Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود اباذری، استاد و محقق مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به سوره مبارکه عصر گفت: یکی از سوره‌هایی است که توصیه شده ما بعد از سلام و احوال‌پرسی با یکدیگر آن را بخوانیم سوره مبارکه عصر است زیرا انسان را به یاد امام زمان و وظیفه یک منتظر و خطرات و آسیب‌هایی که منتظران و جامعه منتظر موعود را تهدید می‌کند می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: محتوای این سوره این است که انسان غرق در خسران و ضرر است؛ یعنی همه انسان‌ها در خسران هستند جز کسانی که چهار ویژگی دارند؛ کسانی در اعتقاد و ایمان و باور کم نیاورند؛ دوم اینکه عملشان ایمان و باورشان را تقویت کنند نه اینکه فقط ایمان داشته باشند همچنین تواصی به دو مسئله اساسی یعنی حق و صبر داشته باشند.

اباذری تصریح کرد: علت اینکه این سوره بعد از عمل صالح تمام نشد و دو نکته مهم یعنی تواصی به حق و صبر را مورد تاکید قرار داده (با اینکه این دو جزء عمل صالح بودند و نیازی به بیانش نبود) این است که براساس غبار فتنه‌ها و در شرایط خاص عده‌ای حق و باطل را گم کرده و نمی‌توانند از یکدیگر تشخیص دهند چون شگرد مهم دجل دجالان این است که چهره حق را با تهمت و دروغ  و شایعه و ... تیره و تار می‌کنند تا افراد کم بصیرت نتواند مسیر را به درستی تشخیص دهند.

این محقق و مدرس مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: این افراد همچنین آنچنان باطل را با استفاده از نمادهای حق بزک می‌کنند که عده‌ای باطل را حق ببیند یعنی میان حق و باطل جابجایی رخ می‌دهد و افراد نادان و بی بصیرت، مخلصا لله به مصداق حق روی می‌کنند ولی راه را باطل می‌روند.

اباذری ادامه داد: یکی از موقعیت‌هایی که ممکن است این خطر پیش بیاید دوره غیبت امام زمان(عج) است و دشمنان نهایت سوء استفاده خود را از این فضا می‌برند تا افراد نتوانند حق را به درستی از باطل تشخیص دهند و اگر کسی نتواند تشخیص دهد همه سرمایه وجودی خود را از دست خواهد داد.

وی تصریح کرد: لذا وقتی سخن از تواصی به حق و صبر است یعنی به داد و کمک یکدیگر برسید که مبادا حق را گم کنید؛ الان دوره غیبت است و عده‌ای از امام جدا شده و یا در حال جدا شدن هستند و ما وظیفه داریم که از امام زمان و از مبانی قرآنی و روایی و برهانی آن سخن بگوییم.

اباذری بیان کرد: باید از ضرورت وجود و زنده بودن و قدرنشناسی خودمان نسبت به امام زمان(عج) بگوییم زیرا شرایطی در زندگی ممکن است پیش بیاید که پایبندی به حق دشوار می‌شود مثلا ما از حقوق مسلم خودمان به علت دینداری محروم شویم ولی دیگران که قید و بندی ندارند قله‌های مادی را فتح کنند و ممکن است ما احساس عقب‌ماندگی داشته باشیم و در اینجا تواصی به صبر شده است.

این استاد و محقق مهدویت اظهار کرد: باید به یکدیگر سفارش کنیم که همه عالم برای کمال و عظمت انسان خلق شده و همه چیز برای دنیای فانی خلق نشده است لذا برای یاری و پایبندی به حق باید به هم توصیه کنیم که نترسید و استوار و مقاوم باشید و نگران نباشید زیرا ما خدا و امام زمان و شهدا و حمایت فرشتگان را داریم و کسی که خدا و امام زمان دارد چه چیزی ندارد.

2 تهدید دوران غیبت

اباذری تاکید کرد: در دوره غیبت مهمترین مسئله که جامعه منتظر را تهدید می‌کند گم کردن حق و باطل در درجه اول و در درجه بعدی کم آوردن در پایبندی به حق است؛ اینکه در شدائد و سختی‌ها، در فشارهای دشمن و جاذبه‌های دنیا و چشم هم چشمی‌ها و مدگرایی‌ها، عده‌ای توسط این موج از بین می‌روند و در مسیر انحراف می‌افتند.

این پژوهشگر و نویسنده آثار مهدوی تصریح کرد: تواصی به صبر در مسیر زمینه‌سازی ظهور و داشتن صبر و استقامت و در حالت آماده باش بودن برای ظهور و پیوسته منتظر بودن امری بسیار مهم است تا از خسران و گرفتاری‌های آخرالزمان رها بشویم و این فلسفه تذکر جداگانه تواصی به حق و تواصی به صبر در پایان سوره مبارکه عصر است.

