نگاهی به فیلم شاه کُش | یک تریلر ایرانی در برف و بوران
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۴۰۴۴
«شاه کُش» یک قدم جدید برای روشن شدن پیکره گونه سینمایی تریلر و دلهرهآور است. ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۰ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سینمای ایران در دورهای قصهگو و داستانی بود؛ سینمایی که مخاطب آن را دوست داشت و برای دیدن قصهها به سینما میآمد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شهید سیدمرتضی آوینی درباره این مطلب در کتاب «آینه جادو» زیبا میگوید که «سینما مانند یک ترکیبی است از چند مولفه مانند حرکت، صدا، موسیقی، طراحی صحنه و داستان. مثل حلوا که ترکیبی است از آرد و گلاب، آنچه که به دست میآید دیگر تنها آرد و یا گلاب نیست بلکه ماحصل جمع آنها با هم است. سینما را نیز نمیتوان از عنصر داستان و قصه محروم کرد و اگر نه نتیجه آن دیگر یک فیلم سینمایی نخواهد بود.»
اشتباهی که سینمای روشنفکری در تاریخ سینمای ما کرده همین است که دعب آن داشته تا قصهگو نباشد. این نگاه مرسوم در تاریخ سینمای ایران باعث شده است تا بهدلیل فرار مخاطب از سینما، عدهای دیگر برای جبران این کمفروشی و کمکاری رو به سمت آثار کمدی مبتذل آورند و نتیجه آن همین وضعیتی است که با آن روبرو هستیم.
اما یکی از گونههای سینمایی که در آن قصه و داستان نقش اصلی را ایفا میکند گونه تریلر، معمایی و جنایی است. این گونه سینمایی به خاطر پیچیدگیها و رازهای سر به مهر آن همراه با قصه و داستان باید باشد. این گونه در دهه هفتاد با مضامین سیاسی و حادثهای همراه و در حقیقت یک شاکله خاصی را به خود بخشیده بود. این گونه هرچه بود به مرور جای خود را به سینمای آپارتمانی، روشنفکری و هنری داد و کمکم با عقب نشینی تقریبا فراموش شد.
نمایی از فیلم جنایی «هفت»
امروز نیز هر از چندگاهی یکی از فیلمسازان به سراغ ساخت اثری جنایی و حادثهای میرود که غالبا به علت حضور کمرنگ این سبک در سینما در ابتدای امر همراه با سروصدا است، اما بعضا به دلیل ضعفهایی که دارد خیلی زود رنگ میبازد. یکی از علل این رنگباختن در حقیقت فراموشی «قواعد ساخت» سینمایی دلهرهآور است. برخی از آثار سینمایی مانند «ماجرای نیمروز یک و دو» یا «سیانور» که بیشتر تریلر سیاسیاند نیز پیدا میشوند که این قواعد را فهم کرده و کاری در خور توجه ساختهاند. اما این قواعد یکبار دیگر باید مورد بازخوانی قرار بگیرند.
عدم ساخت این سبک جذاب و مخاطبپسند نیز باعث شده است تا مخاطب از سینما فاصله بگیرد و برای سیراب کردن عطش سرگرمی و جذابیت خود به سینمای هالیوودی و سریالهای آن پناه ببرد. این در حالی است که جذابیت و سرگرمی همانطور که گفته شد، نیاز جدی سینما و مخاطب است و دقیقا رابطه متقابل است: سینما باید سرگرم کند و جذاب باشد تا ما به دیدنش برویم و تماشاگر هم در عوض برای آن هزینه و حیات آن را تضمین میکند.
حالا در اکرانهای جدید پاییزی، سه فیلم سینمایی در گونه معمایی، جنایی و دلهرهآور در حال اکران است و در ابتدای کار فروش خوبی را هم داشته است. یکی از این سه فیلم سینمایی «شاهکش» ساخته جدید وحید امیرخانی با بازی هادی حجازیفر، مهناز افشار و مجید صالحی است. بازیهایی متفاوت خصوصا نقش مجید صالحی که در قامت افسر پلیس در کوههای برفی درگیر یک داستان مرموز میشود.
