Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن اخلاقی، عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در راستای دینداری افراد در جامعه کنونی که با مشکلات مواجه است، اظهار کرد: همواره می‌توان جامعه ایران را جامعه‌ای مذهبی و بر پایه اعتقاد به ادبیات دینی دانست، اما با این وجود ممکن است این سوال پیش آید که چرا در حوزه حجاب و یا در زمینه‌های دیگر تا حدودی موفق نبوده‌ایم، عامل این امر را باید در نحوه و ادبیاتی که امروزه ما با یکدیگر صحبت می‌کنیم، هچنین نحوه کارکرد مسئولین و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. جستجو کرد.

وی با بیان اینکه چه خوب است که این آسیب‌ها توسط مسئولین و یا افرادی که در این زمینه فعالیت دارند شناسایی و حل شود، اضافه کرد: البته که برخی‌ها بر این باور هستند مشکلاتی که امروز در جامعه وجود دارد مردم را بی‌دین کرده و به نوعی باعث شده مردم از دینداری که در گذشته نسبت به آن پای بند بودند دور شوند، اما این در حالی است که این گونه مشکلاتی که امروزه با آن مواجه هستیم به هیچ وجه به حوزه بی‌دینی و عقب‌گرد مردم در حوزه اعتقادات دینی مردم مربوط نمی‌شود.

تعامل میان نسبت دین و مناسک ظاهری
اخلاقی با تاکید بر اینکه تعاملی میان نسبت دین، مناسک و معرفتی دینی وجود دارد، اظهار کرد: همواره به میزانی که معرفت افزایش پیدا کند مناسک ظاهری دین هم خود را بیشتر و بهتر نشان می‌دهند و از طرفی نیز زمانی که به مناسک و ادبیات ظاهری دین توجه بیشتری صورت گیرد، به همان میزان هم معرفت درونی فرد رشد خواهد کرد.

وی افزود: همچنین در حوزه مباحث عمومی و اجتماعی نیز تعاملاتی وجود دارد، زیرا قرآن کریم در این راستا اشاره می‌کند که ایمان بیاورید و سپس عمل صالح انجام دهید، از طرفی نیز در تعابیر مختلفی آمده که اگر انسانی مقید به انجام واجبات دینی خود است و به فکر دیگران نیز باشد، ناخودآگاه خدا باوری را فرد تقویت می‌کند.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه مشهد تاکید کرد: از این رو می‌توان گفت که تعاملی دو سویه‌ای میان مناسک ظاهری، احکام و عبادت در دین وجود دارد، بنابراین موظف هستیم تا این مقوله‌ها را در کنار یکدیگر داشته باشیم و به آن‌ها عمل کنیم و به ویژه در بحث اجتماعی مانند رسانه‌ها و مسئولین حکام که در این راستا تاثیرگذار هستند.

اخلاقی گفت: به اعتقاد من امروزه مردم با رفتاری که از خود نشان می‌دهند بیانگر این است هنوز هم متدین به دینداری هستند، البته ممکن است که در حوزه اقتصادی اگر کوتاهی از سوی یک مسئول صورت می‌گیرد، به ظاهر و گفتار او توجه کنند و رفتار آن‌ها را نپذیرند، اما متاسفانه عدم تطبیق این دو مقوله منجر می‌شود که فکر مردم خدشه‌دار شود و به نوعی بی‌اعتقادی مردم نسبت به دین را به دنبال دارد، بنابراین همه این عوامل باید بررسی و ایرادات آن نیز برطرف شود.

وی ادامه داد: گاها هم این‌ها مربوط به نوع نگاه برخی از مسلمانان در جامعه می‎شود. هنگامیکه افراد جامعه یک فساد ظاهری می‌بینند نمی‌توانند تحلیل و آسیب‌شناسی درستی داشته باشند، همچنین نمی‌توانند عوامل اصلی که در این زمینه دخالت دارند را پیدا کنند، مجبور می‌شوند این عوامل ظاهری را که پیچیده هستند در نظر بگیرند که این امر خود نیز افراط‎گری افراد را به دنبال دارد.

