Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

سموم مواد مضری هستند که می‌توانند با DNA سلول ترکیب شوند و به عملکرد آن آسیب برسانند. به عنوان مثال، فرمالدئید، که یک ماده معمول در محصولات آرایشی است باعث ایجاد نقایصی در هنگام تولد می‌شود. به همین دلیل به خانم‌های باردار توصیه می‌شود تا حد ممکن از قرار گرفتن در معرض آن خودداری کنند.

قرار گرفتن در معرض سموم در زندگی روزمره بسیار اجتناب ناپذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مواد در بخش‌های مختلف از مواد غذایی و آرایشی بهداشتی گرفته تا محیط زیست یافت می‌شوند و هنگامی که به بدن وارد می‌شوند، تأثیرات منفی‌ آنها کاملا ملموس است.

موادسمی ممکن است از طریق مواد شیمیایی موجود در هوا، تابش امواج الکترومغناطیسی از تلفن‌همراه و همچنین مواد غذایی فرآوری شده که می‌خورید به بدن راه‌ یابند. بیماری‌های خود ایمنی و استرس هم می‌توانند در این فرآیند نقش داشته باشند.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که حتی نوزادان متولد نشده هم نمی‌توانند از آلودگی‌های جامعه‌ی پر از سم امروز در امان باشند، چنانکه بیش از ۲۰۰ ماده‌ی شیمیایی در بند ناف نوزادان پیش از تولد یافت شده است.

ممکن است قادر نباشید از مواد سمی در امان بمانید، اما دانستن منشاء و چگونگی برخورد با آن‌ها به شما کمک خواهد کرد سمیت مواد را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید. در ادامه این مطلب با برخی از نشانه‌های افزایش سموم در بدن آشنا می‌شوید.

کاهش تمرکز و حافظه

سردرگمی، از دست دادن حافظه و عدم توانایی در تمرکز، همه می‌تواند نشانه انباشته شدن مواد شیمیایی و سموم در بدن باشد. سموم باعث التهاب می‌شوند و می‌توانند بدن را از ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی و هورمون‌های لازم برای عملکرد روزانه بدن تخلیه کنند.

کمبود انرژی

محققان به ارتباط تنگاتنگی بین خستگی مزمن و قرار گرفتن در معرض سموم محیطی مانند سموم دفع آفات، حلال‌ها و فلزات دست یافته اند. هنگامی که سموم در بدن بیش از حد تجمع می‌یابد، کلیه‌ها و کبد بیشترین آسیب را می‌بینند.

بوی غیرمعمول و بد دهان و بدن

یکی از نشانه‌های مهم افزایش حجم سم در بدن، بوی غیر طبیعی بدن است. زیرا رایحه‌ای که بدن ایجاد می‌کند ناشی از محصولات متابولیسمی و تجزیه همان چیز‌هایی است که استنشاق می‌کنیم، مصرف می‌کنیم یا در معرض آن هستیم. بوی غیر معمول بدن، ادرار و بوی بد دهان همه نشانه‌هایی است که بدن شما در تلاش است تا از شر سموم خلاص شود.

اختلالات گوارشی

هنگامی که غذا‌های فرآوری شده مصرف می‌کنید، تمام مواد شیمیایی موجود در آن مانند مواد نگهدارنده، رنگ‌ها و طعم دهنده‌های مصنوعی را وارد بدنتان می‌کنید که می‌تواند منجر به علائمی مانند ناراحتی معده و یبوست شود. این حالت می‌تواند نشانه‌ای از انباشت سموم در بدن باشد تا به بدن شما بگوید که سرعت عملکرد خود را کاهش دهد. مصرف غذا‌های سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند بدن را تقویت کرده و به از بین بردن سموم کمک کند.

ایجاد حساسیت شیمیایی

هر مقدار از مواد سمی می‌تواند باعث ایجاد حساسیت‌های شیمیایی شود. خستگی، مشکلات شناختی و التهاب از نشانه‌های انباشت سموم است.

درد جسمی

زیاده‌روی در مصرف فست فودهائی که مملو از مواد شیمیایی است، می‌تواند باعث انباشت سموم در بدن شود. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که همبرگر‌ها و سایر فست فودها، حجم مواد شیمیایی مضر برای سلامتی در بدن را افزایش دهد. احساس ضعف، درد مفاصل و عضلات همه علائم مرتبط با انباشته شدن سمومدر بدن هستند.

