Web Analytics Made Easy - Statcounter

سهم استان اردبیل از نواحی صنعتی روستایی پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه 10 ناحیه صنعتی است که در حال طی مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم است، این درحالی است که وضعیت شهرک های صنعتی موجود اردبیل مطلوب نبوده و اغلب کارخانه ها در حال رکود هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سبلان‌ما، سهم استان اردبیل از نواحی صنعتی روستایی پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه 10 ناحیه صنعتی است که در حال طی مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که ۹۷۹ واحد بنگاه کوچک و متوسط در استان اردبیل مشغول بوده که از این میان ۵۱۱ واحد بنگاه‌های خرد با اشتغالزایی زیر 10 نفر در استان فعال بوده و تعداد ۲۶ واحد تولیدی بزرگ با اشتغال‌زایی بالای ۱۰۰ نفر در اردبیل فعالیت می کنند و  بسیاری از کارخانه های و کارگاه های بزرگ اردبیل تعطیل و یا در حال رکود به سر می سرند.

وضعیت خوب و مناسب باغبانی، کشاورزی، دامداری، پرورش طیور و صنعت آبزی‌پروری از جمله ویژگی‌های مثبتی است که اردبیل را در زمینه تولیدات مواد اولیه و ایجاد شهرک‌های صنعتی به یکی از بکرترین استان‌های کشور در این زمینه تبدیل کرده است.

در حال حاضر ۲۵ شهرک صنعتی در استان اردبیل وجود دارد که از این تعداد ۱۸ شهرک صنعتی در حال فعالیت هستند، علاوه بر آن یازده ناحیه صنعتی دولتی موجود است که از این تعداد نیز هشت ناحیه صنعتی فعال است.

قادر تقی‌زاده مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری استانداری اردبیل می‌گوید طبق لیست اولیه شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل ایجاد و توسعه ۲۳ شهرک و نواحی صنعتی به صورت چهار مورد توسعه شهرک صنعتی، یک مورد توسعه ناحیه صنعتی و ۱۸ مورد ایجاد ناحیه صنعتی مدنظر است.»

بر پایه این گزارش، از این تعداد پنج مورد در شهرستان اردبیل، دو مورد در بیله‌سوار، دو مورد در پارس‌آباد، چهار مورد در خلخال، سه مورد در گرمی، دو مورد در مشگین‌شهر، سه مورد در نمین و یک مورد دیگر نیز در شهرستان سرعین انجام خواهد شد. این در حالی است که توسعه شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل نیز به مساحت ۹۹ هکتار در دستور کار قرار دارد که مکان‌یابی در خصوص انجام این طرح به اتمام رسیده است.

با راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان می‌توان به محصولات بازارهای جهانی تنوع داد

محمد اهلی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل معتقد است که توسعه شهرک‌های صنعتی غیردولتی در استان اردبیل  یکی از سیاست‌های است که می توان  با فعال سازی بخش خصوصی  علاوه بر کاهش بیکاری در استان به رونق تولید ملی نیز کمک کرد.

وی با استناد به اینکه هم اکنون شرکت آرتاپلاست با ۱۳ واحد تولیدی و  شرکت  شیرآلات قهرمان مجموعه های موفق بخش خصوصی در استان اردبیل هستند، می گوید: اگر زیرساخت های لازم برای  سرمایه گذاران فراهم شود، با رشد روزافزون شرکت های بخش خصوصی در اردبیل می توان در آینده نزدیک شاهد تحول اقتصادی در استان شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل می‌گوید: شهرک هایی همچون شیرآلات قهرمان، صنایع چوب می توانند به عنوان شروع کننده تحول اقتصادی در استان به الگویی برای جذب سرمایه گذار تبدیل شوند.

ارژنگ عزیزی معاون امور اقتصادی و هماهنگی استانداری اردبیل عمده ترین  مشکل و علت تعطیلی کارخانه ها را در عدم  اهلیت و مهارت فنی کارآفرینان، ساختار تولید، عدم وجود بازار فروش، نداشتن استراتژی مناسب دانسته می‌گوید: برای حل هر یک از این مشکلات می توان از توان علمی دانشگاه و اساتید علمی استفاده کرد.

وی معتقد است امروز با راه اندازی شرکت های دانش بنیان می توان با منسوخ کردن روش های سنتی و بهینه سازی روش های تولید و تنوع دادن  به محصولات در بازارهای جهانی موفق شد.

تعهدات سنگین بانکی، مهمترین عامل رکود کارخانه های اردبیلی

در بررسی از ۳۵۵ طرح مستقر در شهرک‌های صنعتی استان اردبیل  به این نتیجه رسیدیم که ۶۳ درصد پروژه‌ها و واحدهای تولیدی فعال و ۳۷ درصد نیز در مرحله رکود و توقف اجرایی هستند و از این میان نیز  ۱۹ مورد از این واحدهای تولیدی در تملک بانک‌ها قرارداشته و ۴۰ مورد نیز دارای  مشکلات حقوقی و ۸ واحد نیز دارای مشکلات اداری هستند.