افراط و تفریط مسلمانان
عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه مشهد گفت: مشکل برخی از افراد این است که گاها در رفتار خود مسلمان‎نمایی و مذهبی بودن را نشان می‌دهند، از این رو می‌توان گفت که شاید در جاهایی نیز مشکل از این دسته از مسلمان‎نماها باشد. انسان یک موجود پیچیده است که همیشه با مشکلاتی مواجه بوده است، یکی از این مشکلات این است که عده‌ای دچار افراط‎گری و عده‌ای نیز تفریط‎گرا می‌شوند و اسلام نیز یکی از ایرادات انسان‌ها را افراط‎گری می‌داند.

اخلاقی با اشاره به سخنی از دکتر مطهری در خصوص افراط و تفریط‎گرایی که در کتاب «انسان کامل» خود آورده است نیز تصریح کرد: ایشان گفته است که «اگر می‌خواهید بدانید انسان کامل کدام است باید بگویم که انسان کامل فردی است که افراط و تفریط نکند» این امر اهمیت بسیاری دارد که انسان به حدی برسد تا افراط و تفریط نکند، همه ما آسیب افراط و تفریط را داریم اما نکته‌ای که وجود دارد این است که بخشی از آن در مسائل مختلف خود را نشان می‌دهد و بخشی نیز بروز داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: در واقع هنر انسان است که این دو مقوله مهم را رعایت و به آن توجه کند. قرآن کریم در سوره فرقان وقتی ویژگی بندگان خود را بر می‌شمارد و می‌فرماید «بندگان من کسانی هستند که از آن طرف همه اموال خود را انفاق کنند و نه اینکه سخت‎گیری کرده و انفاق نکنند». از این رو در اینجاست که می‌توان اهمیت اعتدال در افراط و تفریط را متوجه شد، زیرا در آیات و روایات مختلفی اعتدال میان این دو امر برای ما یادآوری شده است و البته که این امر نیز بستگی به نگاه مسلمانان به جامعه دارد.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه مشهد تصریح کرد: این در حالی است که امروزه به عنوان مثال درحوزه تربیت فرزندان و حوزه مسائل دینی عده‌ای از خانواده‌ها، افراط و تفریط می‌کنند، انسان‌ها باید در این زمینه تلاش کنند تا براساس فهم منطقی، راه درست را انتخاب کنند و این نگاهی که نسبت به جامعه دارند را کنار بگذارند و در آن صورت است که می‌توان شاهد جامعه‌ای مطلوب و مفید باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی اخلاق اخلاق در جامعه دین داری جامعه المصطفی العالمیه قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۳۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات دهستان دستجرد سفلی در بازه زمانی معقول برطرف خواهد شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی اعلایی بعد از ظهر پنج شنبه در دیدار با مردم دهستان دسجرد سفلی اظهار داشت: مسائل و مشکلات مهم مطرح شده در این جلسه مورد توجه مسئولان استان قزوین دارد و تمامی دستگاه‌های ذیربط به آن اشرافیت دارد.

وی افزود: متأسفانه استان قزوین در حوزه اعتبارات و زیرساخت‌هایی از جمله راه به دلیل تأخیر در استان شدن با کمبودهای متعددی همراه است و امروز با توجه به بودجه‌های محدود و هزینه‌های بالاتر پرداختن به این مسائل و مشکلات زمان بر است.

اعلایی گفت: البته در کنار تمامی محدودیت‌ها تلاش می‌شود با منابع و امکانات موجود به شکل ویژه و بهینه مسائل در دستور کار قرار گیرد و سعی می‌شود مشکلات در یک بازه زمانی معقول و با توجه به امکانات موجود در مسیر برطرف شدن قرار بگیرد.

کد خبر 6088597

دیگر خبرها

  • تاکید امامان جمعه استان بر رفع مشکلات جامعه کارگری
  • حقوق کارگر با تورم و مشکلات اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد
  • شهادت هزاران نفر از مردم فلسطین، دستاورد غرب وحشی و مدعی دموکراسی است
  • جلوگیری از تردد خودروهای شوتی در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • رسانه‌ها مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند
  • عملیات وعده صادق از مصادیق امید به آینده بود
  • مشکلات دهستان دستجرد سفلی در بازه زمانی معقول برطرف خواهد شد
  • موزه‌ها باید پاسخگوی مشکلات امروز جامعه باشند
  • داوطلبان هلال احمر ایثارگران واقعی هستند
  • امروز موزه‌ها زیربنا و زیرساخت توسعه هستند/اهمیت جایگاه موزه‌ها در دانشگاه‌های کشور