محصولاتی مانند شامپو، نرم کننده، صابون و لوسیون‌ها می‌توانند حاوی مواد شیمیایی مضر باشند و پوست به عنوان بزرگترین عضو بدن می‌تواند در معرض نفوذ این سموم قرار بگیرد و علائمی مانند آکنه، بثورات پوستی، پف چشم و اگزما را از خود بروز دهد.

اما در کنار همه این نشانه ها، مصرف غذا‌های ارگانیک و طبیعی مانند سبزیجات و میوه‌ها و اجتناب از فست فود‌ها می‌تواند به جلوگیری از انباشت سموم در بدن ما کمک کند. همچنین نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز، خواب کافی، ورزش و مدیریت استرس می‌تواند در کاهش سموم بدن موثر باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: آفتاب

کلیدواژه: باردار سم بدن تلفن همراه مواد شیمایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۵۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علائمی در سیستم گوارش وجود دارند که نشان می‌دهند شما دچار بیماری کبد چرب هستید. بیماری کبد چرب که به عنوان استئاتوز کبدی نیز شناخته می‌شود، وضعیتی است که با تجمع چربی در سلول‌های کبد مشخص می‌شود و به طور فزاینده‌ای در حال گسترش در سراسر جهان است. این بیماری ممکن است از یک وضعیت خفیف تا شکل جدی‌تر متغیر باشد که می‌تواند منجر به آسیب و عوارض کبدی شود. اگرچه بیماری کبد چرب اغلب بدون علائم رخ می‌دهد، اما برخی از مشکلات گوارشی وجود دارد که می‌تواند نشان‌دهنده بیماری کبدی باشد. چهار علامت اصلی گوارشی که نیازمند توجه و ارزیابی برای افراد در معرض خطر یا تشخیص بیماری کبد چرب است:

بیشتر بخوانید: علائم ظاهری بیمار بودن کبد درد شکم

یکی از شایع‌ترین علائم مرتبط با بیماری شدید کبد چرب، درد یا ناراحتی شکم است. این درد اغلب به عنوان یک درد مبهم دائمی در سمت راست بالای شکم، جایی که کبد قرار دارد، توصیف می‌شود و ممکن است با احساس پری یا نفخ همراه باشد. درد می‌تواند خفیف تا شدید باشد و پس از خوردن یک وعده غذایی چرب یا سنگین بدتر می‌شود. اگر درد یا ناراحتی مداوم در ناحیه شکم را تجربه می‌کنید، حتما برای معاینه و تشخیص مناسب به پزشک مراجعه کنید.

تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ نیز ممکن است نشان دهنده بیماری شدید کبد چرب باشد و زمانی که کبد مملو از چربی باشد، می‌تواند منجر به التهاب و اختلال در عملکرد طبیعی آن شود. این می‌تواند بر هضم و متابولیسم غذا تأثیر بگذارد و در نتیجه حالت تهوع و استفراغ گاه به گاه ایجاد شود. احتمال بروز این علائم بعد از مصرف غذاهای چرب بیشتر است. اگر تهوع و استفراغ مکرر همراه با سایر مشکلات گوارشی رخ می‌دهد، حتما برای ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

از دست دادن اشتها و کاهش وزن

در مراحل پیشرفته بیماری کبد چرب، شما از کاهش اشتها و کاهش وزن ناخواسته رنج می‌برید. این ممکن است به این دلیل باشد که کبد کمتر قادر به پردازش مواد مغذی و تولید صفرا برای کمک به هضم و جذب چربی‌ها است. در نتیجه، بدن ممکن است در جذب مواد مغذی مهم از غذا دچار مشکل شود که منجر به از دست دادن اشتها و کاهش وزن می‌شود. اگر متوجه کاهش قابل توجه و غیر قابل توضیح اشتها یا وزن شدید، توصیه می‌شود برای ارزیابی جامع با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

زردی

زردی روی پوست و چشم می‌تواند در موارد شدید بیماری کبد چرب رخ دهد. این ناشی از تجمع بیلی روبین است، رنگدانه زردی که هنگام تجزیه گلبول‌های قرمز تولید می‌شود. وقتی کبد نتواند به طور موثر بیلی روبین را پردازش کند، تجمعی در بدن ایجاد می‌شود که منجر به زردی می‌شود. در صورت مشاهده زردی، حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1228746 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • انقلاب صنعتی (قرن هجده و نوزدهم) و پیشرفت‌های فناورانه
  • تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • درجه نفوذ قیر چیست و قیر درجه نفود چه کاربردی دارد؟
  • آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی
  • آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
  • مبارزه بیولوژیک با آفات، در مزارع دیم ایلام آغاز شد
  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای