Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-01@19:08:54 GMT

تثبیت نرخ ارز باعث سکون در بازار شده است

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۱۶۹۷

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: جهت گیری کلی گمرک مستقل در نمایشگاه بین اللملی، محدود به تأمین قطعات و تجهیزات و مایحتاج بخش تولید کشور است.

 حسین مدرس خیابانی در حاشیه افتتاح ساختمان گمرک شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در جمع خبرنگاران گفت: افتتاح این ساختمان، کار بسیار خوبی است تا بتوانیم از ظرفیت حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌های کشورمان استفاده کنیم و بخشی از کالاهایی که مورد نیاز است هم از طریق گمرک ترخیص و تامین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در بخش دیگری از سخنان خود تامین کالاها را شامل دو بخش دانست و گفت: بخشی از کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی که همان ارز دولتی است تامین می شوند، این کالاها در واقع کالاهای ضروری و اساسی کشور هستند که مشمول قیمت گذاری می شوند و قیمت آن‌ها هم جهش خاصی نداشته است و تامین بخشی دیگر از کالاها هم با ارز نیمایی انجام می پذیرد.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی بخش غالب تثبیت و آرامش بازار را متاثر از تثبیت نرخ ارز دانست و افزود: همانطور که به تناسب قیمت کالاها با افزایش نرخ ارز بالا رفت، همانطور هم به تناسب دارد پایین می آید و اگر قیمت کالاها را مورد رصد قرار دهیم یا قیمت ها ثبیت شده است یا با کاهش قیمت ها مواجه هستیم.

مدرس خیابانی با بیان اینکه به عنوان نمونه در یخچال و فریزر با کاهش ۱۵ درصدی قیمت مواجه هستیم، افزود: قیمت کالاهای اساسی نیز از یک ثبات و آرامش در قیمت ها مواجه است.

او در خصوص قیمت رب گوجه فرنگی بیان کرد: قیمت قوطی رب گوجه فرنگی الان ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان است و قیمت رب گوجه فرنگی اگر هم ارزان شود باید روی یک قیمت متعادل بایستد و در این راستا سازمان تعاون روستایی با تسهیلاتی که اخذ کرده در حال خرید گوجه فرنگی به قیمت ۱۱۰۰ تومان است و قیمت گوجه را برای رسیدن به یک تعادل نسبی بالا آورده است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در خصوص افزایش قیمت رب گوجه فرنگی، یادآوری کرد: بخشی از رب گوجه های تولیدی با قیمت بالا مربوط به گوجه فرنگی های به قیمت پارسال است که ۴ تا ۵ هزار تومان فروخته شده است و بخشی نیز مربوط به قیمت‌های پارسال برای صادرات به کشورهای همسایه بوده است و به همان تناسب کشاورزان کشت کردند اما با محدودیت صادرات مواجه شدند.

مدرس خیابانی ادامه داد: وظیفه ما این است که نگذاریم کشاورزان ضرر کنند و در همین راستا سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر خرید تضمینی، قیمت گوجه را با قیمت خرید حمایتی و توافقی بالا می برد و به تناسب قیمت رب گوجه نیز ارزان می شود.

گفتنی است که ساختمان گمرک شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران امروز یکشنبه با حضور حسین مدرس خیابانی«قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی» مورد افتتاح قرار گرفت.

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000FNH برچسب ها: وزارت صنعت معدن و تجارت ، بازارنیوز ، تثبیت نرخ ارز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت بازارنیوز تثبیت نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۱۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت «بازار دارو» یکی از اولویت‌های دولت است

به گزارش خبرنگار مهر، «محمدباقر قالیباف» در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جداول بودجه سال ۱۴۰۳، گفت: درباره جداول ۱۴ و ۲۱ که مربوط به نرخ ارز است، ابهام وجود دارد. ما همین بحث را در حوزه دارو هم داریم و باید مشخص شود که مبنای نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی یا ۴۲۰۰ تومانی چیست، چرا که در این صورت مبلغ ریالی متفاوت می‌شود.

وی بیان کرد: طبق توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه، به جای ۷۴ همت در جدول هدفمندی باید ۱۸۰ همت با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان پیش‌بینی شود، مگر آنکه بخواهیم سطح خرید و پشتیبانی از دارو را کاهش دهیم که این به معنای گران‌ شدن دارو است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر دولت ۱۸۰ همت برای دارو پیش‌بینی نکند، وضعیت  مانند سال گذشته می‌شود که ارز تامین نشد یا یارانه تسعیر جبران ریالی نمی‌شود و نتیجه آن هم مشکل در بازار دارو است. دارو، کالاهای مصرفی پزشکی و شیرخشک مهم است که باید با سیاست‌های جبرانی ارز آن را تامین کنیم تا مشکلی به وجود نیاید.

«داوود منظور» رئیس سازمان برنامه و بودجه در این مورد، توضیح داد: دولت مابه‌التفاوت نرخ ارز دارو را به صورت یارانه‌ای تامین می‌کند که در قالب جدول هدفمندی آمده است. عددی که امسال پیش‌بینی شده نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: مبنای ما برای تامین ارز دارو، نرخ مصوب کالاهای اساسی است که تصویب شده دارو و کالاهای اساسی با نرخ ارز ترجیحی تخصیص پیدا کند که این نرخ توسط کارگروهی که در قانون آمده، تعیین می‌شود. باید بانک مرکزی مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به داروخانه و شرکت‌های پخش دارو و تولیدکنندگان دهد و قسمت دوم مربوط به مابه‌التفاوت نرخ ارز است، بر این اساس ما سازوکار سال گذشته را برای دارو امسال هم اجرا می‌کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: از نظر منابع پیش‌بینی شده حدود ۷۵ همت امسال آمده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته که کفایت می‌کند و می‌توانیم بازار دارو را با همین رقم مدیریت کنیم. مدیریت یارانه دارو مانند بازار آرد و گندم از اولویت‌های اصلی دولت است. سال گذشته عملکرد ما در مدیریت دارو مثبت، موثر و قابل دفاع بود و امسال هم منابعی را پیش‌بینی کردیم که طبق آن پیش می‌رویم.

کد خبر 6092859 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • وزیر کشاورزی: کالاهای مورد نیاز مردم تأمین شده است
  • لرستان مقام سوم مسابقات کشتی فرنگی نونهالان کشور را از آن خود کرد
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به دانشگاه است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • مدیریت «بازار دارو» یکی از اولویت‌های دولت است
  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد
  • پیش بینی کشت ۶۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان قزوین با روش سایبان 
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • تولید گوجه فرنگی به ۳۰۰ هزار تن می‌رسد