Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@10:23:39 GMT

باید به جوانان در عرصه سیاست خارجی میدان داد

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۸۶۵۶

برای مصاحبه با موضوع جوانان و گام دوم انقلاب به سراغ کسی رفتیم که با لبخندی بر لب و آغوشی باز پذیرای ما شد. جوانی که اخلاق را سرلوحه کار می داند و پرتلاشی و خستگی ناپذیری را رمز موفقیت. تحصیلات دانشگاهی‌اش را از تهران آغاز کرده است و اکنون دکترای علوم ارتباطات دارد. در سن ۳۳ سالگی عهده‌دار معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور دولت دهم شد و پیش از آن نیز رییس مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبل از حضورش در دولت نیز نزدیک به یک دهه در فضای دانشجویی و دانشگاهی کشور فعال بود و مسؤلیت های مهمی در تهران و کشور در سازمان بسیج دانشجویی و بسیج مستضعفین داشت و هم اکنون نیز مدرس دانشگاه و رئیس دانشگاه سروش است. مصاحبه با محمد شیخان را در ادامه بخوانید.

شما یک جوان گیلانی هستید، چه شد از گیلان به تهران آمدید؟

متولد روز مبعث سال ۱۳۵۵ هستم و فرزند گیلان. تحصیلات دوران مدرسه را در ماسال گذراندم و پس از آن برای تحصیل در دانشگاه راهی تهران شدم. 

فضای کار و دانشجویی را چگونه دنبال کردید؟

انقلاب اسلامی ایران در وجود خود ظرفیت هایی دارد که می تواند جوانان را در دل خود پرورش داده و آنها را برای عرصه های مختلف خدمت آماده نماید. یکی از این ظرفیت‌های بی‌بدیل کشور، نهادهای انقلابی و مردمی سپاه و بسیج هستند. جوانان می توانند در بستر این نهادها هم مشق خدمت کنند و هم در عرصه های علم و دین و سیاست فعالیت داشته و تجربه اندوزی نمایند. من هم در دو مقطع حساس کشور در بسیاری از میدان‌ها به ویژه در فضای دانشجویی فعالیت داشته ام که برایم بسیار درس آموز و سرشار از تجربه بود. فضای دانشجویی کشور برای من حلقه اتصال با بسیاری از جوانان مؤمن و معتقدی بود که مسائل کلان و مهم داخلی و خارجی را دنبال می کردند و نه تنها نسبت به این مسائل بی تفاوت نبودند بلکه وارد میدان هم می شدند، چه در سطح مطالبه گری و چه در سطح عمل و پیگیری.

لذا جدا از حلقه اتصال با جوانان انقلابی فرصت دیدار و جلسات با مسئولین و مقامات کشوری نیز در ظرف فعالیت های دانشجویی بسیار بیشتر فراهم بود. در آن مقطع تلاش داشتیم زبان گویای مردم باشیم، مشکلات را منتقل کنیم، در رسیدن به راه حل ها مشورت و همفکری بدهیم و در مواردی مطالبه گری نماییم و در جاهایی که تبعیضی می دیدیم فریاد می زدیم. در همه این فرآیندها کاملا فهم کردیم که می توان کشور را با کار و تلاش ساخت و اگر اراده قوی و باور توانستن در مسئولین باشد، بسیاری از مشکلات قابل حل است.

 

یعنی این باور در دوران دانشجویی در شما بوده؟

شاید یکی از موارد مهمی که مرا تا سطح کار در حوزه ریاست جمهوری رساند همین باور بود؛ اینکه هیچ بن بستی وجود ندارد و کشور را می شود با باور «ما می توانیم» بسازیم.

اما صحنه کار در ریاست جمهوری بسیار حساس تر و با پیچیدگی های بسیار بالایی بود. در آن سطح امکان خطا و اشتباه وجود نداشت و باید به گونه ای عمل می شد که کار در عالی ترین شکل ممکن انجام شود.

