Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن تشریح مشکلات شرکت‌های هپکو و آذرآب گفت: کارگری که حقوق نگیرد، حق اعتراض دارد. کارگران نباید به خاطر اعتراض به حقوق، تعقیب قضایی شوند.

ولی ملکی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ در مورد مشکل شرکت‌های هپکو و آذرآب گفت: بزرگترین مشکل این است که دولت این صنایع را به اهلش واگذار نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکل این شرکت‌ها، اجرای غلط اصل ۴۴ قانون اساسی است. علاوه بر شرکت هپکو و آذرآب، نیشکر هفت تپه هم همین مشکل را دارد. یکی از مشکلات ما در واگذاری این است که به جای اینکه واحدها را زنده و آنها را وارد بورس کنیم، توان تولیدی آنها را گرفته و از بورس خارج می‌کنیم. سرانجام توان مالی شرکت پایین آمده و حقوق کارگران و کارکنان عقب می‌افتد. در نهایت دوباره این شرکت به افراد نااهلی که با رانت جلو آمده‌اند، واگذار می‌شود. ته مانده اعتباری این شرکت‌ها برده می‌شود و هیچ پناهی برای کارگران باقی نخواهد ماند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه «شرکت‌های هپکو و آذرآب از قوی‌ترین و معتبرترین شرکت‌های ما بوده‌اند»،‌ افزود: به نظرم کسانی که در واگذاری توجه کافی نکردند،‌ این شرکت‌ها را به این روز انداختند. اگر دولت  می‌خواهد به این موضوع ورود کند، اولین قدم تزریق نقدینگی است. نقدینگی برای ماشین‌آلات،‌ بدهی‌ها و حقوق‌های معوقه. در وهله دوم این شرکت‌ها به مدیریتی قوی نیاز دارند. اگر این اتفاقات بیفتد مشکل حل می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که وظیفه نظارتی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این زمینه چیست؟ گفت: باید برای کمیسیون گزارشی ارسال شود تا ما به این موضوع ورود کنیم. البته موضوع هفت‌تپه و آذرآب بارها در کمیسیون مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است. متاسفانه اراده‌ای جدی در سامان‌دهی وجود ندارد. یکی از دلایل نبود اراده، رانتی بودن اقتصاد و فساد اداری است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس در پایان در مورد اعتراضات اخیر کارگران هپکو و آذرآب گفت: کارگری که حقوق نگیرد، حق اعتراض دارد. کارگران نباید به خاطر اعتراض به حقوق، تعقیب قضایی شوند. مگر اینکه در لا به لای کارگران کسانی حضور داشته باشند که از ایادی خارجی دستور بگیرند که بحث آنها جداست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شرکت هپکو اراک هپکو و آذراب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۳۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقایسه صحنه اعتراضات دانشجویی در ایران و آمریکا

حجت الاسلام مصطفی رستمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جریان اعتراضات دانشجویی در آمریکا و نحوه برخورد پلیس با معترضان علیرغم اینکه ادعای آزادی بیان و دمکراسی دارند گفت: یکی از ابزارهای غرب برای کنترل جوامع، برچسب‌زنی و فشار با ابزارهای مختلف، رسانه‌ها، امکانات و توانمندی‌هایی که دارد برای سرکوب و ساکت کردن جریان‌های مخالف خود است.

وی ادامه داد: این ها تا جایی‌که بتوانند از نیروهای نظامی، مسیر نفوذ فرهنگی و مسیر قدرت رسانه‌ای برای تغییر جهت مخالفین خود استفاده می‌کنند.

رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها افزود: یکی از اتهاماتی که غربی ها دائم به کشورهای مخالف خود می‌زنند، موضوع منع آزادی بیان، رعایت حقوق‌بشر، منع تجاوز، دفاع از ملت‌ها و محکومیت اشغالگری است، در قصه اوکراین و نظایر آن در برخورد با مخالفان خود در جنگ جهانی دوم فراوان از این نمونه‌ها دیدیم.

وی افزود: اما امروز در صحنه‌ دانشگاه‌های آمریکا شاهد هستیم اساتید و دانشجویان آمریکایی نسبت‌به قراردادها و حمایت دانشگاه خود از یک رژیم کودک‌کش، جلاد، غاصب، اشغالگر و متهم به نقض حقوق بشر، اعتراض دارند و برخوردی که با این‌ها می‌شود، گارد ملی، نیروی مسلح پلیس و برخوردهای خشن، و دستگیری در درون دانشگاه است، استاد، دانشجو و رییس دانشگاه مورد برخوردهای خشن قرار می‌گیرند این درحالی است که آنها اعتراض‌آمیز مسالمت‌آمیز نسبت‌به یک مسئله بدیهی دارند که این موضوع را نیز نمی‌توانند تحمل کنند.

رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها افزود: ما این را مقایسه کنیم با اتفاقی که در کشورهای دیگر رخ می‌دهد حتی براندازها؛ حتی فحاش و هتاک ها و کسانی که برای امنیت ملی کشورها حاشیه درست می‌کنند اگر برخورد قضایی با این‌ها صورت گیرد به‌شدت مورد اعتراض این مدعیان حقوق بشر انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: این اتفاق های اخیر فرصت و موقعیتی است که پرده‌ تزویر بسیاری از جریان‌های مدعی آزادی دارای دو رویی و نفاق کنار برود و جهانیان شاهد حقیقت تمدن غرب، حقیقت این تمدن وحشی که ماسکی از مهربانی و دفاع از حقوق انسان‌ها بر چهره خود قرار داده است را بشناسند.

رییس نهاد نمایندگی رهبری افزود: در داخل کشور، مجموعه تشکل‌ها تندترین نقدها را ممکن است نسبت‌به دولت‌ها و جریان‌های سیاسی و حتی مواضع داخلی و موضوعات داشته باشند ولی همیشه فرصت‌ها در اختیار آنان برای ارائه نقدهای خود قرار می‌گیرد.

کد خبر 6094947

دیگر خبرها

  • سورپرایز وزیر کار برای کارگران ؛ افزایش ۲برابری حق مسکن
  • رشد ۵۰ درصدی اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای عدالت مزدی
  • مقایسه صحنه اعتراضات دانشجویی در ایران و آمریکا
  • کارگران شهرداری رودبار به عدم تحقق مطالبات خود اعتراض دارند
  • کار کارگران باید پیوست ایمنی داشته باشد
  • شهرداری بر پرداخت به موقع حقوق کارگران نظارت کند
  • اعتراض پلیس زنجان به رای شعبه ۹ بازپرسی رد شد
  • اسرار قانون کار؛ ۱۰ به اضافه یک راز که از کارگران پنهان می‌کنند
  • هیچ واحد تولیدی به‌خاطر آرا قضایی در گرمسار تعطیل نشد
  • دیدار رئیس قوه قضاییه با هزار نفر از کارگران در هرمزگان