Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@00:55:23 GMT

تاوان یک جامعه: به بهانه خودسوزی سحر

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۷۷۹۷۰

تاوان یک جامعه: به بهانه خودسوزی سحر

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم علی ربیعی،  سخنگوی دولت، آورده است: مادر یکی از این دو نوجوان در این کتاب، مطالعه قابل تأملی درخصوص علل و نقش خود و خانواده، گروه دوستان، مدرسه و جامعه در بروز این اتفاق ارائه کرده است. تاوان یک مادر، درباره این است که اگر به نوجوانان، مسائل و حساسیت‌های آنان در زمان مناسب خودش توجه نکنیم، حاصل چیزی جز تراژدی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«تاوان یک مادر» درباره غفلت مادرها و به یک عبارت، استعاره‌ای از غفلت جوامع درباره افرادی است که در آن زندگی می‌کنند. حاصل چیزی جز یک پیامد تلخ نیست. تاوان یک مادر شاید تعبیر دیگری از حرف زنده یاد شریعتی هم باشد که گفت «پدر، مادر، ما متهمیم!»  خودکشی را باید تقبیح کرد و هر انسانی را از آن بر حذر داشت، اما هر مورد از خودکشی را هم باید جدی گرفت و درباره آن اندیشید، سخن گفت و تحلیل کرد. به اعتقاد من، مرگ جانسوز سحر خدایاری فارغ از هیاهوها نیاز به کالبدشکافی به سیاق «تاوان یک مادر» دارد. ماجرای سحر نتیجه سیاست‌های اجتماعی، هنجارها و ارزش‌گذاری‌ها، خانواده، گروه‌های اجتماعی و رفتارها و نگرش‌های خود اوست. شناخت ترکیبی از عوامل مبتنی بر روانشناسی فردی و اجتماعی، تحول مسائل اجتماعی، تغییرات ارزشی، سبک زندگی و حتی تحولات دینداری و نیز کیفیت سیاستگذاری‌های فرهنگی و اجتماعی و… برای درک و تبیین این مسأله نیاز است. سعی می‌کنم در یک تبیین ساده، ماجرای سحر را در چهار برداشت تحلیل کنم.


برداشت اول: روش اعتراض
رفتن دختران به ورزشگاه که امری ساده در سیاست اجتماعی است با برداشت‌های محدود، ترکیب شده و به هنجار و ارزش دینی و اجتماعی تبدیل می‌شود و رفتن دختران به ورزشگاه را به امری تابویی و نوعی هنجارشکنی بدل می‌کند و این در حالی است که هیچ منع قانونی علیه آن وجود ندارد.


در چنین شرایطی، سحر اقدام به هنجار شکنی می‌کند. براستی اگر سازوکاری برای بیان اعتراضات و گرفتن پاسخ یا توجیه لازم وجود می‌داشت وسوسه شوم خودسوزی می‌توانست خود را در قالبی به ظاهر «اعتراضی» عرضه کند؟


تا اینجای کار، سحر مرتکب یک اشتباه شد. درس اول این حادثه تلخ آن است که نوجوانان و جوانان باید بیاموزند که قوانین و هنجارها را حتی اگر آن را نمی‌پسندند رعایت کنند. راه تغییر قوانین، شکستن آنها نیست. درس اول برای سیاستگذاران این است که ما در طول چهل سال باید سیاستگذاری‌هایی می‌کردیم که روش‌های مؤثر برای بیان و شنیده شدن اعتراضات و تغییر سیاست‌ها تعبیه می‌شد. اکنون هم باید برای طراحی و استقرار چنین روش‌هایی تلاش کنیم.


برداشت دوم: بن‌بست هنجاری
اما آن روی سکه آن است که وقتی سیاستمداران بدون توجه به نیازهای انسانی، تحولات نگرشی و سبک زندگی، سیاست‌هایی را اتخاذ می‌کنند که مانعی برای حرکت اجتماعی است زمینه‌ساز هنجارشکنی، مقاومت منفی و سرکشی درونی و اجتماعی را فراهم می‌کند. از طرف دیگر، شواهد حاکی است جامعه درجایی که سیاست‌ها بر اساس اصول بنیادین دینی و مبانی اخلاقی تدوین شوند همکاری و حتی همراهی مدافعانه نشان می‌دهد. وقتی سیاست‌هایی اتخاذ می‌شود که با ارزش‌های بنیادین رابطه چندانی ندارد و بیشتر مبتنی بر یک سلیقه یا برداشت خاص و محدودی از فرهنگ است نه تنها همراهی صورت نمی‌گیرد بلکه نوعی مقاومت مدنی هم شکل می‌گیرد. شواهد تاریخی ما نشان می‌دهد که متأسفانه با یک تأخیر زمانی، اصلاح سیاست می‌کنیم. به خاطر داریم در همین چند سال پیش وقتی تکنولوژی ویدئو به ایران آمد یک کالای قاچاق محسوب و پیدا شدن نوارهای بتامکس و شبیه به آن جرم محسوب می‌شد. مقارن با همان ایام به خاطر دارم آرایشگاهی در نزدیکی اداره گذرنامه، پیراهن آستین بلند را با گرفتن گرویی اجاره می‌داد چون برای ورود به اداره گذرنامه پیراهن آستین‌بلند نیاز بود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی فرهنگی اخلاق دینی نمایشگاه کتاب سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۷۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸۰۰ مادر دارای ۳ فرزند بوشهری در لیست بیمه رایگان

