Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@21:20:12 GMT

با اضطراب «کلاس‌اولی‌ها» چه کنیم؟

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۱۹۰۱

آفتاب‌‌نیوز :

این ترس و اضطراب گاه با عنوان «اختلال روانپزشکی» تعبیر می‌شود و به عقیده روانپزشکان، اگر درمان نشود، مسیر رشد بهنجار کودک را دچار وقفه یا مشکل می‌کند.

از این‌رو، والدین، مربیان مدارس و مشاوران کودک در صورت مشاهده چنین موردی در دانش‌آموز خود، باید دغدغه حل و فصل و درمان آن را داشته باشند در غیر این صورت باید منتظر عواقبی چون فراگیر شدن اضطراب در کودک و ترس و واهمه او از حضور در موقعیت‌های اجتماعی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افسانه حیدری، کارشناس امور تربیتی و مشاوره در چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه چهارمحال و بختیاری- با اشاره به اینکه اضطراب «کلاس‌اولی‌ها» در اولین حضور در مدرسه تا حدی طبیعی است، اظهار کرد: این اضطراب در بیشتر موارد بعد از حضور کودک در مدرسه و آشنا شدن با محیط آن، و نیز برقراری ارتباط با هم‌کلاسی‌ها و معلم رفع می‌شود.

وی ادامه داد: با این حال بر طبق آمار، از هر ۱۰ کلاس‌اولی یک کودک از اختلال «اضطراب جدایی» از پدر و مادر رنج می‌برد که باید برای درمانشان با مراجعه به یک متخصص، اقدام کرد.

حیدری در خصوص ترس و واهمه طبیعی در سایر کودکان، بیان کرد: ترس از مدرسه به ویژه در میان دختران کلاس‌اولی با مخالفت کودک برای رفتن به مدرسه همراه می‌شود و ممکن است روزها و حتی هفته‌ها به طول بینجامد.

وی با بیان اینکه ترس از مدرسه شدت و ضعف‌هایی دارد، ادامه داد: در حالتِ شدید که معمولاً در کلاس‌اولی‌ها مشاهده می‌شود، دانش‌آموز از بی‌خوابی و کم اشتهایی رنج می‌برد و گاهی بیمار می‌شود و نگرانی والدین را به دنبال دارد.

حیدری در تشریح علل ایجاد این ترس، تصریح کرد: کودک بیشتر وقت خود را با والدین در خانه سپری می‌کند و همین «وابستگی» در مواقع جدایی او از پدر و مادر مشکل‌ساز می‌شود و اضطراب جدایی در کودک و حتی والدین، به ویژه مادر را به دنبال دارد.

وی عامل دیگر ترس از مدرسه در دانش‌آموزان به ویژه کلاس‌اولی‌ها را ترس از رویارویی با محیط ناآشنای مدرسه برشمرد و افزود: رفتن کودک کلاس‌اولی به مدرسه اولین تجربه جدایی طولانی‌مدت از محیط خانه و حضور در محیط جدید مدرسه است و همین امر برای کودک ایجاد اضطراب می‌کند.

این مشاور ادامه داد: به علاوه گاه دیگر دانش‌آموزان به ویژه در مقاطع بالاتر، ممکن است با رفتاری نسنجیده، مثلا برخورد و دعوا در حین بازی، در کودک کلاس‌اولی ترس و اضطراب بیافرینند.

حیدری برخورد جدی پدر و مادر و معلم در انجام تکالیف کودک را عامل دیگر استرس‌زا دانست و اضافه کرد: مورد ارزیابی قرار گرفتن و گاه بازخواست شدن کودک در انجام تکالیف نیز اضطراب را در او افزایش می‌دهد.

کارشناس امور تربیتی و مشاوره در تشریح راهکارهای کاهش یا رفع این اضطراب در دانش‌آموز، بیان کرد: در گام نخست، خود والدین به ویژه مادر، باید آرام و دور از اضطراب باشند چرا که تحقیقات نشان می‌دهند کودکان مضطرب معمولاً مادرانی مضطرب دارند که ناخواسته این ترس و اضطراب را به کودک خود منتقل می‌کنند.

