Web Analytics Made Easy - Statcounter

زهره ترسایی: گفت‌وگوی فراگیر و ملی که در ابتدا با هدف کاهش تنش‌ها و اختلافات بین گروه‌های سیاسی مطرح شد، این روزها ابعاد تازه‌ای پیدا کرده و بیشتر حول محور "انتخابات آینده مجلس" می چرخد.

دور جدید گفت‌وگوی فراگیر ملی در حالی برگزار می شود که یک سر آن بین برخی میانه روهای سیاست چون باهنر، عارف، توکلی، محمد صدر و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..در جریان است و سر دیگر آن در مجلس شورای اسلامی و در قالب مجمع گفت‌وگوی ملی در حال پیگیری است.

جلساتی که منادی وحدت انتخاباتی شده‌اند

استارت نشست ها و جلسات گفت و گوی ملی اوایل سال جاری  و در حاشیه جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام زده شد اما با نزدیک شدن به انتخابات آینده مجلس شواهد حکایت از آن دارد که برنامه ریزی‌ها برای جلسات گفت وگوی ملی ابعاد گسترده تری یافته به طوریکه مجمع گفت‌وگوی ملی در مجلس هم چندی است که کار خود را آغاز کرده است.

گفته می شود قرار است گفت‌وگوهای فراگیر و ملی در نخستین گام عملیاتی "انتخابات آینده مجلس" را فصل الخطاب قرار دهد. موضوعی که احمد مازنی از نخستین طراحان گفت و گوی ملی بر آن تاکید کرده و گفته است: پس از چندین دوره نشست در گام ابتدایی "انتخابات" را ملاک عمل خود قرار داده و در این زمینه " میثاق نامه انتخاباتی گفت و گوی ملی" را در دست تهیه و تدوین داریم.

او درباره دلیل محور قرار گرفتن "انتخابات" در جلسات گفت و گوی ملی این طور توضیح داده که "واقع امر این است که مشارکت فعال مردم در انتخابات پیش رو می‌تواند یک پیام روشن برای دشمنان کشورمان که با ایران و اسلام و جناح‌های سیاسی داخل کشور مخالفند و از طریق تحریم‌ها با ما دشمنی می‌کنند، داشته باشد بنابراین در گام اول انتخابات را هدف گرفتیم."

گفت‌وگوی فراگیر بین جریانات سیاسی راهکار حذف صدای لمپن ها

درحالی فصل الخطاب بودن انتخابات به عنوان گام ابتدایی در جریان مذاکرات گفت و گوی ملی مقبول اعضا قرار گرفته که از همان ابتدای طرح ایده "گفت‌وگوی فراگیر ملی" مخالفان آن را ائتلافی انتخاباتی خواندند که نمی شود چندان به تداوم آن امید داشت، موضوعی که البته در همان روزها از سوی محمدرضا باهنر از اعضای حاضر در جلسات گفت و گوی ملی رد شد. باهنر با بیان اینکه انتخابات و رقابت سر جای خود باقی است و اتفاقا باید هم باشد تاکید کرد: مرزها در هر دو جریان سیاسی به قوت خود باقی است ولی این به معنای آن نیست که با هم هیچ مذاکره ای نداشته باشیم و قهر کنیم.

با این حال و در شرایط حساس کشور عده ای از موافقان گفت‌وگوی ملی بر این نظرند که حتی اگر گفت‌وگوی ملی در قالب ائتلافی انتخاباتی بروز و ظهور داشته باشد مردم و کشور از آن منتفع خواهند شد. معصومه ابتکار از چهره های سیاسی اصلاح طلب که از موافقان این ایده است با بیان اینکه ائتلاف ها در گذشته به نفع کشور تمام شده و در ادامه هم می تواند اعتمادساز باشد می گوید: شکل گیری گفت وگوهای فراگیر، همفکری و ائتلاف، همگی منعکس کننده این نگاه است که اهداف متعالی ملی وجود دارد که طیف های مختلف سیاسی حاضرند از بعضی مواضع خودشان برای تحقق آنها عبور کنند. در اصل اهم و فی الاهم کردن است به طوریکه گاهی اوقات مجبوریم بین خوب و خوب تر یا بد و بدتر دست به انتخاب بزنیم تا بتوانیم از نظر سیاسی خط مشی روشنی برای آینده کشور ترسیم کنیم.

احمد مازنی هم با تایید این موضوع گفت و گوهای فراگیر ملی در هر شکل و موضوعی را عامل حذف صدای لمپن ها می داند ومی گوید: هرچقدر ما افکار عمومی را به فضای گفت‌وگومحور در کشور نزدیک کنیم، مردم انتخاب‌هایشان دقیق‌تر می‌شود. صدای لمپن‌ها معمولا بلندتر است اما اگر در کشور گفت‌وگوی منطقی شکل بگیرد می‌توان صدای لمپن‌ها را پایین آورد.

