حوزه و دانشگاه باید به صورت علمی از مبانی انقلاب دفاع کنند
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۷۷۹۴۹
بحث آیندهپژوهی از مباحث مهمی است که با توجه به سرعت تغییرات در جهان و ضرورت نگاه به آینده و تحلیل و برنامهریزی در بسیاری از کشورهای جهان، امروزه توانسته نجاتبخش باشد.
سیدجواد نقوی/
بحث آیندهپژوهی از مباحث مهمی است که با توجه به سرعت تغییرات در جهان و ضرورت نگاه به آینده و تحلیل و برنامهریزی در بسیاری از کشورهای جهان، امروزه توانسته نجاتبخش باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
* انقلاب اسلامی در بستری به وقوع پیوست که هیچکس انتظارش را نداشت؛ آیا با همین نگاه میتوان به گروهی که احتمال به وقوع پیوستن تمدن اسلامی را زیر سؤال میبرند پاسخ داد؟
اگر ما بتوانیم دلایل و خاص بودن به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی را به صورت علمی تبیین کنیم، قطعاً میتواند در تبیین تمدن نوین اسلامی به ما کمک کند. انقلاب را نباید فقط در حد یک شگفتی نشان دهیم؛ چرا که سؤال میشود پس احتمالاً دیگر تکرار نخواهد شد، چون شکلگیری تمدن نوین اسلامی هم با توجه به سیطره تمدن غرب، نیازمند معجزه یا کار خاص و ویژهای است. ما باید بر اساس شاخصها و مؤلفههای علمی روی انقلاب اسلامی کار کنیم و براساس بررسی تاریخی دین، آن را تبیین کنیم؛ وقتی اینگونه پیش برویم تبیین تمدن اسلامی هم دور از دسترس نخواهد بود.
* اگر بخواهیم انقلاب اسلامی را به صورت علمی تبیین کنیم از چه طریقی باید پیش برویم؟
ابتدا باید گفت میخواهیم به چه زبانی این تبیین را انجام دهیم. ما باید نسبت خودمان با مخاطب اندیشهای را پیدا و به همان صورت عرضه کنیم. وقتی قرار است تمدن نوین اسلامی را برای جهان عرضه کنیم، باید با زبان خودش باشد و ابزارهایی که مورد تفاهم بین ما و جهان است؛ از کتاب تا مقاله، کنگره و نشست و... مهمتر از همه این است که زبان متناسب و کانال تفاهم بدست بیاید که آن هم معیار علمی است.
* شما در کتاب خودتان به بحث آیندهپژوهی انقلاب اسلامی اشاره کردید؛ ما چه نیازی به آیندهپژوهی داریم و این آیندهپژوهی چه کمکی به دستیابی به تمدن نوین اسلامی میکند؟
بحث آیندهپژوهی یک ضرورت است؛ حتی در مباحث عرفی هم گفته میشود انسان باید دوراندیش باشد و بتواند نتایج یک واقعه را پیشبینی کند و ما باید از نظر علمی ابعاد و نتایج یک موضوع را بررسی کنیم. درست است که انقلاب اسلامی یک پدیده خارقالعاده است و با بسیاری از مشهورات افکار عمومی جهان سازگار و هماهنگ نیست اما ما نیازمندیم درباره آینده آن مطالعه کنیم؛ اینکه این پدیده در جهان امروز چقدر میتواند ادامه پیدا کند؛ مثلاً همین تمدن اسلامی یک افق است که نیازمند آیندهپژوهی است تا ظرفیتها و چالشهایش، ارزیابی و تهدیدها و فرصتهای آن شناسایی شود.
* شما در کتاب خود هنگام بحث درباره آینده انقلاب اسلامی، به سه محور اشاره میکنید؛ تداوم و توسعه، مهار و کنترل و استحاله؛ سؤالی که پیش میآید این است، استحاله از طرف مردم صورت میگیرد یا حاکمیت یا هر دو با هم تأثیرگذار هستند؟
اصولاً در علم آیندهپژوهی به سه نوع آینده توجه میشود؛ آینده ممکن، آینده محتمل و آینده مطلوب. قاعدتاً مبحث از آینده ممکن آغاز میشود، ولی ما در بحث آینده انقلاب اسلامی با چند نگاه روبهرو هستیم؛ دستهای معتقدند انقلاب اسلامی دست از ایدئولوژی خود برمیدارد و دچار به اصطلاح «ترمیدور» میشود که در آثار غربیها موجود است. مدل دوم هم که غربیها به آن پرداختند، این است که اگر انقلاب اسلامی هم دست از آرمانهای خود برندارد، غرب و نظام سلطه با تحریم و مدلهای مختلف فشار، انقلاب را از رسیدن به اهدافش باز میدارد. در مدل نخست که بازگشت در آن اتفاق میافتد، فرهنگ انقلابی توسط مردم و مسئولان استحاله و اهداف و آرمانهای انقلاب کمرنگ میشود؛ موضوعاتی مثل سبک زندگی و فساد، فرهنگ ما را تحت تأثیر قرار میدهد.
