Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-28@18:08:57 GMT

سد گتوند نیازی به علاج‌بخشی ندارد

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۷۲۷۴۷

به گزارش اکوفارس، «بهروز مرادی» امروز (جمعه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: مطالعات زیست محیطی این سد توسط دانشگاه تربیت مدرس انجام گرفته و مجوز محیط زیست آن در سال ۸۷  صادر شده است. به منظور تطابق عملیات اجرایی با دستورالعمل های محیط زیست نیز از دانشگاه علوم پزشکی قزوین به عنوان بازرس معتمد استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر با گذشت ۸ سال از بهره برداری این سد، حکایت از عملکرد مطلوب زیست محیطی این سازه آبی وجود دارد.
مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اضافه کرد: کیفیت آب رها شده از سد، نه تنها نسبت به شرایط طبیعی رودخانه قبل از احداث سد تغییر محسوسی نداشته، حتی در سال های اخیر بهبود نیز یافته است. 
مرادی در خصوص چگونگی مطالعات این سد گفت: سد گتوند علیا، آخرین سدی است که با هدف مهار سیلاب های ویرانگر، تولید چهار هزار و ۲۵۰ گیگا وات ساعت انرژی در سال و تأمین و تنظیم آب مطمئن برای پایین دست، بر روی رودخانه کارون احداث شده است. مطالعات اولیه آن پیش از انقلاب اسلامی توسط مشاوران خارجی صورت پذیرفت و در ادامه نیز پس از انقلاب اسلامی توسط مشارکت مشاورین داخلی و خارجی تدقیق شد.
وی ادامه داد: به سبب وجود چشمه ها و رودخانه‌های شور و همچنین سازند گچساران حاوی رگه های نمک، مطالعات کیفیت آب در دستور کار این شرکت قرار گرفت. به همین منظور ضمن تعبیه مجاری تخلیه آب در ترازهای مختلف سد، اقدام به اجرای پتوی رُسی و پر کردن فروچاله های سازند گچساران عنبل با دوغاب رُس شد. این کار سبب شد که با آبگیری سد، ضمن تشکیل لایه بندی کیفی آب، نمک ورودی از چشمه و رودخانه های شور و نمک های انحلال یافته در کف یا همان حجم مرده مخزن انباشته شده و با آب های کیفیت مطلوب که ۸۵ درصد حجم مخزن را تشکیل می دهند مخلوط نشود و لذا تهدیدی برای پایین دست نیز نباشد.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران افزود: با گذشت ۸ سال از آبگیری سد، ضمن مهار سه سیلاب ویرانگر، ۱۶ هزار و ۵۰۰ گیگا وات ساعت انرژی و ثبت آمار بیشترین تولید محصولات کشاورزی نظیر نیشکر، حاکی از این مهم است که به کلیه اهداف سد رسیده ایم.
مؤسسه آب دانشگاه تهران نیز در سال ۱۳۹۳ از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، اقدام به ارزیابی طرح گتوند علیا کرد. بر اساس نتایج مطالعات مزبور، همان راهکار مدیریت مخزن که از سوی این شرکت از ابتدای بهره‌برداری انجام شده بود، به عنوان گزینه برتر اعلام شد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۲۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۲۰ هزار متر مربع از اراضی دولتی در گتوند

ایسنا/خوزستان فرمانده یگان حفاظت اراضی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان از رفع تصرف حدود ۲۰ هزار متر مربع از اراضی دولتی در شهرک پنجم شهرستان گتوند خبرداد.

سرهنگ فریدون عبادی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: حدود ۲۰ هزار متر مربع از اراضی دولتی در شهرک پنجم شهرستان گتوند توسط یگان حفاظت اراضی اداره راه و شهرسازی شوشتر و گتوند رفع تصرف شد.

وی با بیان اینکه ارزش تقریبی این اراضی رفع تصرف شده ۲۰ میلیارد تومان است، افزود: در این زمینه جا دارد از حمایت‌ و پیگیری‌های دادستان، فرماندار گتوند و اداره راهداری و بنیاد مسکن که در انجام این کار به ما کمک کردند تشکر کنیم.

عبادی با تشکر ویژه از همکاری کلانتری گتوند و ۵ یگان امدادی برای تامین امنیت پروژه رفع تصرف در این شهرستان گفت: عوامل یگان حفاظت اراضی اداره راه و شهرسازی با قاطعیت تمام، مقابل افراد سودجو و فرصت‌طلب ایستاده و دست متجاوزان به اراضی عمومی و بیت‌المال را کوتاه می‌کنند.

وی اضافه کرد: همچنین به‌صورت مستمر و شبانه‌روزی، تحرکات احتمالی در اراضی دولتی و ملی استان را رصد کرده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، موضوع را مورد بررسی و پیگرد قضایی قرار می‌دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • رفع تصرف ۲۰ هزار متر مربع از اراضی دولتی در گتوند
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟
  • بخشی از آب سد گلستان امروز رهاسازی می‌شود
  • تغییر الگوی ساخت مسکن نیازی جدیست
  • رها سازی آب سد وشمگیر از امروز؛ مردم به حریم رودخانه گرگانرود نزدیک نشوند