حیدری تمرین دادن کودک برای جدایی او از پدر و مادر را یکی دیگر از راهکارها دانست و یادآوری کرد: معمولاً عادت دادن کودک به ندیدن پدر و مادر چند روز پیش از آغاز مدرسه تمرین می‌شود تا کودک این موضوع را راحت‌تر بپذیرد.

وی حضور کودک در پیش‌دبستانی را تا حدودی در کاهش ترس از مدرسه مؤثر دانست و تأکید کرد: با این حال بسیاری از کودکان کلاس‌اولی از مدرسه واهمه دارند چرا که محیط، قوانین و شرایط مدرسه با پیش‌دبستانی متفاوت است.

این مشاور تصریح کرد: صحبت منطقی و عاقلانه پدر و مادر با کودک از جمله بازگو کردن فواید درس و مدرسه، یافتن دوست در مدرسه، نقل خاطرات خوب از مدرسه رفتن خودشان و ... در صورتی که معقول و واقع‌بینانه باشد، در کاهش اضطراب کودک مؤثر است.

وی به حضور پدر یا مادر در روزهای نخست در مدرسه اشاره و بیان کرد: اگر کودک از طریق والدین با معلم خود آشنا شود قطعاً ارتباط بهتری با او برقرار می‌کند، ضمن اینکه حضور والدین در حیاط مدرسه و همراهی با کودک در روزهای نخست و تا عادی‌ شدن رفتار کودک، ممکن است ضروری باشد.

حیدری خواب کافی و منظم کلاس‌اولی‌ها را مورد تأکید قرار داد و افزود: کمبود خواب خود عاملی استرس‌زا است بنابراین پدر و مادر باید به خواب کافی کودکشان در روزهای نخست مدرسه دقت داشته باشند.

وی در پایان استفاده از جایزه و ابزار تشویقی را یکی دیگر از روش‌های کاهش اضطراب کودک دانست و گفت: والدین و معلم می‌توانند با استفاده از مقوله تشویق تا حدود زیادی مشکل ترس از مدرسه را در کودک کاهش دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کلاس اولی ها اضطراب سال تحصیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۱۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع مسیری هیجان‌انگیز با مهدکودک

مهدکودک، کودکان خردسال را با دنیای دبستان آشنا می کند و آغاز یک مسیر طولانی تحصیلی است. محیط کلاس درس بر یادگیری که در آن سال اول حیاتی اتفاق می‌افتد تأثیر می‌گذارد، بنابراین معلمان تشویق می‌شوند تا به‌دقت آن را  تنظیم کنند.

کلاس مهدکودک

کلاس معمولی مهدکودک ساکت یا آرام نیست، اما باید حس سازماندهی داشته باشد.چیدمان های مطلوب شامل یک مرکز یادگیری با مناطق تعیین شده برای فعالیت هایی مانند ریاضی و خواندن است. انجمن ملی آموزش کودکان خردسال پیشنهاد می کند مکان هایی را برای ساخت و ساز، بازی های نمایشی، خواندن، پازل ها و های هنری اختصاص دهید. برای جلوگیری از هرج و مرج و محدود کردن حوادث، همچنین فضایی را برای دانش آموزان انتخاب کنید تا وسایل شخصی خود را ذخیره کنند و لوازم کلاس را کنار بگذارند.

علیرغم اینکه مهد کودک به عنوان دروه آموزش اجباری شناخته نمیشود اما ورود کودک به مهد کودک مزایای متعددی دارد. مهد کودک برای کودک شرایط یادگیری مهارت‌های بنیادی اجتماعی، هیجانی و حل مسئله را فراهم میکند و به نوعی یک آشنایی مقدماتی با فضای مدرسه نیز برای او بدست می‌آید.

یکی از مهمترین اهداف مهدهای کودک، پرورش عزت نفس در کودکان است. این فرایندی است که در آن به کودک شما کمک میشود تا در مورد خود احساس خوبی داشته باشد و نسبت به توانایی‌هایش در مواجهه با چالش‌ها اعتماد به نفس پیدا کند. بعلاوه، در این یکسالی که کودک شما در مهد به سر خواهد برد، یاد میگیرد که صبور باشد، نوبت را رعایت کند، در فعالیت‌های گروهی شرکت کند و به صحبت‌های دیگران گوش فرا دهد. تمام این مهارت‌ها جزو ضروریات ورود به دنیای مدرسه خواهد بود.

