Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@05:17:40 GMT

مهر با نشاط در انتظار دانش‌آموزان زنجانی

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۰۳۷۵

مهر با نشاط در انتظار دانش‌آموزان زنجانی

روزهای پایانی شهریور ماه از گذشته‌های دور روزهای پر از شادی، نشاط و تکاپو برای دانش آموزان، یادآور رویدادهای دل انگیر و فرح بخش برای والدین آنها و تغییر، تحول و طراوت در چهره شهر به خصوص مراکز خرید لوازم مدرسه است. 

شهریور ماه همچنین فرصتی مناسب برای دستگاه‌های مرتبط با فرهنگیان و دانش آموزان است تا زمینه لازم برای تسهیل حضور دانش آموزان در مدارس را فراهم کنند و برنامه ریزی جهت ثبت نام، انتخاب سرویس ایاب و ذهاب، ایمن سازی مسیر، کنترل ترافیک، بهسازی و خط کشی معابر منتهی به مدارس را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین بهانه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز زنجان میزگردی با عنوان تمهیدات لازم برای بازگشایی مدارس را با حضور روح الله اوجاقلو، دبیر پروژه مهر و رئیس اداره آموزش متوسطه دوره اول اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، سرهنگ محمدحسن خلجی مسئول اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور استان زنجان، سرهنگ مجید باقری رئیس پلیس راهور شهرستان زنجان و فرهاد رفیعی، سرپرست سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری زنجان را برگزار کرد.

ثبت نام ۹۵ درصدی دانش‌آموزان زنجانی در مقاطع تحصیلی مختلف

دبیر پروژه مهر و رئیس اداره آموزش متوسطه اول اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان بابیان اینکه این دستگاه پروژه مهر را با هدف آماده سازی مدارس برای حضور دانش آموزان در مدارس از روز اول مهر مورد توجه قرار داده است، گفت: پیش از این، چنین برنامه ریزی منسجمی انجام نمی گرفت و نابسامانی هایی در این خصوص وجود داشت.

روح الله اوجاقلو افزود: با اجرای این طرح از ۱۰ سال گذشته وضعیت بهتری در بعد ساماندهی نیروی انسانی، تکمیل و تجهیز مدارس و موارد آموزشی در قالب ۶ کارگروه از قبیل تبلیغ و توجیه، دفاع مقدس، تایید ابلاغیه ها و ارزیابی، حاکم شده است.

وی اضافه کرد: با کارهای انجام شده در کارگروه ساماندهی نیروی انسانی، اول مهر هیچ کلاسی بدون معلم نیست و در واقع با اجرای پروژه مهر تلاش می‌شود روز بازگشایی مدارس خاطره خوب و خوشایندی برای دانش آموزان رقم زده شود.

این مسئول ادامه داد: طبق برنامه ریزی های انجام شده تاکنون تمامی کتب درسی دانش آموزان توزیع شده و  ۹۵ ابلاغیه برای معلمان زنجانی مشخص و اعلام شده است و باقیمانده نیز تا یک مهر انجام و  به ۱۰۰ درصد می رسد.

اوجاقلو افزود: با هماهنگی های انجام شده جشن روز شکوفه‌ها ۳۱ شهریور بصورت متمرکز در مدرسه شاهد ریحانه ناحیه یک و مراسم متمرکز بازگشایی مدارس یکم مهر در دبیرستان رضوان ناحیه ۲ اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به ثبت نام ۹۵ درصد دانش آموزان زنجانی در مقاطع مختلف تحصیلی گفت: تاکنون ۱۷۸ هزارو ۱۷۱ دانش آموز در مدارس استان ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۱۰۴ هزار و ۷۶۹ نفر را دانش آموزان مقطع ابتدایی، ۴۳ هزار و ۶۶۱ نفر را مقطع متوسطه اول و ۲۹ هزار و ۷۴۱ نفر را متوسطه دوم تشکیل می دهند.

دبیر پروژه مهر و رئیس اداره آموزش متوسطه اول اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان ادامه داد: در دوره های گذشته با توجه به کارکردهایی که مدرسه داشت، آموزش صرف در آن انجام می شد اما اکنون بخش های مختلفی را در بر گرفته و این نهاد از ارائه آموزش های مختلف به ویژه در حوزه ترافیکی استقبال می کند.

وی در ارتباط با وضعیت سرویس مدارس نیز گفت: در این راستا و با اقدامات خوب، سامانه ای در این بخش راه اندازی شده است که ایراد و اشکالاتی داشت و همین امر موجب شد آنگونه که باید و شاید کارها به شکل مورد نظر و طبق برنامه پیش بینی ها تحقق نیابد.

اوجاقلو افزود: طی سال های گذشته ساماندهی سرویس های مدارس شکل مطلوب تری داشت اما امسال به دلیل راه اندازی سامانه "سپند" و عدم احراز شرایط تعدادی از خودروها، وضعیت متفاوت تری رقم خورد که این مهم مشکلاتی را ایجاد کرده  است.

این مسئول با اشاره به اینکه هر پروژه ای باید بصورت آزمایشی اجرا و پس از موفقیت آن تعمیم داده شود، گفت: متاسفانه سپری نشدن این مرحله مهم موجب می شود ایرادهای یک طرح برطرف نشود و سپس در مرحله اجرا مشکلاتی بوجود آید.

وی یادآوری کرد: با اقدامات انجام شده تا هفته نخست مهر سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان زنجانی تامین خواهد شد و این درحالی است که آموزش و پرورش متولی سرویس مدارس نیست و این مهم از سوی انجمن اولیا و مربیان مدارس انجام می شود.

با موتورسواران مزاحم برخورد می شود 

 رئیس پلیس راهور شهرستان زنجان نیز ادامه داد: پلیس راهور مانند سال های گذشته طرح های ترافیکی ویژه مهر و بازگشایی مدارس را اجرا می کند و در این راستا نسبت به رفع نقاط حادثه خیز شهر زنجان اقدام کرده است تا تصادف ها تا حد امکان رخ ندهد و علاوه بر آن نقاط پرترافیک را با هدف تسهیل در عبور و مرور پوشش خواهد داد.

سرهنگ مجید باقری افزود: برخی نقاط حادثه خیز شناسایی و اقدامات لازم برای رفع آن انجام شده است اما برای رفع برخی اشکالات و نواقص نیازمند همکاری شهرداری است تا مشکلی بوجود نیاید.

این مسئول ادامه داد: با توجه به حجم ترددها در روز اول بازگشایی مدارس و طی سال تحصیلی، والدین نقش تاثیرگذاری دارند و می توانند الگوی مناسب برای فرزندان باشند بطوری که کمتر از وسیله نقلیه شخصی استفاده و با ناوگان عمومی تردد کنند.

وی اضافه کرد: رانندگان سرویس مدارس نیز به عنوان همیاران  پلیس هستند و می توانند کمک حال باشند و دانش آموزان می توانند در صورت مشاهده تخلف موارد را گوشزد کنند تا مانع بروز حوادث احتمالی شوند.

باقری افزود: همیاران پلیس می توانند در صورت بروز تخلفات سرویس های مدارس موارد را حتی به مدیر مدرسه اطلاع دهند تا اعمال قانون و تذکرهای لازم انجام شود.

وی با اشاره به وضعیت نصب سرعت گیرهای واقع در محدوده مدارس شهر زنجان نیز گفت: وقتی خیابان جدید الاحداث و یا نقطه حادثه خیز از سوی کارشناسان راهور مورد بررسی قرار می گیرد و پس از تایید در شورای ترافیک  شهرستان برای اجرا و نصب به شهرداری اعلام می شود که این کار زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد.

 رئیس پلیس راهور شهرستان زنجان ادامه داد: طرح برخورد با موتورسواران بصورت روزانه اجرا می شود که این روند طی مهر امسال و با کمک عوامل انتظامی تشدید خواهد شد و در این ارتباط برخی مدارس پسرانه شهر زنجان به پارکینیگ موتورسیکلت تبدیل شده  است که خود معضلاتی را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: آشنا نبودن دانش آموز با قوانین و مقررات استفاده از این وسیله نقلیه موجب شده است این قشر بدون داشتن گواهینامه در سطح شهر تردد کنند که بر این اساس و برای پیشگیری از حوادث احتمالی از اداره کل آموزش و پرورش  استان درخواست می شود از ورود این نوع وسیله نقلیه به مدارس جلوگیری کنند.

این مسئول ادامه داد: حضور کارشناسان پلیس راهور در چنین مدارسی و آگاه سازی ها می تواند در پیشگیری از بروز معضلات و حوادث احتمالی اثر گذار باشد و در این میان والدین نیز باید به این مسائل بیش از گذشته واقف باشند و موارد را به فرزند خود گوشزد کنند.

