Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-02@03:11:29 GMT

رمزگشایی از اسرار معروفترین نقاشی جهان

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۷۶۸۰۰

به گزارش ایلنا، کسی نیست که «مونالیزا» شاهکار لئوناردو داوینچی را نشناسد، حتی افرادی که تخصصی در نقاشی ندارند، اما افراد کمی از رازورمز این تابلو، چیز‌هایی می‎دانند.

یکی از این افراد «پاسکال‌کوته» دانشمند فرانسوی است که ۱۰ سال وقت صرف بررسی «لبخند ژکوند» کرده‎است. او با کمک فناوری‎های جدید، متوجه شده یک تصویر پرتره در زیر این نقاشی پنهان‌شده که درواقع چهره مونالیزای واقعی است و  در ۵۰۰ سال گذشته هیچ هنردوستی متوجه آن نشده‎است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوته با یک دوربین چندطیفی ۲۴۰ مگاپیکسلی که اختراع خودش است و با استفاده از طول موج‌های نور ماورای بنفش و مادون‌قرمز، نقاشی را با دقت بازبینی و با زوم کردن تصویر چشم چپ مونالیزا، اثر یک فرچه یا کاردک را در ناحیه ابرو ثابت کرده‎است.

یکی از ویژگی‌های بحث‌برانگیز مونالیزا، همان‎طور که دیده‎اید، این است که او هیچ موی ابرویی در صورت ندارد. کوته در مصاحبه‎ای گفته‎است: «من، چون دانشمند هستم باید منطقی باشم، منطقی نیست که مونالیزا ابرو و مژه نداشته‎باشد، من یک مو از ابروی او را کشف کردم». یکی دیگر از مسائل مطرح‌شده، شکل قرار گرفتن بازوی راست است که در امتداد شکم کشیده شده‌است. این اولین بار است که یک نقاش، دست و مچ  سوژه‌ای را با چنین حالتی می‌کشد. جالب این‎جاست که بعد‌ها هنرمندان دیگر بدون این‎که دلیل داوینچی را بدانند این حالت را از او کپی کردند، اما احتمالا هدف داوینچی مخفی کردن لایه های پنهان نقاشی اش  بوده‎است.

کوته همچنین رنگدانه‌ای را درست پشت مچ دست راست کشف کرده‎است که با پارچه‌ای که زانوی مونالیزا را پوشانده، هماهنگی دارد. اگر با دوربین مادون‌قرمز به آن نگاه کنید متوجه خواهید‌شد که مونالیزا پارچه‌ای را با دستش نگه داشته‌است. نکته عجیب دیگر آن است که هیچ اثری از حرکت و رد قلم در پیراهن یا مو‌های مونالیزا دیده نمی‌شود و مشخص نیست داوینچی چگونه رنگ را روی بوم پخش کرده‎است.

تصاویر مادون‌قرمز از طراحی اولیه و مقدماتی داوینچی که زیر لایه‎هایی از رنگ و جلا پنهان شده، نشان می‌دهد که این نابغه بزرگ همچون آدم‌های عادی دچار تردید می‌شده‌است. در تحقیقات دیگری که کارشناسان میراث تاریخی و فرهنگی ایتالیا انجام داده‎اند، با بزرگ‌نمایی تصویر در چشم راست مونالیزا، دو حرف LV دیده شده‌است که به نظر می‌رسد حروف آغازین نام لئوناردو باشد. همچنین زیر انحنای پشت سر مونالیزا، دو عدد ۷ و ۲ دیده می‌شود. کارشناسان جزئیات بسیار دقیقی را آزمایش کرده‌اند و همه آن‌ها تایید می‌کنند که این علامت‌ها نمی‌توانند اتفاقی یا در اثر یک اشتباه ایجاد شده‎باشند؛ به اعتقاد آن‌ها تمام این نشانه‌ها به عمد وارد تابلو شده‎اند که رازشان بالاخره فاش می‎شود.

منبع: روزنامه خراسان

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایتالیا جهان فناوری نقاشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۶۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه «بحر المحبه فی اسرار الموده» در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «بحر المحبه فی اسرار الموده» یکی از تفاسیر عرفانی سوره مبارکه یوسف به‌تازگی توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران منتشر شده و توسط این‌نهاد فرهنگی در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

محبوبه شمشیرگرها عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در این کتاب، تصحیحی انتقادی از این اثر به همراه چکیده‏‬‌ای از دستاوردهای پژوهشی اخیر درباره آن، در کنار توضیحاتی به نگارش درآورده است.

در این تفسیر، که متن آن به زبان عربی نوشته شده، ماجرای زندگی حضرت یوسف (ع) از کودکی تا پایان عمر، در قالب «نکته»، «قصه»، «حکایت»، «اشاره» ‎ و «شعر»، با بیان انبوهی از احادیث پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم، اشارات و لطایف اخلاقی، حکایات صوفیانه و تاریخی، سروده‏های شاعران و همچنین اقوال و احوال بزرگان دین و عرفان روایت کرده است.

این‌کتاب با ۲۸۴ صفحه، شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲ میلیون ریال عرضه می‌شود.

کد خبر 6093382 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • افشای اسرار گورهای تاریخی (+عکس)
  • اسرار مخفی گورهای تاریخی افشا شدند
  • برپایی نمایشگاه نقاشی «افکار» در نقش جهان
  • رمزگشایی از مرگ نیکا!
  • رمزگشایی ناقص از یک ملاقات تاریخ ساز
  • عرضه «بحر المحبه فی اسرار الموده» در نمایشگاه کتاب
  • رمزگشایی از دلیل ترک ایران توسط مدافع عراقی
  • رمزگشایی از محرومیت ورزشی روسیه/ نوبت اسرائیل هم می رسد؟
  • مرگ اسرار آمیز دو جوان در تهران!
  • مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت