Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-30@21:41:49 GMT

صنعت پتروشیمی، نماد عبور از خام فروشی

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۷۲۱۴

صنعت پتروشیمی، نماد عبور از خام فروشی

«بهزاد محمدی» امروز (یکشنبه) در مراسم افتتاح سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست گفت: نمایشگاه ایران پلاست مهمترین رویداد صنعت پلاستیک در خاورمیانه است و به عنوان پل ارتباطی صنایع بالا دست و پایین دست صنعت به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: ۵۷۰ شرکت ایرانی و ۳۵ شرکت خارجی از ایتالیا، روسیه، هند، چین و ... در این نمایشگاه حضور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین ۲۴ هیات خارجی از سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست بازدید خواهند کرد.

محمدی به لزوم حمایت و توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده در صنعت نفت و پتروشیمی اشاره کرد و افزود: در این نمایشگاه سه شرکت شتاب دهنده، ۱۵ شرکت استارتاپ و ۳۶ دانش بنیان حصور دارند که به دلیل تکنولوژیک بودن صنعت پتروشیمی و ضرباهنگ قوی توسعه در این صنعت، حمایت از این شرکت‌ها ضروری است.

به گفته معاون وزیر نفت، مهمترین نشست سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست، نشست وزرای نفت کشور‌های عضو اکو است که چهارشنبه برگزار خواهد شد. همچنین سمینار‌هایی در صنعت پلیمر، عرضه و تقاضا برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: توسعه صنایع پایین دستی و ایجاد رونق، ارتباط نزدیکی در توسعه صنعت پتروشیمی دارد و هرچقدر به تنوع محصول در بالادست برسیم در پایین دست شاهد تولید محصولات متنوع تری خواهیم بود.

محمدی الزامات توسعه در صنعت پتروشیمی را در چهار حوزه عنوان کرد و گفت: این حوزه‌ها شامل خوراک، سرمایه، فناوری و بازار می‌شود که نیازمند فضای کسب و کار مناسب است تا توسعه متناسب اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: توسعه متوازن زمانی رخ می‌دهد که علاوه بر توجه به تولید، به بازار نیز توجه کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در وضعیت فعلی صنعت پتروشیمی، ۳۳ میلیون تن خوراک را از پالایشگاه‌های نفت و گار و NGL دریافت می‌کند، افزود: با افزایش تعداد مجتمع‌ها به ۸۳ مجتمع تا سال ۱۴۰۰، ظرفیت دریافت خوراک معادل یک میلیون بشکه نفت خام در روز می‌رسد و در سال ۱۴۰۴ ظرفیت خوراک به ۷۴ میلیون تن خوراک معادل ۱.۷ میلون بشکه نفت خام خواهد بود و نماد واقعی عبور از خام فروشی است.

محمدی ترکیب خوراک مصرفی در پتروشیمی را در شرایط فعلی شامل ۷۷ درصد خوراک گازی و ۲۳ درصد خوراک مایع دانست و گفت: در سال ۱۴۰۴، ۸۶ درصد خوراک را گاز و ۱۴ درصد را خوراک مایع تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: تنوع خوراک در پتروشیمی شامل هشت نوع خوراک است که سهم گاز طبیعی ۲۷ درصد، اتان ۱۴ درصد، گاز غنی ۱۷ درصد و مابقی را بقیه خوراک‌ها تشکیل می‌دهند.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: از آنجا که در حال حاضر امکان افزایش صادرات گاز طبیعی وجود ندارد با رونق صنعت پتروشیمی، گاز طبیعی را به محصولات تکمیلی تبدیل کرده و ایجاد ارزش افزوده کنیم.

وی با بیان اینکه مجتمع‌هایی که از خوراک مایع استفاده می‌کنند با وجود تنوع در تولید محصولات، اقتصاد ضعیف تری دارند، گفت: استفاده از خوراک ترکیبی با تاکید وزیر نفت راه حلی است تا علاوه بر تولید محصولات متنوع، اقتصاد این مجتمع‌ها شکوفا شود.

محمدی سرمایه گداری صورت گرفته در صنعت پتروشیمی تا امروز را ۵۳ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: این رقم تا سال ۱۴۰۰ به ۷۰ میلیارد دلار و تا ۱۴۰۴ به ۹۳ میلیارد دلار می‌رسد.

وی با بیان اینکه در سال ۸۳ بیشترین سرمایه گذاری را در صنعت پتروشیمی داشته ایم، گفت: به ازای هر یک میلیون تن ظرفیت، ۸۰۰ میلیون دلار هزینه سرمایه گذاری دارد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: در بحث فناوری ارکان اصلی به ۴ بخش تقسیم می‌شود که شامل فرایند، کاتالیست، فناوری و بازار است.

وی افزود: در بحث فرایند به دلیل گران بودن و پیچیده بودن ورود جدی نکرده ایم با این حال به ۷ دانش فنی رسیده ایم که تا اخر سال تولید پروپیلن از متانول کلید می‌خورد. همچنین در همین نمایشگاه قرارداد HTP امضا خواهد شد.

به گفتا محمدی کاتالیست‌ها یکی از ارکان اصلی تولید در صنعت پتروشیمی است که نقشی حیاتی در این صنعت دارد.

وی نیاز سالانه کشور به کاتالیست را ۴۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: ۴۰ درصد از کاتالیست کشور در صنعت پتروشیمی اهم مصرف می‌شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به ۴۰ گروه کاتالیست در کشور ادامه داد: ۱۱ گروه پلیمری در این بین وجود دارد. همچنین ۱۶ گروه داخلی سازی شده و ۹ گروه تا ۱۴۰۰ ساخته می‌شود و بقیه نیز در سال‌های بعد بومی سازی خواهد شد.