وی اظهار داشت: اعمال مقررات سختگیرانه از سوی مدرسه و آموزش و پرورش می تواند از بروز مسائل ناگوار در این بخش جلوگیری کند و در این خصوص پلیس به موضوع کلاه ایمنی موتور سوار و داشتن گواهینامه و بیمه توجه دارد.

باقری افزود: نامه نگاری هایی با مدارس و آموزش و پرورش در ارتباط با  احصای نیازمندیهای لازم از قبیل چراغ چشمک زن، سرعت گیر و غیره انجام گرفته اما متاسفانه تاکنون پاسخی دریافت نشده و حتی این موضوع مهم نیز برای ایمنی مدارس به شهرداری ها اعلام شده است.

وی اضافه  کرد: در ارتباط با سرویس مدارس به ویژه مینی بوس ها درخواست می شود که تذکرات لازم از سوی آموزش و پرورش مبنی بر عدم اضافه سرنشین داده شود و این نوع خودروها باید معاینه فنی داشته باشند که در صورت بی توجهی به این مهم عواقب ناخوشایندی دارد.

باقری افزود: پلیس با تخلفات سرویس مدارس برخورد خواهد کرد و براین مبنا طرح کنترل این نوع سرویس ها از اول مهر در شهر زنجان اجرا می شود.

افزایش ۳۰ درصدی بار ترافیکی شهر زنحان 

 مسئول اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور استان زنجان نیز ادامه داد: طرح انتظامی و ترافیکی پلیس راهور با یک پیوست اجتماعی اوایل مهر در مدارس شهر زنجان اجرا می شود و در این راستا تمامی تجهیزات خودرویی و نیروی انسانی مورد نیاز نیز بکارگیری  خواهد شد.

سرهنگ محمدحسن خلجی افزود: رویکرد پلیس ایجابی و سلبی است که  از سال ۸۵، طرح همیاران پلیس با همراهی معاونت فرهنگی و آموزش پلیس راهور کلید خورد که قبل از بازگشایی مدارس اطلاع رسانی و فرهنگ سازی ها آغاز شده است که در بازگشایی مدارس این مهم بیش از گذشته پررنگ تر خواهد شد.

وی اضافه کرد: بر این مبنا تمامی مدارس استان تحت پوشش آموزش های ترافیکی قرار خواهند گرفت و با محوریت پلیس راه، از سایر حوزه ها نیز در برقراری امنیت مدارس و برخورد با موتورسواران مزاحم استفاده خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: بطور قطع با شروع سال تحصیلی جدید به ویژه در روزهای نخستین بازگشایی مدارس، افزایش ۳۰ درصدی بار ترافیکی در شهر  زنجان به وقوع خواهد پیوست و پلیس راهور تلاش دارد تا مدارسی که در حاشیه خیابان ها قرا گرفته و امکان خطر برای دانش آموزان وجود دارد، با تقویت نیروهای پیاده و گشت خودرویی تحت پوشش انتظامی و ترافیکی قرار بگیرند.

وی اظهار داشت: تصادفات دانش آموزان بازتاب و تبعات مختلفی در جامعه دارد و بر همین اساس آمادگی های لازم باید از سوی سایر دستگاه‌های متولی امر وجود داشته باشد و از طرفی بسیاری از والدین فرزند دانش آموز خود را با خودروی شخصی تا درب  مدرسه می برند و حاضر نیستند آنان مسافتی را طی کنند که این مساله مشکلات ترافیکی را به دنبال دارد.

خلجی افزود: بر این مبنا والدین اصراری برای رساندن فرزند خود به مدرسه با وسیله نقلیه شخصی نداشته باشند و این کار را از طریق سرویس مدارس انجام دهند و یا در صورت امکان حتی بصورت پیاده دانش آموزان را به مدرسه برسانند.

وی یادآوری کرد: اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور برنامه های مختلفی را برای تمامی مدارس و مهدهای کودک تحت پوشش اجرا می کند و در این ارتباط والدین بیش از گذشته همراه و یاریگر پلیس در تحقق برنامه های مد نظر باشند.

این مسئول ادامه داد: رویکرد آموزشی پلیس راهور فرهنگ سازی است در حالی که سال گذشته ۳۸ نفر در تصادفات رانندگی شهر زنجان باختند که از این تعداد ۱۵ نفر موتورسوار جوان در رده سنی  ۱۸ تا ۲۲ سال را تشکیل می داد که این موضوع یک فاجعه است.

