Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور با بیان اینکه ما به همسایگان خود اعلام می‌کنیم دستدوستی به سوی آنها دراز کرده و آماده‌ایم از خطاهای گذشته آنها در منطقه بگذریم، از نیروهای خارجی خواست که منطقه خلیج فارس را ترک کنند.

 حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری صبح یکشنبه در مراسم رژه نیروهای مسلح که به مناسبت 31 شهریور سالروز آغاز دفاع مقدس، در جوار حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد با اشاره به فرا رسیدن سی و یکمین سالروز آغاز جنگ تحمیلی خاطر نشان کرد:‌امروز 39 سال از تجاوز عفلقیان به سرزمین پاک ایران می‌گذرد  و امروز زمانی است که باید یکبار دیگر فراز و نشیب دهه اول انقلاب را بازخوانی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که انقلاب اسلامی ایران انقلابی برای استقلال و آزادی مردم  و همچنین تحقق حکومت مردم بود و اسلامی بود ادامه داد: انقلاب اسلامی مسیر خود را یافته و به پیروزی رسیده بود و می‌توانست خیر و نعمتی برای کل منطقه و جهان استضعاف باشد. اما دشمنان   این انقلاب از همان روز نخست رو به ملت و  اراده ملت تلاش مذبوحانه خود را آغاز کردند.

رئیس جمهور اظهار کرد:‌دشمنان انقلاب اسلامی تلاش‌های خود را از ایجاد ناامنی‌ها ، توطئه برای تجزیه کشور و ترورها آغاز کردند. آنها رو به ترور بزرگانی همچون شهید علامه مطهری آوردند، کسی که تشکل اعتدال اسلامی را برای نسل جوان ما تبیین کرد و همچنین مدیران و بزرگانی چون آیت‌الله بهشتی، رجایی و باهنر و دیگر عزیزان  و آنها را به شهادت رساندند. دشمنان به ترور بزرگان انقلاب اکتفا نکردند بلکه اقدام به طر احی‌هایی کردند تا زیر بناهای قدرت نظامی  ما را متزلزل کنند.

روحانی گفت: نخستین توطئه دشمنان برای  تزلزل قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران ، طرح  انحلال ارتش بود که توسط مزدوران راست و چپ طراحی و تبلیغ شده بود . از طرفی دیگر آنها تلاش می‌کردند با کلمه حق، باطلی را دنبال  کنند و آن این که به نام شورا می‌خواستند اساس نظم فرماندهی را بر  هم بزنند.

وی با اشاره به تصمیمات راهبردی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برای حفظ نظم نیروهای مسلح گفت: اولین فرمان امام بزرگوار به مردم ایستادگی و مقابله باهمه توطئه گران بود.

وی ادامه داد :جوانان غیور و نیروهای مسلح ما در برابر همه آنها که می‌خواستند به عنوان مزدور از خوزستان کردستان وتا  گلستان و  سیستان و بلوچستان  اساس و پایه‌های این انقلاب را سست کنند، ایستادند و بالاخره جنگی به نام جنگ عفلقیان بر ما تحمیل شد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد:‌امام خمینی(ره) از پیش در برابر چنین توطئه‌ای با هوشیاری و درایت خود ایستاده بودند و در اولین گام به ارتش جمهوری اسلامی استحکام بخشیدند. و ثانیا نیروی انقلابی جدیدی به نام سپاه پاسداران را بنیان گذاری کردند. ایشان همچنین در کنار این دو نیرو فرمان تشکیل بسیج مستضعفین و سامان دهی سازمان این بسیج را صادر کردند؛ این ها سه پایه‌ی اصلی ، برای حفاظت و حراست از انقلاب و کشور هستند.

رییس جمهور با اشاره به این‌که اگر درایت امام خمینی (ره) نبود دشمن ممکن بود به اهداف شوم خود دست یابد، اظهار کرد: نیروهای مسلح ما با فرمان امام خمینی (ره)، با وحدت و یکپارچگی و هماهنگی و حضور مردم در همه صحنه‌های نبرد هشت سال در برابر مزدوران و دشمنان اسلام مقاومت کردند، دشمنانی که از سلاح غرب، ایده‌لوژی، شرق، چراغ سبز آمریکا و پول ارتجاع منطقه استفاده می‌کردند، اما ملت بزرگ ایران از هیمنه و سلاح شرق و غرب و پول ارتجاع عرب نهراسید.