 اکبر عباس زاده کارشناس اقتصادی اردبیلی یکی از مشکلات عمده واحدهای تولیدی استان را عدم تفکیک بین مالکیت و مدیریت اعلام کرده و می گوید: برای اولین بار در تاریخ استان اردبیل با حضور مدیران عامل بانک‌های کشور مقرر شد ۶۰ طرح صنعتی در استان اردبیل از خط اعتباری ویژه بهره‌مند می شوند تا در سال رونق تولید امکان افزایش تولید و تثبیت اشتغال آنها فراهم شود

وی معتقد است راه اندازی تورهای صنعتی و استفاده از توریسم صنعتی در کنار  برقراری خدمات مشاوره های تخصصی و بازاریابی تولیدات بومی نیز می تواند به عاملی برای ایجاد انگیزه در سرمایه داران محلی برای کار و تولید شود چراکه جمع سرمایه های محلی می تواند منجر به شکوفایی اقتصاد استان شود و در عین حال از دیون بانکی سنگین  و یا از ورود سرمایه گذاران خارجی و آسیب های اجتماعی و فرهنگی آن نیز جلوگیری شود.

تنها راهکار ممکن برای خروج از رکود و غلبه بر معضل بیکاری، حمایت از صنایع کوچک و متوسط است که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری برای حمایت از تولید کالای داخلی و رونق تولید، بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌توانند به سهولت، زمینه و فرصت تحقق خودکفائی کشور و توانمندی اقتصاد مقاومتی را فراهم آورند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۰۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران با تأکید بر بازگشت ۲۰۰ واحد راکد به چرخه تولید، از صادرات ۹ میلیارد دلاری محصولات واحدهای تولیدی این استان به کشورهای مختلف خبر داد و گفت: افزایش صادرات از استان تهران با جدیت دنبال می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از استان تهران، محمود سیجانی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه استان تهران بزرگترین استان صنعتی کشور از نظر تولید و سرمایه‌گذاری است، گفت: در استان تهران به دلیل قانون شعاع 120 کیلومتر، محدودیت‌هایی برای توسعه شرکت‌ها و واحدهای تولید وجود دارد و فقط شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در استان تهران طرح توسعه را اجرا و فعالیت کنند.

وی افزود: دولت در رابطه با قانون شعاع 120 کیلومتر مجوزی را صادر کرده که واحدهای تولیدی فقط در عرصه خود می‌توانند واحدهای تولیدی را توسعه دهند.

وجود 400 واحد راکد صنعتی در استان تهران

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران با تاکید بر احیای واحدهای تعطیل و راکد گفت: 200 واحد راکد در استان تهران احیا شده است و 400 واحد راکد دیگر در استان وجود دارد که با حضور سرمایه‌گذار می‌توانیم واحدهای راکد را احیا و به چرخه صنعت بازگردانیم.

صادرات 9 میلیارد دلاری استان تهران

سیجانی کمک به نقدینگی، مواد اولیه و صدور مجوز گواهی برند فعالیت کارخانه واحدهای تولید را از عوامل مهم احیای واحدهای راکد تولیدی عنوان کرد و ابراز داشت: افزایش صادرات از سیاست ‌های مهم سازمان صمت استان تهران است و با جدیت آن را دنبال می‌کنیم؛ در این راستا 9 میلیارد دلار محصولات واحدهای تولیدی از گمرکات به کشورهای مختلف صادر شده است.

سیجانی با بیان اینکه بازدید میدانی از واحدهای تولیدی که با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، به صورت مستمر انجام و در کارگروه تسهیل بررسی و رسیدگی می‌شود، گفت: مشکلات یک هزار و 100 واحد تولیدی در کارگروه تسهیل استان تهران بررسی و مشکلات عمده آنها تا حدودی مرتفع شده است.

وی با بیان اینکه 107 واحد تولیدی در استان تهران مجوز شرکت دانش بنیان اخذ کرده‌اند تصریح کرد: 568 واحد تولیدی در استان تهران افزایش ظرفیت و توسعه داشته است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه 26 نمایشگاه عرضه کالا در استان برگزار شده است، ابراز داشت: 67 پروژه صنعتی با سرمایه‌گذاری 16 هزار میلیارد تومانی در یک سال گذشته در استان تهران به بهره‌برداری رسیده است.

پوشاک، قطعات خودرو و دخانیات بیشترین اقلام قاچاق در استان

سیجانی با بیان اینکه پوشاک، قطعات خودرو و دخانیات بیشترین اقلام قاچاق کالا را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: ثبت انبارها در سامانه جامع انبارها الزامی است و در صادرت عدم ثبت انبارها در سامانه تخلف تعزیراتی محسوب می‌شود و با کالای موجود در انبار به عنوان کالای قاچاق برخورد خواهد شد.

صادرات 286 میلیون دلاری ایران به پاکستان در 3 ماه

وی با بیان اینکه تمرکز انبارهای استان تهران در شهرستان ری از نظر پدافند غیر عامل دارای معایب است، گفت: انبارهای متمرکز در شهرری با نزدیکی به شریان‌های ارتباطی دارای محاسن است و شهرستان رباط کریم نیز می‌تواند، بارانداز انبارهای دپوی کالا در استان تهران باشد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پایان خاطرنشان کرد برای تحقق شعار سال که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، همه ارگان‌ها به ویژه بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی و بیمه باید کمک حال واحدهای صنعتی و تولیدی باشند تا در سال‌جاری شاهد شکوفایی بیش از حد حوزه صنعت و تولید باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند
  • شرکت‌های دانش‌بنیان به رفع مشکل پرداخت بر پایه ارز در حوزه گردشگری بپردازند
  • معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی
  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • حضور واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • حضور واحدهای تولیدی استان اردبیل در نمایشگاه ایران «اکسپو»
  • صنعتگران اردبیلی در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادرات ایران
  • کمک به رفع مشکل واحدهای تولیدی
  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان احیا شد