 

شما در سفرهای خارجی همراه رئیس جمهور وقت حضور داشتید، کشورهای دیگر را دیدید، اگر بخواهیم مقایسه ای از نظر ظرفیت ایران و آن کشورها برای جوانان داشته باشید چه نکته ای دارید؟

حضور مستمر در کنار عالیترین مقام اجرایی کشور، چه در داخل و چه در برنامه های خارجی و بین المللی رئیس جمهور، آنقدر پرمسئولیت بود که همواره می بایست تمام ملاحظات را برای بهتر انجام شدن کار رعایت می کردیم و هر روز به تجربیات‌مان اضافه می کرد. به دلیل این همراهی و شرکت در اجلاس های مختلف بین المللی، بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا را دیده ام و اعتقاد دارم که ایران ظرفیت هایی جهانی در ابعاد مختلف دارد و هیچ قدرتی نمی تواند آن را از معادلات مهم دنیا حذف نماید و به همین دلیل باید بر ایرانی بودن خود افتخار کنیم.

نظرتان راجع به انتقال مدیریت کشور به جوانان در گام دوم انقلاب چیست؟

انقلاب اسلامی ایران بر مبنای حضور پرشور جوانان معتقد شکل گرفت و به پیروزی رسید. پس از آن نیز جنگ را جوانان اداره کردند و یکی از افتخاراتی که همواره مسئولان زمان جنگ مطرح می‌کنند، انتخاب جوانان به عنوان فرماندهان و بازوهای اصلی اداره میدان جنگ است. متأسفانه پس از جنگ و بنا بر برخی از اقتضائات زمانی، کم کم روحیه به کارگیری جوانان در عرصه‌های مدیریتی کشور، تبدیل به روحیه استفاده از افراد پیشکسوت و به اصطلاح با تجربه شد.

چرا شما بر استفاده از ظرفیت جوانان تاکید دارید؟

عموم جوانان نسل سوم و چهارم انقلاب، بچه‌های تحصیل کرده‌ای هستند که علاوه بر تخصص و تعهد در مسئولیت خویش، آرمان گرا و انقلابی هستند. الآن هم که نگاه می‌کنیم، بیشتر، همین جوانان پیگیر مسائلی چون عدالتخواهی، مبارزه با فساد و پویایی فضای اقتصادی و مطالبات بر حق مردمی هستند. خیلی از این جوانان در دام اشرافیت و سبک زندگی‌های اشرافی نیفتاده‌اند و منافعشان به اشخاص یا نهادهای مختلف گره نخورده است؛ از همین روی آرمان گرایانه از کشور و مسئولان مطالبه می‌کنند. علاوه بر این، توان بالای فکری، ذهنی و جسمی که یک نیروی انسانی در دوره جوانی دارد با دوران سالخوردگی اصلاً قابل قیاس نیست؛ اما نمی‌دانم چرا در کشور، نمی‌خواهیم این مسأله بدیهی را در عمل بپذیریم. این موضوع در پیامی که رهبر معظم انقلاب به مناسبت چهل سالگی انقلاب خطاب به جوانان منتشر کردند نیز مشهود است. لذا به نظر می رسد در این برهه تاریخی نیازمند این هستیم که سکان اداره کشور، به دست جوانان متعهد و متخصصی سپرده شود که در عرصه‌های گوناگون، بتوانند در کنار استفاده از مشورت و تجربه پیشکسوتان، موتور حرکت به سمت عدالت و پیشرفت این کشور را سرعت بیشتری ببخشند.

برخی موضوع جوانگرایی را با آقازادگی خلط کرده اند، شما این را قبول دارید؟

البته در جوان گرایی نیز نباید به گونه‌ای عمل شود که فرصت برای جوانان توانمند فراهم نباشد و این فضا توسط عده ای از آقازاده‌های نسبی و سببی تسخیر شود.

رشد آسانسوری عده‌ای از جوانان متصل به جایگاه‌های قدرت می تواند دلزدگی را در جوانان تحصیل کرده متعهد که از توان اجرایی بالایی نیز برخوردارند، به وجود بیاورد. لذا باید مراقب بود در این فصل جدید، که فرصت وارد میدان عمل شدن برای جوانان توسط رهبر معظم انقلاب به درستی و هوشمندی بسیار بالایی طرح ریزی شده است با ریل گذاری خانوادگی، از جاده شایسته سالاری منحرف نشود.