وی ادامه داد: جنگ در کنار خسارات بی‌شمار ارزش‌های فراوانی به همراه داشت و به تعبیر رهبری جنگ برای ما گنج آورد. همان مقاومت هشت ساله بود که موجب شد امروز دشمنان برای تجاوز به سرزمین ما به تردید افتاده و موجب پشیمانی آنها شده است و جرات تصمیم‌گیری در برابر نیروهای مسلح و ملت بزرگ ایران را نداشته و نخواهند داشت.

روحانی با بیان‌ این‌که دشمن به جای جنگ نظامی به تدبیر خود جنگ اقتصادی و تعبیر صحیح تروریزم اقتصادی را آغاز کرده است، تاکید کرد: ملت با ایستادگی، هوشیاری و اتحاد و جهاد در میدان اقتصادی از این تنگه سخت هم عبور می‌کند. همه کارآفرینان، سرمایه‌ گذاران، کارگران، شرکت‌های دانش بنیان و مبتکران سردار و سرباز خط مقدم جنگ در برابر دشمن هستند. ما می‌توانیم با ایستادگی و اتحاد از این مسیر سخت عبور کرده و دشمن را وادار کنیم که در مقابل با سرفرود آورد.

رییس جمهور تاکید کرد: ما اهل ذلت و تسلیم نبوده، بلکه مرد مقاومت و ایستادگی هستیم. ما اهل تجاوز به مرزهای دیگران نیستیم و اجازه نمی‌دهیم دیگران به مرزهای ما تجاوز کنند. بی‌تردید هدف اول این جنگ اقتصادی نابودی انقلاب اسلامی است، اما این ملت امتحان خود را در برابر عفلقیان و حزب بعث ثابت کرد و امروز نیز این توان را دارد که در برابر دشمنان ایستادگی کند.

روحانی همچنین با بیان این‌که نقش دشمن در منطقه امنیت‌زدا بوده و دشمن امنیت افغانستان، عراق، سوریه و خلیج فارس را از بین برده است، گفت: هرجا نیروهای مسلح ما حضور پیدا کردند نقش امنیت‌زا داشتند و برای کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، فلسطین و لبنان امنیت به ارمغان آوردند و تروریست‌های وحشی را ریشه‌کن کردند این فرق ما با دشمن است.

وی ادامه داد: ما امنیت، برادری و همبستگی برای مردم منطقه به ارمغان آوردیم و آمریکا نیز همواره موجب ایجاد ناامنی بوده و منابع کشورهای منطقه را تاراج می‌کند. ما به همسایگان خود اعلام می‌کنیم دست رفاقت، دوستی و برادری به سوی آنها دراز کرده و آماده‌ایم از خطاهای گذشته آنها در منطقه بگذریم، چرا که امروز دشمنان اسلام یعنی آمریکا و صهیونیست می‌خواهند از شکاف و اختلاف بین ما سوء‌استفاده کنند. منطق ما منطق خلیج فارسی است که امنیت آن درون‌زا باشد. امنیت خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز درون‌زاست و نیروهای خارجی در این منطقه می‌توانند ناامنی و مشکل ایجاد کنند.