* اینجا ظاهراً بحث فرهنگ بسیار اهمیت دارد؟
بیشتر استحاله فرهنگی است.
* میشود گفت شناخت مردم بسیار تأثیرگذار است؟
بهطورقطع بصیرت، شناخت، مقاومت و خودآگاهی مردم نسبت به حرکتی که آغاز کردند و ادامه میدهند، مهمترین عامل جلوگیری از استحاله شدن است.
* آیا ما نیازمند مدلسازی و تولید نظریه فرهنگی براساس تراث و متفکران خودمان هستیم یا با برطرف کردن بخشی از مصداقهای فرهنگی هم میتوانیم اثرگذار باشیم؟
ببینید؛ اگر ما بخواهیم استحاله صورت نگیرد یا دچار عادی شدن و مهار و کنترل نشویم، راههای مختلفی وجود دارد و با ابعاد مختلف روبهرو هستیم. یک بعدش این است که نخبگان و اندیشمندان ما باید با این مسائل همراه شوند؛ یعنی تا حوزویها و دانشگاهیان ما با انقلاب همراهی نکنند و همزبان و همفکر نشوند، نمیتوانند بنیادهای فکری انقلاب را تقویت و پشتیبانی کنند و طبیعی است که انقلاب دچار تنزل میشود. انقلاب باید بتواند اندیشههای خود را توجیه و تبیین و به صورت معقول از آنها دفاع کند. انقلاب در مسیری قدم برمیدارد که با موانع متعددی روبهرو است؛ جریان روشنفکری که مبانی غربی را پذیرفته یکی از آنهاست.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: حوزه علمیه دانشگاه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۷۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست مشورتی برگزاری چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور دکتر علی سروری مجد قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از معاونان و روسای استانها برگزار شد.
طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای تمامی عوامل برگزاری سومین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت، به پیشنهاد برگزاری همایش علمی زیارت جامعه کبیره اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۵ انجمن علمی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده و بیش از ۸۰۰ زمینه پژوهشی در این حوزه احصا شده است. مضمون زیارت جامعه کبیره، مقام امامت و شأن ائمه اطهار (ع) و وظایف شیعیان در مقابل اهل بیت (ع) است، پس فقط نباید از جنبه علمی به آن پرداخته شود، بلکه باید فرازهای این زیارت را به متن جامعه ببریم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره ظرفیت فعالیتهای بزرگ فرهنگی دارد، افزود: زیارت جامعه کبیره ظرفیتهای فراوانی در حوزه شعر، نظم، نثر، سرود، دل نوشته، خطاطی، نقاشی و ... دارد که میتواند به عنوان موضوع محوری چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت مورد توجه قرار بگیرد.
وی با تأکید بر پرهیز از نگاه اداری و کارمندی به برگزاری جشنواره امامت و مهدویت، اظهار کرد: همه فعالیتهای اجرایی جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت باید توسط کانونهای دانشجویی و دانشجویان انجام شود. البته کارمندان علاقهمند هم میتوانند در امور جشنواره مشارکت داشته باشند، اما محوریت جشنواره امامت و مهدویت با دانشجویان است و این موضوع باید مورد توجه رؤسای واحدهای دانشگاهی قرار بگیرد.
طهرانچی با اشاره به ایفای نقش جدی رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استانها و لزوم نمادسازی برای جشنواره از جمله تولید سرود فراگیر، خاطرنشان کرد: چهارمین دوره جشنواره امامت و مهدویت با مشارکت و همکاری دیگر دانشگاهها و مدارس در سطح کشور برگزار خواهد شد و مسئولان استانی نیز در جلسات جشنوارههای موضوعی هر استان حضور خواهند داشت.
جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت با هدف جریان سازی ترویج فرهنگ امامت و مهدویت، عمل به مودت فی القربی و رواج گفتمان سازی در این عرصه معنوی هرساله از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان توسط دانشگاه آزاد اسلامی و با همت مؤسسه فرهنگی و هنری امامت و مهدویت برگزار میشود.
براساس پیشبینیهای انجام شده، امسال شرایط میزبانی از ۱۵۰ هزار شرکت کننده در چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت انجام شده و بخش دانشجویی جشنواره با کمک معاونت علوم تربیتی و مهارتی تقویت شده و در ۱۰ منطقه از کشور برگزار خواهد شد.
همچنین نشستهای فصلی گروه مشورتی جشنواره به منظور تبادل نظر با هدف ارتقاء برنامهها برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/