Web Analytics Made Easy - Statcounter

 تولید، اعلام و انتشار آمارهای رسمی  از جمله شاخص‌های قیمت (تورم) و حساب های ملی  (رشد اقتصادی) مصوب کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار در پنجاه و نهمین جلسه شورای عالی آمار با حضور مسئولان دستگاه‌های مختلف برگزار شد.

اخبار اقتصادی-در این جلسه که مسئولان دستگاه‌های مختلف از جمله رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، مرکز آمار ایران نماینده وزارت صنعت، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، معاون وزیر اقتصاد، نماینده وزارت بهداشت، نماینده وزارت جهاد کشاورزی، معاون بانک مرکزی، نماینده وزارت کشور و سازمان امور اداری و استخدامی کشور حضور داشتند مصوب شد که بانک مرکزی آمار رشد اقتصاد و تورم را منتشر نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بند ب مصوبه یک شورای عالی آمار که مربوط به 22 مرداد ماه 98 است مصوب شد:‌ « یگانه مرجع تهیه تولید اعلام و انتشار آمارهای رسمی حساب های ملی رشد اقتصادی و شاخص های قیمت نرخ تورم طبق قانون مرکز آمار ایران است و در این راستا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است اطلاعات محاسبات ملی تولیدی خود را در اختیار مرکز آمار ایران برای بهره‌برداری در تولید و انتشار آمار رسمی حساب های ملی کشور قرار دهد» اضافه شد.

 از این پس به طور رسمی بانک مرکزی از انتشار و اعلام نرخ رشد اقتصادی و تورم حذف شد البته پیش‌تر نیز بنا به ملاحظات دولت از ارائه آمار توسط این بانک جلوگیری شده بود.

* ناراحتی رئیس‌جمهور از دوگانگی آمارهای دستگاه‌های دولت

در این جلسه محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و رئیس شورای عالی آمار اظهار داشت: سال اخیر نوعی انتقاد و تشکیک در صحت آمارهای رسمی به وجود آمده است بسیار متاسف هستیم که آمار رسمی کشور صرفاً به دلیل اینکه با آمار دیگری از سوی دولت متفاوت است مورد تردید و تشکیک در صحت قرار می‌گیرد. مرکز آمار ایران در روز اول هر ماه آمار شاخص قیمت‌ها و تورم را منتشر می‌کند و بانک مرکزی نیز با تاخیر دو سه روزه آمار تورم را اعلام می نماید که در یک ماه دو عدد ارائه می‌شود که این تفاوت قابل ملاحظه است و به اصطلاح آماری بسیار معنی دارد مطلع باشید که این طرح در دولت بارها مطرح شده و باعث ناراحتی رئیس جمهور هم شده است در تیم اقتصادی تصمیم گیری شد که آمار نرخ تورم و رشد اقتصادی صرفاً است سوی مرکز آمار ایران تهیه و اعلام می‌شود که متفاوت با قانون نیست قانون مرکز رسمی آمار را مرکز آمار ایران می داند.

وی ادامه داد:‌ ما به دنبال آن نیستیم که در شورای عالی آمار مخالف نظر رئیس جمهور و تیم دولت و تیم اقتصادی دولت عمل کنیم.

*  گلایه دستگاه‌های دولتی از عدم انتشار آمار بانک مرکزی

قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز در این نشست اظهار داشت: استحضار دارید آمار و عدم انتشار آن در اواخر دولت دهم آغاز شد و در دولت یازدهم نیز ادامه پیدا کرد و اخیراً وارد این چرخه شدیم. نظرها در مورد موازی کاری چیست و موازی کاری را چه دستگاهی انجام می‌دهد؟ واقعیت این است که یک سرمایه اجتماعی در داخل کشور است و به دلیل عدم انتشار وقفه ایجاد شده؛ چندین نامه از دستگاه های مختلف از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت نیرو، شرکت های خصوصی و سازمان برنامه و بودجه کشور رسیده و گله دارند که چرا بانک مرکزی آمار تولید نمی‌کند. بانک مرکزی از سال ۱۳۱۵ نرخ تورم و از سال ۱۳۳۸ نرخ رشد ناخالص داخلی را تولید کرده است. این امر براساس بند پ احکام دائمی هم مصوب شد و بانک مرکزی آن را ارائه می‌کند و ما بر اساس قانون عمل کردیم.

