Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:28:14 GMT

امسال ۸۵۰۰ تن وش از مزارع پنبه گنبدکاووس برداشت می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۴۷۷۵

امسال ۸۵۰۰ تن وش از مزارع پنبه گنبدکاووس برداشت می‌شود

عزیز جاوید روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: امسال کشاورزان گنبدی برای کشت ۵۲۹۹ هکتار کشت پنبه با مراکز جهادکشاورزی گنبدکاووس قرارداد منعقد کردند که درنهایت ۴۰۲۳ هکتار آن در شهرستان کشت شد.

وی اضافه کرد: از مجموع کشت پنه صورت گرفته در گنبدکاووس، ۵۰ درصد به صورت کشت بهاره و ۵۰ درصد نیز در قالب کشت تابستانه و پس از برداشت گندم، جو و کلزا صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جاوید گفت: برداشت وش از مزارعی که این محصول را به صورت بهاره کشت کردند از یک هفته پیش آغاز شده و تا الان نیز مقدار ۳۲۴ تن وش تحویل دو کارخانه پنبه پاک کنی فعال در منطقه گنبدکاووس شده است.

رییس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: امسال قیمت تضمینی خرید وش از سوی دولت بین ۶۵ تا ۷۰ هزار ریال بابت هر کیلوگرم اعلام شده که باتوجه به افزایش هزینه‌های کشت، داشت و برداشت این محصول، مورد رضایت پنبه‌کاران نیست.

وی بابیان اینکه انتظار پنبه‌کاران برای خرید تضمینی این محصول بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم بود که محقق نشد، گفت: میانگین برداشت از هر هکتار مزرعه پنبه دیم در منطقه گنبدکاووس بین ۲ تا ۲.۵ تن است که این میزان در مزارع آبی بالای چهار تن در هر هکتار می‌باشد.

جاوید، ارقام کشت شده پنبه در منطقه گنبدکاووس را دو رقم "گلستان و لطیف" اعلام کرد و افزود: حدود ۱۰۰ هکتار نیز با رقم وارداتی از ترکیه به نام "مای" در این شهرستان کشت شده است.

به گفته این مقام مسوول، برداشت وش از مزارعی که این محصول را تابستانه کشت کردند، مهرماه آغاز می‌شود.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و داشتن افزون بر ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم استان گلستان در تولیدات بخش کشاورزی به شمار می‌رود.

/۳۰۳۹/۱۸۶۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس کشاورزی اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۴۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد بالای ۵ تن محصول گندم در مزارع کارون

به گزارش خبرنگار مهر، جبار حمادی پیش از ظهر امروز یکشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای از کیل گیری مزارع بالای پنج تن محصول گندم در مزارع شهرستان کارون خبر داد و افزود: تاکنون کیل گیری دو مزرعه بالای پنج تن در این شهرستان انجام شده و در صورت وجود مزارع با عملکرد بالا برای آشنایی سایر کشاورزان با سیستم‌های نوین کشت و مراقبت محصول‌های زراعی مراسم کیل گیری انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: روستای طرفایه با عملکرد ۶۰۰۰ کیلوگرم در یک هکتار که به روش کشت مستقیم روی بقایای شلتوک کشت شده بود، برداشت شد؛ همچنین در روستای شیلات با عملکرد هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم در یک هکتار برداشت شده است.

وی اظهار کرد: ترویج و آموزش روش‌های به زراعی از طریق کشاورزان باشگاه گندم یار یکی از مصادیق روش‌های مشارکتی و ترویج کشاورز به کشاورز محسوب می‌شود که رویکردی نو در تبادل دانش و تجربه گندمکاران با سایر کشاورزان به حساب می‌آید.

کد خبر 6097119

دیگر خبرها

  • برداشت بیش از ۴۶۰ تن کلزا از مزارع خرمشهر
  • پهنه تالاب‌های گنبدکاووس ۱۲۰ هکتار افزایش یافت
  • اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در گلستان
  • برداشت ۳۲۰ تن گیاهان دارویی از مزارع نهاوند برای نخستین‌بار
  • تولید ۲۴ هزار تن توت فرنگی در بابلسر
  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • برداشت توت فرنگی از مزارع گلستان
  • ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد
  • عملکرد بالای ۵ تن محصول گندم در مزارع کارون
  • پیش بینی تولید بیش از ۲۴ هزار تن باقلا در گلستان