امیرخانی در فیلم قبلی خود یعنی «در مدت معلوم» نیز داستان جالب و جذابی را در گونه کمدی انتخاب کرد که از همان ابتدا سروصدا کرد و مخاطبان را به سینما آورد. حالا او برای دومین فیلمش سراغ کار سختی رفته است.
«شاهکُش» توانسته است با تکیه بر خلق صحنههای مخاطبپسند مانند زد و خورد، ایجاد اتمسفری رازآلود و مرموز که علت قتل در آن نهان است و مقتول نیز مجهول الهویه است، حس و حال و هوای فیلم «رودخانههای سرخ» با بازی «ژان رنو» را ایجاد کند و فضا را برای مخاطب کمی تغییر دهد. او فهمیده است که ادامه مسیر سینما طبق آنچه که در این سالها گذشته دیگر نمیتواند مخاطب را مجاب کند که به سینما برود. اما باید قبول کرد که تا رسیدن به فاصله مطلوب در فیلمسازی هنوز مسیر زیادی را دارد.
توجه او به جلوههای ویژه و ساخت سکانسهای زد و خورد و اکشن کار، باعث شده است تا برخی از وقفههای نیمه بلند فیلم مهار شود و همین نشان از فهم به کار بردن درست سکانسهای اکشن فیلم است. چیزی که عموما بیجا در سینما خرج میشود در «شاهکش» بهجا مورد استفاده قرار گرفته است. البته پرداخت بیشتر به دیالوگها و نقشها میتوانست باعث شود که داستان فیلم از پختگی و کشش بهتری برخوردار شود، زیرا قصه در خلال این اتفاقات دچار چند پارگی شده است و بعد از این سکانسها، یکبار دیگر سرهم میشود و به صورت جدیدتری به سمت روشن کردن حقیقت میرود. البته طبیعت فیلم معمایی همین است که قدم به قدم به سوی تکمیل پازل حرکت کنیم، اما سرعت این سیر تکمیل در برخی از قسمتهای فیلم بالا و در بخشی دیگر کم است. اما در مجموع سرعت در قسمتهای پایانی بالا میرود و با فرود مناسبی به خط پایان میرسد.
آنچه که در بطن فیلم به عنوان نقد روابط اجتماعی و خانوادگی وجود دارد نیز اصطلاحا توی ذوق مخاطب نمیزند و فضای فیلم از جنس تریلر به اجتماعی تغییر نمیکند. در میان داستان از صحبتهای کاراکترها و دعواهای آنان مسائل میان آنان در زندگی شهریای که پایین کوه است روایت میشود و مخاطب، فیلم جنایی را با رگههای طعم درام ایرانی میبیند. چیزی که باید با ساخت بیشتر گونه جنایی و تریلر در سینمای ما خودش را پیدا کند و فیلم امیرخانی قدم خوبی برای پیدا کردن دوباره آن در میان برف و بورانِ سینمای امروز ما است؛ پیدا کردن تریلر ایرانی.
"تهیهکننده مافیایی" همچنان پروانه نمایش جدید میگیرداکران کمدی در محرم و صفر؛ بوقی که از دهانه گشاد آن نواخته میشودچرا نرمافزار سریال سازی "جیرانی" قدیمی است؟انتهای پیام/
R1544/P/S4,34/CT4 واژه های کاربردی مرتبط سازمان سینمایی سینمای ایران سینمامنبع: تسنیم
کلیدواژه: سازمان سینمایی سینمای ایران سینما سازمان سینمایی سینمای ایران سینما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۴۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما
ایسنا/اصفهان تماشاخانۀ ماه در عمارت تاریخی سعدی اصفهان، میزبان نمایشی بر پایه هویت، خودشناسی و شناخت حقیقتِ خویشتن است. نمایش «تشریفات ساده» ازاینرو اهمیت دارد که بر ضرورت خودشناسی بهعنوان کلید گذر از جهل و ظلمت به سمت آگاهی و نور تأکید دارد.