حضور نماینده تندروها در جلسات مجمع گفت و گوی ملی

مقایسه ای بین اعضای حاضر در جلسات گفت و گوی ملی و اعضای حاضر در مجمع گفت وگوی ملی در مجلس شورای اسلامی گویای تفاوتی آشکار است و آن حضور نماینده جبهه پایداری در جلسات گفت و گوی فراگیر مجلس است.

اگرچه در دور نخست برگزاری جلسات گفت و گوی ملی اعضا بر این نظر بودند که حضور تندروها در این جلسات فضا را مخدوش کرده و از مسیر اصلی منحرف می‌کند اما به نظر می رسد شکل گیری حلقه ای کوچک تر از گفت و گو با حضور نماینده تندروها در مجلس سیاستی است تا در نهایت حضور رادیکال ها به جلسات بلندپایه تر تعمیم پیدا کند.

موضوعی که البته قابل پیش بینی هم بود،چنانچه سیدمحمد صدر از اعضای حاضر در نشست های گفت و گوی ملی حضور تندروها را آسیب زا خوانده و تاکید کرده بود که افراد افراطی و تندرو در جریان مذاکره، فضا را به سمت تنش، دعوا، فریاد زدن و احیانا فحش و اهانت می برند بنابراین اصل گفت وگو با چنین افرادی از اساس مردود است اما احمد مازنی در همان زمان با تاکید بر اینکه در گام اول اولویت ما این نیست که به دنبال تندروها برویم اما چراغ سبزی نشان داده و تاکید کرده بود که ما ابتدا با کسانی که معتدل و علاقه مند هستند در موضوعات مشترک کار می‌کنیم. به مرور جلوتر برویم، ان شاءالله نوبت افراد تندرو هم می‌شود، قطار گفت و گوی ها برای جبهه پایداری هم جا دارد اگر بخواهند در این جریان حضور داشته باشند. موضوعی که به نظر می رسد در مجمع گفت وگوی ملی مجلس محقق شده است.

پایان دوران حذف گروه های سیاسی 

با همه این تفاسیر شواهد گویای آن است که شخصیت های معتدل و میانه رو این واقعیت را دریافته اند که دوران حذف یک گروه خاص سیاسی سپری شده و باید با پذیرش دیدگاه‌های مختلف مسیر وحدت افزا به ویژه در شرایط حساس کنونی را در پیش گرفت تا راهی برای عبور از بحران های پیش روی کشور باشد، راهی که به نظر می رسد قرار است از مسیر جلسات "گفت‌وگوی فراگیر و ملی" عبور کند.

 23/27219

کد خبر 1301439

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: گفت وگوی ملی اصلاح طلبان اصولگرایان ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ دربی باشگاه پرسپولیس عربستان باشگاه استقلال آرامکو ایران و آمریکا تحریم اقتصادی لیگ برتر نوزدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۵۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شور و حال انتخاباتی در تک حوزه استان اردبیل در مرحله دوم انتخابات مجلس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل با آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، مناظره نامزدهای حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز از شبکه سبلان پخش می شود.

امشب ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه برنامه تبلیغاتی آقای ابراهیم فهیمی و ساعت ۲۳ و ۵۰ دقیقه برنامه تبلیغاتی آقای امیدعلی رعنایی

و فردا هم ساعت ۱۳ و ساعت ۲۳ و ۳۰ برنامه تبلیغاتی آقای رعنایی و ساعت ۱۳ و ۲۰ و ساعت ۲۳ و ۵۰ دقیقه برنامه تبلیغاتی آقای فهیمی پخش خواهد شد.

مناظره انتخاباتی ۲ کاندیدا هم از فردا دوشنبه تا روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت از شبکه سبلان در ساعات ۱۱ صبح و ۲۲ شب و از رادیو اردبیل در ساعات ۱۵ و ۲۳ پخش خواهد شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شور و حال انتخاباتی در تک حوزه استان اردبیل در مرحله دوم انتخابات مجلس
  • آنچه در مناظره انتخاباتی کاندیداها در دانشگاه لرستان گذشت
  • رونمایی از لیست‌های انتخاباتی/ آمادگی برای انتخابات الکترونیک
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • درخواست انتخاباتی یک نماینده مجلس از مردم
  • استفاده از سالن‌های دولتی برای تبلیغات نامزد‌های مجلس
  • آنچه باید درباره انتخابات 21 اردیبهشت‌ بدانید | معرفی 6 فهرست انتخاباتی در دور دوم
  • وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است
  • محسن رضایی از جلسات با گروه‌های سیاسی دنبال چه هدفی است؟
  • لیست انتخاباتی شورای وحدت منتشر شد