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر، گفت: یک هزار و ۸۰۰ مادر دارای سه فرزند این استان در طرح بیمه رایگان ثبت‌نام کرده‌اند که با احراز شرایط آنان بیمه رایگان می‌شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تنگستان، ظهیر کاظمی شامگاه سه‌شنبه در نشست با فرماندار، دهیاران و شوراهای اسلامی شهرستان تنگستان با اشاره به اینکه رده سنی 18 تا 50 سال می‌توانند تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار بگیرند، اظهار کرد: جامعه هدف استان بوشهر برای تحت پوشش صندوق 150 هزار و 677 نفر تعیین شده که نزدیک به 33 هزار و 558 نفر در استان عضو این صندوق شده‌اند.

وی با بیان اینکه در تنگستان 2 هزار نفر عضو صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند خاطرنشان کرد: از این تعداد 70 نفر مستمری دریافت می‌کنند

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر با بیان اینکه این صندوق در راستای تحقق یکی از اصلی‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی که همان عدالت اجتماعی است تشکیل شده است خاطرنشان کرد: کشاورزان که در شهرهای زیر 20 هزار نفر زندگی می‌کنند می‌توانند از خدمات صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استفاده کنند.

کاظمی پرداخت 70 درصد حق بیمه توسط دولت را از ویژگی صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر دانست و خاطرنشان کرد: تنها یک سوم حق بیمه توسط کشاورزان، روستاییان و عشایر پرداخت می‌شود.

وی افزود: 240 رسته کشاورزی و مشاغل مختلفی که پیش بینی شده می‌تواند از خدمات صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استفاده لازم کنند.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر اضافه کرد : نگاه این صندوق صرفاً نگاه اقتصادی و بالادستی نیست بلکه یک نهاد اجتماعی است که در کنار مسئولیت‌های خودش در حد توان برای رفع مشکلات جامعه و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها اقدام می‌کند.

کاظمی از طرح بیمه رایگان برای مادران سه فرزندی در مناطق روستایی و عشایری خبر داد و افزود: در راستای جوانی جمعیت دولت خدمات مطلوب برای فرزندآوری در نظر گرفته که یکی از موارد که صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر باید انجام دهد بیمه کردن رایگان مادران سه فرزندی است.

وی ادامه داد: یک‌هزار و 800 مادر دارای سه فرزند این استان در طرح بیمه رایگان ثبت‌نام کرده‌اند که با احراز شرایط آنان به‌صورت رایگان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار می‌گیرند.

متوسط پوشش بیمه‌ای این صندوق در استان بوشهر 16 درصد است

فرماندار تنگستان نیز با اشاره به اینکه متوسط پوشش بیمه‌ای این صندوق در استان بوشهر 16 درصد است گفت: متوسط عضویت شهرستان تنگستان 14 درصد و جامعه هدف این شهرستان 20 هزار نفر است که تعداد 3 هزار نفر آن تحت پوشش بوده که 17 هزار نفر آن در روستاها ساکن هستند.

احمد لطفی اضافه کرد: با توجه به اینکه در سطح شهرستان تنگستان 17 هزار نفر در صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر عضو نیستند نیاز است با یک برنامه خوب دو ساله این تعداد افراد تحت پوشش قرار بگیرند.

نماینده عالی دولت در تنگستان بیان کرد: ضروری است در سال جاری بیش از 7 هزار نفر از جمعیت روستایی تنگستان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر با همکاری و همراهی بخشداران در دو بخش ، دهیاران و شوراهای اسلامی قرار گیرند.

وی اضافه کرد: بخشداران تنگستان برای اطلاع‌رسانی و تشویق بیشتر روستاییان برای بهره‌مندی از بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر جلسات را در 4 دهستان شهرستان تنگستان برگزار کنند.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • تعرض جنسی به زنان به بهانه حضورشان بر سر مزار مادر!
  • سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر
  • حال کارگران خوب است!
  • خانواده اساسی‌ترین رکن جامعه و مدنیت اسلامی است
  • ۱۸۰۰ مادر دارای ۳ فرزند بوشهری در لیست بیمه رایگان
  • پرداخت وام فرزندآوری؛ بهانه جدید کلاهبرداران سایبری
  • برای آگاهی‌بخشی و انعکاس خواست مردم
  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • جریمه و تاوان‌های علیرضا دبیر برای کشتی گیران!
  • ۹۸۱ مادر باردار زنجانی از سقط جنین منصرف شدند