Web Analytics Made Easy - Statcounter

چندی پیش در یک پیمایش میدانی از گروهی ازشهروندان خواسته شد تا میزان رضایت خود از رفتار ترافیکی موتورسواران را بازگو نمایند.

نتیجه نشان داد که قریب75 درصد شهروندان در حد خیلی زیاد تا زیاد از موتورسواران ناراضی هستند. جالب آنجا بود که شمار زیادی از خود موتورسواران نیز از رفتار ترافیکی هم‌قطاران خویش ناخشنود هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  نارضایتی شدید شمار پرتعدادی از شهروندان از رفتار ترافیکی موتورسواران بی‌دلیل شکل نگرفته است بلکه ریشه در چند عامل دارد:
۱ - شمار نه چندان کمی از موتورسواران با رفتارهای ناهنجار و خلاف ترافیکی، نظیر رانندگی در پیاده روها، اتوبان‌ها، خلاف جهت و ... نظم عمومی شهر را دستخوش اختلال کرده و ذهن و ضمیر شهروندان را مکدر و آزرده می‌سازند. افزون بر آن، آنان با چنین رفتارهای خلافی زمینه بروز حادثه و تصادف را فراهم می سازند.
۲- شماری از موتورسواران با ایجاد صداهای ناهنجار موجب ایجاد آلودگی صوتی می‌شوند و آرامش و تمرکز و ایمنی را از شهروندان می‌ستانند.
۳ - رفتارهای ترافیکی شماری از موتورسواران متخلف در حد موارد مذکور محدود نمانده است بلکه آنان با تخلفات دیگری نظیر؛  عبور از چراغ قرمز، توقف نکردن در پشت خط عابر، رعایت نکردن حق تقدم و  استفاده از تلفن همراه به هنگام موتورسواری و انجام حرکات نمایشی پرخطر و نظیر آن، نظم و انضباط شهر را مختل کرده و سیمای شهر را آشفته و حیثیت عمومی را دچار آسیب می کنند.
۴- شماری از موتورسواران به سبب عواملی نظیر نداشتن کلاه ایمنی، نبود مهارت کافی، سرعت و ارتکاب خلاف‌های پیش گفته، وقوع حوادث دردناک و آزاردهنده‌ای را رقم می‌زنند که تا مدت‌های مدید پیامد ذهنی و روانی آن برجا می‌ماند.
 بد نیست بدانیم که بالغ بر 25 درصد کل تصادفات و حوادث شهری ناشی از وسایط نقلیه، مربوط به موتورسواران است و حدود70 درصد موتورسواران سانحه دیده دچار ضربات مغزی می‌شوند و شماری از قربانیان تخلفات موتورسواران، کودکان هستند.
۵- از آنچه گفته شد به سادگی می‌توان نتیجه گرفت که رفتار ترافیکی موتورسیکلت سواران باید بیش از پیش مورد مداقه و ساماندهی قرار گیرد. بی‌تردید قصور و اغماض در این خصوص جامعه را از حیث جانی، اجتماعی، روانی و مالی دچار ضرر و زیان خواهد کرد.
 نظریه پنجره شکسته در جرم شناسی می‌گوید جرم نتیجه یک نابسامانی است، اگرپنجره‌ای شکسته باشد و مرمت نشود آن کس که تمایل به شکستن قانون وهنجارهای اجتماعی دارد با مشاهده بی‌تفاوتی جامعه به این امر، دست به شکستن شیشه‌های دیگر می‌زند و دیری نمی‌پاید که شیشه‌های بیشتری شکسته واحساس بی‌نظمی و هرج ومرج در کل شهر رواج پیدا می‌کند. این اتفاق برای قانون شکنان پیامی دارد که هرکاری بخواهید مجازید انجام دهید بدون آنکه کسی مزاحم شما شود.
نتیجه این است که اگر آحاد جامعه نسبت به پدیده‌ها و ناهنجاری‌ها (ولو کوچک)، حساسیت نشان دهند و بی تفاوت نباشند تحولی سریع و ناگهانی و همه‌گیر درجامعه به وجود می‌آید و در تعاقب آن جرایم بزرگ‌تر نیز به‌طور باورنکردنی کاهش می‌یابد. پس می‌بایست نسبت به جرایم و تخلفات کوچکی همچون موتورسواران قانون گریز بی‌تفاوت نبود و هرکس به سهم خویش اقدام نماید.
پلیس نیز می‌بایست در این خصوص با کمک مردم این پدیده دردسرساز را مدیریت نماید.
 از سایر نهادهای ذیربط بخصوص رسانه‌ها نسبت به حساس‌سازی جامعه و آموزش شهروندان و همچنین مطالبه گری از مسئولان اقدام نمایند.  بی‌تردید در اصلاح رفتار ترافیکی موتورسیکلت‌سواران دو گروه نقش بیشتری دارند. یکی خود موتورسیکلت سواران که باید به پیامدها و عواقب رفتار خود بیندیشند و خود را با قانون وفق دهند (همانگونه که شماری از موتورسواران ستودنی‌‌اند و باید آنان تشویق شوند). گروه دوم شهروندان هستند. شهروندان با انجام «فشار هنجاری «(یا آن چیزی که در فرهنگ دینی‌ امر به معروف و نهی از منکر نامیده می‌شود) می‌توانند  موتورسیکلت‌سوارا‌ن متخلف را ناگزیر به رعایت قانون نمایند و پلیس از رفتار تربیتی آنان حمایت خواهد کرد.

دکترسعید منتظرالمهدی
کارشناس حوزه آسیب‌های  اجتماعی‌

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۹۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهندسی معکوس این سلاح کلیدی آمریکایی در ایران؟!

بازدید 7 موشک اف‌جی‌ام-۱۴۸جاولین | FGM-148 Javelin مدرن ترین موشک، موشک هدایت شونده ضدتانک و ضد نفربر قابل حمل و شلیک، راهبردی ترین سلاح انفرادی ضدتانک ارتش آمریکاست که روسیه توانسته شماری از آنها را از ارتش اوکراین به غنیمت بگیرد. آمریکایی‌ها مدعی هستند روسیه در عوض همکاری نظامی ایران، شماری از تسلیحات غربی از جمله این سلاح حساس را به ایران داده و به شدت نگران مهندسی معکوسش توسط ایران هستند. تحلیل تحلیلگر انستیتو امنیت ملی آمریکا درباره تبعات مهندسی معکوس این سلاح در ایران بر آمریکا و اسرائیل را با زیرنویس فارسی می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • ۵۷ درصد فوتی‌های تصادفات استان بوشهر موتورسواران هستند
  • نظریه ولایت فقیه آیت‌الله لاری تفاوتی با نظر امام (ره) ندارد
  • تایید حقانیت بانوان تماشاگر در رای بازی سپاهان پرسپولیس
  • عباس عبدی: قانون فرزندآوری به لحاظ مصرف منابع مالی فاجعه است
  • عباس عبدی : قانون فرزندآوری به لحاظ مصرف منابع مالی فاجعه است / در دولت جدید با تشدید ناامیدی ، شاهد کاهش دوباره فرزندآوری شدیم
  • کیسه هوای لباس موتورسواران چگونه عمل می کند ؟ (فیلم)
  • سیاستگذار در تله خودساخته
  • ابزارهای قانونی برخورد با اخلالگران بازار مسکن تدوین شد
  • مهندسی معکوس این سلاح کلیدی آمریکایی در ایران؟!
  • قانون‌مداری و اخلاق‌مداری ۲ رویکرد مهم در ارایه خدمت به مردم است