز از هفته پویش تغذیه سالم با محوریت افزایش مصرف لبنیات، با تاکید بر مصرف لبنیات برای بهبود سلامتی بدن، اظهار کرد: ماست یکی از محبوب ترین غذاهای تخمیری در جهان به خصوص در خانواده های ایرانی است و به دلیل مزه و فواید سلامتی از مقبولیت گسترده ای در مصرف کنندگان برخوردار است و می توان از آن در کنار غذای اصلی و یا به عنوان میان وعده در طول روز استفاده کرد.

سلامت نیوز در خبری نوشت:وی با بیان اینکه ماست منبع غنی کلسیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین آ ، ویتامین ب ۲ و ویتامین ب ۱۲ به شمار می‌رود، افزود: ماست می تواند پروتئین های با ارزش بیولوژیکی بالا و اسیدهای چرب ضروری را نیز فراهم کند؛ بنابراین، ماست یک غذای مغذی و یک حامل پروبیوتیک عالی است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ماست از تخمیر و اسیدی شدن شیر توسط باکتری های زنده، معمولاً لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و استرپتوکوک ترموفیلوس تولید می شوند، این فرآیند منجر به یک محصول لبنی با افزایش ماندگاری می شود.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت این باکتری ها منجر به افزایش فواید مغذی این ماده غذایی شده است، نتایج مطالعات نشان می دهد که مصرف ماست عملکرد سیستم ایمنی را از طریق وجود همین باکتری ها طی مکانیسم هایی در روده بهبود می بخشد، مواد فعال زیستی ماست با تعدیل میکروبیوتای روده، سد روده و ایمونوسیت‌ها در روده و سایر بافت‌ها بر سیستم ایمنی تأثیر می‌ گذارند.

اسماعیل زاده اضافه کرد: مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهند که افزایش مصرف ماست با کاهش نشانگرهای زیستی در گردش التهاب مزمن مرتبط است. همچنین نشان می دهند مصرف ماست می تواند از عفونت جلوگیری کند و بیماری های گوارشی را بهبود بخشد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه ماست های غنی شده با ویتامین دی در تقویت سیستم ایمنی تاثیرگذار هستند، گفت: ویتامین دی به دلیل پتانسیل آن برای پیشگیری از بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا نیز مناسب است، لذا توصیه می شود، در کنار وعده های غذایی خود ماست مصرف کنید تا به تقویت سیستم ایمنی خود و سلامت دستگاه گوارش کمک کنید.

پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم با هدف آگاهی بخشی آحاد جامعه درخصوص مصرف نمک تصفیه شده یُددار و افزایش مصرف لبنیات با شعار "انتخاب همه، نمک کم اما تصفیه شده یُد دار" برای هفته اول و شعار "از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی" برای هفته دوم، از تاریخ ۱ بهمن ماه آغاز شده و تا ۱۵ بهمن ماه سال جاری ادامه دارد.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903981

دیگر خبرها

  • سیستم ایمنی بدن خود را با این ماده غذایی تقویت کنید
  • مادران دارای ریسک بارداری بالا، در محیطی با هوای پاک سکونت کنند
  • آیا با خوردن تخم‌مرغ لاغر می‌شویم؟
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • استپ کیدز سرمایه‌گذاری برای آینده بهتر کودکانمان
  • کرگر: از هر 10 نفر، 8 نفر مسی را به رونالدو ترجیح می‌دهند؛ آن‌ها تحمل یکدیگر را نداشتند!
  • وارفارین چیست و چه کاربردی دارد؟ + عوارض، استفاده در دوران بارداری و منع مصرف
  • واریزی مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی ۳ برابر شد
  • فعالیت بیش از ۱۷۰ ماما در مراکز بهداشتی استان یزد
  • چگونه کودک باهوش‌تری داشته باشیم؟