Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@22:08:07 GMT

وجود طلاب دارای مبانی کلامی قوی در حوزه ضروری است

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۵۵۲۶

وجود طلاب دارای مبانی کلامی قوی در حوزه ضروری است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی که در سالن امام خمینی(ره) مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، عنوان کرد: خداوند در قرآن نسبت به علما و جاهلان عهد دارد و عهد جاهلان کسب علم و عهد علما تعلیم است.

وی افزود: خداوند با اهل علم و اهل جهل عهدی بسته و این عهد بسیار سنگین است، برای کسانی که عنوان اهل علم را دارند، تعلیم یک واجب بوده و اگر شرایط زمانه را انسان در نظر بگیرد، اهل بدعت، انحراف، فسق، کفر و نفاق به قدری فعالیت می کنند که انسان های متدین را از میدان دین خارج می کنند و متاسفانه امروزه این فعالیت ها بیشتر شده است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: علما باید به وظیفه تعلیم اشتغال داشته باشند، اگر حوزه‌های علمیه، علما و اساتید به دنبال نشر علم هستند، برای عمل و وفای به پیمانی است که با خداوند بسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: دشمن در حال فعالیت بوده و امروز به برکت انقلاب، در حوزه ما یکی از نشانه‌های تحول، احداث مراکزی است که به صورت منسجم مسائل اعتقادی و کلامی و امور مربوط به فرق و مذاهب را دنبال می کند.

وی ادامه داد: در شرایط معمولی اینگونه است که ماه رمضان، محرم و صفر برسد و برویم یک تبلیغی انجام دهیم، اما حالا این وظیفه دائما بر ما معین بوده و یک طلبه حق ندارد که بیکار باشد، طلبه نباید بگوید که من زحمت کشیده و درس خوانده ام و وظیفه ای برای تعلیم دادن ندارم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: برخی از حرف ها بی اساس و ناشی از عقده های جاهلانه بوده و بعضی افراد به دلیل کینه ای که نسبت به روحانیون دارند، این سوال را مطرح می کنند که حوزه در این ۴۰ سال بعد از انقلاب چه کرده است، این سوال هیچ ریشه‌ای ندارد جز اینکه این‌ها با اساس روحانیت مخالف هستند.

وی تأکید کرد: باید در فقه و اصولی افرادی که دارای مبنا هستند پیدا شوند، متأسفانه در فقه و اجتهاد  افق روشن چندانی وجود ندارد.

آیت الله فاضل لنکرانی یادآور شد: ما در برخی از بحث‌های عمیق اجتهادی قوت و نشاط سابق را نمی‌بینیم، اما به طور کلی کیفیت حوزه در امور و مسائل مستحدثه با قبل از انقلاب تفاوت کرده است.

وی با تأکید بر اینکه افق فقه و اجتهاد حوزه چندان روشن نیست، اضافه کرد: عده‌ای در گزینش حکم خدا و حکم بشر، سخن بشر را بر می‌گزینند و می‌گویند که باید ببینیم شرایط زمان و حقوق بشر چه می‌گوید و با همین استدلال برخی از احکام مانند قصاص را که حکم خداوند است را منسوخ می‌دانند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به لزوم وجود طلاب دارای مبانی کلامی قوی در حوزه تأکید کرد: طلاب حتما در دروس اصول قوی حضور پیدا کنند، در این چند ساله به قدری در حوزه علیه علم اصول حرف زده شد که تأسف بار است و این درحالی است که نداستن علم اصول برخی از افراد را به انحراف کشاند.

کد خبر 4725986

منبع: مهر

کلیدواژه: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مرکز فقهی ائمه اطهار ع قم هفته دفاع مقدس اربعین حسینی قزوین شهرکرد بوشهر شیراز اربعین 98 خطبه های نماز جمعه گرگان بیرجند ایلام سانحه تصادف استانداری سمنان دفاع مقدس جنگ تحمیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۵۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علما ومعلمان حافظان دین و ناجیان جامعه

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، امام جمعه موقت بیرجند در خطبه های نماز جمعه این هفته ضمن گرامیداشت روز معلم گفت: علما راستین کسانی هستندکه به میدان می‌آیند و تا پای جان با بیان و قلمشان از دین حفاظت می‌کنند و جامعه را نجات می‌دهد.

حجت الاسلام نوفرستی با بیان اینکه علامه مطهری، نیز در آن شرایطی که تعریف‌های نادرست از دین می‌شد با بیان و قلمش   دین  را محافظت کرد و تمام کتاب هایش مورد تایید است گفت:  معلمان و اساتید باید این شخصیت بزرگ را الگو خود قرار هند.
وی با  اشاره‌ به روز کارگر نیز گفت: هرکسی که اهل کار و تلاش باشد نتیجه آن را می‌بیند.
امام جمعه موقت بیرجند  با بیان اینکه امسال سال تولید و جهش تولید با مشارکت مردم است به  نقش کارگران و کارفرمایان در این جهاد تاکید کرد.
حجت الاسلام نوفرستی در بخش دیگری از خطبه ها در خصوص وعده صادق نیز گفت: ایران با زدن موشک به اسرائیل توانست قدرت و جسارت اسلام و ایران را نشان دهد که با این اقدام شهامت در دل ملت‌ها ایجاد و قوت قلب مسلمانان شد.
وی افزود:  در آینده خواهیم دید که مظلومان بیدار خواهند شد و به مقابله با مستکبران خواهند پرداخت.
حجت الاسلام نوفرستی با اشاره‌ به سفر رییس جمهور به پاکستان و گفت: سفر رئیس جمهور به پاکستان نیز اتفاق خوبی را رقم  خواهد زد و حضور رییس جمهور در پاکستان نیز در مقابله تحرکات تروریست‌ها نقش موثری خواهد داشت.
وی درخصوص موضوع حجاب با بیان اینکه  این روز‌ها اقداماتی توسط نیرو‌های انتظامی و قوه قضائیه صورت می‌گیرد، افزود:  قطعا موضوع حجاب و ناهنجاری‌ها باید از سوی نیروی انتظامی دنبال شود و باید حتما باید در این موضوع دقت داشته باشند همانطور که رهبر انقلاب بیان کردند.
حجت الاسلام نوفرستی به نقش زن مسلمان و مومن در جامعه اشاره کرد و گفت: زنان مسلمان  با حجاب و عفت شان افتخارات زیادی کسب کردند و به دشمنان نشان دادند  که با حجاب هم می‌شود به موفقیت‌های زیادی برسند.
در پایان مراسم نماز جمعه  از ۳ کارگر به مناسبت هفته کار و کارگر و تعدادی از کارکنان نیروی انتظامی که در زمینه طرح نور فعالیت داشتند تقدیر و تشکر به عمل آمد.

دیگر خبرها

  • علما ومعلمان حافظان دین و ناجیان جامعه
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • استفاده از دانش بنیان‌ها در توسعه کشاورزی ضروری است
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • رقابت بیش از ۱۳۰۰ داوطلب کنکور در استان خراسان رضوی/ مشهد مقدس دارای ۸ حوزه برگزاری آزمون است
  • شناخت توانمندی‌ها در حوزه آی‌تی در استان زنجان ضروری است
  • اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا
  • مبانی فلسفی انقلاب اسلامی ایران در آکادمی علوم روسیه بررسی شد
  • وجود ۱۲۶۰ کسب‌وکار دارای نماد اعتماد الکترونیک در کردستان
  • اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان از طرح نور فراجا