وی در ادامه گفت: امسال در سازمان ملل با شعار «ائتلاف امید و هرمز، صلح برای منطقه» حضور می‌یابیم. طرحی را در سازمان ملل پیش‌روی جهانیان قرار می‌دهیم که ایران با همکاری کشورهای منطقه امنیت منطقه، خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز را تامین می‌کند و اعلام می‌کنیم حضور نیروهای خارجی برای آبراه‌های جهانی، منطقه، امنیت کشتیرانی و نفت مشکل‌زا و خطرآفرین است. مسیر و راه ما ایجاد وحدت و هماهنگی با کشورهای منطقه است.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: آنهایی که می‌خواهند حوادث منطقه را به ایران نسبت دهند بدانند مانند گذشته دروغ‌های آنها افشا می‌شود اگر آنها دنبال امنیت منطقه هستند این همه سلاح به منطقه ارسال نکنند و اگر راست می‌گویند منطقه ما را تبدیل به مسابقه تسلیحاتی نکنند. اگر دنبال امنیت منطقه هستند از این منطقه خارج شوند، زیرا حضور شما برای منطقه بلا و نقمت بوده است. هر اندازه از این منطقه فاصله بگیرید امنیت بیشتری برای منطقه به وجود می‌آید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ملت ما در سایه اجرای فرامین رهبری و اتحاد همه ارکان کشور پیروز خواهد شد و نخواهیم گذاشت دشمن ذلت را بر مردم ما تحمیل کند، زیرا که شعار ما به پیروی از سالار آزادگان حضرت حسین بن علی، آزادی و آزادی‌خواهی است.

در مراسم رژه نیروهای مسلح تهران که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری آغاز شد، جمعی از فرماندهان ارشد نظامی کشورمان از جمله سردار سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران ، امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش و سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی حضور دارند.

/ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۳۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام

آفتاب‌‌نیوز :

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران در سلسله نشست‌های چهلمین سال تاسیس انتشارات اطلاعات و در نشست اول آن با عنوان «ژئوپلیتیک خلیج‌فارس» به سخنرانی پرداخت که مهمترین اظهارات او به نقل از جماران به شرح زیر است:

دنیا گرفتار چالش شناختی است.

خطا‌هایی که بعضا صورت می‌گیرد به دلیل شناخت و ادراک نادرست است.

دوستان ما در جنوب خلیج فارس ادراک خود را اصلاح می‌کنند و ما در اصلاح این ادراک تا حدودی عقب هستیم.

هنوز این تفکر غلط خرید امنیت در این کشور‌های عربی وجود دارد البته ان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند با وابستگی به یک قطب برای خود امنیت تامین کنند.

کویت قبل از اینکه به کشتی‌های خود پرچم امریکا بزنند پرچم شوروی را نصب کرده بودند

این کشور‌ها این مشکل ادراکی را کماکان دارند که باید امنیت را خرید و نخستین آن‌ها صدام بود. آن‌ها تلاش کردند امنیت را با کمک صدام بخرند. 

یکی از رهبران کشور‌های حاشیه خلیج فارس شخصا به آقای روحانی گفتند که ما ۷۵ میلیارد دلار به صدام پرداخت کردیم. 

زمانی که ایران قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت و طارق عزیز گفت تا مذاکره صورت نگیرد، آتش بس صورت نمی‌گیرد، دبیرکل وقت سازمان ملل به وزیرخارجه وقت دولت ریگان زنگ زد و او به دبیرکل جواب داد که ما در مهرماه که به نیویورک بیاییم با شما در این باره گفتگو خواهیم کرد. می‌دانید که تاریخ را نمی‌توان فراموش کرد. وقتی این شرایط پیش امد دبیرکل به پادشاه وقت سعودی زنگ زد و ملک فهد در تماس با صدام، او را به پذیرش آتش بس متقاعد کرد. پادشاه وقت به صدام می‌گوید: «غرور ایرانی را زیر پا نگذار.» عربستان در ان زمان این فهم را داشت که نمی‌تواند کاملا به صدام اعتماد و تکیه کند، اما در عمل متفاوت هم عمل می‌کرد. 

وقتی سیاست خرید امنیت از عراق شکست خورد، این کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس برای خرید امنیت به سراغ شوروی و امریکا رفتند. 

همین کشور‌ها امروز برای خرید امنیت به سراغ اسراییل رفتند و متوجه نیستند که اسراییل در تاریخ خود از هیچکس حمایت نکرده و حتی به امریکایی‌ها در مذاکرات آزادی گروگان‌ها لگد زده اند. اسراییل در تاریخ تقلبی خود به هیچکس رحم نکرد. این اشتباه شناختی کنار نرفته است.