وی به هشت محصول اصلی ایران در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: تولید متانول، اوره و الفین‌ها در سال ۱۴۰۰ افزایش خواهد داشت و در ۱۴۰۴ در بحث پلیمر‌ها ۱۴.۲ میلیون تن در سال تولید می‌شود.

محمدی تاکید کرد: اکنون ۹۰ نوع محصول در قالب ۳۰۰ گرید پلیمری تولید می‌شود که در سال ۱۴۰۴ به ۱۰۵ محصول می‌رسد در توسعه متوازن باید تنوع بخشی را به شکل افزایشی داشته باشیم.

وی گفت: ۵۶ مجتمع ۱۰۸ هزار نفر اشتعال ایجاد کرده که به ازای هز یک میلیون تن هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: اکنون ۴.۹ میلیون تن خوراک به صنایع پایین دستی و ۱۵ هزار مجتمع داده می‌شود که ۸۸۰ هزار اشتغال ایجاد کرده است و به ازای هر یک میلیون تن ۱۷۰ هزار نفر اشتعال ایجاد کرده است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پتروشیمی اشتغال صنعت پتروشیمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۷۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشعل های شرق کارون جمع آوری می شوند

به گزارش خبرگزاری مهر مرتضی شاهمیرزایی شب گذشته (یکشنبه، نهم اردیبهشت‌) در برنامه «صف اول» شبکه خبر در زمینه تحقق شعار سال در صنعت پتروشیمی بیان کرد: جهش تولید متفاوت با افزایش تولید است. تلاش می‌شود ظرفیت ۹۳ میلیون تنی کنونی صنعت پتروشیمی تا پایان امسال از ۱۰۰ میلیون تن عبور کند.

وی افزود: جلب مشارکت مردم برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی با بهبود فضای کسب‌وکار و بازار سرمایه و به‌کارگیری صندوق‌های اعتباری که مراحل اولیه آن از سوی بعضی هلدینگ‌ها در حال انجام است، از راهکارهای تحقق شعار سال در صنعت پتروشیمی است.

معاون وزیر نفت با اشاره به عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی به‌منظور رفع چالش سرمایه در گردش واحدهای تکمیلی گفت: این راهکار سبب رونق کسب‌وکار در جامعه می‌شود. پارسال ۸۰ هزار میلیارد تومان از سوی مجتمع‌های پتروشیمی به صنایع تکمیلی، همسو با سیاست دولت سیزدهم، عرضه اعتباری شد. امسال نیز این راهکار استمرار دارد تا جهش تولید و رشد اقتصادی برای کشور محقق شود.

شاهمیرزایی با تأکید بر اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی مصمم به تحقق جهش تولید در صنعت است، ادامه داد: تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعت پتروشیمی از راهبردهای تحقق شعار سال است و چند طرح پتروشیمی نیز امسال به بهره‌برداری می‌رسند که گام بلندی در جهش تولید است.

وی تأمین خوراک پایدار خوراک مجتمع‌های پتروشیمی را از عوامل مهم در تحقق جهش تولید دانست و تصریح کرد: حمایت از ساخت داخل و دانش‌بنیان‌ها از سیاست‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که این مهم نیز سبب رشد تولید و اشتغال‌زایی در کشور می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به سرمایه‌گذاری‌های صنعت پتروشیمی برای جمع‌آوری گازهای همراه اشاره کرد و افزود: همه مشعل‌های شرق کارون، امسال و سال آینده از سوی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و بخشی از مشعل‌های غرب کارون از سوی پالایشگاه هویزه خلیج‌فارس جمع‌آوری، و بخش اعظم آن به خوراک پتروشیمی‌ها تبدیل می‌شود.

شاهمیرزایی با بیان اینکه هم‌اکنون نیمی از مشعل‌های صنعت پتروشیمی خاموش است و حداکثر تا سه سال آینده همه مشعل‌های این صنعت خاموش می‌شود، تصریح کرد: البته روشن‌بودن مشعل‌ها در مجتمع‌های تولیدی، برای اطمینان و شرایط اضطراری، در حد شعله بسیار کم لازم است.

وی درباره قطب‌های جدید پتروشیمی در کشور گفت: سومین قطب صنعت پتروشیمی در مکران با شتاب در حال پیشرفت است. در حال برنامه‌ریزی برای قطب جاسک هستیم و حدود ۲۲ طرح پتروشیمی همسو با تکمیل زنجیره ارزش در منطقه پارسیان تعریف شده است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: احداث ۲ پتروشیمی در قطب لامرد در حال سرمایه‌گذاری است، ضمن اینکه طرح‌هایی نیز در قطب‌های عسلویه و ماهشهر نیز در حال اجراست.

شاهمیرزایی، به نقش مهم کاتالیست در صنعت پتروشیمی اشاره و بیان کرد: ۹۷ درصد کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی از لحاظ وزنی بومی‌سازی شده‌اند و دانش فنی بقیه نیز تا پایان دولت کسب می‌شود.

کد خبر 6092161 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • شرکت‌های پتروشیمی بدهی خود را به شرکت گاز تسویه کنند
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • تضمین خوراک پتروشیمی‌ها با ورود بخش خصوصی به بالادست صنعت نفت
  • سرمایه‌گذاری پتروشمی‌ها در بالادست صنعت برای حل مشکل خوراک
  • جمع‌آوری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعبی گازهای همراه به همت صنعت پتروشیمی
  • بیش از ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز
  • جمع‌آوری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعبی گازهای همراه
  • جمع‌آوری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعبی گاز‌های همراه
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد
  • مشعل های شرق کارون جمع آوری می شوند