وی افزود: خداوند همه نعمت‌های پیدا و پنهانش را بر سر انسان ریخته است؛ خداوند آنچه در اسمان‌ها و زمین است در اختیار بشر قرار داده است بنابراین وقتی این همه برای انسان است آیا انسان نباید فکر کند که برای چه خلق شده است.

وی تاکید کرد: اگر ما انسان را در بعد دنیا خلاصه کنیم نه تنها امام بلکه عقل هم مزاحم است و اگر نباشد انسان هر کاری در دنیا دوست دارد انجام می‌دهد ولی این در تنافی با این موضوع است که خداوند همه عالم را در اختیار او قرار دهد.

اباذری بیان کرد: کامیابی  و شهوت و  ...  در حیوانات هم هست بنابراین قرآن از انسان گلایه دارد که چرا مانند حیوان رفتار می‌کند در حالی که این سفره پرعظمت برای حیوان و گیاه حلق نشده است لذا حقیقت وجود انسان این جسم نیست بلکه حقیقت در وجود آدمی است که اگر به فعلیت برسد آن وقت جا دارد که این دستگاه با عظمت برای انسان خلق شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا قم مهدویت اباذری مهدویت مرکز تخصصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۰۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگیان به‌عنوان قهرمان ملی معرفی شوند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن دهشیری در خطبه‌های نمازجمعه اردستان، اظهار داشت: کسی که از مقام پروردگار بترسد و نفس خود را از هوا و هوس نگه‌دارد در بهشت جای خواهد داشت همچنین انسان‌ها باید مراقب گفتار خود باشند و کاری نکنند که دیگران را از چشم مردم دور کنند.

وی افزود: در آستانه شب شهادت امام صادق (ع) قرار داریم، در دوران امامت خود با توجه به شرایط دوران جامعه خود، بهترین استفاده را برد و حکومت بنی امیه در آن دوران روز به روز ضعیف‌تر شد.

امام جمعه اردستان خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) زندگی پر فراز و نشیب داشت و با پنج تن از خلفای امیه و دو تن از بنی‌عباس معاصر بود، مراسم ویژه‌ای برای شهادت این امام بزرگوار در شهرستان با حضور هیئات مذهبی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام دهشیری تصریح کرد: مقام معظم رهبری در جمع معلمان سخنان خوبی را بیان کردند، الگوهای جامعه فرهنگی باید به‌عنوان قهرمان ملی برای کشور معرفی شوند چرا که الگوی مناسبی هستند و برای نشان دادن اهمیت معلم از آن تشکر می‌شود که باید این اهمیت شناخته شود.

وی بیان کرد: جوانان به منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل توجه کنند و برخورد خشن پلیس با دانشجویان حامی ملت غزه در آمریکا بسیار ناپسندیده است که بیش از ۵۰ دانشگاه با دانشجویان فرهیخته از غزه حمایت کردند.

امام جمعه اردستان یادآور شد: امید می‌رود مردم مظلوم غزه طعم آزادی را بچشند و این تراژدی غم انگیز به پایان برسد چرا که این مردم نیازمند امنیت و آرامش هستند.

دهشیری ادامه داد: شاهد بودیم در ۲۶ فروردین ایران اسلامی یک عملیات موفقیت‌آمیز به نام وعده صادق داشت که این عملیات به کام صهیونیست‌ها تلخ بود و هرکجا بسیج، سپاه و نیروهای مسلح حضور داشته باشند خوش درخشیده‌اند که در حوزه‌های مختلف نیز حضور دارند.

وی تاکید کرد: فشار اقتصادی بر مردم قابل تحمل نیست، مسؤولان باید با مفسدان اقتصادی یک برخورد قاطع داشته باشند که این‌ها موجبات کوچک‌تر شدن سفره مردم را فراهم می‌کنند همچنین نبض بازار را در دست دارند.

کد خبر 6095742

دیگر خبرها

  • «مدارا کردن» نخستین سفارش امام صادق(ع) برای شیعیان است
  • «شیعه مدیون قال صادق هاست»
  • «شیعه مدیون قال صادق‌هاست» در تهران اکران شد
  • وظیفه شیعیان در دوران غیبت زمینه‌سازی و آماده کردن شرایط برای ظهور امام زمان(عج) است
  • بانوان ایرانی بر فرضیه‌های غربی خط بطلان کشیدند
  • «وعده صادق» نتیجه صبر و استقامت است
  • فرهنگیان به‌عنوان قهرمان ملی معرفی شوند
  • دانشجویان آمریکایی از چهره کریه رژیم صهیونیستی پرده برداشتند
  • خنثی‌سازی فتنه مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق (ع)
  • امام صادق(ع) و عبور از دوگانه‌های باطل