 

از پیام رهبری گفتید، به نظر شما جوانان چگونه می‌توانند به ارتقای عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن که از نکات مهم رهبری در این پیام بود، کمک کنند؟

صحنه بین المللی امروز به گونه ای در جهان شکل گرفته است که شاهد ظهور و بروز بسیاری از جریان های استقلال طلب در مقابل نظام سلطه هستیم. در کنار این تحرکات ضد استبدادی، نهضتی به نام بیداری اسلامی با محور مقاومت در برابر سلطه آمریکا و جیره خوارانش شکل گرفته است که اتفاقاً این مواجهه عامل دوستی ملت ها و دولت ها شده و جبه‌های متحد بوجود آورده است. اکنون این جبهه نیاز به تقویت و گسترش در سطوح مختلف دارد. تقویت جبهه مقاومت برای رسیدن به عزت و استقلال از موارد بسیار مهمی است که جوانان می توانند در آن نقشی مهم و اثرگذار داشته باشند.

جوانان می توانند با استفاده از حافظه تاریخی ملتها در تبیین چهره واقعی دشمنان برای مردم و حتی دولتها پیشگام باشند تا هیچگاه جنایتکاران و چپاولگران نتوانند با خدعه و نیرنگ به منافع ملی و بین المللی ما و جبهه مقاومت ضربه وارد نمایند. لذا پیشقراولی جوانان در عرصه روابط خارجی با حفظ ارزشهای انقلابی و ملی می‌تواند آنها را در میدان‌های بین المللی کارآزموده و با تجربه به بار بیاورد و از آنها سفیرانی برای آینده کشور بسازد.

این که عده‌ای دائم در تلاش هستند تا بگویند سیاست خارجی باید در دست افرادی خاص که فقط ویژگی تجربه را با خود به یدک می کشند باشد، تنها به خاطر حفظ دکان و کاسبی در مغازه خارجی است.

و کلام آخر؟

و اما حرف آخر؛ باور من این است جوانان امروز با تکیه بر دانش روز و نشاط جوانی در این "جهاد بزرگ" برای "ساختن ایران اسلامی بزرگ" که مورد مطالبه رهبر عزیز انقلاب است سربلند بیرون خواهند آمد. لذا به تبعیت از مقام معظم رهبری، همه مسئولان عالیرتبه کشور باید میدان عمل را برای جوانان انقلابی فراهم نموده و برای سپردن مسئولیت به آنها اعتماد نمایند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سیاست خارجی جوانان انقلابی گام دوم انقلاب دانشگاه سروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۸۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانکداران خارجی در راه عربستان | کاکائو چه چالشی برای دنیا ایجاد کرد؟

به گزارش همشهری آنلاین، کشورهای جهان این روزها بیشتر از هر زمانی از نظر اقتصادی به هم وابسته‌اند، به‌طوری ‌که هر نوع کاهش تولید یا نوسان در تولید یک محصول بلافاصله می‌تواند در سراسر جهان تأثیر بگذارد.

در تازه‌ترین رویداد کاهش تولید کاکائو معضل جهانی ایجاد کرده است، به‌طوری که تحت ‌تأثیر این موضوع قیمت این محصول در یک سال گذشته در سراسر جهان چند برابر شده است و مذاق تولیدکنندگان و علاقه‌مندان شکلات را تلخ کرده است. آن طور که بلومبرگ دیروز گزارش داد، بررسی‌ها از رشد بیش از ۶برابری قیمت جهانی کاکائو حکایت دارد، موضوعی که می‌تواند صنعت شکلات‌سازی‌ دنیا را تحت ‌تأثیر قرار دهد.