ویژگی های یک مهد کودک خوب دارای فعالیت‌های گروهی متنوعی باشد. بازی‌ها، فعالیت‌ها و آموزش گروهی میتواند کودک شما را نسبت به کار گروهی و یادگیری بعضی مهارت‌های اجتماعی آماده کند. شاید در ابتدای سال فعالیت‌های گروهی زمانی کوتاه تری را به خود اختصاص دهند اما با گذشت زمان انتظار میرود که در برنامه آموزشی مهد زمان بیشتری به انجام فعالیت‌های گروهی اختصاص یابد. -بهره مندی از کادر مجرب و آموزش دیده: معلمین و مربیان یک مهد کودک خوب، از آموزش آکادمیک و تجربه کافی در کار با کودکان برخوردار هستند. این دسته افراد به شغل خود عشق میورزند و می دانند که برای تعامل مستمر و شکل دهی یک ارتباط سازنده با کودک باید چطور رفتار کنند، نسبت به عواط و هیجانات کودکان آشنایی کامل دارند و تمام شاگردان خود را کاملا میشناسند و از ویژگی‌های شخصیتی و توانایی‌ها و نقاط ضعف آن‌ها به خوبی مطلع هستند. -آشنا ساختن کودکان با کتاب و ترغیب آنها به علاقه بیشتر نسبت به خواندن و نوشتن. در یک مهد کودک خوب، زمان قابل توجهی برای خواندن قصه و کتاب خوانی برای کودکان اختصاص داده میشود. این کار دایره لغات و دانش کلمات کودک را به طور ضمنی افزایش داده و قدرت تخیل و خیال را در آن‌ها تقویت میکند. اهمیت انواع بازی ها در مهد کودک

بازی در این سنین نقش حیاتی ایفا میکند. یک مهد کودک خوب هر سه حوزه ورزش، هنر و یک زبان خارجی را در محتوای آموزشی خود دارد. البته غالب فعالیت‌های مرتبط با این سه حوزه در قالب بازی و بازی کردن (به صورت فردی و گروهی) باید ارائه شود. در رابطه با رده بندی سنی درون هر کلاس نیز سوال کنید، بهتر است کلاس ها به صورت یکدست بسته شوند و برای مثال کودک 4 ساله در کلاس کودکان 5 ساله قرار نگیرد.

بررسی سوابق معلمین در مهدکودک

همینطور نسبت به سابقه کادر معلمین و مریبان مهد سوال کنید. در صورت امکان با تعدادی از معلمین صحبت کنید و اگر مقدور بود مدتی را به مشاهده روند تدریس و کار آن‌ها بپردازید. در مورد شیفت کاری معلمین سوال کنید، توصیه می شود مهد کودکی را انتخاب کنید که تا آخر سال و برنامه آموزشی دارای کمترین تغییر در کادر معلمین و مربیان باشد، چرا که پذیرش این نکته برای کودکان آسان نخواهد بود.

در مهدکودک پرچین، اولین مجموعه با رویکرد انسان‌گرا در طبیعت، کودکان فرصت تجربه طبیعت ناب در فضایی امن و دلنشین را در کنار فعالیت‌های کارگاهی خواهند داشت. جدا از فعالیت‌های کارگاهی، در بخش مزرعه پرچین، فرصت تجربه اصیل کودکی برای کودکان فراهم شده است.

دیگر خبرها

  • مادر دیانا به قتل فرزند بیمارش اعتراف کرد
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • راز قتل دختربچه ۱۱ ساله اصفهانی فاش شد
  • شروع مسیری هیجان‌انگیز با مهدکودک
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • جایابی بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی اشتباه است
  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • فیلم | کلنگ بیمارستان مادر و کودک بجنورد بر زمین خورد
  • سنجش کلاس اولی‌ها و پیش‌دبستانی‌ها تا پایان اردیبهشت ادامه دارد
  • تحویل ۷۰ کلاس درس به دانش آموزان دشت آزادگان و هویزه