زمانی که آرامکو را تیر غیب زد، سعودی‌ها انتظار حمایت از آمریکا داشتند و حالا هم به دنبال خرید امنیت از اسراییل هستند

اشتباه ادراکی دوم ما و اعراب این است که فکر می‌کنیم امریکا به دنبال گسترش حضور خود در منطقه است، اما امریکا به انتقال حضور و نفوذ به خارج از این منطقه است. 

امریکا دیگر قدر قدرت نیست. ما قدرت بزرگ داریم، اما هژمون نداریم. در جهان امروز دیگر قطب نخواهیم داشت، اما یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود. اعراب منطقه و اسراییل به همین دلیل با برجام مخالف بودند که نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند. 

امریکا در حال برون سپاری تامین امنیت به اسراییل است و کشور‌های عربی منطقه که به دنبال عادی سازی رابطه با اسراییل هستند باید بدانند که دیر یا زود قربانی تامین منافع اسراییل خواهند شد

اشتباه ادراکی سوم که به ما هم بازمی گردد این است که اگر با چیزی مخالفت کردیم و، چون خود را مرکز مشروعیت عالم می‌دانیم اگر به چیزی مشروعیت ندهیم جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا نمی‌کند. در کاسپین این اشتباه را مرتکب شدیم و در مذاکرات شرکت نکردیم و بستر دریا را در غیاب ما تقسیم کردند. 

عدم حضور به معنای عدم شکل گیری از ترتیبات امنیتی خلیج فارس نیست بلکه به معنای عدم تامین منافع شما است. مگر جلوی طالبان را توانستیم بگیریم؟ خیر؛ از روند مذاکره حذف شدیم. همین قاعده درباره مسیر‌های مواصلاتی هم هست که از این مسیر‌ها دور ماندیم و بعضا حذف هم شدیم. 

در دنیای کنونی هم امریکا نمی‌تواند با وتو در شورای امنیت، مانع از قدرت مقاومت مردم غزه شود. جنگ اسراییل با مردم غزه هفت ماه است که ادامه پیدا کرده، اما جنگ اسراییل با کشور‌های عربی شش روزه تغییر کرده است. آمریکا نمی‌تواند تصمیم گیری‌ها را وتو کند و این را دنیا و مردم و افکار عمومی این را ثابت کرده اند.

دو مبنای بازدارندگی، نصر خدا و قدرت مردم هستند. 

مهم‌ترین کاری که می‌توانستیم پس از جنگ غزه بکنیم این بود که پیشنهاد توافق منع تجاوز به کشور‌های منطقه داده و کنش ایران هراسی را نابود کنیم

تصویر ترسناک ساختن از ایران، هدف اسراییل است و ما هم نباید در این تله بیفتیم. 

این اشتباه ادراکی ما که خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد اشتباه است. تصور نکنیم اگر fatf را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم و با تبعات ان روبه رو نمی‌شویم

دنیای امروز هرروز در حال تغییر است و ما هم هرروز باید فکر خود را نو کرده و تفکر جهان دو قطبی را کنار بگذاریم و واقعیت‌ها را ببینیم

بسیاری از انگاره‌های ما درباره نظم جهانی و حتی مردم خودمان غلط است

همسایه‌ها برای ما فرصت هستند. 

مردم برای ما فرصت هستند نه تهدید. به فرصت، امکان بالندگی بدهیم

منبع: سایت انتخاب

دیگر خبرها

  • اعراب می‌توانند از جنگ تهران و تل آویو جلوگیری کنند؟
  • (ویدیو) ظریف تحلیل کرد؛ مهمترین کاری که باید پس از بحران غزه انجام می‌دادیم
  • امنیت و اقتدار کشور محصول قدرت و سلامت نیروهای مسلح
  • رونمایی از ۴۰۰ هزار سند خلیج فارس در آرشیو ملی هند
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • طرح بلینکن برای احیای ناتوی عربی
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • معاون نیروی دریایی سپاه: مسکونی سازی برخی جزایر خلیج فارس با جدیت دنبال می‌شود
  • تابلوی «فرزند خلیج فارس» در بوشهر رونمایی شد
  • خلیج‌فارس تاریخ سربلند ملت ایران است