سعید امیرسلیمانی، کارگردان نمایش «تشریفات ساده» در گفتوگو با ایسنا و ضمن اشاره به اینکه نمایش «تشریفات ساده» روایتی بر پایه هویت، خودشناسی و شناخت حقیقت خویشتن است، بیان کرد: داستان این نمایش در یک شب سرد بارانی در ناکجاآباد میگذرد و محور آن کشف رمز از پرونده قتلی معماگونه است. صورت مقتول کاملاً از بین رفته و قابل شناسایی نیست و تنها مظنون پرونده نیز نه برگۀ هویتی دارد و نه به یاد میآورد که در شبانهروز گذشته چه بر او گذشته است. متهم مدام ضدونقیض می گوید، دروغ می بافد و خود حقیقیاش را کتمان میکند.
او در خصوص چگونگی شکلگیری ایده این نمایش افزود: من در سال ۱۳۸۵ زمانی که فیلم «تشریفات ساده» از «جوزپه تورناتوره» را در شبکه ۴ دیدم، داستان فیلم به دغدغه اصلی من تبدیل شد و میخواستم با بیان این دغدغه، یک نمایش هدفمند را به مخاطب ارائه دهم. سعی من بر این بود که در این نمایش برخلاف بسیاری از نمایشهای دیگر، به جای تلاش برای خنداندن و سرگرم گردن مخاطب، به دنبال انتقال مفهوم، اندیشه و پیام باشم.
این کارگردان با تأکید دوباره مبنی بر اینکه «تشریفات ساده» یک نمایش دغدغهمند و هدفمند است و به دلیل تلفیق سینما و تئاتر، نسبت به کارهای دیگر متفاوت است، اضافه کرد: تم نمایش «تشریفات ساده» هویت و خودشناسی است. کلید گذر از جهل و ظلمت به سمت آگاهی و نور. این نمایش قبل از کرونا آماده اجرا بود ولی با شیوع کرونا اجرای آن چندین سال متوقف شد و بالاخره امسال فرصت اجرای آن را پیدا کردیم.
او افزود: نمایش «تشریفات ساده» برای مخاطب بالای ۱۲ سال مناسب است و علاوه بر مخاطب عام، می تواند برای علاقهمندان به حوزههای روانشناسی و ادبیات نیز جذاب و مفید باشد.
امیرسلیمانی خاطرنشان کرد: عدمحمایت مالی یکی از مشکلات اصلی هنرمندان تئاتر در اصفهان است که باعث شده بسیاری از هنرمندان نیز به دلیل شرایط اقتصادی تمایلی به فعالیت در حوزه تئاتر نداشته باشند. همچنین با توجه به افزایش هزینهها و قیمت بلیت، هر ساله از تعداد مخاطبان تئاتر نیز کاسته می شود. علاوه بر این کمبود پلاتو تمرین و سالن اجرا در شهر اصفهان در مقایسه با تعداد هنرمندان، فارغ التحصیلان و علاقهمندان به تئاتر و نیز هزینه اجاره بها برخی از سالنهای تئاتر سبب شده که هنرمندان به مرور زمان به دلیل عدم حمایت، کمبود امکانات، هزینههای بالا و مشکلات مالی از این فضا فاصله بگیرند.
او اضافه کرد: در نمایش «تشریفات ساده»، فرشید ایل بیگ، سامیار سرافراز، مهدی معین، الهام سادات ایون، مهران کاشی و امیرعباس فصیحی به ایفای نقش پرداختهاند. همچنین مجید بدیع زاده بهعنوان تهیهکننده و رضا کنگازیان بهعنوان مدیر روابط عمومی در این نمایش حضور دارند.
به گزارش ایسنا، نمایش «تشریفات ساده» تا ۱۳ اردیبهشتماه هر شب ساعت ۱۹ در تماشاخانه ماه حوزۀ هنری استان اصفهان، واقع در خیابان استانداری به روی صحنه میرود و علاقهمندان میتوانند برای تهیه بلیت این نمایش به سایت تیوال مراجعه کنند.
انتهای پیام