ظهور در گرو رشد عقلی مردم است/ مواسات مالی راه مهم تعجیل فرج
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۷۰۱۷۰
به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر جلسه شصت و دوم از سلسله مباحث مهدویت است که توسط حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی ایراد شده است.
یکی از حکمت های غیبت این بود که جامعه آمادگی لازم را ندارد. لذا باید ببینیم حضرات در دوران غیبت از ما چه خواسته اند.
یکی از مسائلی که مطرح شد منشوری بود که امام باقر(ع) به خیثمه فرمودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یعنی ای خیثمه هر کس از دوستان ما را میبینی سلام برسان و آنها را به تقوای خدای بزرگ سفارش کن و این که توانگرشان بر فقیرشان توجه کند و قویشان بر ضعیف و زنده آنها بر جنازه میتشان حاضر شوند و در منازل به ملاقات یکدیگر روند، زیرا ملاقات آنها با یکدیگر موجب زنده ساختن امر ماست، خدا رحمت کند بندهای را که امر ما را زنده دارد. ای خیثمه به دوستان ما پیغام ده که ما از طرف خدا آنها را جز به عملشان بی نیازی ندهیم و چاره سازی نکنیم، جز باورع به دوستی ما نرسند و پرحسرتترین مردم روز قیامت کسی است که عدالتی را بستاید و سپس به خلاف آن گراید (مانند کسی که به ولایت ائمه تظاهر کند و از آنها پیروی ننماید یا عمل صالحی را بستاید و به آن عمل نکند).
ذیل این حدیث بحثی را مطرح کردیم به نام اداء حقوق برادران دینی که وعده کردیم ۳۰ حقی که پیامبر در این مورد فرموده اند را بیان کنیم.
یکی از این حقوق مالی است. مطالبه این است که اغنیا به فقیران کمک کنند. به چه شکلی؟
امیرالمومنین فرمودند شیعیان من را با دو خصیصه امتحان کنید، اگر این دو خصلت در آنها بود پس آنها شیعیان من هستند. اول اینکه اینها بر وقت نماز خود دقت دارند. دوم اینکه اینها با برادران دینی خود مواسات در مال دارند. اگر کسی مدعی شیعه بودن داشت و این دو در آن نبود، از او دوری کنید. یعنی حتی صلاحیت رفاقت هم ندارد.
ذکر یک نکته مهم است که اینطور نیست که شیعیان نسبت به حق الله بی توجه باشند و خدا نیز حق الله را خیلی راحت ببخشد. یکی از علامت های تشیع رعایت حقوق الهی است.
حضرت در فرمایش دیگری کیفیت مواسات را بیان می کنند. یک مرحله، حمایت مالی است که هر وقت پیش بیاید ما یک پولی را به فقرا می دهیم. یک مرحله دیگر این است که ما فقرا را تحت تکفل قرار می دهیم. یک بخش دیگر هست که مواسات است. حضرات می فرمایند مواسات برترین عمل است.
پیامبر به امیرالمومنین سفارش می کنند بهترین اعمال سه چیز است. با مردم با انصاف رفتار کنید. با برادران دینی در راه خدا با مواسات برخورد بکنید و همواره در یاد خدا باشید در هر صورتی.
امیرالمومین فرمودند که شیعیان من در اموالشان مواسات دارند و این مواسات به چه شکلی است؟ «درهمً درهمً» یک درهم من و یک درهم تو. یک لباس من یک لباس تو.
امام کاظم به فردی فرمود در پیوند و مواسات با یکدیگر چگونه اید؟ او گفت به بهترین شکل ممکن. حضرت فرمود یعنی به این شکل است که کسی که سختی بر وی وارد شده، به منزل یا دکان برادران دینی می آید و نیاز خود را از جیب آن طرف برمی دارد و آن برادر دینی اصلاً ناراحت نمی شود؟ او گفت نه اینجور که شما فرمودید نیست. حضرت فرمود آن طور که ما دوست داریم بین برادران پیوند باشد، وجود ندارد.