خلجی افزود: بر این اساس با همکاری سازمان دانش آموزی اداره کل  آموزش و پرورش، فرهنگ سازی برای گروه های هدف مد نظر قرار گرفته است و درآمدهای کمیسیون ماده ۱۸ به سمت آموزش و پرورش هدایت شود و طبق تفاهم نامه منعقده نیز بیمه آسیا در  حوزه آموزش کمک حال پلیس راهور خواهند بود.

 استهلاک خودروهای سرویس مدارس 

سرپرست سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری زنجان ادامه داد: شهرداری نیز همزمان با فرا رسیدن مهر و بازگشایی مدارس اقداماتی را به عنوان وظایف محوله با بخش های دیگر بصورت مشارکتی با سایر دستگاه های متولی امر انجام می دهد که امسال  رنگ آمیزی دیوارهای مدارس، در و دیوار، اصلاح معابر منتهی به مدارس، لکه گیری و هرس درختان انجام گرفته است.

فرهاد رفیعی افزود: امسال آتش نشانان زنجانی حضور پر رنگتری در مدارس خواهند داشت و در این راستا برنامه های آموزشی را به گروه‌های هدف ارائه می کنند و علاوه بر آن نیروهای شهرداری نسبت به توزیع کارتن پلاست ها " تفکیک زباله از مبدا "را انجام  خواهند داد.

وی اضافه کرد: یکی از وظایف مهم این سازمان خدمات مربوط به سرویس های مدارس است که خوشبختانه در کار گروه ماده ۱۸ طبق دستورالعمل اجرایی آئین نامه حمل و نقل دانش آموزان وظایفی برای آموزش و پرورش، شهرداری و و انجمن اولیا و مربیان احصا کرده که این موارد اعلام و بصورت هفتگی جلسات برگزار می شود.

این مسئول ادامه داد: سرویس مدارس مشمول افزایش قیمت شده و در این راستا  اگر خودروهای عهده دار جابجایی دانش آموزان از ایمنی کافی، معاینه فنی  و از همه مهمتر سلامت روحی و روانی راننده برخوردار نباشند، مشکلاتی را موجب می شوند.

وی اظهار داشت: همین هزینه‌کرد از سوی خانواده به هدر می رود چرا که کیفیت مسائل مربوط به سرویس مدارس زنجان ارتقا نیافته، بلکه نسبت به سال گذشته  بدتر شده که این مهم به دلیل استهلاک خودرو بوده و از طرفی ناوگان جدیدی نیز افزوده نشده است.

رفیعی افزود: شهرداری با توجه به مسائل یاد شده وضعیت دشواری را در بحث ساماندهی سرویس مدارس شهر زنجان داشت، اما با مدیریت فرمانداری، شهرداری و  شورای اسلامی شهر تلاش شد تا فاصله افزایش قیمت به حداقل برسد و خانواده ها به لحاظ اقتصادی دچار مشکل نشوند.

افزایش ۲۵ درصدی نرخ سرویس مدارس نسبت به سال گذشته 

وی اضافه کرد:  امسال سامانه پایش ناوگان حمل و نقل دانش آموزان (سپند) در سطح کشور و با همکاری وزارتخانه های آموزش و پرورش، راه و شهرسازی با محوریت وزارت کشور راه اندازی شده است و بر مبنای آن هر گونه ثبت نام، اعلام آمادگی شرکت ها، خودروها، انعقاد قرارداد، دریافت و پرداختی ها از این طریق انجام می گیرد.

رفیعی ادامه داد: این سامانه موجب نظامند شدن کارها شده و حتی خلاءهای بوجود آمده در سال های گذشته را نیز مرتفع کرده بطوریکه هر خودرو برای انعقاد قرارداد باید بررسی شود و صلاحیت ها را احراز کند در غیر اینصورت نمی تواند دانش آموزان را جابجا کند.

وی اظهار داشت: این موضوع موجب شده رانندگان وسائط نقلیه به ویژه خودروهای فرسوده از راه اندازی چنین سامانه ای رضایت نداشته باشند و در واقع موارد اعلامی را مانعی پیش روی خود می بینند، در حالی که ایمن سازی حمل و نقل دانش آموزان از سوی سازمان های متولی امر اهمیت فراوانی دارد و با همکاری های انجام گرفته این مهم به حداقل کاهش یافته است.