سازمان بین‌المللی کاکائو (ICCO) برآورد کرده میزان تولید کاکائو در سال۲۰۲۴ از میزان تقاضای آن عقب می‌افتد و بر این اساس برآورد می‌شود که تولید کاکائو با کسری ۳۷۴هزار تنی روبه‌رو خواهد شد. تریستان فلچر، تحلیلگر بازار کالا می‌گوید: زخم‌های این بحران ممکن است برای مدت طولانی در نوسانات بازار کاکائو قابل مشاهده باشد. اکنون بازرگانان نگران هستند که تولیدکنندگان وارد عقب‌نشینی طولانی‌مدت شوند و دیگر سراغ کاکائو نروند.

سرمایه‌گذاران در راه عربستان

خبرهای دیگر از منطقه خاورمیانه نشان می‌دهد که عربستان در تلاش است تا حجم سرمایه‌گذاری خارجی را برای ساخت شهر جدید نئوم افزایش دهد. نئوم یک شهر جدید مبتنی بر فناوری‌های هوشمند در شمال غربی عربستان است و قرار است وابستگی عربستان به نفت را کاهش دهد و اقتصاد آن را متنوع کند. هزینه این پروژه ۵۰۰میلیارد دلار تخمین زده شده ‌است. بر همین اساس، عربستان در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است و تازه‌ترین خبرها نشان می‌دهد که صدها بانکدار و سرمایه‌گذار خارجی قرار است در روزهای آینده از پروژه نئوم عربستان بازدید کنند. درواقع سازندگان این پروژه پرهزینه در جست‌وجوی جذب بودجه برای تکمیل آن هستند.

بیشتر بخوانید

صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل قیمت سازی در بازار مسکن تمام شد؟ | شرط جدید برای انتشار آگهی های مسکن معادن طلای افغانستان در کانون توجه چینی‌ها

در خبر دیگری از کشورهای منطقه مشخص شد شرکت‌های چینی در تلاش برای سرمایه‌گذاری در معادن طلای افغانستان هستند.

در کابل، مسئولان وزارت معادن و نفت حکومت سرپرست افغانستان با نشر خبرنامه‌ای در صفحه رسمی این وزارت از دیدار شیخ شهاب‌الدین دلاور با مسئولان یک شرکت تجارتی افغان و شرکای چینی خبر داد.

وی اعلام کرد: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی علاقه‌مندی خود را به سرمایه‌گذاری روی معادن طلا در این کشور نشان داده‌اند.

بانک‌های چینی تحریم می‌شوند

در خبر مهم دیگری، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که ایالات ‌متحده در حال آماده‌سازی تحریم‌هایی با هدف قطع ارتباط برخی بانک‌های چینی با شبکه مالی بین‌المللی است. پیش از این آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از حمایت چین از صنایع دفاعی روسیه انتقاد کرده و گفته بود: پکن از طریق تأمین قطعات حیاتی برای تسلیحات، عامل اصلی جنگ مسکو در اوکراین بوده است.

تعطیلی بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا

دولت هلند تصمیم گرفته است با هدف کاهش زمین‌لرزه در شمال این کشور، بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا به نام گرونینگن را برای همیشه تعطیل کند. میدان گازی گرونینگن از اواخر سال ۲۰۲۳ با بخش کمی از ظرفیت خود فعالیت می‌کرد، چراکه فرایند تولید گاز در این میدان موجب بروز زلزله‌های متعددی در هلند شده و دولت این کشور تلاش می‌کرد با کمتر کردن برداشت گاز، خطر بروز زلزله را کم کند. زلزله‌هایی که تاکنون رخ ‌داده به هزاران ساختمان در هلند آسیب زده است.

کد خبر 847063 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ایران و عربستان عربستان اقتصاد سرمایه‌ گذاری

دیگر خبرها

  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم/اسرائیل وارد جنگ تمام عیار با ایران نمی‌شود
  • شرکت ۲۰ هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان
  • بانکداران خارجی در راه عربستان | کاکائو چه چالشی برای دنیا ایجاد کرد؟
  • شرکت ۲۰ هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • رئیسی: توسعه همکاری با کشور‌های همسایه از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • توسعه همکاری با پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • ترکیب الهلال به امید کسب پنجمین ستاره آسیایی
  • عراقچی: میدان، دیپلماسی و رسانه سه ضلعِ مهم در هر واقعه نظامی یا سیاسی هستند