امام باقر به فردی به نام سعید ابن حسن فرمودند آیا اینگونه است که شما نزد برادران دینی بیایید و دست بر جیب او بکنید و هر چه نیاز دارید بردارید و او مانع نشود؟ سعید گفت ما چنین چیزی در بینمان وجود ندارد. حضرت فرمود پس چیزی از تشیع تحقق پیدا نکرده است. سعید گفت حال که چنین چیزی در جامعه ما نیست کار ما به هلاکت می کشد؟ حضرت فرمود نه. هنوز مردم به آن رشد عقلی نرسیده اند.
لذا یکی از مطالبات اهل بیت از ما رشد عقلی است. چون انسان در سایه رشد عقلی فکرش تعالی پیدا می کند و این رفتارهایی که به نظر می رسد سخت است خیلی راحت انجام می شود.
وقتی امام می فرماید یکی از علائم شیعه مواسات است نشان می دهد مواسات از عهده شیعیان خارج نیست و می توانند آن را انجام دهند. اما چرا الان مواسات نمی کنیم؟ چون به آن رشد عقلی نرسیده ایم.
ما باید جامعه را به سمت رشد فکری ببریم. اگر این اتفاق نیفتد آمادگی نیز پدید نمی آید و تاخیر ظهور هم جدی است.
مردم هنوز تعالی عقلی پیدا نکرده اند. ظهور به معنای واقع اتفاق نمی افتد مگر اینکه تعالی عقلی رخ دهد. باید رشد عقلی و رشد قلبی داشته باشیم تا مواسات برایمان آسان شود.
چهارمین شکلی که در انفاق وجود دارد، ایثار است. یعنی هر آنچه دارد را به طرف مقابل می دهد.
اگر رشد عقلی اتفاق بیفتد ایثار هم به راحتی اتفاق می افتد. ما باید به سراغ مواسات برویم تا مسئله ظهور اتفاق بیفتد.
جابر جعفی می گوید ما خدمت امام باقر بودیم. «دَخَلْنَا عَلَی أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ (عَلَیْهِمَا اَلسَّلاَمُ) وَ نَحْنُ جَمَاعَةٌ بَعْدَ مَا قَضَیْنَا نُسُکَنَا، فَوَدَّعْنَاهُ وَ قُلْنَا لَهُ: أَوْصِنَا یَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ . فَقَالَ: لِیُعِنْ قَوِیُّکُمْ ضَعِیفَکُمْ، وَ لِیَعْطِفْ غَنِیُّکُمْ عَلَی فَقِیرِکُمْ، وَ لِیَنْصَحِ اَلرَّجُلُ أَخَاهُ کَنَصِیحَتِهِ لِنَفْسِهِ، وَ اُکْتُمُوا أَسْرَارَنَا وَ لاَ تَحْمِلُوا اَلنَّاسَ عَلَی أَعْنَاقِنَا، وَ اُنْظُرُوا أَمْرَنَا وَ مَا جَاءَکُمْ عَنَّا، فَإِنْ وَجَدْتُمُوهُ لِلْقُرْآنِ مُوَافِقاً فَخُذُوا بِهِ، وَ إِنْ لَمْ تَجِدُوهُ مُوَافِقاً فَرُدُّوهُ، وَ إِنِ اِشْتَبَهَ اَلْأَمْرُ عَلَیْکُمْ فِیهِ فَقِفُوا عِنْدَهُ وَ رُدُّوهُ إِلَیْنَا حَتَّی نَشْرَحَ لَکُمْ مِنْ ذَلِکَ مَا شُرِحَ لَنَا، وَ إِذَا کُنْتُمْ کَمَا أَوْصَیْنَاکُمْ، لَمْ تَعْدُوْا إِلَی غَیْرِهِ، فَمَاتَ مِنْکُمْ مَیِّتٌ قَبْلَ أَنْ یَخْرُجَ قَائِمُنَا کَانَ شَهِیداً، وَ مَنْ أَدْرَکَ مِنْکُمْ قَائِمَنَا فَقُتِلَ مَعَهُ کَانَ لَهُ أَجْرُ شَهِیدَیْنِ، وَ مَنْ قَتَلَ بَیْنَ یَدَیْهِ عَدُوّاً لَنَا کَانَ لَهُ أَجْرُ عِشْرِینَ شَهِیداً»