رفیعی افزود: امسال با راه اندازی این سامانه مشکلاتی بوجود آمده و دراین ارتباط  نرخ های مربوط به سرویس های مدارس افزایش ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته اعمال شده  که در چهار دسته سواری، ون، مینی بوس و اتوبوس و در سه گروه زیر پنج  کیلومتر تا ۱۰ کیلومتر، بیش از ۱۰ کیلومتر قیمت گذاری کارگروه  مصوب شده است.

وی اضافه کرد: با اقدامات کارشناسی شده قیمت ها پس از تصویب به فرمانداری اعلام و در نهایت به این سازمان برای اجرا ابلاغ شده  اما مساله مهم این است که  اغلب خودروهای " مینی بوس و اتوبوس ها"  فاقد صلاحیت های کافی بوده و  و بر این اساس آنها  به بهانه راه اندازی سامانه سپند از همکاری ها  خودداری کرده اند.

سرپرست سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری زنجان ادامه داد: این سازمان برای رفع این موضوع، از ظرفیت های دیگری از قبیل سواری ها با رعایت قوانین و مقررات یاد شده پس از ثبت نام در سامانه سپند بهره گیری خواهد شد تا نسبت به جابجایی دانش آموزان زنجانی اقدام کنند.

۹۶۴۶/۶۰۸۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس پلیس راهور ناجا سال تحصیلی جدید میزگرد ایرنا آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۰۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدعلی نجفی عصر پنج شنبه در نشست صمیمی مدیران تبلیغات اسلامی گیلان با مدیران آموزش و پرورش با اهمیت نقش دانش آموزان به عنوان آینده سازان نظام اظهار کرد: آینده کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران با دستان دانش آموزان این مرز و بوم ساخته خواهد شد بنابراین نقش استراتژیک آموزش و پرورش در زمینه رشد آینده سازان ایران اسلامی غیر قابل انکار است.

وی با بیان اینکه اداره کل تبلیغات اسلامی استان گیلان آمادگی دارد با آموزش و پرورش در سه محور فرهنگیان، دانش آموزان و والدین فعالیت مشترک داشته باشد، افزود: یکی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری در حوزه نوجوانان و جوانان است و با توجه به اینکه بنیاد ملی نوجوانان در سازمان تبلیغات اسلامی در حال فعالیت بوده، فعالیت‌هایی چون «دختران حاج قاسم» و «رویداد نوآوین» ویژه پسران می‌تواند در سطح نوجوانان و دانش آموزان در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان با اشاره به اعلام آمادگی این سازمان در برگزاری دوره‌های آموزش «ضمن خدمت» معلمان افزود: سازمان تبلیغات جز معدود ارگان‌هایی است که مجوز برگزاری دوره ضمن خدمت برای سایر ارگان‌ها را دارد اگر چه این موضوع در گیلان خیلی مسبوق به سابقه نبوده اما در استان‌های دیگر متداول است.

نجفی با بیان اینکه امروز یکی از مطالبات جدی از سازمان‌ها و نهادها مساله عفاف و حجاب است، تصریح کرد: در صورت توافق بین آموزش و پرورش استان و اداره کل تبلیغات این آمادگی وجود دارد تا دوره «اخلاق اداری و کارمندی» با محوریت «عفاف و حجاب» با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار گردد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گیلان با اشاره به ظرفیت مدارس «صدرا» و آمادگی سازمان تبلیغات برای حمایت از کادر مدرسه و اجرای کامل سند در فعالیت مستمر این مجموعه مدارس گفت: در مدارس «صدرا» برنامه‌ریزی برای معلمان، دانش آموزان و والدین با برنامه‌های مختلف فرهنگی در راستای سند صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از پیشنهادات وزیر آموزش و پرورش اجرای سند تحول در سطح مدارس صدرای کشور بود، گفت: قطعاً همکاری با آموزش و پرورش و این مدارس ثمرات بهینه‌ای را برای نظام آموزشی و فرهنگی خواهد داشت.

نجفی با تاکید بر اینکه مدارس «صدرا» در چهارچوب کامل آموزش و پرورش و در راستای سند تحول است، افزود: این آمادگی وجود دارد تا در راستای کمک عمرانی، مخارج مدرسه و فعالیت‌های فرهنگی، علمی و تحصیلی حمایت‌های قابل توجهی داشته باشیم.

کد خبر 6088822

دیگر خبرها

  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم
  • آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد 
  • مسیر و راه نسل توانمند از مدارس دخترانه می‌گذرد
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • مدارس سمپاد در مناطق عشایری راه‌اندازی می‌شود
  • فعالیت کلاس‌های درس مدارس خوزستان تا روز آخر