همچنین در این جلسه دهقان معاون اقتصادی وزارت امور دارایی و اقتصادی در این باره عنوان کرد: مرجع آمارهای رسمی مرکز آمار ایران است و یکتا بودن آن کاملاً بدیهی است. نباید موازی‌کاری داشته باشیم و اعلام آمار رسمی کشور تنها از یک مرجع باشد.

 در حال حاضر مسئولان بانک مرکزی در جلسه هیات دولت آمار رشد اقتصادی فصل بهار را ارائه و جزئیات آن را اعلام کردند و از این طریق این آمار به رسانه‌ها رسیده است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: بانک مرکزی شورای عالی حذف آمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۱۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳ مصوبه اخیر این شورا را به دستگاه های مربوطه ابلاغ کرد.

به گزارش مشرق، آیت الله سید ابراهیم رئیسی ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به شورای عالی حوزه های علمیه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کرد.

اعضای شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی

بر اساس این گزارش، نخستین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده اصلاح ماده ۴ آیین نامه شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که در جلسه ۸ اسفند ۱۴۰۲ این شورا به تصویب رسیده بود.

مطابق این مصوبه، اعضای شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شدند که به شرح زیر است:

سه نماینده از شورای عالی حوزه های علمیه

سه نماینده از شورای عالی انقلاب فرهنگی

مدیر حوزه های علمیه یا نماینده وی

رئیس جامعة المصطفی العالمیة یا نماینده وی

مدیران حوزه های علمیه خراسان، اصفهان، خواهران، جامعة الزهراء

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

۷ تن از فضلای صاحب نظر حوزوی

افراد فوق الذکر به مدت ۳ سال به عضویت در شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب می شوند.

اعضای کمیته جذب هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان

مصوبه دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی که در ۸ اسفند ۱۴۰۲ مصوب شده و رئیس جمهور آن را برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش و هیأت عالی جذب اساتید دانشگاه ها ابلاغ کرد، «ماده واحده تعیین اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان» بود.

وزیر آموزش و پرورش به عنوان رئیس هیأت مرکزی جذب، رئیس دانشگاه فرهنگیان به عنوان دبیر هیأت مرکزی جذب، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دبیر ستاد نظارت تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به عنوان اعضای حقوقی و اسدالله اسدی گرمارودی، سعید غیاثی ندوشن، سید نقی موسوی، فهیمه فرهمندپور و فخرالسادات نصیری به عنوان اعضای حقیقی برای مدت ۴ سال انتخاب شدند.

اعضای هیأت عالی تجدید نظر وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد

مصوبه سوم این شورا در ۸ اسفند ۱۴۰۲ که ۱۱ اردیبهشت امسال از سوی رئیس جمهور به وزرات خانه های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد ابلاغ شد، «ماده واحده انتخاب نمایندگان شورای انقلاب فرهنگی در هیأت های عالی تجدید نظر وزارت علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد» بود.

طبق این مصوبه، محمدرضا مخبر دزفولی در کسوت نمایندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت عالی تجدید نظر وزارت علوم و دانشگاه آزاد ابقا و سید سعیدرضا عاملی به عضویت نمایندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت تجدیدنظر وزارت بهداشت انتخاب شد.

دیگر خبرها

  • جنجال هوخشتره و چاپ پول؛ شاخص محرمانه تورم را چه عددی حساب کرد؟
  • ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان مهریه تعیین شود؟
  • شقاقی: تصمیمات سخت کنترل تورم مشاهده نمی‌شود؛ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • شما یا نمیدانید یا میخواهید که ندانید!
  • هشدار نگران‌کننده یک اقتصاددان نسبت به تشدید تورم/ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • رئیسی ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • مصوبه شورای عالی انرژی درباره ممنوعیت تبلیغ کولرهای پرمصرف
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است