یعنی ما گروهی بودیم که پس از به پایان رسیدن مناسک حج بر امام باقر علیه السّلام وارد گشته و هنگام رفتن به ایشان عرضه داشتیم: ای فرزند رسول خدا!به ما سفارشی کن. پس فرمود:باید که توانمندان شما ناتوانان را یاری کنند و بینیازان شما بر نیازمندان مهربانی نمایند و انسان میبایست همانگونه که برای خود خیرخواهی میکند برای برادر[دینیاش] نیز خیرخواهی نماید.رازهای ما را پنهان دارید و مردم را بر گرده سوار نگردانید[آنان را بر ما مسلط نکنید]و در امر ما و آنچه از سوی ما برای شما آمده است بنگرید پس اگر آن را موافق قرآن یافتید پذیرفته و اگر موافق نیافتید نپذیرید و اگر امر به شما مشتبه شد بایستید و آن را به ما بازگردانید تا آنچه برای ما توضیح داده شده را برایتان توضیح دهیم. و اگر همانگونه بودید که به شما سفارش نمودیم و به[راهی]غیر آن حرکت ننمودید و آنگاه کسی از شما پیش از آنکه(قائم)ما ظهور کند بمیرد شهید به حساب میآید و هرکس از شما[زمان ظهور]قائم ما حضور داشته پس با او کشته شود پاداش دو شهید را دریافت میدارد و هر کس که در رکاب آن حضرت یکی از دشمنان ما را بکشد پاداش بیست شهید به او داده میشود.
اگر انسان این توصیه های امام را عمل کند انگار در کنار امام زمان است. یعنی اگر این کارها را بکند بستر ظهور فراهم می شود.
مطالبه این است که ظهور را به تعجیل بیندازیم و یکی از راه های تعجیل ظهور، این است که مواسات مالی داشته باشیم. مواسات مالی با تکافل مالی و حمایت مالی متفاوت است و رشد عقلی می خواهد. جامعه اگر به رشد عقلی نرسد ظهور اتفاق نمی افتد.
کد خبر 4723131منبع: مهر
کلیدواژه: مهدویت امام زمان حضرت مهدی عج عاشورا امام حسین ع پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کربلا کنفرانس بین المللی اربعین حسینی نشست علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معرفی کتاب نقد کتاب اصول فقه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ماه محرم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۰۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دانشگاه با فرهنگسازی در جامعه خودباوری را به منصه ظهور برساند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم بزرگداشت مقام و هفته معلم با حضور سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، هیئت رئیسه دانشگاه، استادان، کارکنان و دانشجویان با تجلیل از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با محور «زندگی پاک بر بنیاد روانشناسی مثبتگرا» در این واحد دانشگاهی برگزار شد.
سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در این مراسم اظهار کرد: حوزه کار با استادان و معلمان، بهترین حوزه فعالیتی و ارتباطی در جامعه است.
وی با بیان اینکه دوران دانشجویی، بهویژه دوره کارشناسی، دورانی ویژه، خاطرهانگیز و متفاوت از همه سالهای تحصیل است به دانشجویان توصیه کرد: این دوران فرصتی طلایی برای دانشجویان بوده و باید از تجربه و علم استادان نهایت بهره را ببرند. استادان برای دانشجویان، الگو و نماد هستند. بیشک تأثیر کلام، لحن گفتار، پوشش، رفتار و اعمال استادان تا سالیان سال بر روح و روان دانشجویان اثرگذار باقی خواهد ماند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به سلسله نیازهای انسان ازنظر آبراهام مازلو (نظریه انگیزشی در علم روانشناسی) اضافه کرد: باید تلاش کرد تا دانشگاه در کنار تدریس علوم و دانش، به معنای واقعی محل تربیت و فرهنگسازی در جامعه باشد تا بتوان خودباوری و خودشکوفایی که مبحث رأس این هرم است را به منصه ظهور رساند.
استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد
یکی از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر نیز درباره زندگی پاک با استفاده از غزلی از حافظ بر بنیاد روانشناسی مثبتگرا با بیان اینکه استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد، گفت: نزدیک به سه دهه است که بیش از گذشته زندگی انسان با مقوله زندگی پاک آمیخته و در شرایط کنونی جهان و وجود هجمههای مختلف و ناپاکیهای بسیار، برگزیدن راه و رسم پاکی در زندگی و ادامه دادن به آن بسیار سخت شده و باید به فردی که در این سلوک زندگی میکند، هزاران آفرین گفت.
عباس عاشورینژاد با بیان اینکه ناپاکیهای بسیار دور تا دور زندگیها را فراگرفته و هیچ جا از گزند آثار مخرب آن در امان نمانده، عنوان کرد: این نفوذ در امور، حتی به نهادهای مقدسی همانند مدرسه و دانشگاه نیز رسوخ پیدا کرده و افرادی را که مسیر صحیح زندگی را برای خود برگزیدهاند را تحتفشار قرار داده است. این عیب روزگار کنونی، یک حسن نیز محسوب میشود در این فشارها، زمانی که انسان مرحلهای از زندگی خود را با همه فشارها با پاکی به پایان میرساند، قطعاً حلاوت و رضایت بیشتری در خود احساس خواهد کرد.
وی با قرائت غزلی از حافظ شیرازی عنوان کرد: «لسانالغیب» میفرماید:«کمتر از ذره نهای پست مشو مهر بورز / تا به خلوتگه خورشید رسی چرخزنان / بر جهان تکیه مکن ور قدحی میداری / شادی زهرهجبینان خور و نازکبدنان / پیر پیمانهکش من که روانش خوش باد / گفت پرهیز کن از صحبت پیمانشکنان / دامن دوست به دست آر و ز دشمن بگسل / مرد یزدان شو و فارغ گذر از اهرمنان» حافظ در این چهار بیت تأکید میکند که انسان میتواند زندگی زیبا و پاکی داشته باشد به شرط اینکه از نکاتی که از این غزل برداشت میشود، بهرهمند شود.
چهره ماندگار فرهنگی استان بوشهر اضافه کرد: این ابیات بدین معناست که نخست انسان بزرگ است و حق ندارد کوچک فکر کند و شایسته بوده اهداف بلند و ارزشمند انتخاب کند. همچنان که حرکت ذره به سوی خلوتگه خورشید است، مسیر حرکت انسان باید به سوی نور باشد. چنانکه در نظریه امید «اشنایدر» اصالت هدف به خوبی دیده میشود.
عاشورینژاد ادامه داد: دوم اینکه یکی از پیشفرضهای روانشناسی مثبتگرا این بوده که انسان باید بپذیرد که هیچ چیزی پایدار نیست. حافظ هم میگوید: انسان نباید بر جهان گذرا تکیه کند، همه چیز فانی است به جز ذات پروردگار، بنابراین انسان نباید عزتنفس و آبروی خود را فدای آرزوهای خام و ناپخته کند و شایسته بوده تا اگر چیزی دارد آن را با دیگران شریک شود تا زندگیاش به شادمانی بگذرد. سوم اینکه حافظ میگوید: از همنشینی با بدعهدان و پیمانشکنان بپرهیزد، چون اینان امنیت انسان را بر هم میزنند و آبروی آدمی را تهدید میکنند.
وی افزود: چهارم اینکه روانشانسی مثبتگرا بر اهمیت دوستی در تحقق «شادمانی درونی» و «شادکامی پایدار» تأکید دارد، حافظ هم میگوید: دوستان واقعی را بیابد و دایره دوستیهای اصیل را گسترش دهد و در حفظ رابطه دوستیها بکوشد و دشمنان و انسانهای شیطانصفت دوری کند.
به گزارش آنا، در این مراسم با قدردانی از استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در سال گذشته از استادانی که به مرتبه استادیاری و دانشیاری ارتقا یافته بودند، تجلیل شد.
انتهای پیام/