Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@07:01:04 GMT

مشخصه‌یابی نانوپلاستیک‌ها در محیط‌زیست با ابزار مشخص

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۳۸۴۱

مشخصه‌یابی نانوپلاستیک‌ها در محیط‌زیست با ابزار مشخص

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، شرکت «پستنوا آنالیتیکس» به تشریح توانمندی دستگاه خود در مشخصه‌یابی نانوپلاستیک‌ها پرداخته است. نانوپلاستیک‌ها یکی از چالش‌های زیست‌محیطی هستند که مشخصه‌یابی آن‌ها با روش‌های رایج چالش‌برانگیز است.

پستنوا آنالیتیکس (Postnova Analytics) اخیرا گزارشی منتشر کرده است که در آن جزئیات مربوط به چگونگی استفاده از دستگاه جداسازی EAF۴ این شرکت در مشخصه‌یابی نانوپلاستیک‌ها درج شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

EAF۴ دستگاه جداسازی جریان میدان الکتریکی متفارن است.

زباله‌های پلاستیکی یکی از اثرات مخرب انسان در محیط‌زیست است، این ذرات به سادگی در محیط‌زیست پخش شده و تجزیه آن‌ها در طبیعت موجب تشکیل ذرات نانومتری می‌شود. نانوپلاستیک‌ها را به سختی می‌توان از محیط‌زیست جدا کرد و با استفاده از روش‌های رایجی نظیر فیلتراسیون، جمع‌آوری آن‌ها چالش‌برانگیز است. از آنجایی که این نانوپلاستیک‌ها ابعاد بسیار کوچکی دارند به سادگی در محیط‌زیست نفوذ کرده و زندگی موجودات آبزی را تهدید می‌کنند.

در حال حاضر با استفاده از تجهیزاتی نظیر تفرق نور پویا و کروماتوگرافی به سختی می‌توان نانوذرات پلاستیک را مشخصه‌یابی و جدا کرد. در مقایسه با این تجهیزات، روش جداسازی AF۴ که جداسازی با جریان میدانی متقارن است، ابزار بهتری برای حل این مشکل می‌تواند باشد. چرا که این روش از قدرت تفکیک بالایی برخوردار بوده و می‌تواند نانوذرات پلی‌دیسپرس و منودیسپرس را جداسازی کند.

 تولید و عرضه تجاری پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر حاوی نانوسلولز

محققان نشان دادند می‌توان ترکیبی از دو نوع ذره پلی‌استایرن را که به‌عنوان ماده استاندارد در آزمایش‌ها استفاده می‌شود با این روش مشخصه‌یابی کرد. این مخلوط با استفاده از روش AF۴ و با کمک میدان الکتریکی اعمالی مورد بررسی قرار می‌گیرد و از طریق کانال‌های این سامانه، امکان جداسازی ذرات وجود دارد.

با استفاده از چهار میدان الکتریکی مختلف، حرکت الکتروفوریتیکی ذرات بررسی شده و می‌توان پتانسیل زتای این ذرات را در مخلوط مشخص کرد. پراش نور چند زاویه‌ای به‌عنوان شناساگر، برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به هر دو ذره به کار می‌رود.

در مقایسه با روش‌های رایج، EAF۴ ابزاری دقیق و قدرتمند برای مشخصه‌یابی نانوذرات پلاستیک است.

کد خبر 4721399 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: فناوری نانو پلاستیک نانو ذرات نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری فضایی تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان فناوری نانو موبایل گوگل امنیت اطلاعات گوشی آیفون هوش مصنوعی خودروی برقی مایکروسافت پهپاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۳۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای احیای خاک آلوده به پلاستیک ۵۰۰ سال زمان لازم است

حلیا سادات حسینى مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با یادآوری بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص محیط زیست گفت: مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند مهم‌ترین موضوع ویژه در بحث زمین، کم‌کاری‌ها و نادیده‌گرفتن فرسایش خاک است که بخشیدنی نیست و اگر بدانیم پلاستیک چقدر در فرسایش خاک مؤثر است، به اهمیت این موضوع پی می‌بریم.

وی ضمن بیان این نکته که هر ۱۰۰ مترمربع خاک حاصلخیز، بالغ بر ۱۰۰ سال طول می‌کشد که احیا شود، ادامه داد: این در حالی است که ۴۰۰ سال طول می‌کشد که پلاستیک در خاک فرسایش یابد که تازه به میکروپلاستیک تبدیل می‌شود که آن هم برای خاک مضر است؛ یعنی بالغ بر ۵۰۰ سال زمان برای احیای خاکی که آلوده به پلاستیک است، زمان نیاز داریم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در پایان ضمن قدردانی از شهرداری منطقه ۱۱ و به‌ویژه شهردار به گفته وی متخصص و مردمی این منطقه در برگزاری این برنامه، اظهار امیدواری کرد، با مشارکت مردم و سیاست‌گذاری‌های درست مسؤولان، مصرف پلاستیک مدیریت و به موضوع احیای خاک بیش از پیش توجه شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد
  • ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست
  • دریای خزر عقب‌نشینی کرد
  • نشست شورا‌های محیط زیست در زاهدان
  • برای احیای خاک آلوده به پلاستیک ۵۰۰ سال زمان لازم است
  • ستون gc چیست و انواع ستون gc کدام‌اند ؟
  • کشف صد هزار حلزون در شهرضا
  • (ویدیو) هشدار جدی کارشناس محیط زیست به تهرانی‌ها